Maalareilta kysymystä

Ketju osiossa 'Kori', aloittaja Pas(i)kiainen, 8.1.2014.

  1. passerby

    passerby 3rd gear

    tuo on ihan aiheellinen kymysys. korkepaineruisku todellakin imee sisuksiinsa ohennetta huomattavasti kannuruiskua enemmän. ja sama maalin kanssa - koska korkkari imee paljon enemmän myös maalia, niin kovin pieniä kohtia sillä ei kannata maalata eli tyyliin jotain lokasuojaa tai ovea.
    jos korkkarilla maalaa niin mieluiten koko auto tai vaikka monta samalla kertaa :}
     
  2. RAL9005

    RAL9005 3rd gear

    Pakko antaa vastine vaikka menee aivan ooteeksi.

    Korkkarin suuttimilla voi aivan samalla tavalla kikkailla ja jos ei halua kalliimpaa lisäilma-avusteista ruiskua, niin Fine Finish(FF) suuttimella saa hyvää jälkeä perinteisellä korkeapaineruiskulla. Ei aplaria mitä on muuten vaikea välttää. Kääntösuuttimen vaihtaa viidessä sekunnissa. Airmix kahvaan hitaampi n. 30 sekunttia. Korkkarin pesee samoilla ohareilla useita kymmeniä kertoja joten oharia kuluu todella vähän. Pesuun voi käyttää mitä tahansa teollisuustinneriä mihin maali vain liukenee, huomattavasti halvempaa. Lisäksi pohjamaalia voi sekoittaa aamulla vaikka kymmenen litraa ja käyttää pitkin päivää kun sitä tarvitsee. Sama satsi jopa säilyy purkissa käyttökelpoisena yön yli jos sattuu jäämään yli ja käyttöä seuraavanakin päivänä.
     
  3. Marko Nykänen

    Marko Nykänen Gearhead

    Kuulostaa niin ylivertaiselta kapistukselta, ettei voi kun ihmetellä miksei automaalaamot käytä noita enemmänkin. Vai käyttävätkö lainkaan vielä, en tiedä.
     
  4. pinola

    pinola 2nd gear

    Korkkaria käytetään yleensä silloin kun tarvitaan paksuja kalvoja, sillähän ei tarvi ohentaa maaleja niin paljoa kuin hajoitusilmalla. Fine finish suuttimella voisi kyllä käydä kittien ja pohjamaalien ruiskutus, mutta vaikea kuvitella miksi automaalauksessa niin paksuja kalvoja tarvittaisiin. Raskaalla puolella kyllä airmixejä käytetään kun maalataan isoja pi toja / ajoneuvoja. Itse suosittelisin isojen pintojen riskukitin ja pohjamaalin vetoon painesyöttöistä hajoitusilmaruiskua 2litran säiliöllä, vähemmän täyttöjä, saa reilusti tavaraa ulos ja ruiskun liikkuvuus parempi ( voi kääntää vaikka ylösalaisin ) . Yhtä hyvää pintaa korkkarilla ei kuitenkaan saa hajoitusilmaan verrattuna joten vaatisi hiontaa enemmän ennen pintaa. Myös maalia kuluu reilusti enemmän, kuivumisajat pitenee, ruiskun pesuaika on pidempi, kammio sotkeutuu enemmän ym ym. Myöskin jotkut säännökset muuttuu kun ruiskutettavan maalin määrä lisääntyy.
     
  5. Lassi

    Lassi Gearhead

    Onko autotallimaalareilla mimmosia edullisia imureita epäkeskon jatkeena? Mitenhän vaikkapa joku motonetin ja bilteman myymät tuhkaimurit kestäs erittäin satunnaista käyttöä? Onko kokoajan tukossa vai syttyykö palamaan herkästi?
     
  6. Jape105

    Jape105 3rd gear

    Nilfiskin teollisuusimuri ainakin pelannut hyvin.
    tuhkaimuri varmaan kans toimii hyvin, imu on vaan heikko mut eihän se haittaa tommosessa lyhyellä matkalla.
     
