lyhyet vai pitkät peltisarjat?

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Moottori', aloittaja jyrgen, 11.11.2011.

  1. jyrgen

    jyrgen 3rd gear

    noniin,

    olisi tarkoitus hankkia uudet peltisarjat, mutta kun noviisi olen niin kertokaapa joku viisaampi että mikä ero on lyhyillä ja pitkillä peltisarjoilla? siis muuta eroa kuin se pituus.

    irtooko molemmista yhtä paljon tehoa?

    tarkoitus on viritellä konetta pikkuhiljaa hyväksi katukäyttöön. ja peltisarjat pitäis olla sellaiset ettei heti tarvii olla ostamassa uusia kun projekti etenee.



    J
     
  2. Le Mans

    Le Mans 1st gear

    Joskus primääriputkien pituutta säätelee fyysinen tila mutta eihän ne voi olla kuin yhden mittaiset(=oikean)
     
  3. C5_Z06

    C5_Z06 Double Gearhead

    No, yhtä paljon eroa kuin viis'satasen ja kympin setelis.

    Toisella tekee paljonkin, toisella ei oikein mitään.

    Mut noin karkeasti: moottorihan ei sitä tiedä mistä aineesta pakosarjat on valmistettu. Mitoitus (pituus, halkaisija) sekä arkkitehtuuri ovat olennaisia. Pidemmillä sarjoilla voi jotain hyötyä saada aikaiseksi ja usein saakin. Lyhyet on lähinnä ulkonäköä parantamassa.

    Virtausteoria selittää sen, miksi pidemmät on paremmat. Aiheesta on varmasti paljon tietoa netissä, jos et usko ihan tällaisia foorumiheittoja (eikä yleensä kannatakaan uskoa).
     
  4. kotr

    kotr 3rd gear

    Jotkut pitkät sarjat jää harmittavan alas.
     
  5. Damned

    Damned Gearhead

    Ne on ne liian pitkät peltisarjat.
    Liian lyhyet peltisarjat taas ei ulotu tarpeeksi pitkälle.

    Hope this helps.
     
  6. jyrgen

    jyrgen 3rd gear

    2 gen camaron peltisarjoista on siis kyse. saa suositella jotain tiettyä mallia jos on kokemusta

    eli jos ostan pitkät, niin sitten keulan madaltaminen ei onnistu kunnolla jos haluan tehdä sen joskus?

    ja tiedustelen vaan täältä asiaa ennenkuin kysyn tuntemaltani asiantuntijalta, että saa vähän näkökulmaa asiaan.

    Mutta siis näinkö karkeasti? :

    "pitkät" sarjat -> parempi virtaus

    "lyhyet" sarjat -> enemmän tilaa
     
  7. Mudracer

    Mudracer Double Gearhead

    Jos konehuoneessa on joku perus 300-400 kaakkinen kone niin väitän että ajossa ei huomaa mitään eroa, onko lyhyet vai pitkät sarjat Noi on enemmän uskon asioita ja pakosarjaa ei muutenkaan saa toimimaan optimaalisesti kuin melko pienellä kierroslukualueella jota pystyy vain siirtämään ylös tai alas.
     
  8. C-barge

    C-barge Gearhead

    Ei välttämättä noinkaan.Neasrjat olis hyvä mitottaa sille moottorille, ja sitä varten pitäis siit motista saada enempi tietoo. Yleensä on hyvä noiden sarjojen kanssa mennä vähän alakanttiin kun yläkanttiin. Sit niistä maavaroista jne, ni se taas riippuu pitkälti siitä miten viitseliäästi ne sarjat on valmistettu. Noi normisarjat maksaa jossain parin satkun kieppeillä; sillä rahalla ei saa kaupasta edes irto mutkii ja suoraaa sitä mitä sarjaan menee. Siit voinee päätellä et niiin ei oo mitenkään valtavasti panostettu, niiden disaini on sellanen et ne on nopee kasaa halvassa jigissä ja silti mahtuu suunnilleen konehuoneeseen. En tunne tapausta tarpeeks pystyäkseni jotain tiettyä sarjaa suosittelemaan, mut vaikkapa jotku Dougsit on niinku yleisesti aika hyviä. Laadukkaammat sarjat maskaa enempi, mut hintakaan ei välttämättä ole laadun tae tossa sopivuus ja maavarasuhteessa.
     
