Maakaasutankkien yhteistilaus Utahista

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Yleistä rakentelusta', aloittaja kaasinen, 19.11.2011.

  1. kaasinen

    kaasinen 1st gear

    Törmäsin netissä tuollaiseen nettikauppaan,

    http://cngsolutions.net/home

    Siellä tarjotaan ECE-R 110 hyväksyttyjä Argentiinassa valmistettuja hitsaussaumattomia uusia CNG- tankkeja hintaan

    115 litrainen 756.68€

    160 litrainen 1172.11€

    Salustri- merkkiset ECE-R 110 hyväksytyt Argentiinalaiset pulloventtiilit voisi tilata samalla.

    Olisiko kiinnostusta puolittaa bensakulut? Jos löytyy 20 halukasta asiaan sitoutunutta, kannattaa tilaus tehdä. Rahti tulisi laivakontissa Kotkaan/Hankoon, josta ne voisi tullata eteenpäin. Rahtikustannukset jaettaisiin litramäärän mukaan.

    Tämä on vasta alustava tiedustelu ja olettaisian, että tankkeja pääsee hypistelemään maaliskuussa, mikäli kaikki sujuu hyvin.

    PS, mikäli tankkeja tilataan tuo määrä tai enemmän, voi alennusta tulla hintoihin 20%

    Kaasulaitteet kannattaa asennuttaa asiantuntijalla, joka tietää muutoskatsastuksen metkut.
     
  2. Mopuristi

    Mopuristi Gearhead

    Kannattaako? Tuohon päälle rahti+alv+tulli. Suomesta saa 100L säiliön 747 eurolla.
     
  3. kaasinen

    kaasinen 1st gear

    Ei kannata, mikäli tilaa juuri näillä hinnoilla. Mikäli tuohon saa Suomen ALV:n verran alennusta ja rahti jäisi kymppeihin, olisi arvoitus enää tullin määrä. Toinen asia on noiden venttiilien hinta, olin sinne yhteydessä ja odottelen hintatarjousta. Suomessahan hinnat on per pulloventtiili yli 200€, nyt nuo tulisivat samalla rahdilla. Vielä isomman määrän voisi tilata suoraan valmistajalta Argentiinasta.
     
  4. janiluo

    janiluo Gearhead

  5. impala-63

    impala-63 Double Gearhead

    Jenkeistä tilatessa rahtiyritykset joita täälläkin moni käyttää ja on käyttänyt ottaa n.150$ per kuutio. Taitaa tulla aika monta kuutiota noista 20 pullosta.

    Herra Kaasinen voisi laittaa hieman jäitä hattuun näiden kaasulaitteiden tilailun joka maailman kolkasta suhteen. Tässä alkaa tulla kohta pelko perseeseen että minkälaisia kaasulaitteita kohta meidän maanteillä liikkuu. Ja saako kukaan enään kohta katsastettua autojaan kaasulle.

    Ymmärrän että aina pitää yrittää saada vielä vähän halvemmalla kuin millä täältä Suomesta jo saa, mutta ei noi hinnat tuolla Cng Housella nyt niin kalliita ole!

    Kun tilaat kuluttajana tuolta maailmalta et saa minkäänlaista takuuta laitteillesi ja mahdollisia huoltoja laitteillesi on todella vaikeata saada.

    Älkää ihmiset ostako mitä tahansa sutta maailmalta kun voit saada sen saman tavaran Suomesta ehkä muutaman kympin kalliimmalla, mutta takuut ja huollot toimii, eikö tule ongelmia katsastuksien sun muiden suhteen!
     
  6. Karva

    Karva Gearhead

    http://www.cnghouse.fi/kauppa/product_catalog.php?c=8

    Ja vähän tarkemmin ...

    http://www.cnghouse.fi/kauppa/product_catalog.php?c=8


    Niin ja hinta oli 747,86 € sisältää Alv:n. !!

    Tavara on Vantaalla ei tarvitse ihmetellä tai odotella. Tietysti aina kannattaa kysellä ja vertailla mailmalta saatavia. Sitten kun huomioi että ko. tavara pitää olla hyväksytty käyttöön myös kotimaassa, noissa edullisissa saattaa olla hivenen tekemistä että saatte niille valmistajan teettämät hyväksynnät.

