M-renkaat päittäsvälys wiseco / total seal

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Moottori', aloittaja valiant65, 25.1.2015.

  1. valiant65

    valiant65 Gearhead

    Törmäsinpäs taas ah niin ihanan ristiriitaiseen tilanteeseen että neuvoja kaivataan.

    Eli prokkis on männänrenkaiden viilaus, kone LQ4 4.030" porauksella, männät Wiseco K396 (vanha setti missä ei tullu wisecon omia gfx -renkaita)ja renkaat Total Seal Classic AP:t (EI siis gaplessit) ylin teräs ja alempi napier. Tulee ihan basic bensaturboon (tavoite noin 1000hp) eli olettaisin oikean välyksen löytyvän "blown gas" sarakkeesta.

    Probleemos tuli kun olin ensin mieltänyt wisecon ohjeiden mukaan välyksiksi ylimmäiseen 0.026" ja kakkoseen 0.028".
    Total Seal taas antaa vastaavasti 0.022" ja 0.014". Eli ero on varsinkin kakkosen kohdalla iso. Onneks huomasin tän ristiriidan ENNEN viilausta...

    Mitäs mieltä asiantuntijat on millä mennään? Ite menisin tolla väljemmällä mieluummin, mutta tarviiks noi Napierit tiukemman välyksen?
     
  2. artsiracing

    artsiracing Gearhead

    Oliko tosiaan tollaset ohjeet, voisko kyseessä olla painovirhe siten että totalin välykset pitäiskin olla .022"/.024". En laittais noin tiukkaa kuin .014".
     
  3. valiant65

    valiant65 Gearhead

    Joo kyllä sitä tuli ihmeteltyä tovi, mutta niin niissä rengaspaketin ohjeissa oli että blown gas application: top ring 0.0055" x bore / 2nd ring 0.0035" x bore.
    Meinaan kyllä näillä näkymin viilailla ne mieluummin wisecon mittoihin.
     
  4. mopster

    mopster Gearhead

    Mä en jätä koskaan kakkosen välystä pienemmäks kun ylemmän. Teorian mukaan renkaat voi käydä hakkaamaan/lepattamaan jos kakkosen välys on pienempi. Muutenkin mielummin noi isommat välykset.

    Kyselin kerran Total Sealilta välyksiä noille samoille renkaille ahdettuun mottiin, ja kyl sieltä suositeltiin isompia kun mitä paketin ohjeissa oli, ja samaa molemmille renkaille.
     
  5. valiant65

    valiant65 Gearhead

    Kiitos ukoille uskonvahvistuksesta !
     
  6. kime2

    kime2 Gearhead

    Oletko kasannut koneita esim.KB:n hypereillä joissa alemman renkaan katkosraoksi suositellaan liki normia ja ylempään aika tavalla suurempaa ja siihen on moni laittanut vielä ite varmuuslisää ja sen puolesta on hyvin toiminut.
     
  7. mopster

    mopster Gearhead

    No joo siis ei noi "rengasvärinät" oo mietojen mottien ongelma vaan tehokkaiden / paljon kiertävien. Eiköhän noita hypermäntä motteja voi kasailla pienemmillä kakkosrenkaan välyksillä.
     
  8. josu

    josu Gearhead

    Kyllähän se on iät ja ajat menny 0,10mm tuumaa kohden männän halkaisia.tuota ohjetta kun npäoudattaa niin on ok eli 4"mäntään 0.40mm päittäisväljys jne
     
  9. mopster

    mopster Gearhead

    Kyl se vaihtelee käyttötarkotuksen mukaan. Tässäkin oli kyseessä ahdettu 1000hv motti ja semmoseen tulee vähän erilaiset välykset.
     
  10. josu

    josu Gearhead

    Ööö eipä se männänrengas tiiä onko sulla 100 vai 200hv litratilavuus taikka enemmän.no saatan olla väärässäkin. Jos 4" mäntään laitat 0.40mm väljyksen niin takuulla toimii.tuplaväljys hylkyyn.ja tuokin väljys isonee pikkasen kun oot sisäänajon tehnyt männännkaiden haettua paikkansa.mitäoon mittaillut niin 3-5 satkuu suurenee mitä oot sinne alunperin laittanut.
     
  11. C-barge

    C-barge Gearhead

    Kyl se vaan niin on et lämmön takia siellä on sitä katkovälystä, siks esimerkiks noissa hypereunukeissa on isompi välys kun siirtävät lämpöä renkaasta kehnommin. Ja sama sitte ahdetussa tai muuten extremekäytössä. Liika suuri välys on huomattavasti parempi asia kuin yhtään liian pieni.
     
  12. josu

    josu Gearhead

    totta töriset tuosta lämmöstä ja välyksestä turbokäyttöön pikkasen isommat väljykset luokkaa 0,05mm-0,10mm, se että motti huohottaa pikksen enemmän on parempi kuin kiinnileikkaamisen riski perseessä
     

Kerro tästä muillekin!