Maakaasut vanhaan autoon!

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Yleistä rakentelusta', aloittaja Karva, 30.4.2006.

  1. jthrbt

    jthrbt 1st gear

    gas

    Kuukauden olen ajanut maakaasu volvolla ja tyytyväinen olen ollut. Autossa on 15kg kaasupönttö paksin alla ja sillä pääsee kaupunkiajossa n.270km.Toki autossa on myös bensatankki. Voit valita katkaisiasta kummalla ajat. Entinen omistaja valehteli että kesällä matkassa ennätys 340km. Auto on -02 farkku volvo, tehtaan kaasusarja. Kaikki ylimääräiset maksut ovat poistettu kuten Karva on todennut useasti. Eli, on sama ajanko bensalla vai kaasulla.

    Kotahan Karva saada homma pyörimään, niin laitetaan Cudaan kaasut.
     
  2. Trailblazer

    Trailblazer 1st gear

    Re: gas

    olis hieno, jos viittisit napata pari kuvaa... asennuksesta, siitä ohjainyksiköstä ja pöntön sijoittelusta... :)
     
  3. cb125twin

    cb125twin Double Gearhead

    vaikka auto muuttaisi ongelmajätteitä puhtaaksi kukkaistuoksuksi niin se olisi silti imperialismin vertauskuva ja sitä ei suvaittaisi
     
  4. PerttiA

    PerttiA 1st gear

    Juu, ei ainakaan ennenkuin ne 70-luvulla aivopestyt saadaan virkamiespalleineen kuopattua maan poveen... :odroll:
     
  5. Näinhän se on. :mad: Nesteellä ja muilla isokenkäisillä on varaa pistää vaikka miljoonia lobbaukseen. Ja sitten kielletään kaikki tuet biokaasulaitoksilta, ettei vaan monopoliasema järky.
     
  6. Trailblazer

    Trailblazer 1st gear

    Hei, onko tuo biokaasu enemmän verrannollinen maakaasuun vai nestekaasuun? Eli sen tiheys, käyttäytyminen jne? Nestekaasuhan ei vaadi niin järeää tankkia kuin maakaasu jne.
     
  7. MudMax

    MudMax Gearhead

  8. Ylempänä tulikin jo vastaus. Lisäksi biokaasumetaanin palaessa syntyvä hiilidioksidi ei lisää ilmakehän hiilidioksidipitoisuutta, toisin kuin maakaasumetaani.
    Biokaasu sisältää epäpuhtauksia jotka täytyy poistaa ennen autokäyttöä.
     
  9. sasupe

    sasupe 1st gear

    Biokaasu tuotetaan jo "kierrossa olevista" aineksista, eli kyse on todellisuudessa 0 päästö energiasta. Se tulisi vapauttaa kaikista energiaveroista.
     
  10. Karva

    Karva Gearhead

    Nyt on sitten huomattava jotta nykyaikaiset kaasu sarjat, ruiskut jne, oli tehtaan tai jälkikäteen asennettavia, toimivat myös maakaasulla ja nestekaasulla, on olemassa jo sarjoja joilla saadaan samaan autoon yhdellä sekventiaali ruiskulla kaksi, tai miksi ei jopa kolme eri kaasua käyttöön.

    Homma meneen kutakuinkin niin jotta kullekkin kaasulle oma säiliö ja tankkausyhde, sekä oma paineen alennin, virtaus regulaattori säätää kullekkin kaasulle sopivan paineen, siis ruiskun ohjaukseen ja jakoyksikköön menee yhtä ja samaa painetta, oli käytetty kaasu sitten mitä tahansa, tällöin sama ruisku voi syöttää montaa eri kaasua, kutakin yhdellä kerralla, autoon saadaa useampi polttoaine, joitain kokeiluja on jo tehty joissa sekoitetaan eri kaasuja erillaisilla suhteilla ja perusteilla, mutta ne ei ainakaan vielä ole tapetilla, veikkaan jotta seuraavaksi kehitys asteeksi tulee sitten multi-ruisku-suuttimet, siis sellaiset jotka voivat, bosch tuotteen tapaan, ruiskia montaa eri polttoainetta, eli kuvitelkaas kone joka saapi sissänsä Dieseliä, Bensaa, nestekaasua ja maakaasua, kaikki palaa kun pannaan seokset kohilleen ...