    Jotkin tahot ovat Suomessa olleet näiden asioiden kanssa jo jonkin aikaa tekemisissä, kokemukseen viitaten näitä hyväksyttyjä kun on moneen lähtöön, suosittelen lämpimästi tarkastamaan mitä ja mistä tilaatte.

    Kun tavara sitten tulee maahan se tulee tietysti tarkistaa ja tullata. Tullaaminen on tuskin ongelma, siitä selviää kun maksaa tullit, verot ja tullaajan palvelumaksut + alv. Epäilen että kulujen jälkeen lopullisissa vertailuhinnoissa saattaa olla jonkin verran extraa, mutta aina voi kokeilla, se on kokonaan toinen asia oliko se kannattavaa tai onko ko, tavara kelvollista.

    Asennuksen saa valmistella kuka tahansa ja lopullisen asennuksen sekä tarkistukset ja käyttöönoton saa tehdä vain pätevä hlo. Mitäs luulette, että ko, ajoneuvon turvallisuudesta ja toiminnasta vastuussa oleva henkilö tai asennusyritys tekee, hyväksyykö se mitä tahansa jota niille tarjotaan.
     
  7. kaasinen

    kaasinen 1st gear

    Tulli:
    Auton moottorin osat 2,7 % ALV 23 %=25,7%
    http://www.tulli.fi/fi/yksityisille/net ... /index.jsp

    Rahti:
    150€ X 3m3/ 20=22,50€/tankki

    Tankki
    paks. 16" litr.160 pit 60" vastaa 60 litraa bensiiniä, $1580, €1172.11

    Yht 1,257x(1172+22,50€=1194,50)=1501,50€ Suomessa tullattuna ja verotettuna.

    Tuo on siis listahinnalla laskettu USA:ssa, ilman mitään alennuksia. Kioshi tehtaalla näyttää olevan kaikki mahdolliset kansainväliset hyväksynnät tuotteelle, joten en ymmärrä, miksi nämä säiliöt olisivat laadultaan huonompia, kuin Suomessa myytävät. Olettaisin, ettei tehtaan kannata tehdä ainuttakaan säiliötä, mikäli eivät pysty toimittamaan sertifikaatteja yms, mitä asiakkaat ja viranomaiset vaativat. Myös jälleenmyyjän on niitä toimitettava, mikäli kauppaa sopiessa näin sovitaan.

    http://www.kioshicompresion.com/calidad_en.asp

    Our standards of quality have already been accredited by organisms like ENARGAS, IGA and BUREAU VERITAS with ISO 11439, ISO 4705, IRAM 2526 norms and 5454 NZ and our work is made under ISO 9000 norms. Ja myös ECE-R 110 European Union

    25% paljousalennus kauppahintaan tekisi yhden 160l pullon hinnaksi näillä laskuilla 1,257x((1172,11x0,75)+22,50€)=902,8395 Suomessa tullattuna ja verotettuna. Tuohon sitten pullohana vaikka Suomesta €110,70, yhteensä 1013,54


    Suomessahan kyseistä säiliökokoa ei saa. Vaihtoehdoksi jää ottaa kaksi 80l pulloa ja kaksi pulloventtiiliä. Hintaa siis tulee 2 x €619.60 + 2 x €110.70 = 1460,60

    Erotusta tulisi maahantuonnin puolesta 1460,60€-1013,54€=447,06€

    AFC High-Pressure Natural Gas CNG Valve LPG Solenoid on USA:n Ebayssa myynnissä hintaan $39, joten vahvasti epäilen, ettei ECE-R 110 hyväksytty Argentiinalainen Salustri ole kovin paljon tuota kalliimpi. Ja noita siis tulisi Suomeen samassa rahdissa.

    http://www.ebay.com/itm/160673778789?_t ... em&vxp=mtr

    "Lisäksi kaikkien maakaasun (~200 Bar) kanssa kosketuksiin joutuvien osien tulee täyttää E-säännön 110 vaatimukset (ECE-R110) (R110 suomeksi). Myös pelkkä vastaavuustodistus osille riittää."
    Millaisia ovat "valmistajan teettämät hyväksynnät" CNG-pulloille?

    No, eipä tästä enempää, kunhan keskustelua herättelin. Toki jokaiselle on eduksi, että tuotteita saa jatkossakin CNG-Housesta.

