Maahantuotavan museauton autoverotus Suomessa?

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Mobilismi', aloittaja hannuva, 2.1.2005.

  1. hannuva

    hannuva 1st gear

    Hei!

    Kertokaahan kokeneet konkarit minulle noviisille:

    Jos tuon tänä vuonna (2005) EU-maasta vm. 1970-mallisen jenkkiauton Suomeen - kauppahinta esim. 10 000 euroa. - Niin paljonko tästä joutuu maksamaan autoveroa alveineen Suomessa? - Muuttuuko asia, jos kauppahinta on 8000 euroa?

    Kun tarkoitus olisi laittaa auto suoraan museorekisteriin - niin mitä tämä rekisteröinti katsastuksineen tulisi suurinpiirtein maksamaan?

    (Yritin tarkastella asiaa tullin autoverosivuilta, mutta en saanut sieltä täyttä varmuutta antavaa ymmärrystä).

    Kiitän jo etukäteen antamistanne vastauksista!


    T: Hannu
     
  2. impala1968

    impala1968 Gearhead

    Ostohinta ei vaikuta mitään veron määrään, tulli arpoo sen aivan satunnaisesti :x
     
  3. Chrome

    Chrome 1st gear

    no ei se nyt ihan satunnaisesti arvo..... ei se koskaan alihintaiseksi tule :eek: :lol:

    Auton hankintahinta vaikuttaa vaan jos se tuodaan EU:n ulkopuolelta jolloin siitä joutuu maksamaan tullin johon ostohinta ja rahti vaikuttaa.

    Tullilaisto etsii ajoneuvolle sen arvon Suomessa veropäivänä ja siitä laskee veron 29% bensa vehkeestä, jonka päälle tulee vielä ALV.
     
  4. SamiL

    SamiL Gearhead

    niin on

    Niin se on. Autoveron määrä pysyy yllätyksenä hamaan siihen hetkeen, kun verolappu on kädessä. Tulli ei anna mitään sitovaa arviota veron määrästä ja ilmeisesti tekee kaikkensa löytääkseen korkeimman verotusperusteen. :mad:
    Eipä sitä ennen tiennyt asioiden olevan hyvin, kun maksoi kiinteän 30% veron yli 25-vuotiaan auton cif-hinnasta...
     
  5. Anonymous

    Anonymous Guest

    Tässä on muuten ryhmäkanteen paikka, jos sellainen joskus tulee. Tai eihän se tietenkään solisalirattiviranomaisia voi koskea, mutta jos koskisi.

    Esimerkin mukaisen auton hinta oli alimmillaan 10 vuotta sitten niin Suomessa kuin Jenkeissäkin. Nyt hinta on noussut. Tulli katsoo hintoja jonkun "markkina-arvion" mukaan. Jos nykyveroarvonta olisi ollut käytössä 10 vuotta sitten, niin autoveron määrä olisi ollut pienempi, koska markkina-arvo oli alempi.

    Miten ihmeessä auton vanhentuessa jäljellä olevan veron määrä voi nousta?
     
  6. Kurko

    Kurko Double Gearhead

    Mitkäs on jatkotoimenpiteet jos ilmoittaa ykskantaan ettei maksa?
    Käräjät? Ulosotto?
     
  7. MudMax

    MudMax Gearhead

    Joku käsittely maksu menee , mutta ei veropäätöksen mukaista veroa tarvitse maksaa ollenkaan , jos ei kilpiin laita .
    Veropäätöksen odottelun aikana tarrakilvillä ajelijat joutuvat maksamaan joka tapauksessa vähintään 10% veropäätöksen veroista , eli ei kannata ajaa ainakaan epävarmoissa tapauksissa .
     
  8. Mopuristi

    Mopuristi Gearhead

    Kyllä se ostohinta voi vaikuttaa veron määrään. Jos vastaavaa autoa ei löydy suomesta niin veron määrityksessä voidaan käyttää apuna tuota ostohintaa. Yleensähän se veron määrä kuitenkin "arvotaan" :lol:
     
  9. SamiL

    SamiL Gearhead

    ostohinta

    Kyllä se tulli vertailuauton keksii, vaikka kuinka etäisesti verotettavaa muistuttavan...
     
  10. spinout

    spinout Gearhead

    >vaikka kuinka etäisesti verotettavaa muistuttavan

    Jos toisin 70-luvun alun Monteverdi 375 L High Speed 7.2:n, niin mistähän tulli löytäisi etäisesti verotettavaa muistuttavan? Kun tuonti kumminkin tyssää verotukseen, niin miksi tuollaisten autohelmien maahantuontia pitää haitata, koska nehän rikastuttaisi kansallisomaisuutta?
     