    Mitä allekirjaileen toimiin tulee, yhä edelleen ja toistaiseksi on saatavilla sarjoja melkein mihin tahansa laitteseen, riippuen valmistajasta ja koneen koosta hinnat vaihtelee muutaman sadan ja parin tuhannen välillä.

    Pääasia myynnissä on myydä käytössä hyväksi todettuja sarjoja joiden laatu pitää ja tarvittaessa takuut pelaa, ainakin nyt alkuun sarjat tulevat olemaan pääasiallisesti valmiiksi kasattuja ja bolt-on tyyppisiä, asennuspalveluja on toki saatavilla, mutta valmis sarjoja voi ja kannattaa kenen tahansa ajoneuvo harrastajan ainakin harkita asentavan itse, tai käyttää paikkakunnan korjaamo palveluja asennuksen yhteydessä.

    Asennuksen saa siis todennäköisesti, myöhemmässä vaiheessa erittäin suurella todennäköisyydellä, suorittaa kuka tahansa ajoneuvoalalla työskentelevä, kunhan on käynyt maahantuojan perehdyttämis ja asennus koulutuksen, näin se on muualla Eu alueella, ja näin se tulee erittäin suurella todennäköisyyydellä olemaan myös Suomessa. Muutos Katsastuksen yhteydessä, polttoaineilaitteden muutokset. Todetaan asian olevan kunnossa ja auton saa ottaa uusilla laitteilla käyttöön, tässä kohtaa on mielenkiintoista sitten nähdä tarvitaanko kaikissa ajoneuvoissa tai ajoneuvoluokissa muutos katsastusta asian tiimoilta, vai riittäkö normaali vuosikatsastus jonka yhteydessä asia todetaan. Myös huomattavaa on jotta kaikki ajoneuvoluokat ei suinkaan ole polttoaine tai ns, liikenne maksuista vapaita, ammattiliikenteessä asia on hivenen eri ...

    Yhteenvetona, saatavilla on nyt nykyaikaisia sekventiaali ruisku-sarjoja jotka käyvät 1 - 10 l moottoreille, sarjojen hinnat vaihtelee moottorin koon mukaan, mallikohtaiset sarjat ovat vastaavasti hinnoiteltu ja sopivat valmistajan johto ja muihin liittimiin suoraan, osa sarjoista on jopa niitä joita tehtaan käyttävät omissa maakaasu malleissa.

    Vastaavasti oheis tarvikkeet, liittimet, tankkaus yhteet, putket, tankit jne, löytyvät myös valikoimista, lähipäivinä aukeaa päivystävä puhelin nro jonne voi soittaa, samoin muutama sähköposti osoite josta omaan autoon voi tiedustella sopivaa sarjaa. Nettisivut on tarkoitus avata vuoden vaihteen jälkeen, kevään kuluessa, mikäli mitenkään mahdollista muutama koe auto ja esittely versio kiertää kevään ja kesän aikana, markkinointi pisteen myötä, ainakin suurimmissa autotapahtumissa.

    Myymälä tilat aukenevat kesään mennessä, Kouvolassa.

    Normaali asennus : Tilattu sarja sisältää kaiken tarvittavan liittimistä ja johdotuksista alkaen, säiliö valitaan autoon sopivaksi, sen mukana tulee kiinnitys sarja, säiliö tai säiliöt asennetaan takapaksiin, tankkausyhde normaalin bensa yhteen viereen.