    Muok. Laskin vahingossa rahdillekin tullin ja ALV:n. No vertailuun se ei vaikuta
     
  8. mikähelvetinkat

    mikähelvetinkat 1st gear

    .

    onko varapyöräkoteloon sopivia toruksen tai kiekon muotoisia malleja :odroll:
     
  9. kaasinen

    kaasinen 1st gear

    Jos haluat alkaa nestekaasulla ajelemaan ja maksaa 350€/päivä polttoaineveroa, niin noita saa myös helposti Tallinnasta. CNG-tankissa on 200bar paine, eikä niissä voi/saa olla hitsaussaumoja. Sentähden säiliöt näyttävät meetwurstipötköiltä.
     
  10. janiluo

    janiluo Gearhead

    Olen muutaman pullosatsin tullannut EU:n ulkopuolelta ja maakaasupulloille on omat tariffinumerot ja alle 100L täysteräspulloilla (type 1) tulli oli muistaakseni vähemmän kuin moottorin osille.

    Pitää muistaa että kun ei ymmärrä jotain, ei se ole fakta asian puolesta tai vastaan. Se tarkoittaa vaan ettei ymmärrä.


    Tällä hetkellä on typerää että tyhmä teräs-tai komposiittipullo maksaa enemmän kuin monipisteruiskumoottorin muutossarja jossa on paljon elektroniikkaa ja tuotekehitystä mutta se johtuu vain siitä että pullot tarkastetaan ja testataan suurissa määrissä, että menekki on niin pientä ja pullokokoja on niin paljon.

    Alaa sisältä seuranneena olen myös huomannut että kun juuri sopiva pullo löytyy Suomesta niin suomalainen alkaa siinä vaiheessa vasta etsiä halvempaa pulloa muualta vaikka pullo kannattaisi ostaa heti. Tässä asiassa tietenkin raha ratkaisee mutta pitää muistaa että jos pullojen hankkimiseen käyttää puolesta vuodesta vuoteen niin samassa ajassa säästäisi polttoainekuluissa jo aika ison erotuksen. Paitsi tietenkin jos toinen auto on jo maakaasukäyttöinen...

    No joka tapauksessa 20 henkilön porukan kerääminen yhteistilaukseen niin että kaikki ottaisivat saman kokoisen pullon on sula mahdottomuus.

    Sitäpaitsi jo rahojen kerääminen tuntemattomilta etukäteen on myös mahdotonta. 20x €1000/nuppi = €20 000. Kun sitten siirrät sen Argentiinalaiselle tilille firmaan josta tiedät vain nettisivut ja jos rahat häviääkin sinne olet €20 000 köyhempi. Silloin sulle tulee varmaan mieleen että olisi kannattanutkin pitää rahat ja muuttaa itse sinne Argentiinaan vai mitä?

    Jos sulla taas olisi omaa rahaa ostaa koko satsi niin eikö sun kannattaisi ostaa ja tuoda pullot itse maahan ja myydä ne täällä pienellä voitolla?
    Mutta saisitko myytyä niitä jälkikäteen edes sisäänostohinnalla?
    Kun yrität myydä niitä niin ostaja taas miettii että saisi ne itse halvemmalla kun toisi itse ja luuppi alkaa alusta.
    Tiedän mistä puhun kun olen asiaa kolme vuotta seurannut ja pulloja tuonut, toistaiseksi ilman ongelmia mutta en vastusta, päin vastoin. Jos joku tuo edullisia pulloja maahan ja laskee hintoja niin olen valmis ostamaan muutaman itselleni omaan käyttöön.
    Niiden myyminen taas on Suomessa todella huono bisnes...
    :odroll:
    - Jani -
     
  11. impala-63

    impala-63 Double Gearhead

    Pieneksi tarkennukseksi. Tämä on siis putken väliin asennettava magneettiventtiili, ei pulloventtiili.

    Ja kaiken lisäksi 24V, eikö näkynyt myöskään R-110 hyväksyntää missään!

    Tässä vastaava. http://www.cnghouse.fi/kauppa/product_details.php?p=174

    Eikös se tulli + alv. nimen omaan lasketa tavaran hinta + rahtaus + mahdollisista toimisto kuluista!

