Maakaasut vanhaan autoon!

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Yleistä rakentelusta', aloittaja Karva, 30.4.2006.

  1. valpas

    valpas Gearhead

    Pysäyttääkö tuo nyt käytössä olevien muuttamisen kaasulle, kun aletaan odotteleen tuon toteutumista?
    Meillä menis heti kaks pensaruiskua kaasulle, jos tuo ehdotus toteutuu.
    Nykyisillä avustuksilla ei viittis tonnin autoja alkaa muutteleen.
    Tuohan on just semmonen ehdotus, mitä Bernerskälle tyrkytettiin, mutta ei ottanu kuuleviin korviinsakkaan ymmärtämättömyydessään.
     
    impala67 tykkää tästä.
  2. Karpov

    Karpov Double Gearhead

    Liian hyvää ollakseen totta olis tollanen. Tai sitten kompensoidaan se nostamalla kaasun hinta bensan tasolle tai yli.
     
    RaiRai ja valpas tykkäävät tästä.
  3. Dataviilaaja

    Dataviilaaja Gearhead

    Missäs niitä tankattaisiin? Hommasta menee järki, jos tankkausmatka on 100km.
     
  4. valpas

    valpas Gearhead

    Totta, mutta eikös niitä täytettäviä maanpäälisiä säiliöitä vois ripotella sinne tänne?
    Mulla on matkan varrella jo nyt kaks asemaa, joten siinä mielessä hyvin asiat.
     
  5. caprice305

    caprice305 Double Gearhead

    Tottakai, sillähän se raha tehdään
     
  6. Hai

    Hai Double Gearhead

    Auton hinta ei ole tässä se juttu. Riippuu miten sen ajattelee. Viime vuonna tein 100€ Fiiattiin muutoksen ja nostettiin tonni. Fiiatista ei ollut autoa kuin vuodeksi, mutta kaasulaitteet siirtyi jo seuraavaan halpikseen. Tämä on nyt joku 300€ Citroen.

    Autot vaihtuu, mutta laitteita voi siirrellä.
    Tonnin tukiainen vaan motivoi.
     
    Pertti K, valpas, Bukero ja 2 muuta käyttäjää tykkäävät tästä.
  7. impala-63

    impala-63 Gearhead

    Kuulostaa aika helpolta, mutta kun se nyt ei ole ihan noin helppoa. Vähän kuin tallin rakentaminen, eihän siinä ole kuin nostaa seinät pystyyn ja katto päälle vai kuinka se nyt meni.

    Asemia kyllä pitää olla aivan perkeleesti enemmän jos tollasta edes haaveillaan. Aika moni asema alkaa olemaan jo nyt aika kuormitettu. Ei saa täysiä tankkeja aina.

    Mielestäni tossa ei ole järkeä että valtio kustantaa koko muutoksen kaikille halukkille. Koko suomi haluaa autonsa muuttaa vaikka ei edes haluaisi ajaa kaasulla kun sehän on ilmainen. Auton arvo nousee kuitenkin jonkun verran sitten vuoden päästä kun touhu loppuu.

    Nytkin ihmiset jonottaa tuntikausia ilmaisia ämpäreitä kun ne maksaa 3€ kuitenkin jos joutuu ihan omalla rahalla ostaa.

    Onhan tuossa kyllä se hyvä puoli että työpaikkoja tulee varmasti paljon lisää kun pitää ne autot muuttaa ja huoltaa. Asemia korjata, huoltaa ja rakentaa ja sitä kautta valuu rahaa takaisin valtion kassaan ja näin saavat liikenteen ilmastotavoitteet ja biopolttoaineiden käytön sille tasolle mihin suomi on sitoutunut. Aika monta biokaasulaitostakin pitää rakentaa että sitä biokaasua saadaan sinne liikenteelle käyttöön koska maakaasuhan oli se fossiilinen polttoaine mikä muuttui yht'äkkiä myrkyksi kun se vuosia oli puhdas polttoaine. Siitä kun tulee hiilidioksidia palaessa.
     