  7. RAL9005

    RAL9005 3rd gear

    Nyt tämä keskustelu lähti vähän väärille urille, otsikon hengessä kumminkin.

    Suuttimen koolla säädellään maalin määrä korkkareissakin, myös viuhkan muotoa ja kulmaa. Fine finish suuttimet kuulemma käytössä jo raskaankaluston pintamaalauksissa (ohjaamot ja hytit). Hieman erilainen maalata kun normaalilla suutimella. Itse maalailin kesällä listoja tuolla Fine finish suuttimella ja jälki oli todella hyvää. Samalla ruiskulla paksua myrkkymaalia veneen pohjaan isolla suuttimella.

    Korkeapaineruiskutuksen hyötysyhde on lähtökohtaisesti kyllä huomattavasti parempi kuin hajoitusilmaruiskutuksessa. Maalia menee siis vähemmän ja ohenninta ei lainkaan tai vähän, joten VOC-päästöt vähenee. Korkkarilla ei ole pakko maalata täysillä paineilla vaikka laitteessa olisi paljon tuottoa. Tästä monella tuntuu olevan virheellinen käsitys. Laitteita löytyy erikokoisia erilaisiin töihin, eikä pieniin töihin kannata suurella tuotolla olevaa ruiskua hommata jos ei tee myös niitä isojen pinta-alojen maalauksia. Ongelmat korkeapaineruiskuissa on kallis hankintahinta ja purkin pohjalle jää väkisinkin vähän maalia. Olemassa on sellaisiakin laitteita missä ei ole imuletkua vaan maalikuppi johon maalia just sen verran kun luulee tarvitsevansa ja lisää jos nuukaili.

    Jos haluaa sitä huonoa jälkeä tarkastella lähemmin niin VR:n junavaunut maalataan korkkarilla pohjista pintaan. Onhan se vähän teollisen näköinen aavistuksen aplaripinta, mutta siinä ei edes yritetä tehdä parasta pintaa vaan tasapaksuista standardin mukaista kalvoa.
     
  8. pinola

    pinola 2nd gear

    Kyllä nämä tuttuja asioita ja laitteita on ihan työn puolesta, ja monenlaisia pintoja on tullut katsottua sekä hyviä että huonoja :wink: kyse olikin siitä kun aiemmin oli puhetta miksei automaalarit käytä korkkareita. Yleisesti ottaen automaalit ei sovellu korkkarilla maalaukseen, ja vaikka paksumpia maaleja sillä pystyisi ruiskuttamaan ei automaalarit siitä hyötyä saa, päinvastoin.
     
  9. RAL9005

    RAL9005 3rd gear

    Tuttuja ovat minullekin. Itsellä kokemusta kynäruisku-, hajoitusilma- korkeapaineruisku- ja pulverimaalauksesta. Tietotaitoa ja kokemusta menetelmien vertailuun ja soveltamiseen uskoisin olevan riittävästi käytännön ja teorian tietoihin nojaten. Lisäksi olen metalliruiskuttanut ja siitäkin on jotain kokemusta(äijähommaa jos mikä). Jokainen valitsee tietenkin käyttämänsä menetelmät haluamallaan tavalla ja mielestäni olen perustellut miksi korkeapaineruiskua voisi hyödyntää ajoneuvojen pohjamaalauksissa, varsinkin jos haluaa käyttää teollisuuspohjamaaleja.
     
