Maakaasut vanhaan autoon!

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Yleistä rakentelusta', aloittaja Karva, 30.4.2006.

  1. jyha

    jyha 1st gear

    CNG = maakaasu
    LPG = propaani/butaani

    CNG ja LPG on siis kaasun lyhenteet, ei kaasulaitteiston!

    LPG is the generic name for commercial propane and commercial butane.

    CNG laitteista, eli Compressed Natural Gas, paineistettu maakaasu.
     
  2. Muki

    Muki Gearhead

    Aikaisemmin linkitetystä asiakirjasta:


    "Polttoainemaksusta ovat vapaat:

    1) moottorityökoneet ja moottorityökoneiksi varustetut traktorit sekä auton alustalle rakennetut työkoneet, joissa ei ole muuta kuin välittömästi työkonetehtävään liittyvää lavaa, säiliötä tai muuta kuormatilaa, milloin niitä ei käytetä muihin kuljetuksiin kuin niiden käyttötarkoituksesta johtuviin kuljetuksiin itse työalueella tai niiden omien poltto- ja voiteluaineiden kuljetukseen tahi niiden siirtyessä työalueelta toiselle;

    2) traktorit, kun niitä käytetään turvetyömaalla;

    3) moottorireet;

    4) nestekaasua, maakaasua tai muuta näihin rinnastettavaa kaasumaista polttoainetta käyttävät kuorma- ja linja-autot;

    5) metaanista koostuvaa polttoainetta käyttävät henkilö- ja pakettiautot;

    6) moottoriajoneuvot, joissa käytetään pääasiallisesti puu- tai turveperusteista polttoainetta; ja

    7) ajoneuvot, joita käytetään asianomaisen järjestön kilpailukalenteriin merkityssä kilpailutapahtumassa tai siihen valmistauduttaessa."

    -----------------------------------------------------------------------------

    Siis, edelleenkään henkilöauto, jossa maa/nestekaasulaitteisto, ei ole vapautettu tästä polttoainemaksulain mukaisesta sanktiovedätyksestä ? Kohdat 4 ja 5 erityisesti.

    WTF ?
     
  3. Mopeman

    Mopeman 3rd gear

    Joko sulla on Muki puukaasuvehkeet 51:tä varten?
     
  4. Muki

    Muki Gearhead

    Väntas håll... :rotfl:

    nyt ei lyödä vetoa mutta kuka menee ekaksi alle 15 sek klapien voimalla ?
     
  5. Mudracer

    Mudracer Double Gearhead

    Eikös toi metaani ole pierukaasua ja sitä mitä sianpaskasta saadaan aikaiseksi?? Tota tulee myös pintaan kun hämmentää kaislikossa pohjaa ja mutaista pohjaa ruoppaa. Nyt vain siis kehittämään niitä pierunkeräyslaitteita niin saa ajella verottomasti :rotfl: . Saakos tota 15sekkaa koittaa alittaa pierulla??
     
  6. Muki

    Muki Gearhead

    "Turve, briketti, pelletti, mikälie, kaikki käy, maaliviivaa ei vain näy"
     
  7. rustbucket

    rustbucket 3rd gear

    Muki taitaa ollakin jo valmiiks kaasussa. :rotfl:

    Pari (varottavaa?) esimerkkiä häkäpönttöjenkistä. Pannua hitsaamaan ja viivalle :D

    http://www.woodgas.com/history4.htm
    http://groups.msn.com/n8g0fho8020re4ek2 ... hotoID=550
    http://groups.msn.com/n8g0fho8020re4ek2 ... otoID=1741
    http://www.ekoautoilijat.fi/tekstit/kuv ... ittely.htm
    http://www.ekoautoilijat.fi/tekstit/kuv ... ncoln1.htm
    http://www.ekoautoilijat.fi/tekstit/kuv ... ivulta.htm
     
  8. Mudracer

    Mudracer Double Gearhead

    Joku kysyi miten tehokäppyrä muuttuu ja tossa on vastaus! Pannu on täysin vakio -74 Pontiac 350 8 puristuksilla!!Huitaise kuvaa rotalla niin se suurenee.[​IMG]
     
  9. -JJH-

    -JJH- Gearhead

    Ihan kuin ois Desktop Dynolla tehtyä :rotfl: Ei vaan, vaikke se softa aina antaskaan ku osviittaa, niin näkee tosta sentäs sen, että eipä se polttoaineen vaihdos käyriin kovin vaikuta. Kiitän.

