Fiesta vm 2013, bensiini/nestekaasu. Tuli kansiremontti ja ainakin pakoventtilit uusittu. Mikä kaasukäytössä voi aiheuttaa moista?
Missä tolla on ajettu...jollain suljetulla alueella lienee, koska tieliikenteessä laiton Suomessa vai onko joku tuontiauto ? Laiton liikennekäytössä joka tapauksessa...tai voigan siitä maksaa ns. "käyttömaksun" joka vastaa samaa kun ajelisi polttoöljyllä diesel autossa. Kaasu ei sisällä venttiilejä suojaavia aineita. Yleensä bensanjoukkoon lisätään suoja-ainetta tai autossa on erillinen laite joka suihkauttaa sitä aika ajoin imusarjaan.
Olen jostakin foorumilta oppinut jotta (maa)kaasuautoon tarvitsee venttiilien suoja-aineen. En tiedä asiasta sen enempää. Voipi olla konversioautojen juttu.
Tämä on ruotsista uitettu ja pari vuotta ollut käytössä suomen kilvissä. Siitä vissiin menee jokin dieselveron tapainen maksu, en tiedä määrää kun ei ole oma. Aina välillä ajettu bensalla kun ei ole ollut kaasuasemaa kohdalla. Tuo suoja-aine kyllä voisi olla syypää.
Ettei kuitenkin olisi maakaasupeli? Eihän täällä ole saanut aikoihin nestekaasulla ajella. Ainoa tankkausasema, mistä olen nestekaasua ollut ottamassa, on Malmin kentällä. Kuumailmapallon pullot käytiin täyttämässä lennolle lähdön edellä. Maakaasuasemia on siellä sun täällä, mutta enempi täällä.
En tiedä suojaavasta aineesta mutta tuollainen märkä polttoaine kun jäähdyttää niitä venttiilejä ja kantta. Kaasu on kuivaa ja se palaa kuumempana mikä rikkoo venttiilit ja seetit. Kaasukäyttöisessä koneessa pitäisi ajaa venttiilien kosketuspinnat hieman leveämmiksi jolloin se venttiili siirtää lämpöä paremmin kanteen. Venttiilit ja seetit pitäisi olla jotain parempaa kamaa esim. stellite pinnoitettuja. Kyllähän noita venttiilien suoja-aineita käytetään mutta auttaako ne oikeasti mitään niin en tiedä. Litralla sitä suojaöljyä taisi ajaa joku 10 000km niin kuinka paljon se sitten voitelee jos ajattelee monta litraa se kone on pumpannut ilmaa läpi noilla kilometreillä.
Maakaasusta siis tietysti kyse, sekoilin ajatuksissani. Autolla ajettu yhteensä 130000 km. Tuossa on vissiin noin 15l bensatankki ja sitten kaasutankki. Onhan kai maakaasu autoja nyt euroopassakin niin miksi fordin tekniikka nyt petti?
Ei ainakaan 2018 maakaasu seat ibizaan mene mitään lisäainetta, ajaa vaan ja käytetttävä polttoaine vaihtuu automaattisesti kun kaasu loppuu. Vaihtoa ei huomaa. Kaasu-Bensa hybridin saa rikki ainakin laittamalla jonkun aftermarket tehochipin, joka on tarkoitettu bensakoneeseeen.
No vagina konserni on kehittänyt kaasumoottoria omiin autoihinsa. Miksi fiestan kone petti. No varmaan huonoa materiaalia kannessa tai epäonnea.
Uutta venttiiliä kansitöiden kera ja koettamaan onnea. Ehkä tuossa tapauksessa kannattaisi kurkistaa hakusanoilla "kaasuauton venttiilien suoja-aine". Kaasuautovalmistajia ei ole montaa ja jos Fordilla ei jaksettu tehdä kehitystyötä loppuun. Tommonen ehtii säästää remontin takaisin. Kaasulla säästää.
Tuolta esimerkiksi FlashLube https://www.flashlube.com/en/products/electronic-valve-saver-kit-series-2.html https://www.flashlube.com/en/products/valve-saver-kit.html https://www.flashlube.com/en/products/valve-saver-fluid.html Kotimainen CNG/CBG verkkokauppa ja FlashLube http://www.cnghouse.fi/tuotteet/flashlube/
Aihetta viistäen. Käsittääkseni Euroopan Fordin tehtailta ei ole yksikään auto valmistunut kaasukäyttöisenä. Kaikki mm. Italian, Ruotsin kaasuversiot ovat jälkikäteen muutettuja, kaksivaiheisesti valmistettuja.
Tämä tuli siis ruotsista. Onko tuossa tosiaan neliventtiilikansi? Laskussa oli laskutettu 8 kpl pakoventtiileitä ja siitä päätellen imuventtiileille ei ole tehty mitään. Silloin kun tuttu sen osti siinä oli vielä takuuta voimassa, kai tehdas oli luvan antanut.
Jos kansi ollut remontissa niin tuskin on pelkät pakoset tehty vaan kaikki seetit pyyhkäisty. Niinkuin KYLMIT tuolla sanoikin niin aika paljon ruotsissa esim. muutetaan autoja tehdasalueella jonkun toisen osapuolen toimesta jälkikäteen ja niitä myydään ihan uusina sitten liikkeestä normaaleilla takuilla. Tehdas vaan itse ei optimoi esimerkiksi säiliöille tilaa vaan ne asennetaan takakonttiin ja pohjaa nostetaan verhoilulevyin ja verhoillaan ne piiloon.
Tuo Fiesta on varmaan 1.25 koneella ei 1.3 ja ne on 16 V moottoreita eli vain pakoset tehty. Tuolla moottorilla Fiestoja on tehty 90-luvun loppupuolelta, 1.3 on vanha työntötankokone perujaan 60-luvulta.