  11. SamiL

    SamiL Gearhead

    utopiaa

    Ei niitä kansallisomaisuudet kiinnosta. Pääasia että saadaan estettyä jotain, kun ei suoranaisesti kieltämään pysty.... :soosoo:
     
  12. xjford

    xjford 1st gear

    joo totta oli toi 10%... ja jos ei ota tarrakilpiä ja ei halua maksaa veroa niin satasen joutuu maksamaan. kokemus puhuu kun toin saksasta 850€ maksaneen vanhan brittiauton johon tullimiehet löivät melkein kuudentonnin verolapun :mad: :mad: :mad: :mad: :mad:
     
  13. Chrome

    Chrome 1st gear

    Ei nykylaissa etsitä mitään vertailuajoneuvoa, se on siirtynyt ihmisten vaatimaan syrjimättömään verotukseen eli kaikkia verotetaan tuomansa auton suomalaisen hintatason mukaan. Sitähän nuo ihmiset halusivat.

    Mielestäni jotkut ovat jo valittaneet näistä vanhoista raadoista ja siitä kun nykyään verotetta niiden harrastearvoa eikä käyttöarvoa mikä on jo kadonnut 70-luvulla viimeistään :D Aikanaan nämä valitukset päätyvät lakisääteisesti hallinto-oikeuden tutkittavaksi ja sitten näkee tuleeko verotusta muutettavaksi vanhojen autojen osalta lisää (esim tuo yli 30v autot ilman veroa huhu tms.)

    Tullihan on helisemässä oikeasti harvinaisten autojen kanssa kun sen kyseisen mallin ja vielä saman vuosimallin arvon löytäminen on täällä hankalaa kun niitä ei vaan ole myynnissä.

    Ja tuosta maksamatta jättämisestä, jos et ole ottanut tarrakilpiä voit päätöksen saapumisen jälkeen perua koko roskan satasella. Peruminen onnistuu tarrakilpienkin kanssa samaisella satasella plus max 10% veron määrästä, riippuen kuinka kauan jouduit ajelemaan.
     
  14. Pertti K

    Pertti K Double Gearhead

    En muista tarkkaan, mutta joitakin kymppejä max. satanen pitäisi noihin upota. Joka tapauksessa tulee hetkessä takaisin alhaisemmissa vakuutusmaksuissa.
     
  15. Anonymous

    Anonymous Guest

    Täällä:http://www.overdrive.fi/forum/viewtopic.php?t=20918&start=75

    on puhetta -58 ja tuoreempien museoajoneuvojen verovapaasta maahantuonnista. Onko jollain käytännön kokemusta? Kuka päättää, kauanko päätös kestää, kriteerit jnejne?!?

    Ainakin Helsingissä museoajoneuvotarkastus maksaa SA-HK:n jäseniltä 70€, muilta 140€. Siihen päälle varsinaiset rekisteröintikulut, kilpimaksut jne. Arvioisin että auto kilvissä ja olet köyhtynyt 150-250€?
     
  16. xjford

    xjford 1st gear

    muistaakseni ulkomailta tuodun auton katsastus oli pelkästään n. 120€, siihen sit päälle vielä museotarkastus....
     
  17. Anonymous

    Anonymous Guest

    Mitenpäs jos tuo pelkän korin jossa ei ole moottoria ja vaihteistoa esim. USA:sta. Verotetaanko toimivan vastaavan auton mukaan vai kuka määrittelee arvonalennuksen puuttuvista osista ?
     
  18. Pertti K

    Pertti K Double Gearhead

    Itse itseäni korjaten: tarkistin asian ja 2002 Suomen rekisterissä olleen auton museotarkastus 132 € ja muutoskatsastus 25 €, yhteensä siis 155 €. Mitä sitten tulee lisää, kun on tuontiauto, en osaa sanoa.

    Se pätee edelleen, että tuo tulee hetkessä takaisin säästyneissä vakuutus- ja käyttömaksuissa. Eikä auton arvokaan siitä ainakaan laske.
     
  19. xjford

    xjford 1st gear

    arvoalennus on muistaakseni maksimissaan 3 tai 5 prosenttia ja se vähennys tehdään autoverosta. ei vertailtavasta autosta.
    semmoisenkin jutun olen kuullut että joku joutui maksamaan veroa myös siitä rahamäärästä minkä oli auton liikkeelle saamiseen tarvinnut. tämä tosin tapahtui ennen autovero uudistusta. mutta eihän sitä mikään pakko ole tullissa heti käyttää...
     
  20. SamiL

    SamiL Gearhead

    tullissa

    Taitaa kyllä olla niin, että nimenomaan tullissa se pitää heti käyttää. Silloin määrätään tullimaksu ja alv. Auto myös tutkitaan ja valokuvataan. Autoveroa varten pitää sitten käydä tullissa taas maksamassa se vero.
     

Kerro tästä muillekin!