  10. moottorinlohko

    moottorinlohko Gearhead

    harvempi automaalari tekee niitä suosta nostettuja koko autoprojekteja joten ei välttämättä kp ruiskua tarvii hankkia,kaikki investoinnit kun syö rahaa ja jostain sitä pitäisi jäädä elämiseenkiin,hyvä olisi olla pulverilaitteekin,saisi alustan konehuoneen osia maalattua ja heti kasaukseen,kaikkea vaan ei voi hankkia eikä aika riitä joka hommaan vaikka haluaisi tehdä kaikilla versioilla jne.sitten on maalin kertyminen kp ruiskulla talliin,kaikilla ei ole monta eri osastoa missä tehdään.mekin maalattiin alustat rekoista kp.lla muuten normisti säiliöt,on se lattia ja etufilsut mämmissä.jokainen tekee millä haluaa ja osaa.letkuihin jää aika paljon ellei ole taito hallussa että uskaltaa kaataa oharia ja jatkaa kunnes sitä alkaa tulla.jos pintamaalin jätät ruiskuun yön yli ei omistaja kiittele.
     
  11. Pas(i)kiainen

    Pas(i)kiainen 3rd gear

    Mua on neuvottu että kitti alimmaiseksi, sit väriä sen perään. Mietin tässä, kun oon tuota oven sisustaa hitsannut, et olisko parempi, kun sauma ei varmasti ihan täysin tiivis ole, että vetäis hapon ja epoksin, ja sit vasta kitin? Sit siihen päälle hinkkari ja väriä ja lakkaa. Sit sauman toiselle puolelle niin paljon kun saa suojaa ja kotelosuojaa jos ei muuta.

    [​IMG]
     
  12. Beornegar

    Beornegar 3rd gear

    Ite tein kun omia oviani kunnostin, niin samalla kun maalasin happomaalilla, niin tein vähän ylimääräistä ja kaadoin tuonne oven sisään, tunkeutuu hyvin kaikkiin mahdollisiin hitsihuokosiin ja päällekkäispeltien väliin
     
  13. Pas(i)kiainen

    Pas(i)kiainen 3rd gear

    Kas kun mulle on opetettu et happoo pitää vetää ihan harso vaan. Toi kun on 1k dupontin happo mitä mul on. Voiko sillä tolleen lutata? Tavallaan tuo kuulostaisi ihan pätevältäkin.
     
  14. passerby

    passerby 3rd gear

    valitettavasti kokemustietoa ei tuosta ole, mutta ensireaktiona sanon että itse luttaisin sillä 2-komponenttisella.
     
  15. lapiosarvi

    lapiosarvi 3rd gear

    Dupontin happis on hyvää, ei tartte kun harso alle.Jos pintamaali tulee päälle,älä haihduta liian kauaa,menee pintamaali muuten piikille eli näyttää niinku olis roskaa täynnä
     
  16. Jamppa

    Jamppa Gearhead

    Dupontin värit tuntuvat olevan niitä paraita. Itse saattaisin vetää tuohon oven kanttien sisäpuolille epoksin. Suojaa myöskin ruosteelta erittäin hyvin. Jos tuon hapon laittaa myös, niin ohut kerros.
     
  17. Beornegar

    Beornegar 3rd gear

    Varsinaisessa maalauksessa tosiaan happo alimmaksi ja ohuena kerroksena, mutta tuonne oven sisälle kaadoin ihan ronskisti. Mun ovissa oli pari vedenpoistoreikää alhaalla, joten "suurimmat" tuli kuitenkin pois. Ihan 1k-kamaa sekin oli. Kuivuminen tuossa paksussa kerroksessa on ongelma, mutta itse ajattelin että siellähän sillä on aikaa kuivua, kun ei tuu mitään päälle, eikä ollut heti menossa käyttöön.
     
  18. jusku1

    jusku1 3rd gear

    Aihetta sivuten, onko kellään tiedossa "työkalua" jolla saisi yksittäisiä roskia pois tuoreesta maalipinnasta?
     
  19. aik-gm

    aik-gm 1st gear

    kovax tuote merkillä on ainakin hyvä sarja roskan poistoon,ja sit tarviit kiillotus koneen tietysti,että saat lopuksi kiillotettua.
     
  20. jusku1

    jusku1 3rd gear

    Kiitos. Kiillotuskone löytyy.
     

Kerro tästä muillekin!