Maakaasut vanhaan autoon!

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Yleistä rakentelusta', aloittaja Karva, 30.4.2006.

  1. rotax

    rotax 1st gear

    Omassa -03 crown vicikissä on toi pullo kontin pohjalla,luulis et sopii lincolniinki
     
    ossa250 tykkää tästä.
  2. rotax

    rotax 1st gear

    Cng:n sivuilla on mitat pulloista niin helpottaa asiaa aika paljon.
     
  3. impala-63

    impala-63 Gearhead

    Kyllä se sinne sopii joo mutta paljonko sulla on siellä vielä tilaa? Säiliön ja kontin lukon välissä ehkä 10cm? Laita kuva.
     
  4. rotax

    rotax 1st gear

    Nyt muistin et omassa on pullo metallitelineessä joka on n 10-15 cm pohjasta niin mahtuu venttiili sen korokkeen ohi joka on siin sivussa.
     
  5. rotax

    rotax 1st gear

    Kuvat on mulle liian vaikeita mut pullon ja luukun takaosan väliin mahtuu se keltainen postin muovinen laatikko missä ne kuskas tavaraa mitä se nyt on 35-40cm levee ja siellä ”hattuhyllyllä on aika hyvin tilaa.
     
    ossa250 tykkää tästä.
  6. impala-63

    impala-63 Gearhead

    Onko sulla varmasti 120l säiliö? Se on joku 125cm pitkä jos on 406 halkaisija. Ja silloin olet joutunut korottamaan sen takia että se pullo mahtuu niiden korokkeiden yli jos se kontti on samanlainen kuin maverickin kuvissa pari viestiä taaksepäin.
     
  7. rotax

    rotax 1st gear

    Joo toi on se mikä siellä on, mut mulla ei oo tota koroketta kontin pohjalla
     
  8. rotax

    rotax 1st gear

    Eikä vararengasta.
     
  9. Hai

    Hai Double Gearhead

    Viiteen tonniin kuuluu auto kanssa? :p

    Hinnat riippuu mitä osia käytetään ja mikä oman työn osuus. Fiksusti ostamalla ja paljon itse tekemällä pääsee tilanteeseen, että valtion tuki riittää kaikkiin materiaalikuluihin ja takaisinmaksu tapahtuu heti.
    Halvin säiliöratkaisu on aina yksi iso pullo, koska litrahinta pienenee koon kasvaessa. Lisäksi yhdessä isossa pullossa on vain yksi pulloventtiili. Kun on monta pulloa, on yhtä monta venttiiliä. Pulloventtiili on maksaa jonkun 85€. Kuten aiemmin olen maininnut, on käytetty pullo hyvä vaihtoehto, kunhan pullolla on vielä vuosia jäljellä. Pullo on komponentti, joka harvemmin aiheuttaa ongelmia.

    Minulle ei selvinnyt minkä vuotinen TC on tarkoitus muuttaa.
    Olen muutostanut yhden 2003 Crown Vicin ja siinä oli pari haastetta.
    -Moottorin ohjaus ei tykännyt, kun bensaa ei kulu. Sitä ei saanut millään huijattua sähköisesti. Jäljelle jäi konsti, että samalla, kun kaasupullo avataan, avataan solenoidiventtiilin ja kuristuksen kautta bensalle paluu tankkiin. Päästiin siitä vikakoodista.
    -Toisena sitkeämpänä vaivana on että moottorinohjaus tuntee olonsa välillä laihaksi, vaikka kaikki on periaatteessa ok.

    Minä tekisin maverickin tilanteessa seuraavasti ja ostaisin seuraavat osat.
    -Uusi kaasusarja, esim. EG avance 48.8 CNG housesta
    -Uusi tankkausliitin, kun niitä on harvemmin käytettynä tarjolla
    -käytetty säiliö, mitä nyt sopivasti löytyy ja saa mahtumaan.

    Tekisin asennuksen siihen malliin, että kaasulla pääsee ajamaan, vaikka säiliömalli ja koko ei olisikaan heti optimaalinen. Hieroisin laitteiston toimimaan ja myöhemmin päivittäisin säiliön/säiliöt optimaalisemmiksi, kun niitä tulee sopivaan hintaan vastaan. Säiliöihin kun menee 1/2-3/4 osa osien kokonaiskuluista.

    Noin olen toiminut mm 1969 Satellite farmarin kanssa. Kaikki säiliöt ovat siinä olleet käytettyjä.
    Kun Satelliten ensin muutostin tuli siihen 100L 406mm halkaisijan rautapullo (painoa yli 100kg). Toimintasäde oli noin 160km. Sitten lisäsin 28L toisen rauta säiliön (paino yli 30kg) ja toimintasäde ylitti 200km. Painoa oli niin paljon, että piti laittaa ilmaiskarit.
    Viime vuonna löysin hyvät käytetyt type IV kuitupullot 90L ja noin 30kg 2kpl. Nyt siis yhteensä 180L ja 60kg. melkein 50% lisää tilavuutta ja rangea, yli 50% vähemmän painoa.
     
