Maakaasut vanhaan autoon!

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Yleistä rakentelusta', aloittaja Karva, 30.4.2006.

  1. hyeena

    hyeena 1st gear

    Mitsubishi Astron-moottoria loytyy niin trukeista kaasukayttoisena kuin seuraavista autoista bensan polttimena:
    1978-1980 Plymouth Arrow
    1978-1983 Dodge Challenger/Mitsubishi Sapporo/Plymouth Sapporo
    1978-1987 Mitsubishi Sigma
    1979-1989 Dodge Ram 50
    1981-1985 Dodge Aries/Plymouth Reliant
    1982-1985 Chrysler LeBaron
    1982-1985 Chrysler Town and Country
    1987-1991 Isuzu Pick Up TF (Japanese Built)
    1982-1991 Mitsubishi Pajero
    1982-1983 Dodge 400
    1983-1984 Chrysler E-Class
    1983-1985 Chrysler New Yorker/Dodge 600
    1984-1987 Dodge Caravan/Plymouth Voyager
    1982-1990 Mitsubishi Starion (turbocharged and fuel injected)
    1984-1986 Dodge Conquest/Plymouth Conquest
    1985 Plymouth Caravelle
    1985-1996 Mitsubishi Magna (early carbureted, later EFI)
    1986-1988 Mazda B2600 (with a Mazda 12-valve head)
    1987-1989 Chrysler Conquest
     
  2. fisu

    fisu Gearhead

    no voi ny perse :oops:
     
  3. Trailblazer

    Trailblazer 1st gear

    tarran paikka...

    [​IMG]
     
  4. Karva

    Karva Gearhead

    Melkein on turha tuommoosta tarraa laittaa ...

    Niitä maakaasu settejä saa, yksi hyvä paikka tuoda on Italia ja toinen on Intia.

    Otamma ja kertaamma, autoon saa laittaa maakaasu laitteet, konttoreilla ollaan asian suhteen puun ja kuoren välissä, heitä ei ole oikein vielä keritty ohjeistaa, ongelma on kuinka katsastaa, päästö mittaus on läpi-huuto juttu, jos auton saa käymään maakaasulla se täyttää varmana päästö vaatimukset, maakaasu palaa niin paljon puhtaammin, ne päästö vaatimukset menee ihan kuin polttoaineena olis bensa, ja tietysti auton iän mukaa ko, ajoneuvon valmistua ajankohta määrää päästöarvon joka pitää alittaa, enään ei ole Euro 4 tai 5 vaatimusta myös vanhoille autoille. Nyt pitää alittaa sama päästö raja kuin bensalla, tai dieselillä.

    Bensa auto on helppo tai no suhteellisen helppo muuttaa maakaasulle, sallittuja polttoaineita ovat, bensa, diesel, bio-diesel, bio-versiot, tai bio-sekoitteet joita bensa kauppiaat myyvät, samoin sallittuja kaasuja on maakaasu ja joissain tapauksissa metanoli-bio kaasut, näillä sikalan omistajilla jne, metaani-perustaisten kaasujen kanssa tarvii aina tai vielä ainakin erikoisluvan, mutta ei se ole mahdotonta, onhan niitä nyt jo. Maakaasulla saa ajaa kuka tahansa, ihan niinkuin bensalla.

    Muuta kaasut ei vielä olle sallittuja, butaani - propaani jne, nestekaasu yms, ei ole vielä sallittujen liikenne polttoaineiden joukossa, mutta eiköhän se sinne päädy vuoden parin sisällä, on se muuallakin sallittua samassa Eu:ssa sitä vieläkin ollaan.

    Nyt kuinka muutan autoni maakaasulle :

    Ostan säiliön, kaasulle joka sopii autoon on maakaasulle tehty ja kestää, leimattu virallinen yms, todistuksineen, maakaasun paine on 200 Bar. Siihen tankkaus yhde ja putki tai letku ko, paineille jne, jolla säiliö tankataan, säiliöllä pitää olla sulku-hana, näitä kaikkia saa kaupasta.

    Tankista paineen alainen 200 bar, maakaasu virtaa joko kudos-paine-kumiletkua tai vaikka hapis putkella mahdollisimman lähelle konetta, sijoitettavaan regulaattoriin, siis paineen alennin joka säätää kaasun virtausta matalalla paineella, tämä sijoitetaan lähelle konetta vaikka tulipeltiin koska se matala paine-puoli on häiriö herkkä ja kiihdytyksissä yms, herkkä paineen vaihtelulle joka vaikuttaa koneen käyntiin.

