Maalareilta kysymystä

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Kori', aloittaja Pas(i)kiainen, 8.1.2014.

  1. Charger-73

    Charger-73 3rd gear

    Itse ajattelin jättää maalit kokonaan pois ovien ja takaluukun sisältä. Kun ei niitä pääse kovinkaan täydellisesti puhdistamaan. Paikoitellen siellä on sellaista "ruostehilsettä" kun BoreScopella sinne kurkki, mutta ei varsinaisia syöpymiä. Muutama isompi syöpymä oli, mutta ne korjattiin.

    Sen sijaan ajattelin suljata ne kunnolla Dinitrol ML litkulla. Uusia sitten tämä käsittely oviin ja takaluukkuun vaikka kerran talvessa.

    Mitään en ole sata varmasti kyllä vielä päättänyt, mutta tälläinen on tämän hetkinen suunnitelma. Vai olisiko jollakin parempia visioita? =)
     
  2. Pas(i)kiainen

    Pas(i)kiainen Gearhead

    Voiks Temadurin päälle kitata?
     
  3. Pas(i)kiainen

    Pas(i)kiainen Gearhead

    Voiko liuotinohenteisen värimassan lakata seuraavana päivänä, vesivärit kai ainakin voi? Oon vähän kahen vaiheilla jaksaako tänään ennä vetää oveen lakan, sit tietysti meen jos pakko on :)
     
  4. moottorinlohko

    moottorinlohko Gearhead

    kyllä voi
     
  5. Pas(i)kiainen

    Pas(i)kiainen Gearhead

    Päätin sit kumminkin käydä tänään vielä vetäsemässä lakan pintaan. Maalarit varmaan älähtää, vedin nimittäin vain yhden märän kerroksen, mut löysin hyvät säädöt ruiskuun ja ekaa kertaa lakkaus onnistui kunnolla!

    Siisti sumutusjälki, ei aplarii. Nyt jos se ei yhtäkkiä roikahda yön aikana niin oon pirun tyytyväinen.

    Voin vaikka kuvan laittaa kuhan saan koneelle sen.

    [​IMG]

    [​IMG]


    Hiomajälkiä jäi jonkinverran, sillä ei kylläkään oo suurta merkitystä koska ovipahvit ynnä muut tulee päälle :D Ja tietysti toi on kumminkin vaan oven sisäpuoli :)
     
  6. Marko Nykänen

    Marko Nykänen Double Gearhead

    Vähän artikkelista ja käyttötarkoituksesta riippuen minäkin saatan vetää yhdellä kertaa lakan pintaan.

    Liuotinohenteisiin värimassoihin taitaa päteä useimmiten 24 tunnin sääntö, eli sen sisään on vedettävä lakka, tai saattaa kiehahtaa. Itselle ei ole sattunut moista, mutta enpä hyvin usein ole onneani kokeillutkaan. Kuvia jos maalailee, niin sit täytyy aikatauluttaa hommat kohtuu hyvin, joskus saattaa yöunetkin jäädä aika vähälle. Ei hymyilytä silloin, jos olet 14 tuntia kynäruiskun kanssa askarrellut ja pilaat työn jättämällä lakkauksen myöhäiseksi.
     
  7. Pas(i)kiainen

    Pas(i)kiainen Gearhead

    Enkö mää osaa vai miksi tuosta mun ruiskusta ei taho saada leveetä viuhkaa. Viuhkan säätö täysillä mut silti ei taho märkää rantua tulla kun ehkä joku 7 senttiä. Jouduin luttaa värin kaa vähän turhaa ettei jää rantuja... Tosta luttaamisesta kertoo se et pelkkään oven ulkopintaan kulu varmaan 2 desiä, eiks se oo vähän paljon.

    Ruisku airgunza hte3, suutin 1,5, ruiskutuspaine (tai siis tulopaine) 2,25bar mittarin mukaan.

    Netistä kun kattoo hienoja vidiuita niin ne saa niistä ruiskuista helposti tuplat viuhkan leveydeltä.
     
  8. speedy

    speedy Double Gearhead

    Pitääkö tuolle ryiskulle olla noin hemmetin matala paine?? Mulla on joku ruisku.. käytän 4bar kun liipasin on käytössä.
     
  9. Pas(i)kiainen

    Pas(i)kiainen Gearhead

    No oon semmosta 2-2.5 vetänyt värimassan, aattelin kun lakatkin vedetään 2-2.5 ettei voi mennä vitusti pieleen sillä?

    Siis lakkapurkissa on ihan ohje tuolle ruiskutuspaineelle.
     
