Maakaasut vanhaan autoon!

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Yleistä rakentelusta', aloittaja Karva, 30.4.2006.

  1. PerttiA

    PerttiA 1st gear

    Saksastahan ne käy Viron pojatkin autoja hakemassa...

    Samalla tavaralla käyvät kuin täkäläiset trukitkin, eli nestekaasulla.

    Suomessa ovat päättäjät vain suuressa "viisaudessaan" tuominneet nestekaasun "kiellettyjen" listalle, kun puhutaan henkilö- tai pakettiautojen polttoaineista.

    Niin kauan kun nestekaasu on HA/PA polttoaineena rangaistusveron alaista, niin on päättäjien turha päivitellä liikenteen päästöjä... :odroll:
     
  2. Karva

    Karva Gearhead

    Juu ei ...

    CNG eli gompressed natural gas, paineistettu luonnon-kaasu on maakaasua, sitä on eu alue täynnä, saapi hollannissa ja ylipäätään saksan kieli-alueella enemmän kuin bensaa.

    Myydään myös suuren laitevalmistajan nimestä jääneenä huoltis nimellä autogas.

    LPG on nesteytetty propaani kaasu, LBG on nesteytettyä butaani gaasua.

    Molemmille on ollut autoja ja kait niitä joku vielä tekee, mutta kyllä se mänee tohon maakaasuun, muissa ei ole paljoa järkeä, tulevat kaalliimmiksi jne, ne laitteet ovat periaatteessa samoja mutta ei käy ristiin , jos soveltaa saa sutta, nyt on kyse paineistetusta kaasusta joten tee se itte sepät ... näpit irti, onko selvä.

    Nämä laitteet ei ole vaikeita saati hankalia, mutta sen verran pitää olla päässä järkeä jotta jätätte ammattiväelle.

    Suomessa kun ollaan jättäkää ne muut kaasuleikit ja ostakaa käytettyjä maakaasu autoja eu alueelta, pääsette helpommalla ja ne toimii ja niihin saa laillista polttoainetta.

    20 Litraa bensaa / 100 km vievä ameriikan lahna, kulkee ihan samalla viisii 20 kg maakaasua / 100 km, jos kuristaa pääsee ehkä vähemmällä, mutta nyrkkisääntö on jotta maakaasua kuluu nyky noottorissa 10-20 % enemmän kuin bensaa, mutta kun näillä ameriikan konehilla ei ole mitään tekemistä nykyajan kanssa se kulutus mänee jotakuin 1:1 bensa / maakaasu, se säästö on näin vanhalla ameriikan lahnalla suurempa, suhteessa kuin nyky himmeleillä, ja suurin ero tulee sen pakokaasun puhtaudessa, joka nousee samalle tasolle kuin uudet super-puhtaat autot.

    Ole ego-veikko tahi luonnollinen-mirri, osta vanha lahna ja aja sillä maakaasulla, se kuluttaa mutta päästää puhtaasti, samaan aikaan kun ameriikan lahna kulkee sen 40 vuotta, niin uusi hieno hyproiti nipponi kuluttaa murto osan ja päästää pikkasen vielä puhtaammin, ero on siinä jotta nippon tekoon kuluu neljä-viisi kertaa enemmän luonnonvaroja kuin vanhan ameriikan lahnan tekoon ja ylläpitoon 40 vuoden aikana. Hyproiti auto kestää sen viisi vuotta, ja sitten vaikka olis 100 % kierrätys silti se kerkiää kuluttaa vaikka kuin monen vanhan lahnan verran luontoa, varsinainen eko-teko, on ajaa vanhalla ja kestävällä, kunhan ajaa eko polttoaineella, tällä hetkellä se on maakaasu.

    Tulevaisuudessa se on ehdottomasti etanoli jota vois tehdä kotona jätteestä, joka kotiin automaatti pontikka pannu, aurinko sähköllä, suomessa ei ikuna ....

    See the whole and big picture ???
     
  3. PerttiA

    PerttiA 1st gear

    Autogas on muuten LPG:tä...

    Pikainen Mobile.de:n selaus antoi lähes nelinkertaisen määrän LPG:llä käyviä autoja suhteessa maakaasulla käyviin...

    Karvalle tuntuu menneen poliitikkojen ja viherpipertäjien propaganda perille :wink:

    Maakaasu tarvitsee mm. järeämmän ja isomman säiliön kuin LPG saman energiasisällön varastoimiseen.
     