    -JJ-
     
  10. AteV8

    AteV8 Gearhead

    No häh? Eikö kukaan osaa sanoa mitään?

    Voisko joku vaikka kertoa että millanen sen pierun energia sisältö on?
    Ja kuinkahan paljon sitä mahtaa mennä (bensa) suuttimen läpi yhdessä millisekunnissa tai vaikka tunnissa, esim. 4 bar paineella?

    Hmm... Tallissa olis talvenjäliltä vielä pari nestekaasu pönttöä... Eli siis yrityksen ja räjähdyksen kautta onneen. :D

    Tuo"valtuutettu asentaja" kuulostaa muuten yhtä typerältä kuin kypäräpakko pyöräiltäessä, tai valtuutettu renkaanvaihtaja. :poff:
     
  11. Karva

    Karva Gearhead

    No niin, valtuutettu asentaja siis kuullostaa typerälle, no miltäs kuullostaa normaalit nestekaasu luvat, tiedättehän nämä meitin matkailu autot ja vaunut, tai vaikka omakoti talon maakaasu - polttimen asennus luvat, tahi vastaavat, jos ne kuullostaa typerälle ... no moro, ootteko te täys ääliötä :lol: ???

    Eiköhän se nyt ens alkuun päde tämäkin niin jotta, sillä " valtuutettu asentaja " sydeemillä ja tai rutiinilla, eli sen saa joka jannu kuka viittii käydä 3pv kurssin, varjellaan vaan normaali kansalaisia idiooteilta ja umpi mielisiltä tee se itte asentajilta, nestekaasu, butaani, propaani, maakaasu, jne, vaikka se pierukaasu, yhtä kaikki, voipi joskus panna ja räjähtää, ihan niin kuin vaikka ja benssa tankki ilmaan, ja ottaa ja tappaa vaikka jonkin, ei niitä edes jonkin sortin säntöjä ja kursseja vaadita ihan ja vaan huvin vuoksi. Maalais järkeä saa käyttää.

    Veikkaan jotta nyt ensi alkuun tästä tehdään tarkkaa ja valvottua, sekä ilman muuta pätevöittämis vaatimukset jollain kurssilla täyttävää, mutta lopun perin no ehkä, vuoden - kahden sisällä, joka jannu joka halajaa pätevyyttä sen saa käymällä paikallisen kurssarin 3pv istunnot, kattookaas vaan, ja yhtä kaikki kuka muistaa bensa sotkuja, sekin kaasarien ja early ruiskujen kanssa kikkailu, saati sitten bensa tai löpö säiliön korjaaja, se vasta äijä luvilla ol, nyt vaan kukaan ei moista noteeraa, samoin maakaasu polttimen saa joka jannun taloon nykysillään säätää, ja joka Eino tai Väinö, Usko tahi Topi saa kurssarin pätevyyden kunhan viittii käydä kurssit, jos persus kestää istua ...

    Aika aikaa kutakin, allekirjaileen ambitiot on nyt sekä laitteiden tulevassa ja mahdollisessa maahantuonnissa, sekä myynnissä, nyt vaan ens alkuun tarvii saata värkit leviään ja mahdollisuus käyttöön, asennuksen jne, kautta oli luvan varaista tai ja ei, eli niitä pätevöitymisiä ollaan tässä yhdessä viranomaistahon kanssa vääntämässä, ja voi pojjaat jotta sinne on sitten mielipitehiä, niin maakaasu kauppiaalta kuin asennus porukalta laidasta toiseen ja takas.

    Nyt jos se ei ole vielä selvää, jokaiseen kärryyn saapi ehkä laittaa tulevaisuudessa maakaasu sydeemit ja yhtä kaikki niitä saa asentaa joka huoltiksella kaikki juntit ja hipit jotka ovat kussin käyneet, ei se ole sen kummempaa kuin kaasarin säätö, nykyisissä.

    Perus sydeemi harraste bilikaan, tyyliin ei mitään ylimääräistä ja tai hienouksia, periaatteella kytkin josta valitaan bensa tai maakaasu, kun mittarit alkaa näyttää tyhjää, ihan ja perus laitteet jokaiseen harraste autoon 400 - 600 E + asennus, autokohtaiset sarjat 800 - 1500 E ja ammatti käyttöön isoon ja mahtavaan rekkaan tai linja biiliin no olisko , 1500 - 2500 Euroa, se ei ole mahdotonta, vaikeata, hankalaa eikä edes kallista, jos ja kun mielessä pienessä käy jotta kannataako maakaasu, no jos sitä ympäristöä miettii, se kannattaa aina, jos taasen kulutusta miettii, liki joka tapauksessa, ja mitä lähemmäksi mennään ammatti-ajoa sen kannattavammaksi se käy.

