1. Tämä sivusto käyttää evästeitä. Jatkamalla sivuston käyttöä hyväksyt evästekäyttömme. Lue lisää.

männänrenkaiden välys ongelma

Ketju osiossa 'Moottori', aloittaja POIKAmies, 2.3.2010.

  1. POIKAmies

    POIKAmies 1st gear

    http://www.summitracing.com/parts/SLP-E-301K030/
    tuommoiset renkaat tuli.
    Ylemmän renkaan päiden välys on 0.35mm ja alemman 0.20mm.
    Ylemmässä renkaassa kromireuna ja alemmassa viiste alaspäin.
    Ohjeen mukaan tuossa järjestyksessä.

    Valmistajan sivuilta en löytänyt päiden välyksistä tietoa.
    http://www.federalmogul.com/en/Aftermar ... ly-Chrome/
    Olen ymmärtänyt (taas väärin :) ) että ylemmässä olisi isompi välys?

    http://www.wiseco.com/PDFs/Manuals/RingEndGap.pdf kaavan mukaan
    ylempi olisi 0.47mm ja alempi 0.57mm

    Voiko valmistajien renkailla olla noin paljon eroa?
     
  2. elcamino0365

    elcamino0365 2nd gear

    eikös ylemmässä kuuluisi olla piemempi välys?? eikö paketin mukana tullut ohjeita?
     
  3. elcamino0365

    elcamino0365 2nd gear

  4. POIKAmies

    POIKAmies 1st gear

    Ohjeissa ei välyksistä mittoja ollenkaan.
    Näin olin aikaisemmin antanut itseni ymmärtää,
    että ylemmässä olisi pienempi välys.Toisin kuin näissä nyt on.

    http://www.aa1car.com/library/ring_info_speedpro.pdf
    Ton linkin mukaan kummatkin renkaat ois liian pitkät.Samoja mittoja antoi kuin Wisecon ohje
    .
    Millä noita oilisi hyvä viilata?
     
  5. elcamino0365

    elcamino0365 2nd gear

    mäkin jouduin omaan koneeseen viilaa kaikista renkaista pois vaikka piti olla suoraan käyvät 030 ylikoossa. ostin sellaisen litteän noin 1mm paksun "jonkun moottorisaha viilan" ja sillä lähti ihan hyvin.
     
  6. Tee Koo

    Tee Koo 3rd gear

    Dremelin "katkasu laikalla" lähtee komiasti..
     
  7. kime2

    kime2 Gearhead

    Vanhat koneistaja gurut sanoo et 0,1mm:ä jokaista porauksen tuumaa kohti eli tuonne ois hyvä laittaa ainakin se 0,45mm jos muuta parempaa ohjetta ei löydy?

    Mäntien tyyppikin vaikuttaa sitten asiaan...
     
  8. vipottaja

    vipottaja 1st gear

    Aikasemmin ylimmässä renkaassa käytettiin suurinta välystä. Parhaimmillaanhan toi renkaan toiminta on silloin kun välys on nollassa, ja välystä jätetään lämpölaajenemisen takia. Mäntätyyppikin sitten vaikuttaa siihen kuinka kuumana ylin rengas käy, siks vaikkapa hypereutectisilla männillä vaaditaan isompaa välystä. Pyrkimys kuitenkin siis on, että kuumana se välys on lähes kiinni. Jos välys on liian pieni seuraukset on usein katastrofaaliset, kone hirttää jumiin ja yleensä joku paikka pettää, sylinteri, mäntä tai kaikki. Sitte aikasemman ajattelutavan mukaan toi seuraava rengas ei joudu ihan yhtälailla lämmölle alttiiks, joten siinä voi olla pienempi välys samalla lopputuloksella. Viimeaikoina kuitenkin ollaan keksitty, ettei noi renkaat tykkääkään aina niiden väliin muodostuvasta "pullosta", ja siks tota tokan renkaan välystä on tarkotuksella ruvettu hiukka avaamaan, että ylimmän renkaan ohivuodolla olis paikka "valua pois", eikä jäis painetta noiden kahden puristusrenkaan väliin. Samaa asiaa yritetään kompensoida myös joissain männissä kahden ylimmän männänrenkaan välissä oelvalla ylimääräisellä uralla, "expansion groovella". Tän mullistavan keksinnön ansiosta moottorit sitten nykyään toimii ja kulkee niiiin paljon paremmin kuin aikaisemmin. Ainakin kunnes keksitään jotain muuta uutta. Samasta syystä joskus kovasti rummutetut "gapless" renkaat ovat vaihtaneet sen gaplessin tokasta urasta ylimpään, ja taaskin maailma pelastui. Eli tavalliselle tallaajalle on enimmäkseen kutakuinkin sama minkä ohjeen mukaan tekee, kunhan muistaa, että enempi välystä on paljon pienempi paha kuin liian vähän välystä, ja sit ton, että erilaisilla männillä voi olla erilaisia vaatimuksia ton rengasvälyksen suhteen. Siit vaan sitte valitsee mitä filosofiaa haluu seurata. Väittäisin, et 99.9% ihmisille ei minkään valtakunnan väliä.
     