  4. Karva

    Karva Gearhead

    No...

    Kuis olis jos ottaasit taas asiasta selvää, vaikka lukemalla aiempaa viestiketjua, ennen kuin alkaa tämä älytön väittäminen, K-16 väki sais, tai vois olla välillä hiljaa, jos tosissaan haluat ostaa laitteet ota sitten yhteyttä ...

    Maakaasu ei ole käyttäjäystävällisempää, tai parempaa kuin mikään muu mutta on ainut jota täällä saa nyt laillisesti käyttää.

    Autogas nimi on peräisin Italialaiselta valmistajalta, muutama heidän tekele on hyllyssä, kokeillaan sitten joskus, tämän kanssa kompuksessa ollut jakelu yhtiö käytti nimeä asemillaan, pääasiassa hollanti, belgia yms, se kyllä myy maakaasua, lpg, lbg ja vielä joissain paikoissa bensaa ja dieseliä, paikasta riippuen.

    Mobilella ja googlella löytää ihan mitä tahansa, vinkiksi, kokeilkaa ebay:n cng autoja, jenkeistä löytyy kaikkea kivaa, suomessa kun ollaan on maakaasu ainut vaihtoehto, järkeäkin saa käyttää !!!
     
  5. PerttiA

    PerttiA 1st gear

    Kun nyt sinun motiivisi on saatu selville, niin ehkä kannattaisi sinunkin oikeasti tutustua asiaan :odroll:

    Saksankielisistä lähteistä kun lähtee asiaa tutkimaan, niin "Autogas" tarkoittaa polttoaineena nimenoman LPG:tä.
    http://www.gasdrive.com/html/nachruestung.htm
    Näytäppä sellainen saksankielinen linkki, jossa todettaisiin päinvastaista.

    LPG, eli nestekaasu olisi varsinkin jälkiasennushommissa parempi ratkaisu kuin maakaasu, mutta ymmärrän kyllä jos muista intresseistä johtuen ei asiaa voi/halua myöntää :wink:

    LPG:n/CNG:n suhteellisesta yleisyydestä löytyy lukemia mm. tuolta:
    http://www.gasdrive.com/html/kraftstoffvergleich.htm
    Eli Mobile.de:ssä tekemäni haku alle 10000euron kaasuautoista, antoi jopa maakaasuautoja suosivan tuloksen.
    Tuon taulukon mukaan kun suhde on 10/1:een LPG:n yleisyyden puolesta.

    Asiaa olen kyllä seurannut, hallituksen esityksiä, niiden käsittelyä ja perusteluja myöden, ja ymmärrän kyllä, miksi suomessa ei haluttaisi sallia henkilö- ja pakettiautoille nestekaasun käyttöä polttoaineena (kuorma- ja linja-autoille on sallittu), mutta niin kauan kuin nestekaasun käytöllä henkilö- ja pakettiautoissa säilytetään nykyinen rangaistusvero, niin poliitikkojen on aivan turha pullistella, että ilmansuojelua oltaisiin oikeasti edistämässä
     
  6. Karva

    Karva Gearhead

    No on se hyvä jotta .. tietää tästäkin asiasta kaiken.

    Minkähän takia osa, tai no yhä suurempi osa, porukasta on lopettannu tällekkin foorumille kirjailun, kaiken mailman besser-wisser, tai jotain sinnepäin .... tyhjäpäitä.

    Antaa olla, laita vaikka hevon- toimiva värkki kaasarin tilalle, omapahan on asias, yhä edelleen maakaasulla saa ajaa nykysuomessa, ja se on jopa kannattavaa, muutama koe-värkki on hyllyssä, niin mitä sitten, niitä saa kaupasta, mene ja haje omas, maahantuonti alkaa ehkä joskus, jos tästä tulee kannattavaa, toistaiseksi omaan käyttöön.

    Yhä edelleen jos haluaa ajaa suht edullisesti maakaasu on siihen hyvä vaihtoehto, Suomessa.

    Edelleen ja vielä tämänkin keskustelun jälkeen ongelma on katsastaa suomessa laitetut jälkiasennus laitteet, vielä huomennakin edullisimmaksi tulee hakia käytetty maakaasuauto ulkomaan pelleiltä.

    Saa sieltä tuoda vaikka nestekaasu-auton, mutta ajo loppuu siihen kun jäät kiinni ratsiassa ja auto menee valtiolle, käteen jää vain kymmen-kertainen haittavero, sakot ja muut sanktiot, vai voiskos tehdä jotain järjellä.