    Taitaa mennä laskukaavakin näin. 1172€+22,5€=1194,50€,(pullo+rahti)
    1194,5€ x 1.027(tulli 2.7%=1226,75€(tulli maksettuna)
    1126,75€ x 1.23(alv.23%)=1508,90€(tulli+alv. maksettuna)

    Ja taas hinta pompsahti 7,4€. No taisi mennä saivartelu puolelle.

    Eli tarkkana kannattaa olla mitä sieltä tilaa, tuleeko sitä mitä luulee tilaavansa ja hintaakin saattaa sitten loppujen lopuksi tulla enemmän kuin luuli.
     
  12. Karva

    Karva Gearhead

    Hyvä homma, ihan hyvä että asiasta käydään keskusteluja.

    No ... kun saatte tavarat jonnekkin kotimaassa jotta niitä voi käydä vilkaisemass ja esitätte sekä valmistajan ja tämän käyttämän testilaitoksen dokumentit jotka tietysti voi tarkistaa ko, laitoksesta, olen valmis ostamaan 100 L pöntön alle 800 € sis Alv, tai oikeastaan kaksi saman tien.

    Ennen kuin tavara on nähtävissä en suostu maksamaan etukäteen ainuttakaan centtiä.
     
  13. sami

    sami Gearhead

    Kyllä 8:lla jätetyllä viestillä ei vielä kerätä 20 tonnia kimppatilaukseen.
    Se muutama satanen minkä saatat säästää tuolla on melko pieni hyötynä jos ajattelee että hommat meneekin päin persettä ja sä oot kakskyttonnia pystyssä karvasille ukoille... :rotfl:
     
  14. kaasinen

    kaasinen 1st gear

    Olenko ainoa tässä keskustelussa, joka on pönttöjä vailla? Näyttää siltä, että kaikilla tähänastisilla keskustelijoilla sellainen jo on.

    Trafin sivuilla mainitaan noista osista, että niillä pitää olla ECE-R 110 hyväksyntä. Mikäli sellainen on, pitää katsastusmiehen sitä kunnioittaa. Dokumentteja löytyy varmasti, kun ne tilauksen yhteydessä mainitaan.
    http://www.ake.fi/NR/rdonlyres/FE570F5D ... T82008.pdf

    Rahan siirtäminen sulkutililtä ei ole ongelma, eihän Venäjällekään voisi kauppaa muuten käydä, tässä tapauksessa kyseessä on USA, ei Argentiina. Siis raha pankkiin ja todistus kauppiaalle. Kun tavara saapuu, se tarkastetaan ja annetaan pankille lupa maksaa. Mikäli jokin menee pieleen, selvitellään, kenen syy. Ongelman aiheuttaja maksaa rahdin. Näin sovitaan etukäteen ja asia on sillä selvä.

    Kotimaan maksamisenkin voi hoitaa lähes samalla tavalla eli niinkuin takuuvuokra hoidetaan, eli samaiselta sulkutililtä.

    Yksi konsti olisi tutkia, saako näitä pönttöjä EU:n sisältä esim Italiasta. Tulloin jäisi vero pois ja nuo tulisivat rekkarahtina. Iso ostos=Iso alennus. Ja myös CNG-Houselta voisi kysyä muuta kuin listahintaa, mikäli tällainen suurostos tulisi kyseeseen. Tankki ja korkeapaineenalaiset osat ovat arvokkaimpia yksittäisiä osia.

    Tuossa koko hinnasto Utahissa. Jos neuvottelun tulos on 25% alennusta, on hinta tuolla suoraan muutettavissa euroiksi ennen rahtia. (sis ALV23 + tulli2,7%=25,7%) Alennusta neuvottelemaan en aio alkaa, koska en ole tilaamassa nyt 20kpl. Homman pitää edetä täällä päässä niin, että en seiso tyhjän päällä.

    http://cngsolutions.net/dot_approved_cng_tanks

    GGE= vastaava gallonamäärä bensaa (GGE x 4,4=vastaavan bensamäärä litroissa)

    Minäkään en usko, että yhteistilaus koskisi 20kpl samanlaisia pönttöjä. Mutta 3m3 mahtuu sitten pienempiä kappalemäärältään huomattavasti enemmän. Rahti olisi esim 3m3: 450€/40 = 11,25€/ pullo. Nuo tietysti jyvitettäisiin litramäärän mukaan.