    Muokattu: 25.1.2020
    12345678910, impala67, isalmela ja 3 muuta käyttäjää tykkäävät tästä.
  10. impala-63

    impala-63 Gearhead

    Juu noita säiliöitä löytää aina välillä esim torista. Ostin just 90l type2 säiliön minkä laitan - 03 1.8 kompura meseen. Just sopiva tai itseasiassa aavistuksen liian iso. Pitää vähän iskaritornien kohdalta kokeilla sisustaa muovata. Ne on muovia vissiin niin kuumailmapuhaltimilla lämmittää ja painaa niitä niin kyllä se sinne mahtuu.

    Sain vielä gasumilta viime vuoden tarjouksenkin kun ilmoitin viime vuoden puolella että jälkiasennus on tilattu meseen.
     
  11. Pappatunturi70

    Pappatunturi70 1st gear

    Kaasumuutos vakavassa harkinnassa -05 express vaniin. Tähän mahtuisi kaksi pulloa taka-akselin taakse poikittain kuten ne oli amerikassa näitä varustelleet. Onko suoraa muuntokaavaa jos on esim 100l säiliötilavuutta, niin montako kiloa kaasua siihen menee? Miten asiointi cng housen kanssa hoituu kun tiedustelin sähköpostitse pullokojen saatavuutta ja hintoja niin vastausta en ole 5arkipäivään saanut. Mahtaisikohan sinne olla joku puhelinnumero..
     
  12. impala-63

    impala-63 Gearhead

    Jos en väärin muista niin 100l säiliöön menee sellainen 17kg kaasua. Voit sinä kysellä terragasiltakin jos se vaikka myy osia tee se itse asennukseen jos et saa ketään cng houselta kiinni. Se ei ole heidän päivätyö niin saattaa joskus kestää vastaaminen.

    Saisi kyllä olla enemmän tilavuutta kun ei tuolla vanilla pitkälle pötki. Luulisin kulutuksen kuitenkin olevan sellaista +10kg luokkaa eli 17l bensaa satkulla.
     
  13. Pappatunturi70

    Pappatunturi70 1st gear

    Joo eihän tuo se pieniruokaisin ole mutta onneksi Helsingissä on noita asemia ympäriinsä. Rangea jos sais sen reippaan 250km niin pääsis mökille ajelee kaasulla. Varmaan valtaosa kuitenkin tilannut tuon etupään sarjan cng houselta?
     
  14. rotax

    rotax 1st gear

    Omalla -03 crown vic kaupunkiajossa menee n: 12kg/100km niin ja lyhyttä matkaa 5-10km. Tohon 120l pulloon menee n: 15-17kg riippuen lämpötilasta. Eli pullollisella ajaa 120-130 kilsaa pääkaupunkiseudulla. Valoista valoihin. Ja bensaa se vei talvella 20l sadalla,,laskekaa siitä millä kannatta ajella
     
  15. rotax

    rotax 1st gear

    Joo ja maantiellä 80-90 kmh pullolla pääsee 220 kilsaa ainaki.
     
  16. impala-63

    impala-63 Gearhead

    Teoriassa tilavuus (m3) x paine : 1.3= kilot mitä menee säiliöön.

    Se säiliö ei tule täysin tyhjäksi ajamalla vaan sinne jää aina painetta vaikka auto kääntääkin bensalle ja näyttää mittarissa tyhjää. Vani vie ainakin sen 10kg satasella niin yli 25kg pitäisi saada kaasua säilöttyä että pääset 250km. Se tarkoittaa +160l säiliöitä.
     
  17. Pappatunturi70

    Pappatunturi70 1st gear

    Tuli mittailtua, Että takana runkoaisojen välissä on 950mm tilaa ja korkeudessa sen 600mm. 406 säiliö vajaan metrin pituisena niin saisi sen 90-100litraa.
    Onko muuten säiliön mitat ilmoitettu äärimittoina pullohanan reiästä pohjaan asti?
     
  18. impala-63

    impala-63 Gearhead

    On mitattu. Siihen tulee sitten vielä venttiili päälle. Et saa tuonne väliin 90l säiliötä. Od406 ja 90l on sen metrin verran tai aavistuksen yli.
     
  19. Vezques

    Vezques 2nd gear

    Kuulostaa aika kovalta kulutukselta, mut enhän tiedä ajotyyliä ;)
     
  20. 1purehell

    1purehell Double Gearhead

    Mietin tuota, että kuinkahan onnistuis tuon diesel-pickupin kaasuttaminen siten, että jättäis toisen tankin dieselille ja toisen tilalle laittais kaasupullon. Toki pullolle löytyy muitakin paikkoja. Luulisi, että mekaanisella pumpulla oleva cummins olis helppo kaasuttaa, kun niitä on niin monenlaisessa käytössä. Vaikka sitten tuolla em. 40/60 diesel/kaasu suhteella. o_O Tulppakansia niihin ainakin on olemassa, mutta en nyt sellaista kyllä ala siihen laittamaan.
     

Kerro tästä muillekin!