    Yhä edelleen, tämä ei tämä ole vaikeata, alussa voi olla hivenen hankalaa, mutta kyllä se siitä, veikkaan jotta tässä on monelle tukuisa leipäpuu, olisko aika tarttua tilaisuuteen, allekirjailleen abitiot ovat yhä maahantuonnissa ja omien laiteiden kehittämisessä, kuka haluaa mukaan .... Karva
     
  12. AteV8

    AteV8 Gearhead

    Huomenta!

    Joo, mä voin lähtee mukaan. Mihin mennään? :D

    Nii, ite en oo koskaan livenä nähny tuommosia vehkeitä, mutta jo jonkinaikaa oon surffaillu valmistajien ja harrastajien nettisivuilla (samat mielessä ku sullakin?) ja oon tullut siihen lopputulokseen että ei kaikki uusi ole niin pelottavaa ja vaikeata... Etenkin osien valmistajien nettisivut on auttanut ymmärtämään noita kaasuvehkeitä.

    Tuohon kaasu vehjesten asenteluun oli suomessakin koulutusta tarjolla, mutta en vaan enää muista missä kun kadotin linkin..? :(
    Voisitko Karva järjestää itestäs valtuutetun valtuuttajan, ja tulla käymään täällä jämsässä? :D

    Kyllä, käänsin kelkkani tuon valtuutus homman suhteen kun mietin asiaa yön yli. :oops:

    Edit: mutta silti käsitykseni mukaan bensa höyryt ovat vaarallisempia kuin maakaasu. :eek:
     
  13. Spitfire

    Spitfire Gearhead

    Kyllähän kaasut tarttee laittaa/laitattaa välittömästi jahka käytäntö selviää.

    Mitenkähän virkamies suhtautuu esim. Saksasta tuotuun autoon, missä kaasun käyttölaitteet (ei tehdasasennus)? Mobile.de:ssä oli jopa Hollannissa Barracudaa kaasulla, vaneja, jeppejä yms. on vaikka muille jakaa.

    Täältä lisäinfoa kaasuautoiluun:

    http://www.cc.jyu.fi/%7Eala/biokaasu/

    Täältä kyselin viimesyksynä sarjojen hintoja vaniin, mutta eivät vaivautuneet vastailemaan. Myynnissä kuitenkin sarjoja on.

    http://www.gaspower.fi/

    Karva pitää vaan meiät ekoautoiliat ajantasalla :D .

    PS. syksyllyhän tää Laukaan sikafarmari kehui keskisuomalaisessa aavaavansa kaasuaseman Jykyläänkin.
     
  14. petro_din

    petro_din Gearhead

    kyll toi vähän kuulostas siltä että vaniin pitänee kaasupömpelit laitattaa/laittaa..

    miten lie täällä pohjoskarjalan puolella on laittajia?
    ja sitte se tankkausmahdollisuus..

    mutt ku o tullu puoleenvuoteen 30tkm tahkottua ni tulis vähän halvemmaks jos 60centtiä/kg ja sitä menee satkua kohen joku 14:sta kg..

    bensaa ku palaa keskimäärin 13:sta, matkassa vähän vähempi..

    ett kyllä sillä aika äkkiä tuon laitteide hinnan säästäs..

    eli kiinnostusta ON..

    kuis se tommoseen ruiskuvaniin kävis?
    perus 318 siellä ruiskun alla on ja ihan tavallisen näkönen 2bbl imusarjaki...
    että mitä kaikkee siitä tartteis vaihdella sitten tai muuttaa..
     
  15. Karva

    Karva Gearhead

    Nyt olis tarjolla koe asennuksen tapaista, eli sanotaanko kuukauden sisällä tehdään koe versio, ihan yksinkertainen joka paikkaan sopiva, siis bensa - maakaasu, bi-fuel laitteisto yksinkertaisimmillaan.

    Koneena on ihan perus 318 vanin / pic-up kone ja auto Dodgen ram W100 4x4 Pic-up, ilman mitään hienompia erikoisuuksia.

