Maakaasut vanhaan autoon!

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Yleistä rakentelusta', aloittaja Karva, 30.4.2006.

  1. kustomkuuppa

    kustomkuuppa Gearhead

    Englannissa isojen klassikkoautojen muuttaminen kaasukäyttöiseksi on kai aika yleistä, monissa sikäläisten harrasteautolehtien myynti-ilmoituksissa lukee converted to LPG (Light Purpose Gas). Siellä bensa on aina ollut kallista eikä kaasulle ole mitään erikoisveroa. Käsitykseni mukaan kaasu palaa puhtaasti aika yksinkertaisessakin vanhan ajan moottorissa, sen takiahan kai monet sisätiloissa käytettävät trukitkin kulkevat kaasulla.
     
  2. elukka

    elukka 1st gear

    nyt heräs mielenkiinto tohon biokaasureaktoriin. eli kuinka se metaani otetaan talteen ja jalostetaan moottorikäyttöön sopivaksi. millaisilla laitteilla homma onnistuisi?
     
  3. Trailblazer

    Trailblazer 1st gear

    Samoin Hollannissa. Naapuri just kerto että oli saanu kyydin kaverilta joka ajeli jollakin 70-l Rollsilla, joka kulki kaasulla.
     
  4. Karva

    Karva Gearhead

    Se on itse asiassa hyvin helppoa ...

    http://www.re-energy.ca/pdf/biogas-generator.pdf

    Tuossa yksinkertainen esimerkki, kun saatte kylläistä, tai riittävän rikasta kaasua aikaan, se kelpaa auton moottoriin erittäin hyvin. Yksi pikku vinkki maaseudulla tai oman kaivonsa vieressä asuville, hapis putkea saa suht edullisesti ja omalla pihalla kaivoon, myös jäte kaivoon voi laittaa kierukan, johon voi liittää ilmalämpöpumpun, sieltä saa lämmitys energiaa joka menee muuten hukkaan, järkevästi käytettynä viemäristä saa lämmönvaihtimella huomattavasti normaalissa talossa lämmitys energiaa, jota voidaan varastoida myös vesi massaan ja siirtää vaikka käyttöveteen.

    Mutta jos pysytään autoissa, jokainen talous tuottaa arvokasta biojätemassaa, siitä kannattaa ottaa kaikki irti, ja jos on kotielämiä tai isompi biomassa hyödynnettävänä, ottakaa ensin lämmitys, käyttövesi ja sitten vielä ajoneuvojen polttoaine, ja aivan jumalattoman yksinertaisesti, kuka tahansa joka osaa pitää autonsa liikenteessä saa ...

    Kun biomassa alkaa tuottaan Metaania, siihen voi kulua jonkin aikaa, voidaan omavoimaisesti paineistunut kaasu, pumpata tasaisesti tavallisella kaasupumpulla säiliöön, jossa sen painetta nostetaan, usein moni portaisesti, kunnes on säiliöllinen korkeapaineista metaani pohjaista kaasua, tätä voidaan sitten täyttää vaikka auton polttoaine, paine säiliöön, ja käyttöö sellaisenaa, tai se kaasu voidaan ns, pestä tai suodattaa eri kemikaaleja lisäämällä, sekoittamalla, tai vaikka ajamalla se jonkin suodatin järjestelmän läpi esim, vaikka tavallinen paineessa toimiva veden eroitin, lopun perin koko prosessi on kovin, kovin yksinkertaista.

    Jos apuja tarvitte, voidaam ko, järjestelmät vaikka suunnitella, jossain kimppa työryhmässä, tämä sopisi joka maatilalle, kaupungin osaan jne, mutta ...
     
  5. Kannattaa lukaista täältä vähän ohjeita oman biokaasureaktorin tekoon http://www.biopolttoaineet.com/viewforu ... a0304e9579

    Se on sitten vähän kalliimpi prosessi puhdistaa biokaasu autoihin sopivaksi. Voisi se kyllä raakakin biokaasu käydä autoon mutta melko nopeasti tulee moottoriremontti eteen.
     
  6. fisu

    fisu Gearhead

  7. Trailblazer

    Trailblazer 1st gear

    laita Karva:lle PM, se niitä tais mainostella tässä ketjussa.
     
  8. atteman

    atteman 1st gear

    vai sellaset kaasustamot :D
     
  9. koirra

    koirra 1st gear

    Eiks LPG meinaa Liquified Petroleum Gas?
     