  9. pecu_83

    pecu_83 Gearhead

  10. C5_Z06

    C5_Z06 Double Gearhead

    Toi että huomaako vai ei pätee varmasti moneen muuhunkin pikku virityskikkaan tuon teholuokan moottorissa, ja yleensäkin.

    Vapaavirtausilmasuodatin. Ei huomaa

    Miedosti portatut kannet, ei muita muutoksia. Ehkä se 15-20 heppaa lisää. Ei huomaa.

    Mieto nokka, sama juttu. Ei sitä huomaa.

    Isompi kaasutin. Tuskin huomaa, jos edellisessäkään ei ollut varsinaista vikaa.

    Nää siis yksi kerrallaan.

    Suurimman vaikutuksen tekee epäilemättä äänenvaimentimien poistaminen kokonaan. Sen nimittäin HUOMAA ja niin huomaavat muutkin. Aivan naurattaa. Teho tuskin lisääntyi nimeksikään..
     
  11. C-barge

    C-barge Gearhead

    Se vähän mitä noiden kans on tullut dynossa pelattua, niin väittäisin tolla kutienkin olevan merkitystä. Tos on yks lehtitesti aiheesta; http://www.moparmusclemagazine.com/tech ... ewall.html Ite en oo testannu ku hp valusarjaa pitkiä sarjoja vastaan. Pikkulohko mopsista oli vataava testi pienmpitehoisena, mut sitä en onnistunu tähän hätään löytämään.
     
  12. jyrgen

    jyrgen 3rd gear

  13. Mudracer

    Mudracer Double Gearhead

    Tietenkin noilla on merkitystä kun haetaan se "viimeinen" touhutippa koneesta irti, mutta perus vakiossa katuvehjeksessä sitä eroa tuskin kukaan huomaa. Tai sitten pitää olla yliluonnollisen herkkä perse.
    Noissa kahdessa on senverran eroa että pitemmillä voi tulla pikkasen enemmän vetoa alhaalta ja taas noi lyhkäset hönkii ylemmäs. Ja molempiin ehkä perään.
     
  14. C5_Z06

    C5_Z06 Double Gearhead

    Vähän asian sivusta: noi ylemmät on melkein kuin early-C5 (Corveten) tehdaspakosarjat, jotka siis olivat peltiputkea tms. Veikkaan kuitenkin, että ei niistä ollut yhtään enempää etua kuin vastaavanpituuksisista valusarjoista, jotka tuli myöhemmin käyttöön. Punaviiva sentään vain se n. 6000 rpm... GM ei ainakaan muuttanut teholukemia yhtään mihinkään. No, primäärit taisi olla jonkinverran lyhyemmät Vetessä kuin tuossa yllä...
     
  15. C-barge

    C-barge Gearhead

    Tos on toi pikkulohkon testi: http://www.moparmusclemagazine.com/tech ... ewall.html
    Toi ei mun mielestä edusta ainakaan asamnalaisia tuloksia mitä itellä on ollut. Tossa, tai noissa kummassakaan ei ole ilemisesti ollut pakoputkistoa perässä niinku meillä ku noit testattiin.
     
  16. Mudracer

    Mudracer Double Gearhead

    Normi katuvessan normimoottori käy elämästään varmaan jotain 95% alle 3500rpm jenkoilla vaikka kävis radallakin välillä. Pitkillä ohuehkoilla satseilla pitäis pärjätä joka tilanteessa.
     
  17. C-barge

    C-barge Gearhead

    Nois meidän testeissä samoilla vaimentimilla/putkilla oli n 10% ero mnimenomaan alakierroksilla pienehköjen full length peltisarjojen hyväksi. ite aina tykäny käyttää sarjakokoja jotka ei oo mitotettu huipputeholle, vaan siihen mihin rundit putoo vaihdossa.
     
  18. Mudracer

    Mudracer Double Gearhead

    Olikos noissa SBM testeissä koneissa "samat" palikat, kun lyhyempi-iskuinen antoi enemmän vääntöä, siis 360 vs 340?
    Ja sit toi kuva ja teksti.
    [​IMG]
    :odroll:
     
  19. C-barge

    C-barge Gearhead

    Mottihan oli kaikissa sama 360/300hp crate, valusarjat vaan eri pannuista. joo, kaunis toi putkijärjestely ja kollektori.
     
  20. Mudracer

    Mudracer Double Gearhead

    Eihän 3 ja 5 iske peräkkäin :eek: .
     

Kerro tästä muillekin!