  9. F-body

    F-body 2nd gear

    Wisecon takomännillä oli tollaiset ohjeet tehtaalta, tosin tuumina. 4,03"=0,50mm välystä.
     
  10. pikkupoika

    pikkupoika 1st gear

    morot! aihetta lainaten niin teenkö välykset minkä ohjeen mukaan näihin mäntiin?
    männät:http://www.kb-silvolite.com/icon/icon.php?action=details&P_id=349

    tehtaan riston antamia arvoja
    välys taulukko:http://www.kb-silvolite.com/icon/clearance_pop.php

    renkaat:http://www.jegs.com/i/Total-Seal/901/CR9090-35/10002/-1?parentProductId=750296

    renkaiden mukana tuli ohje lappunen mutta enemmänkin hypereitä sivuten.jos vähänkään osasin tulkita tuota kb taulukkoa niin välys ylimmässä olisi ollut 0.66-0.7mm,olenko paljon metsässä?kuis toinen rengas?samalla vai pikkasen isommalla ja jos niin .05-.1mm?ja vielä olisi öljyrengas,nyt näytti olleen suoraan paketista 0.4mm välystä,pieni vai sopiva? tarviiko öljyrenkaiden välissä olevaa aaltorautalanka juttua viilailla päistään kun tuntuu että on niin pirun turvoksissa mahtuakseen pyttyyn nyky kuosissaan
     
  11. Jos sulla on hyperteettiset männät, niin ylimmän renkaan välykseksi 0,65-0,70. Jos pistät sen 0,40 jota monesti suositellaan, niin todennäkösesti, mäntä leikkaa kiinni, kun annat kunnolla jenkaa. Hyperteetti männät vaativat ylenpään renkaaseen isomman katkosvälyksen kuin tavalliset. Syynä se, että se luovuttaa enemmän lämpöä pois itsestään.
     
  12. pikkupoika

    pikkupoika 1st gear

    no jees eli ylin olis siellä minne ajattelin mutta mites toinen ja öljy rengas?niitä kun ei kb sivuilla varsinaisesti mainita.laitanko toiseen kympin enemmän kun ylimpään ja öljysen sit rengas valmistajan ohjeella?
     
  13. RAIVO

    RAIVO 3rd gear

    Toinen rengas ei tartte ylimääräistä välystä eli vähempi siihen ku ylempään.
     
  14. elcamino0365

    elcamino0365 2nd gear

    ja mä en ainakaan ite ropannut öljyrenkaiden välyksiä ja hyvin on pelannut!
     
  15. RAIVO

    RAIVO 3rd gear

    Ei tarvinnu munkaan muita ku ylintä viilailla. En muista jaksoinko edes tarkistaa. Hyperit oli siis kyseessä.
     
  16. Gutless

    Gutless 3rd gear

    miten toi expander tai mikä lie tensioner rengas öljyrenkaiden välissä oleva aaltopeltirinkula? Se on goetzen tekele enkä mistään löydä asennusohjetta. Koneistamo antoi painerenkaille oikean välyksen mutta tuo aaltopeltirinkula on vähän nahkee sylinteriin. Toisin sanoen päät ottaa toisiinsa reilusti kii ja rengas jää hieman "mutkalle" kun on niin pitkä. Tuommoinenko se pitää olla vai nappaanko siitä palan pois ja ihmettelen sitten koneen käydessä kun tupruttaa öljykäihää?
     
  17. Mudracer

    Mudracer Gearhead

    Kyllä.
     
  18. artsiracing

    artsiracing 2nd gear

    Kyllä sen expanderin kuuluu mahtua sylinteriin ihan suorana. Railit kun tulee sen selkään, niin pakettina se on sitten sopivan napakka pyttyyn.

    Jos se haitari on niin pitkä ettei pyttyyn mahdu niin tulee varmaan aika hurjan tiukka kokonaisuus kun siihen ne railit vielä tulee päälle.
    Sitä ei kuitenkaan pidä ihan summassa lyhennellä, koska sit se ei välttämättä toimi kuten pitäis.

    Tuollasessa tapauksessa kannattaa ensin yrittää selvittää onko ne edes oikean kokoiset, oliko ne railit kuitenkin pyttyyn mahtuvat?
    Jos niitä expandereita lyhentelee tai muuten typistää niin vähän kerrallaan ja sitten kokeilee mäntää pyttyyn pelkilla öljyrenkailla.
     

Kerro tästä muillekin!