    Aivan sam tämä on taas kun seinille juttelis .. :poff:
     
  7. PerttiA

    PerttiA 1st gear

    Eli, kun joku korjaa sinun levittämääsi väärää tietoa, niin kyseessä täytyy olla tyhjäpäinen besserwisser :odroll:

    Suomen nykyisen lainsäädännön taustalta löytynee taaskin melkoisen vahva lobbaus niin automaahantuojien kuin tiettyä polttoainettakin toimittavien tahojen puolelta, ja kaikkihan tietävät, mistä ilmansuunnasta maakaasua tänne alettaisiin tuomaan...

    Eihän se nyt käy päinsä, että porukka muuttaisikin ne yli kaksikymmentä vuotta vanhat paskansa edullisesti nestekaasulla toimiviksi, ja jatkaisi tyytyväisenä ajelemista :rotfl: :rotfl:

    Nestekaasu/LPG/Autogas olisi sen käyttäjän, eli maksajan puolelta maakaasua/CNG:tä parempi vaihtoehto mm. seuraavista syistä:
    - LPG:n asennussarjat ovat 50-70% halvempia kuin maakaasun vastaavat.
    - LPG tankin sisällön paine (max.30bar) on huomattavasti pienempi kuin maakaasutankin (min.200bar), jonka takia maakaasutankki myös painaa huomattavasti enemmän, ja maakaasun suurempi paine myös rajoittaa tankin muotoilua.
    - Saman polttoainesäiliön tilavuuden omaavalla LPG-autolla ajaa yhdellä tankkauksella noin viisi kertaa pidemmälle kuin maakaasuautolla.
    - noin 500km:n tankkausväleihin kykenevän LPG-auton tankki mahtuu varapyörän tilalle, kun taas 300km:n tankkausväliin kykenevän maakaasuauton tankki vie jo huomattavan osan henkilöauton tavaratilasta.
    - Nestekaasua pystyy siirtämään paikasta toiseen suuremmissa määrissä tankkiautolla samoin kuin bensiiniä tai dieseliäkin, mitenkäs maakaasun kanssa?, vai eikö taaskaan puhuta koko suomen tilanteesta?
    - Tälläkin hetkellä on liikenteessä lukemattomia autoja, joissa on nestekaasulaitteita asennettuna ja käytössä, vaikka eivät syötäkään kyseistä kaasua moottorin käyttöön.

    Tuolla ylempänä heittelit muuten ihan päinvastaisia väitteitä, mutta kukas sitä omia tuotteitaan alkaisi mollaamaan :wink:

    Se, että Suomessa ei tällä hetkellä saa henkilö- tai pakettiautolla ajaa nestekaasulla ilman rangaistusveroa, on sitten kokonaan toinen asia, joka tulisikin mitä pikimmin korjata.

    ps. nuo kaasut eivät muutenkaan ole täällä tuntemattomia, kun on "jokunen" järjestelmä tullut molempien osalta suunniteltua ja hyväksytettyä :wink:
     
  8. Karva

    Karva Gearhead

    No hyvä, saatiinhan tästä kiinnostava väittely aikaan... anna palaa !!!

    Ei ole kaukaa hajettu kaasun vapauttaminen haitta verosta, vihreät ei ymmärrä asian päälle mitään siellä joukoissa on tuulihattuja jotka haihattelee lähinnä yksityisautoilun lopettamisen puolesta.

    Nyt oli jokin aika takaperin kauhia kalabaliikki joka puolueella bio-polttoaineiden puolesta. Kuis ollakkaan jokaisen maanviljeliän ja pakettipeltoilian puolesta huusi täyttä kurkkua Keskustan väki, mionne se on nyt hiljennyt, tarkoituksena oli joka maatilalle oma polttoaine tuotanto.

    Eikä sekään ole kaukaa hajettu jottei suomessa olis osaamista, autoissa tämä sakki on omavaraista jos jollain konstilla saa halvempaa polttoainetta.

    Mr A on oikeassa, kerrankin joku jonka kanssa taas vääntää kättä, kaasuissa on parempia vaihtoehtoja kuin maakaasu, mutta tällä haavaa muuta ei ole tarjolla.