    1purehell tykkää tästä.
  8. Fuselage

    Fuselage Gearhead

    Ja eikös maakaasun/propaanin syöttäminen diesel koneeseen ole kemiallista ahtamista, mikä on kiellettyä ala ilokaasu :D
     
  9. RaiRai

    RaiRai Gearhead

    Kommarit ei keskimäärin kummoisia talousneroja ole olleet. Mutta kun "ilmaisia ämpäreitä" aletaan jakamaan niin siinä kiimassa äkkiä puoluekortitkin alkaa vaihtumaan.
    Tämmöisessä esityksessä kyllä joku järki on, mutta asiat valitettavasti on yleensä hiukan monimutkaisempia kuin mitä äkkiseltään haluttais sisäistää... Ilmaisia lounaita ei ole. Valtion kassa ei ole pohjaton ja tämmöinen tukeminen on tietenkin jostain muusta pois, kaverin taskusta tai joistain muista tukiaisista... Tuet voidaan tosiaan myös kerätä näppärästi takaisin vaikkapa lisäverottamalla sitä samaa kaasua jonka käyttöön tuet ensin annettiin.
     
    Pertti K ja isalmela tykkäävät tästä.
  10. Karpov

    Karpov Double Gearhead

    Saako tonnin per kalenterivuosi?
     
  11. sdfsd

    sdfsd Double Gearhead

    huomaa sana ESIMERKIKSI. diesel mersu nyt on perinteisesti ollu saastutuksen esikuva
     
  12. sdfsd

    sdfsd Double Gearhead

    todennäkösesti tekee sen saman mitä autoveropälinät. Myynti tyssää kun joku mainittee että autoveron voisi poistaa. Mitä olen kuullut niin automyyjät alkaa olemaan melko vittuuntuneita tohon, joko juu tai ei autoverolle mutta ei tollasta 4 vuoden välein tapahtuvaa venkaamista.
     
    Jussi289 ja Pertti K tykkäävät tästä.
  13. sdfsd

    sdfsd Double Gearhead

    olen sitä mieltä että JOS otetaan annettuna se että niitä liikenteen päästöjä todella halutaan vähentää eikä ajatella onko se järkevää vai ei, niin joku tällänen on ainut realistinen vaihtoehto. En sano että se on järkevää, etenkään taloudellisesti, mutta annetussa viitekehyksessä ei paljoa muitakaan vaihtoehtoja ole. Joku suomen autokannan uusiutuminen täysin sähköautoilla on ihan huuhaata tai joku "ohjataan kaikki julkisille", "lopetetaan yksityisautoilu", "nostetaan parkkimaksuja, tehdään kyttäysjärjestelmä" tms. mitä tässä maassa on perinteisesti esitetty.

    Tää myös edellyttää mielestäni sitä että ei pari vuotta tuon toteuttamisen jälkeen joku valopää-virkailijatutkija/ICCCP tms. saa päähänsä että tää biokaasuautoilu saastuttaakin helvetisti, nyt äkkiä on siirryttävä muihin polttoaineisiin, vaan edetään pitkäjänteisesti. Lienee nykysessä ilmastovouhotuksessa tosin mahdoton ajatus kun se maapallon "tuhoutumisen lämpeämis raja", keinot millä päästöjä vähentää yms. on muuttunu parin kymmenen vuoden aikana koko ajan...tai nyt just viimeksi joku luke (?) ilmotti "laskelmamme oli päin persettä, tässä uusi laskelma, sou sääd jos käytitte vanhoja laskelmiamme päätöksenteon pohjana".
     
