maalauksen viimeistely hiomalla

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Kori', aloittaja vw79, 28.11.2002.

  1. vw79

    vw79 3rd gear

    olis useita vuosia vanha maalipinta, joka pikasen himmentynyt ja pinnassa pienoisia roskia ja pintakin paikoitellen ns appelsiinipinnalla muttei pahasti.

    tavoitteena saada tasaisempi/sileempi/kiiltävämpi pinta.

    millä vesihiomakarkeudella aloitan???

    1200 vai 1500 vai jokin muu??

    hiominen tehtäisiin märkänä ja luonnollisesti vain pitkittäissuuntaisin vedoin.

    senjälkeen kliinerillä kiilloitus ja päälle vahat.

    koska kaikki tehdään käsin, olisi hyvä saada käytäntöön perustuvia vihjeitä.

    kliinerinä käyttäisin autoglymin kolmosta ja glymin vahat päälle. kliinerin sopivuudesta ko operaatioon ei varmuutta, muissa hommissa toiminut hyvin jne...

    mahdoton yhtälö vai ei?

    värinä tavallinen vaaleasävy ilman lakkaa.

    työmäärää en pelkää mutta liian karkealla en halua pintaa karkeaksi/puhki hinkata.

    vihjeitä kaivataan.
     
  2. RokkiMikko

    RokkiMikko 1st gear

    Appelsiini maalipinnassa johtuu liian pienestä maalimäärästä, eli maalikerros ei ole ehtinyt tasoittua autoa maalattaessa. JOs rupeat hiomaan sitä tasaiseksi, niin voi olla että meelikerros puhkeaa ja pohjat tulee näkyviin. En tiedä mitä mömmöä toi kliineri on mutta itse koittaisin kiillottaa hiomatahnalla ja myllytyskoneella. jos myllykonetta ei ole niin homma käsinkin onnistuu. Kiiltoa ja kirkkautta tulee varsinkin ei-lakkamaaleihin rutkasti enemmän. pienet pölyt ym. lahtee myös pois.
     
  3. vw79

    vw79 3rd gear

    tietoa kaivataan hiomisen osuudesta eli millä paperilla vois "tasoittaa" ilman että menee täysin piloille.

    appelsiinpintaisuudesta käytinkin termiä sitaateilla eli nyt haetaan lopullisen ruiskutusjäljen tasoituksesta eikä ns oikean appelsiinpinnan poistosta.

    myllytyskonetta en halua käyttää, koska koneestä jää aina sitä pyörrejälkeä ja kuplavolsua vähan vaikea muutenkin koneella myllyttää- käsityötä jää silti jäljelle jne...


    <font size=-1>[ Tätä viestiä muokkasi: vw79 2002-11-28 16:49 ]</font>

    <font size=-1>[ Tätä viestiä muokkasi: vw79 2002-11-28 16:51 ]</font>
     
  4. Anonymous

    Anonymous Guest

    aplari pinta ei välttämättä tarkoita liian vähäistä maalikerroksen paksuutta. vika voi olla myös esim. liian nopeassa ohentimessa
     
  5. Anonymous

    Anonymous Guest

    Itse hioin 1500 paperilla, seuraavaksi farekla nimisellä hiontatahnalla ensin karkealla, sitten hienolla ja hyvä tuli pemarin maalipinnasta, jossa oli appelsiinia, valumaa, roskaa.. mutta varmasti paljon maalia. Ole varovainen sen hiomapaperin kanssa erityisesti "terävissä" kulmissa menee puhki helposti. H..tin kova homma mutta maksoi vaivan.
    Tuttuni hinkkasi vanhan ja pinttyneen tehdas maalauksen suoraan hiontatahnalla, ok tuli. Joten itse koettaisin ensin pelkällä tahnalla...

    t: Masa
     
  6. fisu

    fisu Gearhead

    myllytyskonetta en halua käyttää, koska koneestä jää aina sitä pyörrejälkeä ja kuplavolsua vähan vaikea muutenkin koneella myllyttää- käsityötä jää silti jäljelle jne...

    [/quote]
    käys kysymässä joltain fixarilta joka tekee niitä työkseen, ne vois ihan piruuttaan kokeilla välillä vanhaakin autoa ja jos on ammattilainen niin niitä pyörrejälkiä ei tosiaankaan jää :wink:
    hinnat on yleensä jotain 85-150€ riippuen kojeesta mitä kiilloitetaan...
     
  7. Mopeman

    Mopeman 3rd gear

    Homman nopeuttamiseksi pyyhkäsisisin kyllä eka nopeesti yli tonnisella, ja sitten perään hienommalla. Olis hyvä tietää millä maalilla laite on joskus maalattu, tai kokeile ekaks jossain näkymättömässä paikassa pienellä alueella. Kaikki maalityypit ei välttämättä enää kiillotu kun niitä alkaa hioa. varo kaikkia kulmia ja reunoja sun muita vekkejä, jotkutu jopa teippaa ne maalarin teipillä "urakkahionnan" ajaksi, ettei vaan mene puhki. Iso homma, mutta hyvin tehtynä tulee kyllä hieno lopputuloskin.
     

Kerro tästä muillekin!