    Jos nyt halajatte ajaa kaasulla se käy päin maakaasulla, jos sen auton saa katsastettua, millä sais potkittua sen aken vihdoin tekeen asialle jotain, kenen allekirjoittama tarkastus pöytäkirja, jossa todetaan asennus lailliseksi ja päteväksi kelpaa, siitä tässä on yhä kyse.
     
  9. Trailblazer

    Trailblazer 1st gear

    kiinnostuksella luin Karvan kirjotuksia. Onkos asiassa tapahtunut mitään AKEn suhteen sitten huhtikuun?
     
  10. Karva

    Karva Gearhead

    Ei ole kuulunut mitään, kumman ja oikein harvinaisen ärsyttävän hiljaista ovat, tietoja saa oikein lypsää, kyllä sanovat kun sinne soittaa, koettakaa itse ...

    Paikallisella tasolla, nämä konttorin johtavat ei oikein tiedä kuinka asiaan suhtautua, ja tietenkin eri puolella Suomea suhtaudutaan muutettuihin autoihin eri tavalla.

    Käytetyn ja aiemmin jossain toisessa Eu maassa katsasteun tai käytössä olleen auton saa kilpiin, se on ihan sama kuin mikä tahansa tuontiauto, sinne vaan normaaliin tuontiauton rekisteröinti katsastukseen, verot ja kilvet, paljon ajoa. Näille käytetyille on jonkin sortin ohjeet ja säännöstö joka konttorille jaettu, valtionvarainministeriön toimesta.

    Oma valmiste, eli valmiiden muutos-sarjojen kiinni pulttaaminen on toinen juttu, siinä konttorit ovat hukassa, pitääkö soveltaa asunto-auto-vaunu-kaasu säntöjä vai ei, jos niitä pitää soveltaa tarkoittaa se jotta kaikki kaasu laitteet saa vain ja ainoastaan asentaa kaasualan yrittäjätutkinnon omaava hlö, se on perusteltu vaatimus ja siihen se varmaan tulee meneen. Mutta muuten säännöt on sitten kirjavia, eli saksassa asennettu söiliö ei esim, vaadi koteloa joka tuulettuu ulos, no jo suomessa sovelletaan asunto-värkkien sääntöjä ne kaikki säiliöt pitää koteloida, eli auton rakenteita pitää muuttaa niin jotta säiliön tai säiliöt saa ulos tuulettavaan koteloon, se on helpommin sanottu kuin tehty vaikka nykyaikaisessa city-maasturissa, se män koko takapaksi siihen saman tien, ja paikkakunnilla tai niiden vaatimuksilla on eroja ....

    Sinne vaan rakentaan ja soveltaan, paikallinen kaasualan yrittäjä tarkistamaan laitteet, säädöt ja liitokset, häneltä asennus todistus jossa todetaan ko, rekisterinumerolla olevan auton sisältävän jonkin valmistajan maakaasu polttoaine laitteet, jolle on tehty kunto tarkistus, säätö ja uolto, tämä on sitten tasasin välein vai miten se nyt män uusittava, paikkakunnasta riippuen osa soveltaa asuntoauto sääntöjä osa ei, käytettynä maahantuotu tai uusi maakaasua polttava auto ei näitä tarvi.

    Kirjavaa on ja vaihtelee paikkakunnittain, mutta ei mahdotonta, nyt sillä maakaasulla saa ajaa kuka pystyy ... mitään kirjallista varsinaista tuotosta ei vaan saa mistään konttorista !!!
     
  11. kingsway

    kingsway Gearhead

    -----
     
    Muokattu: 8.3.2018
  12. fisu

    fisu Gearhead

  13. Karva

    Karva Gearhead

    Niin jottei se vaan jäisi epäselväksi, sitä moninkertaista polttoaine veroa EI enään ole, nyt saa minkä tahansa auton muuttaa maakaasu käyttöiseksi, sen muutos-sarjalla varustetun auton käyttöön otossa on ongelmia, ne pitäisi periaatteessa muutoskatsastaa, kun polttoaine muuttuu tai tulee toinen lisää, mutta paikkakunnasta riippuen se menee joko ilmoitus asiana tai sitten siihen sovelletaan matkailu-alan kaasu sääntöjä, tässä on vielä epäkohta !!!

    Uusia autoja joilla voi ajaa maakaasulla + bensalla saa kaupasta senkuin ostaa, mitään vero helpotuksia ei tipu.

