Maakaasut vanhaan autoon!

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Yleistä rakentelusta', aloittaja Karva, 30.4.2006.

  1. kapteeni39

    kapteeni39 1st gear

    Ittellä olis käyttämättömät maakaasulaitteet kaasariautoon ylimääräsenä. Ollut autossa kiinni muutaman vuoden ja auto ollut ulkona joten... Kaks jättikokosta säiliöö siinä. Luulisin et mahtus esim vaniin poikittain tavaratilaan. Jos kiinnostaa niin saa soitella 0405630957
     
  2. SPORT TRUCK

    SPORT TRUCK Double Gearhead

    Järvenpään uusi kaasuasema näyttäisi muuten olevan auki :odcool:

    Gasum Järvenpää, Diggarinkatu 8, 04420 Järvenpää
    [​IMG]
     
    impala-63 tykkää tästä.
  3. impala-63

    impala-63 Gearhead

    Aukesi keskiviikkona ja näkyy olevan special price tolpassa avajaisten kunniaksi.
     
  4. 1purehell

    1purehell Double Gearhead

    12345678910 ja musta pässi tykkäävät tästä.
  5. AVRO

    AVRO Gearhead

    Tuo Järvenpään uusi kaasuhana on kyllä mahtava juttu, erityisesti nyt kun Mäntsälän Nivos hinnoitteli tavaransa ulos. Sahaan tätä Mänttilä - Vantaa lentoasema väliä, ja ihmisten aikoihin pelkästään vanhaa tietä niin tämä Diggarin asema on lähes täydellinen lisä. Sen lisäksi ettei tarvi tuota Nivoksen kallista tavaraa ostaa kuin hätävaraksi niin KehäIII:n ajelu päiväsaikaan sai myös jäädä. Ennen piti käydä kotimatkalla Porttipuistossa hanalla, ja kärsiä kehällä kaikkien niiden vatipäiden kanssa.
     
  6. north

    north Gearhead

    Onkos Lahen alueella noita firmoja jokka tekee noita kaasu muunnoksia vanhaan autoon?
     
  7. musta pässi

    musta pässi Gearhead

    Terra Gas Lahti. AD autokorjaamo.
     
  8. gunslinger

    gunslinger 3rd gear

    Herätelläämpä tätä ketjua henkiin. Olen tässä harkinnut -92 farkku-Capricen muuttamista kaasukäyttöiseksi. Muuten houkutteleva ajatus, mutta paikallisen firman (Oulu) tarjous muutoksesta oli 4200€ kahdella 90 litran säiliöllä. Onko kenelläkään nurkissa ylimääräisenä minkäänlaisia käytettyjä säiliöitä, tai tietoa mistä niitä voisi kysellä? Google ei tuottanut tuloksia..

    Edit: Itselle parhaiten sopiva ratkaisu olis yksi isompi (75-90 ltr) ja pari pienempää (~30ltr) säiliötä, niin saisi sopimaan ne paremmin takakontin pohjan alle.
     
    Kustom STW ja isalmela tykkäävät tästä.
  9. impala-63

    impala-63 Gearhead

    Kysyitkö saatko itse asentaa kamat ja sitten pyydät heitä tarkistamaan asennuksen?

    Puhut vaan pullojen litroista niin millä halkaisijalla meinasit?
     
  10. gunslinger

    gunslinger 3rd gear

    Itsellä ei tällä hetkellä ole tallia / tilaa missä tehdä tuon luokan hommia, niin meinasin teettää myös sen asennuksen.

    Isommalle pullolle sopiva halkaisija olis 30-40 sentin pinnassa (menis nätisti sinne kolmannen penkkirivin jalkatilaan) ja pienemmille pulloille sopiva halkaisija 20-25 niin niitä menis siihen istuinosan tilalle. Käytettyjen kanssahan aina sovitellaan sitä asennusta sen mukaan mitä sattuu olemaan tarjolla :D
     
  11. Tämä on varmaan sopiva ketju tälle jutulle:

    Näin asennetaan Dual-Fuel-laitteisto polttomoottoriin dieselin rinnalle vanhaan työkoneeseen tai traktoriin – laitteistolla mahdollistetaan kaasun käyttö polttoaineena

    Perinteisen dieselmoottorin muuntaminen käyttämään rinnalla kaasua ei ole monimutkainen työ, kyseessä on dual-fuel-asennus. Tietoa pitää toki olla ja lupien pitää olla kunnossa asennuksia tehdessä.


    [​IMG]
    Kun moottorin tehoa mitattiin voimanulosottoakselilta, kaasun rinnakkaissyötöllä tuli voimaa 60 hevosvoimaa lisää. Mitattu teho kasvoi siis 120:stä 180:een ennen kuin tehoa rajoitetaan. Oktaani- luku biometaanilla on 140. Pako- lämmöt pysyivät normaalina, joten kasvanut teho ei vaikuta lämpöhaasteisiin.

    [​IMG]
    Kaasu syötetään kaasusekoittimen kautta imuilmaan ennen ahdinta.

    [​IMG]
    Kun kaasusäiliöt on asennettu traktoriin, ne syövät hieman maavaraa ja hankaloittavat huoltotöitä. Kaasuputket ovat myös vaurioherkkiä.

    [​IMG]
    Metaani-kaasu sekoitetaan imuilmaan ennen ahdinta.
     
  12. Slant Sickness

    Slant Sickness Double Gearhead

    Joku joskus jossakin sanoi, että nestekaasu on dieselin ilokaasu. Näyttää pitävän paikkansa jos tuolla viisiin maakaasustakin riehaantuu.
     
  13. Tämä kyllä yllätti minut(kin?). Tosin en ole perehtynyt näihin kaasudieselkonversiohin.
     
  14. Dataviilaaja

    Dataviilaaja Gearhead

    Maakaasu voi olla ehkä epävarma saatavuudeltaan muttei hinnaltaan, mutta onhan tuota biokaasuakin tietysti.

    Vaparidieselissä ei taida olla teholisiä juuri saatavissa?
     
  15. Slant Sickness

    Slant Sickness Double Gearhead

    Nyt joku huimapää kokeilemaan. Moottori tyhjäkäynnillä ilmaläppä auki ja kaasusuutin ilman putsarin imutorveen ja -HANAA!
     
  16. Tämä on kuin sun slantin 7. suutin..;)
     
  17. Slant Sickness

    Slant Sickness Double Gearhead

    Nimenomaan!
     
  18. janiluo

    janiluo Gearhead

    Olis mielenkiintoista nähdä mitä tuon tötterön sisällä on.
    Suuttimet on alareunassa mutta jotain muutakin siellä on ennen kuin kaasu pääsee ilman sekaan... Ei ole dualfuel systeemit koskaan oikeen kiinnostaneet ja dieselit vielä vähemmän. :rolleyes:

    - Jani -
     
  19. Ai mä kun luulin, että sulla olis jotain käsitystä näistä..

    Mä googlailin niin olisko se joku tän tyyppinen "kaasutin":

    [​IMG]
     
  20. SPORT TRUCK

    SPORT TRUCK Double Gearhead

    Ilmamassa liikuttaa tollasta "karan" päässä olevaa kartiota painaen sitä jousta vasten ja mitä pidemmälle kara liikkuu, sitä enempi kaasua pääsee virtaamaan ja sekoittumaan ilman joukkoon...
    [​IMG]
     

Kerro tästä muillekin!