    Jahka saadaan kasaan ja ajoon niin autoa voi sitten käydä pällistelemässä, ja tutkailemassa joissain alan tapahtumissa, Forssan pic-nic olis ainakin tarkoitus käydä, ja joitain muita kunhan katsotaan, niistä sitten myöhemmin ja tarkemmin, eli palataan astialle.

    Tästä tulee sorvattu perus laitteisto jolla testataan, yksinkertaista ja toimivaa sekä edullista, kaikin puolin sopivaa harraste käyttöön.
     
  16. 54474N4

    54474N4 Gearhead

    Mitä osia tollaseen kaasarikoneiseen henkilöautoon pitää sitten vaihtaa?
     
  17. nikolai

    nikolai 1st gear

    Kyllähän maakaasu kiinnostaisi, kun näyttäis homman alkavan toimia..

    Mitenhän teknisesti onnistuisi tämän laitteiston asentaminen turbo-diisel henkilöautoon ?? Juuri kuten tossa olikin aikaisemmin linkki ruottalaiseen kuormuriin, elikkä ~30% diiseliä, ja loput kaasulla. Diiselvero varmasti jäisi, mutta nykynen kapistus on rekisteröity jo pakettiautoksi, niin ei se paljon haitanne..

    Minkälaisia kaasusäiliöitä tähän jälkiasennukseen on tarjolla, ts. miten niiden sijoittelu onnistuu, ja minkälaisiin tilavuuksiin päästään?

    Ja vielä, mikähän on kustannusrakenne hommassa, säiliön osuus, kaasusarja, ECU:n modaus, ja asennustyöt? Mitä muuta?


    Hieno homma jos porukoilla on intoa viedä asiaa eteenpäin!!!
     
  18. Toitsu

    Toitsu 3rd gear

    Kyllähän tämä kaasu on hieno homma, mutta silti..

    Suomi ei ole keksinyt millä korvataan kassaan tulevan rahan puute kun kaikki ajaa kaasulla..? Jostain se raha on revittävä ja tällä kertaa työttömien, eläkeläisten ja opiskelijoiden selkänahka ei edes riitä vaikka vietäisiin kokonaan. Ei olisi ensimmäinen, eikä viimeinen kerta, kun Suomi maksaisi EU uhkasakon, että saisi jatkaa omaa monopoli/idiootti ajatteluaan. Tuon kaasun vero tulee nousemaan (ajan ja tavan kysymys?)ja koska väliaikainen autoverokin tuli jäädäkseen, niin siitäpä muokataan kätevästi joku käyttövero, jonka suuruus muutetaan 20 x kaikille autoille, jotka ei kulje pyhällä hengellä, eikä kohdisteta verotusta vain kaasu käyttöisiin. Siinä on EU:n paha vikistä kun Suomi taas vie eri tahdissa.. :mad:

    Karvalle peukkua ja toivon, että hommat toimii. Kyllä tuo kaasu on lupaava energian lähde mutta Suomi onnistuu tyypillisesti kaiken pilaan verottamalla, keinolla millä hyvällä! :mad:

    Btw, "kommunisti-ryssät" on muuten ajelleet maakaasulla jo ikuisuuden esim. Siperiassa, jossa useissa kaupungeissa linja-autot kulkee vain maakaasulla... ;) Tomskissa käydessä pisti ensimmäisen kerran silmään, että varmaan 95% kaupungin BAZ:eista kulki maakaasulla... Itä ensin, länsi perässä, kuten yleensäkin? :eek:
     
  19. Vege

    Vege 1st gear

    tää homma kyllä kiinnostaa itteenikin, toisin sanoen bensa vanien hinnat menee kohta diisselivanien edelle, varsinkin kun bensavanit yleensä on koriltaankin parempikuntoisia. eli jos joku nyt tarttee näyttävää bensa vania vaikka maakaasuasennusfirman edustus pakuksi niin toistaiseksi lähtee halvalla, hintaa voi pompsahtaa lisää jos kerkiin asentaan/asennuttamaan maakaasuvehkeet jossain välissä :rotfl:
     
  20. Stang_81

    Stang_81 Double Gearhead

    Eiköhän kaasulla ajo tule olemaan aika pientä vielä pitkään, ainakin niin pitkään kunnes lähes jokaisella paikkakunnalla on oma kaasuasema, tietty etelässä hiukan suurempaa kuin lapissa.
     

Kerro tästä muillekin!