    Matalapaine puolella on yleensä 0,10 - 0,20 bar paine, suorastaan hönkäys. Tankilta riippuen kulutuksesta 200 bar paineen alainen kaasu virtaa riittävästi alle 10m matkalla jopa 8mm halkaisialla olevaa putkea regulaattorille, senkin voi kätevä inssi laskia, vaikka kaavaston avulla.

    Matalan paineen puolella riippuu kulutuksesta millaisella letkulla kaasu liitetään koneeseen, siihen väliin tulee yleensä mankku venttiili jolla katkaistaan kaasu, samoin vastaava järjestely bensa puolelle ja käytössä on sekä bensa jotta kaasu, siis näin yksinkertaisimmillaan. Mankku matalalle puolelle jotta paineen alla se ei toimi tai niissä tuppaa olemaan ongelmaa mm, tiivistyksen kanssa.

    Hivenen fiksumpa järjestelmä sekoittaa jo sitten tarvittavan määrän kutakin polttoainetta, esim suuttimien avulla, nyky kone ei yleensä tarvi kuin karkean säädön kaasun määrälle jotta se pystyy säätään polttoaineen mukaan, lambdan takaisin kytkennällä sytytyksen, polttoaine annoksen suuruutta, ruiskutus ajan pituutta muuttamalla jne.

    Nykyisellään näitä regulattoreita tehdään yleensä pieniin ja tavallisiin autoihin, mutta jos ei löydä 6l virtauksiin riittävää regua, miksi ei käytä kolmea tavallista 2l versiota, sen suhteen haarukointi on suhteellista, laite kun on tavallinen maakaasun paineen alennin jossa on virtauksen säätö, näitä samoja laitteita löytyy jokaisen maakaasu lämmittäjän pannuhuoneesta, niitä saa mm, Gasumilta.

    Mikä sitten olis fiksua, ostaa valmis käytetty auto, tai jos sen välttämättä haluaa itte rakentaa omaan lankkukylkeen, kannattaa harkita megasirquit settiä, siinä toisen sarjan ruisku suuttimia voi laittaa maakaasulle, ja toinen bensalle. Joku muu ohjelmoitava ruisku sarja vois toimia vastaavasti ja polttoainieden suhteita voi vaikka säätää, eli siinä vaiheessa minkä tahansa diesel auton saa maakaasulle kun sille saa sytytykseen tarvittavan polttoaineen ja loput kaasua.

    Nyt näillä nurkilla olis tarkoitus kokeilla, italia:laisen valmistajan setistä muokata, Rangeen sopiva megasquit tupla ruisku, bensalle ja maakaasulle, nyt tarvittaas apuja ...

    Kuka on kaasujen ruiskuttamisen kanssa askarrellut, megasquit on toteutettavissa ja bensana se käy, mutta käykö vastaavat ruiskut joita bensalle käytetään myös maakaasulle, kellä on kokemusta kaasun ruiskuttamisesta, tarvittaessa jotta nykyaikainen GM - perustainen ruisku käy tai toimii, nostaa maakaasun painetta, matalalla puolella, onko foorumilla ketään kuka on askarrellut vaikka ilokaasujen ruisksujen kanssa, nyt on sama periaate, mutta tarkempa säätö.

    Toinen asia on jotta kuka foorumin porukoista on tehnyt tai käpälöinyt megasquit polttoaine karttojen kanssa, entäs pääseekö laajakaista lambdan vaikutusta ruiskun takaisin kytkentään jotenkin säätään ruiskun ohjelmalla ???


    Ei se ole vaikeata, eli jos tehdään, niin tehdään samalla paras !!!

    Eikö :poff:

    Press-Stop : Äiti-Venjän, Intian jne, halpis - maakaasu sarjat ovat sitten yleensä pienille koneille ja ei ole välttämättä samalle paineelle, systeemejä sekä säiliöitä on venäjän maassa muistaakseni, tai niin ne väittää kahdelle paineella, sen pitää sitten olla tämä EU alueen paine 200 bar muuten käy .... pum

    Melkein kaikki USA autot on olleet maakaasu - mahdollisia jo -90 luvun lopusta lähtien, -00 jälkeen ihan kaikki, mahdollisuus meinaa yleensä jonkin lisä ohjeman ajamista tai jonkin lisä palikan lisäämistä tietokone lutikan päälle, tai tyhjän töpselin perään, nykyisin ilmeisesti saa minkä tahansa uuden jenkin tilattua maakaasu tai bensa-maakaasu versiona. Kaikkiin niihin on saatavana setti jolla se muutetaan, jenkkilässä on kansallinen maakaasu-yhdistys jonka sivuilta voi imuroida lisää.
     