  10. talonmiehen vapaapäivä

    talonmiehen vapaapäivä Double Gearhead

    Jep nestekaasua, kuten tässä topicissa on tullut jo moneen kertaan ilmi, eli ei vielä onnistu suomessa
     
  11. Trailblazer

    Trailblazer 1st gear

    vielä? eli toivoa on? :eek:
     
  12. -TH-

    -TH- Gearhead

    en tainnu osata etsiä selventävää vastausta..... joten kysyn raadilta, :rotfl:


    kuorma-autot ja linjuritko saa ajella nestekaasulla verotta?
     
  13. talonmiehen vapaapäivä

    talonmiehen vapaapäivä Double Gearhead

    sikäli on toivoa että suomi on ainoo eu-maa jossa toi ei ole sallittua, joten vois kuvitella että jos eu:ssa pysytään tarpeeks kauan niin jossain kohtaa se on pakko sallia tääläkin
     
  14. Trailblazer

    Trailblazer 1st gear

    No sitä odotellessa. 1500e ja Saksassa sais meikäläisenkin autoon bi-fuel conversion, niin kuin kaveri on siellä tehnyt omaan TB:iinsä. Eipä pääsis enää ituhipit räksyttään, kun omasta autosta tulis vähemmän päästöjä suhteessa kuin heidän rakastamastaan kaupungin diesel-bussista. :mad:
     
  15. Karva

    Karva Gearhead

    Niin ... siis valmiin sarjan saa vieläkin halvemmalla, mutta jos haluatte saata oikean kunnon ruiskun jonkin tehtaan tekemän monipisteen tilalle, niin Bosch on tehnyt suuttimen joka periaatteessa pitääs käytä normaaliin autoon siis bensa monipisteruiskuun, korvaavaksi suuttimeksi, NG2 suuttimet on alunperin suunniteltu maakaasulle joten ne pitääs pelittää ...

    Suomen Bosch ei vaan ole vielä saanut allekirjailleelle tai kellekkään muulle tietoja uudesta tuotteesta, pitääskö kysyä itte saksasta ???

    Nämä uudet ruiskut pitääs käydä normaaliin autoon bensa ruiskujen tilalle, siis auton oma järjestelmä käyttää uusia suuttimia, tai rinnan entisiä ja näitä uusia, maakaasu suuttimien huono puoli on tähän asti ollut jotta ne ovat kuin lasten lelut, toimivat pienellä paineella kuin solenoidi, Bosch mainoksen mukaan nämä nyt kehitetyt toimivat normaalilla ohjaus tavalla, mikä lie kun sen enempää ei saa tietoja Suomen bosch veikkosilta, ja suuremmilla paineilla jolloin se ruiskutus aika pienenee ja ohjauksesta sekä säädöstä tulee tarkempi.

    Mistähän noita oikein sais kokeiltavaksi ...
     
  16. Trailblazer

    Trailblazer 1st gear

    niin siis toi oli töineen kaverin autoon.
     
  17. janiluo

    janiluo Gearhead

    Nyt rupes meikäläistäkin kiinnostamaan.
    Jos tekis tuosta SS-Impalasta aidon saksalaisen kaasukammion.... meinaan kaasulla liikkuvan sammion... tai jotain. :rotfl:

    Kattelin tuolta Gasumin sivuilta heidän näkemystään tuohon verotusasiaan jossa kerrottiin näin:
    Akella sanovat näin mutta maakaasun verottomuutta ei jostain syystä mainita.

    :odroll:
    - Jani -
     
  18. Pertti K

    Pertti K Double Gearhead

    No eipä tietenkään, joku vielä tuo sellaisen ja eihän siitä saa edes kupattua juuri mitään maahantuontiverotuken jälkeen. Ja perkule polttoainekin on puoli-ilmaista. Ja mikä pahinta: sehän on oikeastikin jopa melko ypäristöystävällinen laitos!

    Kyllä jossain määrin ihmetyttää tuo johdonmukainen vaikeneminen bio-/maakaasusta kun puhutaan autojen (vaihtoehtoisista) polttoaineista. Niin valtiovallan, viranomaisten kuin mediankin osalta. Pekkarinen meinasi livetä, mutta palasi sentään ruotuun ja myi Bi-Fuel Volvonsa pois vähin äänin. Likeö toruttu :soosoo:

    Edit: Ei tietenkään Niinistö, kun Pekkarinenhan se oli
     
  19. Arto65FB

    Arto65FB 1st gear

    Ihmettelin, miks Manskulla oli ruuhkaa vähän vaille 10 aamulla 5.12. No, siellä seisoi Gasumin tarroilla oleva auto Tullinpuomin jälkeen. Olisko kaasu loppunut?
     
  20. Trailblazer

    Trailblazer 1st gear

    no sit olis kuskin pitäny käydä vetäsemässä parit tuplajuustot ja sit tankkiin pieremään... :poff:
     

Kerro tästä muillekin!