    Regulaattori asennetaan auton konetilaan jonne se putkitetaan säiliön sulun jälkeen. ECU yksikkö asennetaa suojaisaan paikkaan, sille johdetaan syöttö auton akulta, omalla sulakkeella, auton olemassa olevalta lambdalta tuodaan johdotus valmis sarjalla ecu:lle. Jos lambdaa ei ole se asennetaan ja johdotetaan ecu:lle. Joissain malleissa lisätään MAF ilmamassa anturi tai käytetään auton omaa, haaroitus johto sarjan avulla. Alennettu paineinen kaasu johdetaan regulaattorin jälkeen sekventti jako yksikölle, jakotukki jakaa kaasun halutulla tavalla, joko kaksi tai yksi piste efi:n tapaan kaasuttimen alle tulevalla adapteri levyllä, läppärungon jälkeen tai vaikka jokaiselle imukanavalle lisättävällä suuttimella. Joka tapauksessa kun valitaan kaasu käyttöön, suljetaan bensan syöttö, magneettiventtiilillä jota ecu ohjaa, ja aletaan sekoittaa lisäämällä kaasua, entisen bensan palaessa kokonaan pois jolloin kaasu on kokonaan käytössä, vahdettaessa bensalle tehdään sama toisin päin.

    Järjestelmät on aitoja sekventiiaali ruiskuja joita ohjaa oma ohjaus yksikkö, myös ajan ja määrän suhteen, takaisin kytkentä ohjaukseen tulee aina lmbda anturin kautta, joten joka kerta seos, kulutus jne, ovat aina optimaaliset, mitään käsin säädettävää, tai mitattavaa ei ole, ainut mitä järjestelmässä voi säätää on regulaattorin jälkeinen paine, ne ovat yleensä valmistajan jäljiltä sinetöiyty ja esisäädetty, muutaman kilon paineeseen, osa sarjoista on varustettu regulattorin ja ecun välisellä ohjaus kaapelilla, jolloin hetkittäinen mutos ja säätö on yhä tarkempi. Järjestelmiin kuuluu aina vika ja vuoto suoja automatiikka joka sulkee viottuneet osat pois käytöstä, lisäksi on saatavilla erillaisia kaasu mittareita jotka varoittavat autossa tapahtuneista vuodoista jne, järjestelmät ovat olleet mailmalla käytössä vuosi kymmeniä ja turvalliseksi sekä laadukkaiksi todettu.
     
  11. Trailblazer

    Trailblazer 1st gear

    No siinä tuli taas Karvalta kunnon tietopläjäys. :D

    Pitääkö tuon tankin olla edelleen se pullo? Minkä kokoinen tankki pitää olla, jos haluaa esim 500km ajella tankillisella kaasua?
     
  12. Karva

    Karva Gearhead

    Ei sen tarvitse olla pullo, mutta tunnetusti paineastia toimii parhaiten siinä muodossa kun teräviä paineen rasitukselle tulevia kulmia ei ole.

    Mikä tahansa kotimainen, tai eu alueelta, mutta aina leimattu ja hyväksytty kaasu säiliö, vähintään 200 bar paineelle, joka on maakaasun täyttöpaine, siis aina leimat ja hyväksyntä, maakaasukäyttöön. Unohtakaa vanhat hitsuu-kaasu säiliöt, säiliö maksaa kokonsa mukaan, muutamasta kympistä tai sataseen ...

    Allekirjaileelle tulee eu alueelta useita eri version säiliöitä, niissä riittää koko, pituus ja muoto vaihtoehtoja, mallit, koko ja mitat tulee aikanaan näkyviin. Niiden perusteella sitten voi sovittaa vaikka koko takapaksin täyteen, hyvänä pidetty tapa on asentaa takapaksiin välipohja jonka alle säiliöt, maastureissa ja farmareissa takapenkkiä vasten. Ohje menee niin jotta mielummin liikaa säiliö kapasiteettia kuin liian vähän.