  5. Trailblazer

    Trailblazer 1st gear

  6. talonmiehen vapaapäivä

    talonmiehen vapaapäivä Double Gearhead

    Noi nestekaasuvehkeet on kyllä pirun helppo laittaa vanhaan kaasarivehkeeseen. Mulle tuli hollannista rebeli missä oli noi laitteet kiinni ja on kyllä yksinkertaset vehkeet ja hienosti toimi kun sen tankin ajelin tyhjäksi ennen irrottamista.

    Nyt vaan odotellaan että laillistetaan toi nestekaasukin niin vois laittaa noi johonkin laitteeseen kiinni.
     
  7. TTA

    TTA 1st gear

  8. Karva

    Karva Gearhead

    Juu, ei ole mitään tekemistä allekirjailleen kanssa ....

    Mutta Herra Varhan löytää kyllä Kouvolasta, Sisuauto ja siellä kuorma-auto puolelta, heidän kauttaan saa näitä jälkiasennus sarjalla varustettuja, maahantuotuina ja valmiina. Kyseisestä liikkeestä saa myös jälkiasennus sarjoja, joita he asentavat ja tarvittaessa jopa katsastavat.

    http://www.sisuauto.fi/portal/fi/palvel ... o/kouvola/

    Allekirjailleella on riittävästi tekemistä päivisin, joten muiden toimintaan ei kerkiä syventyä, mutta käsittääkseni yhtään jälkiasennus sarjaa ei kyseinen liike ole asentanut, pätevyyttä ja ammatitaitoa liikkeessä kyllä löytyy vaikka muille jakaa.

    Kuka tahansa voi tuoda maahan käytetyn tai uuden maakaasu ja-tai maakaasu-bensa auton, niitä kohdellaan ja verotetaan samaan tapaan kuin mitä tahansa tuontiautoa, jälkiasennus sarjoja saa vähän joka puolelta, tarkoitus olis alkaa vuoden vaihteen jälkeen kauppaan ja asentaan eräiden valmistajien sarjoja kunhan saadaan kattava valikoima ja auktorisoinnit valmiiksi, asennus paikoista ja toiminnasta sen verran jotta sitä tulee sitten tarjolle useammalla paikalla samaan aikaan, ainakaan vielä toiminta ei ole kovin kannattavaa, tuppaa yhä olemaan vain maakaasun tankkaus pisteiden ympärillä olevien alueiden lähiseutujen autoilijoiden puuhastelua.

    Mutta kyllä se sieltä tulee, samalla aukeaa nettisivut ja toiminnasta tiedottaminen alkaa, mutta vasta ensi vuoden puolella, muita vastaavia projekteja on, eri tahoilla menossa ympäri Suomen ...
     
  9. Pertti K

    Pertti K Double Gearhead

    Kiinnostaa itseäkin nämä jälkiasennuskaasut. Biokaasun tankkauspiste olisi työmatkan varella, mutta sopivia valmiita autoja on vähän huonosti tarjolla. Jos Suomessa myytäviä tehdasasenteisia katselee, niin vaihtoehtona lähinnä Volvo tai Punto. Molemmat innostaa ihan yhtä paljon...

    Että ajatuksena kävi mielessä asennuttaa kaasut joko nykyiseen käyttikseen tai sitten etsiä joku muu mieluisampi peli ja laittaa siihen. Onko tehtaalla valmiiksi tehdyt kaasuautot parempia/luotettavampia tms. kuin jälkiasennetut? Näin väitti ainakin paikallinen kaasuguru, jolla tuskin on mitään intressejä autokaupan suuntaan. Sanoi, että systeemi toimii paremmin uusissa korkeapuristeisissa moottoreissa.

    Tuolla on listattu uusia kaasuautoja, mutta onko muita tehdastekoisia joita voisi vaikka uittaa ulkomailta? Onko jossain kattavampi listaus tehdastekoisista maa-/biokaasuautoista?
     
  10. alternator

    alternator 1st gear

    "Maakaasulla on korkea oktaa­ni­luku (n. 130), joka mahdol­listaa bensiinimoottoria korkeamman puristussuhteen käytön. Tämä nostaa moottorin hyöty­suhdetta."