  10. speedy

    speedy Double Gearhead

    Minen oo maalari, mutta kyllä maa rouheesti nostaisin painetta :D
     
  11. belair54

    belair54 Gearhead

    Kyllä noi paineet pitää paikkansa, sulla on aika iso suutin ruiskussa tänä päivänä lakka ruiskun suutin koko on 1.3.
    Airgunza on itselleni tuntematon ruisku merkki, oisko toi mahdollisesti "vanhanaikainen ruisku" niissä ruiskutuspaine 3-4 bar, toi suutin koko viittaa myös siihen.
    Kokeile nostaa ruiskutus painetta, voit myös ohentaa lakkaa enemmän, minkä merkkinen lakka käytössä?
     
  12. belair54

    belair54 Gearhead

    Marko Nykäselle tiedoksi että toi 24 h sääntö pätee niin vesi kuin luikkari massaan, voi tietenkin olla maalimerkki kohtaisia eroja mutta toi hyvä perussääntö.
    Siinä ei ole kyse mistään muusta kuin lakan tarttuvuudesta massaan, ei mistään kiehumis jutuista, tai sit mua on kusetettu viimeiset 20 vuotta kun näitä hommia olen tehnyt.
     
  13. Pas(i)kiainen

    Pas(i)kiainen Gearhead

  14. pinola

    pinola Gearhead

    Muistelen että tuossa ruiskussa sai olla isommat paineet että tekee kunnon viuhkan. Tuohon ei kai ole erilaisia ilmasuuttimiakaan että olisi siitä kiinni.

    Sekoitussuhteet on kai kohdallaan, ettei ole liian paksua tavaraa?
     
  15. Pas(i)kiainen

    Pas(i)kiainen Gearhead

    Voi perse, hyvä tietää nyt kun oon noita isompia koittanu jo maalailla :(

    Olisko mitään ohjenuoraa sitten, lakkalle paineet, värimassalle paineet, 2k akryyli paineet?

    En oo uskaltanu noista ohjearvoista hirveesti poiketa, kun en oo tajunnut et siitä olis kii.

    Ja kyllähän tuo värimassan on nii liruu ettei sitä ohennella tartte.
     
  16. pinola

    pinola Gearhead

    Ei oikeen tuu muu mieleen kuin viskositeetti jos kerran lakan kanssa onnistuu hyvin.
    Mulla on nuo massat ollu yleensä 2:1 suhteella ohennus.

    Nuo paineet on niin maali ja ruiskukohtaisia etten osaa mitään ohjenuoraa siihen antaa, se on vaan kokeiltava.
     
  17. Pas(i)kiainen

    Pas(i)kiainen Gearhead

    Niin ei se viuhka sen suurempi ole lakallaan, ainakaan paljoa, mutta kun sen lakan pystyy jostain syystä vetää sillee helposti märäksi, kun toi väri tahtoo jäädä raitoja heti viuhkan väleihin...
     
  18. pinola

    pinola Gearhead

    Aivan. Ei muutakuin kokeilet ohentaa enemmän, ja lisää painetta. Metallimassat on kyllä hankala vetää jos ei tuu kunnon tasaista viuhkaa. Sitä raitaa voi ehkäistä siten että sumuttaa lopuksi kauempaa kuivia sumukerroksia päälle että tasoittuu.

    Jos enemmän maalailet, suosittelen paremman ruiskun ostoa.
     
  19. DX

    DX Double Gearhead

    airgunsa hte 3 on ihan kelpo yleisruutta vaikka kaikkien mömmöjen levittelyyn

    kertaus on opintojen mutsi, vai millai se oli.

    lakkapurkin kylessä(kin) on ruiskun päähän annettu paine ja yleensä HVLP ruutalle,

    sulla kumminkin on paineen säädin kompurassa, siitä heti plus 0,5 baaria,
    koska letkuun hukkuu myös matkan varrelle,
    sit sulla on HVLP:tä selvästi enempi painetta vaativa HTE ruutta niin ruutankin päässä pitää olla het alkuunsa 3 bar tai enämpi,

    eli kompuran säätimen paine 3,5 - 4 baaria liipasin pohjassa on aika liki totuutta tolle airguntsalle, sekä massalla että lakalla

    ja paa edes vähän oharia siihe massaan siitäkin huolimatta, että sekin pelottaa ja että sillä ohentamattomanakin pystyy maalaamaan kuten asiakkaan vaatimuksesta tuli totistettua. :lol:
     
  20. f34

    f34 Double Gearhead

    Viuhkan säätö tehdään vissiin ilmamäärän säädöllä, jos on ilmakanavissa tukosta, niin ei tahdo viuhka levitä?
     

Kerro tästä muillekin!