    Käytettyjä maakaasu tai maakaasu + bensa autoja saa tuoda ja kannattaa, tulevat halvemmaksi ajaa, ihan samalla tavalla kuin mitä tahansa tuontiautoja. Rekisteröi, maksa vero ja aja, alennusta ei saa.

    Kukin laskee omalla kohdallaan, kannattaako oma muuttaa maakaasu + bensa tai jotain käyttöiseksi, se ei ole ilmaista, ja saako sen kilpiin jos aletaan vaatimaan koteloita yms, matkailu-autojen kaasu varusteiden tapaan, se riippuu konttorista ja kannattaa käydä keskustelemassa, sitävarten he on siellä ja palkaa nauttivat jotta neuvoja voidaan kysyä.

    Usein miten kannattaas tuoda käytetty tuontiauto, ennen kuin tehdä muutos jolla maakaasut saa käyttöön.

    Tällä hetkellä sallittuja polttoaineita ovat, Bio-diesel, Diesel, Bensa ja Maakaasu, muita kaasuja on käytössä, mutta tieliikenne käyttö vaatii erikoisluvan, muutama sikalan omistaja ajaa koekäytössä olevilla kaasu autoilla, käsittääkseni toistaiseksi erikois luvilla, käytännössä jonkin ajan päästä, puhutaan valtion tapauksessa vuosista, on muut kaasut lopun perin sallittava, eli voisi vaikka lyödä vetoa, nestekaasu ja metaani tullaan sallimaan. Etanolin kanssa on vähän niin ja näin, koska se tarkoittaa jotta jokainen saisi tehdä kotipolttoista, etanolin eli alkoholin salliminen polttoaineena kaatuu Suomessa alkoholi-politiikkaan.

    Maakaasun muutos sarjat maksaa noin 1000 - 3000 E perus ja ajoneuvokohtaisiin asti, päälle säiliö tai säiliöt, letkut, tarvikkeet ja asennus, lisäksi rakenteelliset ja auton muutokset. Bensa koneelle ei yleensä tarvi tehdä muuta kuin säätää.

    Hyvä vinkki, ja näitä suositellaan, eli omaan käyttöön on tekeillä Range Rover johon asenetaan normaalin ruiskun tilalle, MegaS - sydeemi, kaksinkertaisilla ruiskusuuttimilla, toinen bensalle ja toinen maakaasulle.
     
  14. Trailblazer

    Trailblazer 1st gear

    itsenäni kiinnostaa sen takia, että kaverilla on Saksassa samanlainen auto kuin itsellä ja hän teki sen Autogas -konversion. Hyvin toimii. Alla oleva varapyörä korvattiin tankilla ja nyt hän ajelee 500km yhdellä nestekaasutankilla (+400km bensatankillisella). Toi oliskin hyvä juttu, jos sais Suomessa tehdä...

    Käsittääkseni siis jos nestekaasutankillisella ajaa 500km, niin maakaasun tilavuuden takia itse jos tekisi saman konversion omaan autooni, niin eihän sillä maakaasutankillisella ajelisi kuin 100-150km? Paljon isompia tankkeja ei viitsisi autoon virittämään, kun muuten tuo olisi tosi näppärä eikä veisi tilaa mistään poist (jos nestekaasulla saisi ajella).

    Prkl... :mad:
     
  15. fisu

    fisu Gearhead

  16. fisu

    fisu Gearhead

  17. fisu

    fisu Gearhead

    ja jos vielä saataisiin noista munkkiöljyistä valmistevero poies, eikös ne ole jo kertaalleen verotettu ja jos joku toukohousu sitä puhdistaa niin eikös
    se ole kierrätystä tai jtn :odroll:
     
  18. fisu

    fisu Gearhead

  19. talonmiehen vapaapäivä

    talonmiehen vapaapäivä Double Gearhead

    Noi on molemmat nestekaasuvehkeitä, eli ei käy suomeen paitsi maksamalla 330€/päivä polttoainemaksua
     
  20. Rizhto

    Rizhto 3rd gear

    Ladaan saa tehtaan oman kaasusarjan Venäjällä alle 500 euroon. Kukaan ei kait vain vielä ole tuonut niitä Suomeen ja tehnyt asennusta. Kerhopalstalla asiasta on kyllä keskusteltu. Pitäis löytyä se ensimmäinen rohkea. Itteäkin kiinnostais, mutta Oulun seudulla ei ole vielä yhtään tankkauspistettä.
     

Kerro tästä muillekin!