    Kaasulla voisi saada mielenkiintoisia tehoja irti.
     
  11. alternator

    alternator 1st gear

  12. GARAGE_INC

    GARAGE_INC 3rd gear

    onko muka mahdollista tuolla kaasulla käyttää ruttua ihan mahdottomasti....?
     
  13. WSE

    WSE 1st gear

    Noita nestekaasutrukkeja taitaa vielä löytyä aikas paljon, oli ainakin eurofordin koneilla niitä 80 luvulla?
     
  14. Joku ensinnäkin sanoi biokaasua pierukaasuksi joka alentaa biokaasun arvoa. Ei todellakaan kannata vähätellä biokaasun mahdollisuuksia.
    Ensinnäkin jos Suomen peltopinta-alasta 20 prosentilla kasvatettaisiin energiaheinää, tms., niin miljoona autoa saisi puhtaan polttoaineen. Ja tässä ei ole mukana kaatopaikkojen ja jätevedenpuhdistamoiden biokaasut, eikä elintarviketeollisuuden, teurastamoiden ja eläinten lannan potentiaalit. Eli hyvinkin voisi koko Suomen autokanta liikkua biokaasulla. Käytännössähän tämä ei onnistu helposti. Sähköntuottaminen biokaasulla on myös hyvin ekologista ja tehokasta.

    Jos taas energiamaissia kasvatettaisiin joka ei tee tähkää ollenkaan, ja kasvaa vähintään 5 metriin. Niin yli 5 autoa saisi hehtaarilta vuoden polttoaineen, mikään muu biopolttoaine ei tähän pääse.
    Ja ruoan tuotannosta ei tarvitse tinkiä.

    Jos taas tarkastellaan biokaasuauton ympäristövaikutusta, niin ajamalla biokaasuautolla voidaan puhdistaa ilmakehää hiilidioksidista eli kerätä toisten päästämää hiilidioksidia pois vaikka loppusijoitukseen. Eipähän onnistu helposti millään muulla keinolla.

    Suomessa on kielto päällä, ettei saa biokaasulaitoksille antaa tukea senttiäkään. Isot piiput estää, haluavat pitää monopoliaseman luonnon kustannuksella. Sensuuri toimii lehtikirjoituksissa (mm.maaseudun tulevaisuus), jos poliitikko mainitsee biokaasun niin sillä kohtaa punakynä heiluu.

    Spitfire:
    Meillä on lehmiä, eikä sikoja. Ja biokaasun tankkausasemaa ei tule vielä Jyväskylään, koska rahallista tukea ei saa senttiäkään mistään ja toisekseen meillä on valmisteilla uusi isompi biokaasureaktori, että kaasut riittää.

    Biokaasu on puhtain polttoaine, mitä on. Ehkä vety menee ohi jos se valmistetaan käyttämällä uusiutuvilla tuotettua sähköä.

    [​IMG]

    Omaan biokaasuautooni olen ollut erittäin tyytyväinen, siinä on enemmän tehoja kaasulla kuin bensalla. Lähtee käyntiin kaasulla jos on lämmin ilma tai lämmin moottori. Puristukset on 13,5 eli hyötysuhde on hyvä ja tankillisella kaasua pääsee noin 440km. Bensatankki on 13 litran mutta sitähän ei juurikaan mene.

    Ja tämä uusi verouudistus on biokaasun osalta aivan pielessä! Sen mukaan biokaasua käyttäviä autoja verotetaan aivan kuten maakaasua käyttäviäkin. Vaikka biokaasuauton fossiili-co2 päästöt ovat 0 g/km. Eli ympäristöystävällisyydestä rangaistaan.
    Muutenhan biokaasuautoilla ei ole mitään ylimääräisiä maksuja.
     
  15. Tero.Rutanen

    Tero.Rutanen Gearhead

    Tuo uusi verouudistus on myös sikäli pielessä, että esimerkiksi suzuki swift, 1,0 pikkulohkolla siemaisi 4hengen kuormalla helposti 8-9litraa sataselle matka-ajossa, ja jos samalla porukalla reissattiin vanhalla STW:llä, jossa diesel kone, kulutus 8-9litraa sataselle. Painon mukaan tuleva käyttömaksuesitys on mielestäni aivan soittimesta.