    Kulutuksen mukaan : Lasku on suht, yksinkertasta. Jos auto vie 10 l / 100 km bensaa, se vie karkeasti noin 10 kg maakaasua, samalla matkalla, todellisuudessa sitä kuluu nykyaikaisilla sekventiaali ruiskuilla aina hivenen vähemmän, mutta 40 L säiliö jossa on 200 bar paine sisältää, noin 100 l bensaa vastaavan määrän, ja tämä on se kohta jossa mennään metsään, eli maakaasulaitteiden valmistajasta riippuen niiden paineenalentimen jälkeinen paine vaihtelee, ja se kuinka paljon saadaan säiliön loppuvaiheessa ulos vaihtelee, koska tarvittava minimi paine ei ole sama. Stokiomertrisessä palamisessa maakaasun kulutus on sitten vielä lisäksi eri asia, mutta kutakuinkin 1l bensaa vastaa 1kg maakaasua, kulutuksen arvioinnissa.

    Kaikki letkut ja putket tulee olla ko, käyttöön tarkoitettuja, 200 bar paineen alla mielummin hydrauliikka putkea tai hyvä laatuista rosteri tai haponkestävää, muihin letkuihin ja liittimiin pätee sama, halpis laatu ei tähän kuulu, tarvikkeita tulee mm, allekirjaileelle myyntiin ja saa melkein mistä tahansa alan liikkeistä, aina kannattaa mainita jotta se tulee maakaasun kanssa tekemisiin, jotkin kumilaadut saattavat nimittäin heiketä ajan myötä. Vastaavasti tankkaus yhde pitää olla Eu alueella hyväksytty ja yhteensopiva, kaasu- ja hydrauliikka-alan liikkeet myyvät sopivia letkuja ja liittimiä yms, tarvikkeita allekirjailleen lisäksi.

    Valmis sarja sisältää yleensä tarvittavat liittimet ja kumiletkut, niistä puuttuu liki aina tankkaus yhde ja säiliö. Eu tankkausyhde lisätään ja asiakkaan vaatimusten mukaan, pakettiin haluttu tai halutut säiliöt.

    Mailmalla ja varsinkin jenkkilässä on paljon käytössä komposiitti säiliöitä, jotka ainakaan vielä eivät ole kelvollisia Suomessa, jossain päin Eu:ta ne kuitenkin kelpaavat, tilanne on aivan sama alumiinisten säiliöiden osalta, maakaasu säiliön paine on kohtuullisen korkea ja käyttö on liikkeille sekä mahdollisille kolhuille altista, on vain hyvä jotta niiden kohdalla vaaditaan hivenen kestävämpiä pönttöjä ...
     
  13. PerttiA

    PerttiA 1st gear

    http://www.eu-neuwagen-berlin.de/autogas.php
    Eli, 75L maakaasutankkiin mahtuu 15kg maakaasua, jolla pääsee 7-9L/100km kulutuksella n.160-210km.

    http://www.auto-schaefer.net/go.to/modix/2,65852/autogas.html
    Linkin kuvista ylimmissä nestekaasutankki Mersun varapyöräkotelossa -> tankkausväli yli 500km.
    Alemmassa kuvassa Mersun kontissa 4kpl sylinterinmuotoista maakaasutankkia, joilla tankkausväli yhteensä 300km (samankokoisilla nestekaasutankeilla pääsisi n.1500km).

    Eli, maakaasutankin pitää olla luokkaa 100-150L, ennenkuin tankkausväli on vähääkään järkevissä lukemissa.
     
  14. Trailblazer

    Trailblazer 1st gear

    Juu sama juttu kaverilla Saksassa, jolla on samanlainen auto kun mulla. Sillä on varapyörän tilalla tankki ja ajelee nestekaasulla n. 500km.

    Jos tuosta oikein laskin, niin vastaavalla maakaasutankilla ajelisi vain 100km, kun tuntuu tuo maakaasun suhde olevan 1:5 nestekaasuun.