    Kaikenkaikkiaan tästä hyötyisivät kaikki, Myös CNG-House, koska uusia kaasuautoilijoita olisi varmasti mukana ja kaiken muun myynti jäisi CNG.houselle.

    Koko homman voisi johtaa joku kokeneempi henkilö, joka on jo maahantuonut esim. kolme pulloa :wink:

    Myös joku kerho tai yhdistys voisi olla kaupan organisojiana. Riskihän sulkutiliä käytettäessä on hyvin pieni.
     
  15. pantera

    pantera Double Gearhead

    Kaasusta en mitään tiedä mutta sen tiedän että tollasessa nappikaupassa ei L/C tai remburssikauppa toimi ameriikassa.
    Eikä varsinkaan (vaikka olisi isompikin diili) että maksu laukeaisi vasta tavaran saavuttua tilaaajan haltuun
     
  16. kaasinen

    kaasinen 1st gear

    Onkos muita ehdotuksia? Kauppaa Amerikkaan(kin) Suomesta käydään. Olettaisin, että varmoja riskittömiä kauppatapoja on satojen vuosien kuluessa muodostunut.
     
  17. sami

    sami Gearhead

    Ei ole olemassa riskitöntä kauppaa niin kauan kuin omia rahoja luovutat kolmannelle osapuolelle.
    Sitä en usko että tuollainen iso valmistaja kusettamaan alkaa ja tavara tulee varmasti niin kuin on tilattu, mutta siinä välissä saattaa joskus jotain tapahtua...
    Tee ite riskittömäksi muille toi ja lunasta fyrkat jengiltä tavaraa vastaan kun saat ne.
     
  18. kaasinen

    kaasinen 1st gear

    Jos otan riskin muiden puolesta, en varmasti tee sitä ilmaiseksi. Tuohonhan kaupankäynti perustuu. Jos alan tilaamaan tavaraa tuolta, (tai Italiasta) alan ottamaan katetta mahdollisten tulevien tappioiden varalta. Näinhän kauppa toimii. Jos kaikki sujuu hyvin, saan siitä sivubisneksen.

    Ilman välikäsiä asia on jokaisen omalla riskillä.

    Yleensä kaikki firmat toimivat niin, että asiakas tilaa heiltä myös seuraavan kerran. Tämä on tärkeää varsinkin nettikaupassa, koska huonot uutiset lieviävät kauas ja nopeasti.

    Maakaasun hinta Euroopassa:
    http://www.cngprices.com/index.php?boun ... 8125%29%29
     
  19. kaasinen

    kaasinen 1st gear

    Kuinkahan paljon Italialaiset Faber-tehtaan tankit maksavat, jos niitä Puolassa myydään (80 litr) hintaan 275.61€

    Ei siis paljon. Puolasta niitä voisi tänne vaikka hakea/rahdata ilman tulleja.

    http://www.marketeo.com/Offer/Sale-CNG- ... 02060.html

    Tuo ilmoius on edelleen voimassa, vaikka on vuoden vanha. Hintatason tuosta ainakin saa selville. Ja tuossa sanotaan, että ne on uusia. Ja Italiassa valmistettuna todennäköisesti R110 hyväksyttyjä.
    EUROPEAN UNION COUNTRIES CNG CYLINDERS ECE/ONU Reg.110

    http://www.faber-italy.com/list/apprlst ... valst2.htm

    Jep. Voko joku kertoa, miksi tällaisia ei voi Suomalaisissa ajoneuvoissa käyttää?
     
  20. janiluo

    janiluo Gearhead

    Niitä ei voi käyttää siksi ettei kukaan halua ostaa niitä 200-300kpl erää joka on heidän minimitoimitusmääränsä kuten monella muullakin valmistajalla. Mitä jos ottaisit yhteyttä suoraan näihin mainitsemiisi toimittajiin ja rahtifirmoihin. Täällä huutelu ei hirveästi auta varsinkaan jos et välitä vastauksista.

    En tiedä ADHD:sta mitään mutta oireet kyllä tunnistan...
    :odroll:
    - Jani -
     

Kerro tästä muillekin!