    Mutta siis kaasustahan puhe oli, minua kiinnostaa tosi paljon tuo kaasulaitteiden jälkiasennus homma. Bisnes mielessä jenkkiautoporukka olisi hyvä asiakaskunta, koska jenkkien moottorifilosofia on aika simppeli, pääsääntöisesti kun laitteet kehittää esim,305een, tai 350koneeseen, potentiaalisia ostajia on kaiketi aika paljon auton iästä, tai mallista riippumatta. Sama pätee tietysti muihinkin merkkeihin, joissa joku sama kone on pitkään keikkunut keulalla suht muuttumattomana.

    Uskon että valtiovallan täytyy ottaa huomioon jossain vaiheessa, jos vanhemmankin auton päästöt ovat tuota kaasuautoilijan esittelemää tasoa.
    Ja kun käyttökulut ovat käsittääkseni aika alhaiset, alhaisemmat kuin diesel autossa, luulisi kiinnostuksen kasvavan.
     
  16. Seevy

    Seevy 1st gear

    Jungheinrich -niminen valmistaja käyttää edelleenkin osassa nestekaasutrukkejaan GM koneita: 3,0 nelosta, 4,3 veekutosta ja 5,7 veekasia... 8)
     
  17. Jep. oma bensa STW 6h kuormalla vie maantieajossa hitusen alle 12l. Toisaalta se vie ihan sen saman myös ilman kuormaa :lol: . En ole tutkinut mitä tuo 1.3 Kadetti vie vastaavissa tilanteissa kun maantiellä max 2h kuormalla vie vajaa 6l. Olettaisin että 5h + pakaasit niin mennään jo yli 8l (no ei se vielä yli menny mutta vertailun vuoksi :lol: )


    Fordin 302, kiitos. Rupesi nimittäin kiinnostamaan tuon Mercuryn "kaasuttaminen". Ainakin teknisessä mielessä, vaikkei nyt NIIN paljoa säästäisikään ainekuluissa. Pääsispä retostelemaan immeisille.

    Joo, tässä maassa otetaan huomioon lyömällä joku haittavero päälle. Kun tuolla tavalla menet veroja kiertämään ja astut autojen maahantuojien varpaille tekemällä vanhasta kärrystä uudenaikaista! (sori negatiivisuuteni, tuolta vaan näyttää) Olisi hienoa jos olisi joku "porkkana" sille että viittii tehdä harrasteautostaan ekologisemman!
     
  18. nyffikaakoo

    nyffikaakoo 1st gear

    Muistan jossain tulevaisuuspohdiskelussa olleen että kahden polttoaineen (oisko ollu bensa ja viuna...) sopivalla yhdistämisellä saadaan koneen käyttökelpoista puristussuhdetta korotettua jopa - oisko ollu kolminkertaiseksi... Tietsikka ohjaa toimintaa, kaks tankkia vaan joista toinen voi olla alle puolet toisen koosta. Moottorien koko ja paino saadaan pudotettua siten että entinen viisilitrainen murikka korvataan saman suorituskyvyn kolmelitrasella... Missähän sekin juttu oli...jollain jenkkien saitilla.
     
  19. Trailblazer

    Trailblazer 1st gear

    Jenkeissähän (ja Ruotsissa) on myynnissä E85sta, joka on etanolin ja bensan sekoitusta (70-85% etanolia) ja Jenkeissä myytävissä autoissa on olevat koneet ovat flexifuel -nimisiä.

    http://en.wikipedia.org/wiki/E85
     
  20. robin

    robin Gearhead

    -86 Buick STW 307 koneella haukkasi 11l/100km matkassa, akka ja tenavat kyydissä ja peräpaksissa viikon tarpeet, nyt alla -05 Primera farkku mikä vie samalla lastilla matkassa 6,5l/100km. Yksin ajaessa Buick vei saman 11l/100km ja Datsunilla pääsee yksin ajellessa 6,2l/100km.

    Buickilla hintaa n.1000 euroa, Primeralla 25000 euroa... Järkeä ? Emmää tiijä. Kallista ? Elämä on....

    Jos oletetaan että ajan vain matkaa vuodessa 20000 kilsaa, niin polttoaineissa säästän Primeralla vähän reilun tonnin vuodessa eli en paljon paskaakaan, osansa tuosta tonnin säästöstä haukkaa Primeran huollossa käyttäminen kun sitä ei enää paljon itse huolleta. Puikki kaasuilla olisi sitten vielä edullisempaa ajoa jos nyt kaasuihin vielä halutaan tehdä aasinsilta ;)
     

Kerro tästä muillekin!