    Pitää varmaan ajella joku kerta Karvan luo kyseleen mahdollisuudesta viritellä jotain omaan autoon... :D
     
  15. PerttiA

    PerttiA 1st gear

    Tuollaiset takakonttiin, niin voisi sen 500km päästä maakaasulla :wink:

    Tankin mallia
    :poff:
     
  16. Trailblazer

    Trailblazer 1st gear

    no prkl, ku sen takia tuli tuo nykyinen ostettua, että sinne perään mahtuu tavaraakin.. :poff:
     
  17. baadmw

    baadmw 1st gear

    onko kellään tarkempaa tietoa tuosta kurssi/koulutus jutusta et sais sit asennella noita vehkeitä?
    en tiedä olenko taas silmät kiinni etsiny tuolta tukesin sivulta aiheesta vai mitä mutta en löytänyt. eikun löytyhän sieltä sittenkin. ja jos nyt oikein olen ymmärtäny pitäisi suorittaa tuo kaasuasennusliiketutkinto?


    toinen mikä kiinnostaa on noiden laitteden hinnat, ei noilla ulkomaansivuilla ollut mitään hintaa laitettu noille laitteille.
     
  18. Karva

    Karva Gearhead

    Kysy paikalliselta kurssikeskukselta, he yleensä järjestävät jos on tarpeeksi tulioita, Tukesin sivuilta löytyy lisää tietoa kaasualan yrittäjätutkinnosta, hauskaa vaan on jotta sekään ei vielä takaa asennuksen laillisuutta, saati lupaa sen suorittamiseen.

    Tilanne ei ole vieläkään selvä, neuvottele paikallisen katsastus viranomaisen kanssa kenen tai minkä paperin asennuksesta he vaativat, yleisesti se kaasualan yrittäjä .. takaa kaasu laitteiden asennuksen pätevyyden ja oikeuden allekirjoittaa todistus jotta asennus kaasu laitteille, oli melkein mitä tahansa, on tehty oikein.

    Myöhempi käytäntö osoittaa mihin tämä tulee menemään, nyt kannattaa miettiä asiaa paikallisen katsastus viranomaisen kanssa yhteistyössä, he haluavat kunnon asennuksia, koko asian tekee vaikeaksi vain yksi kysymys, kenen on vastuu jos löytyy laiminlyönti ja käy jotain joka aikaan saa pahoja ... ei sitä vastuuta kukaan halua.

    Hinnoista on ollut jo aikasemmin puhetta, kysymällä tarjous sen saa yleensä selville oli kuka tahansa myymässä, allekirjailleen tuomat värkit tulevat lähi aikoina myyntiin, jahka nyt kerkiävät paikan päälle. Niiden esimerkki hinnoittelu tulee netti sivuille jne, samoin asennus malleja ja paljon muuta, mutta kaikki aikanaan ...

    Ulkomaan ja tavarasta sitten yleensä kun ostatte tai tilaatte sen säiliön, letkujen, tankkaus yhteen jne, kaikkien tarvikkeiden pitää täyttää jokaiselle omat ja yhteinen eu standardi, yleensä eu alueella myytävät sen tekee, mutta on kauppiaita joiden intiassa ja kiinassa teettämä kama ei tätä tee, siinä kannattaa pikkasen taas käyttää maalais järkeä ja unohtaa se halpa paska, mutta kokeilkaa itse ...
     
  19. baadmw

    baadmw 1st gear

    http://www.iwemalpg.com/Systems.htm

    tuolta löyty jotain hintojakin, n.1500€ joku setti v8 kaasarikoneeseen mut mitähän tuo DIY mahtaa tarkottaa? joku standardi tai hyväksyntä juttu vai oonko taas ihan pihalla :lol:

    joo täytyy het uudenvuoden jälkee käyrä konttorilla kyselee et mitä saa tehä ja kuka ja kuka antaa luvan ja mihin ja minkä takia ja semmosta helposti ymmärrettävää muuta kivaa. :mad:
     
  20. [Vee8]

    [Vee8] 3rd gear

    Saako tuo kaasusäililiö/säiliöt olla auton alla? Tuommosessa isossa ameriikan maasturissa mahtusi runkoaisojen viereen molemmin puolin isot pullot ja olisivat vielä aika hyvin suojassakin, ainakin peräänajojen varalta. Ja aika lujaa saa kylkeenkin tulla että pullo hajoaa. Ei menisi tuo tavaratila "hukkaan"..
     

Kerro tästä muillekin!