    Fat-Mike, 1purehell, Jussi289 ja 1 muu tykkäävät tästä.
  14. plagu

    plagu Gearhead

    Mitäpä jos vaikka poistettaisi biodieseliltä (kestävästi tuotetulta) polttoainevero kokonaan, varmasti olisi toivottu ohjausvaikutus, ainiin eihän porkkanaa ole tapana tarjota vaan keppiä.
    Bensakrematorioitten muutostuki toki paikallaan, jotta saadaan viinalla menemään.
    Noilla kaasuhöpötyksillä ei tee mitään.
     
    belair54 ja Zejk1 tykkäävät tästä.
  15. Hai

    Hai Double Gearhead

    Kyllä ja per hlö.
    Meitä on vaimon kanssa nyt tuettu molempia, molempina vuosina.
    On nyt tukeva olo. :)
     
    dart -66, Mudracer, Volvo_5.7 ja 2 muuta käyttäjää tykkäävät tästä.
  16. Dataviilaaja

    Dataviilaaja Gearhead

    Joo, mutta mulla ja aika monella muulla ei ole. Tankintäyttöreissun mitaksi tulisi 100-160km, kun täkäläisistä mittareista saa vain bensaa ja dieseliä. Nuo tukihaihattelut on aika turhaa, jos infraa ei ole vastaavasti.
     
    isalmela ja 12345678910 tykkäävät tästä.
  17. Mudracer

    Mudracer Double Gearhead

    Nyt on jo ruvettu pyöristymään.
     
  18. 455STW

    455STW Gearhead

    Saisiko veronmaksaja-autoilijakin edes vähän pöyristyä, kun meiltä kerätään kuitenkin yli 8 mrd vuodessa siitä että autoillaan?
     
    Fat-Mike, sdfsd ja valpas tykkäävät tästä.
  19. Miguelos Poropeukalos

    Miguelos Poropeukalos Gearhead Bannattu

    Tuon laskelman on tehnyt kokkareiden Verkkouutiset:

    "Tilastokeskuksen mukaan Suomessa oli vuonna 2018 liikennekäytössä 2 671 113 bensiini- tai dieselkäyttöistä henkilöautoa. Kaasumyyntiyhtiö Gasumin arvion mukaan kaasukonversio puolestaan maksaa noin 2000-4000 euroa, mikä tarkoittaisi Anderssonin konversioehdotuksen voivan kustantaa veronmaksajille maksimissaan noin 5,3-10,7 miljardia euroa."

    No tuossa on kaksi muttaa..

    1. Dieselautojen muuttaminen kaasuautoiksi vaatii käytönnössä moottorinvaihdon=> ne on otettava pois laskuista tai summa olisi PALJON suurempi

    2. Kaikkia bensa autoja ei kuitenkaan muutettaisi kaasuautoiksi.

    Mutta kun nykyinen konversiotuki on 6 miljoonaa, niin fakta on, että valtiolla ei ole varaa sitä muuttaa siten, että siihen menisi joku 1000 kertainen määrä. Vaikka Li mitä uskoo:

    ”Tällä hetkellä konvertiotukeen on budjetoitu noin 6 miljoonaa vuodessa ja sitä on käytetty vain noin 15% edestä. Tuen tason nosto ei räjäyttäyisi sitä yhtäkkiä miljardeihin.”

    Eiköhän tämä Lin avaus ollut poliittisten irtopisteiden keräilyä omilta kannattajilta vassareiden puoluekokouksessa. Uskoo, ken haluaa. Uskoohan, joku litteääseen maahankin.
     
    RaiRai ja isalmela tykkäävät tästä.
  20. MudMax

    MudMax Gearhead

    Ei vaadi, vaan dieselpumppu jätetään kokoaikaisesti tyhjäkäynnille jotta pytyssä on puristussytytteiset tulet ja kaasupolkimella ohjataan kaasun annostelua.
    Eli kuluttaa dieseliä aina suunnilleen saman verran kuin kävisi saman ajan tyhjäkäynnillä = säästö jää pienemmäksi, erityisesti tyhjäkäyntiä paljon sisältävässä kaupunkiajossa.
     

Kerro tästä muillekin!