Maalaus ohjeita

Ketju osiossa 'Kori', aloittaja Jummijammi, 9.10.2018.

  1. Jummijammi

    Jummijammi 2nd gear

    Talven aikana olisi tarkoitus värjätä auton katto uuteen uskoon. Katto on hyvässä kunnossa, ei ruostetta eikä lommoja, vain väri pitäisi vaihtaa. Nyt katossa alkuperäinen maali vuodelta 1962.

    Mitä tulee ottaa huomioon päälle maalauksessa? Oliko 60-luvulla käytössä ns termoplastiset maalit jotka reagoi uuden maalin kanssa?
    Mikä maali olisi paras vaihtoehto?
    Kaikki muukin tieto ja vinkit otetaa huomioon kun ensimmäistä kertaa olisi näin mittava projekti työn alla.
     
  2. 1purehell

    1purehell Gearhead

    Paras hinkata se katto pellille.
     
  3. Holley

    Holley Gearhead

    Hölmö kysymys, mutta miksi pellille? Sitten ainakin joutuu pakkeloimaan ehkä paljonkin. Kevyt hionta, DP40 maali ja uusi pintaväri, niin ei tarvitse pakkeloida, jos kerran on nyt tasainen ja kyse on vain sävyn vaihdosta?
    Eihän ne 60-luvulla olleet mitään termoplastisia vielä maalitkaan.
    Jos maalaat metalliväreillä, niin vesiohenteiset voivat olla hankalampia maalattavia ja lakkakerroskin verrattuna tavallisiin tinneriohenteisiin perusväreihin.
    En tiedä maalauksesta juuri mitään, joten ehkä ei kannata liian tosissaan ottaa neuvojani, mutta nuo nyt omina kokemuksina. Minusta tuo DP40 ja perusmaali on suhteellisen helppo maalattava ollut. Täällä OD:llä on erillinen keskutelu "ensimmäistä kertaa autoa maalaamassa" ja sen jos maltat lukea, niin siellä on asiasta jotain tietävää porukkaakin vastaillut kysymyksiin kaikenlaisiin.
     
    tinareki tykkää tästä.
  4. Camino'79

    Camino'79 Gearhead

    Kyllä sinne saa väliin semmosen primerin että ei tuu ongelmia. Itelläkin oli capricessa kaikkea mahdollista miranolista peltikattomaaliin ni marssin maaliliikkeeseen ja kerroin tilanteen ni möi mulle semmosen pohjavärin joka toimi sealerina eikä tullu ongelmia kun vedin pintavärin polyuretaanilla ;)
     
    tinareki ja Rotten tykkäävät tästä.
  5. v.isoaho

    v.isoaho 3rd gear

    jos sen kunnolla haluaa tehdä niin kaikki vaan pois, mutta voi tehdä myös eristämällä alkuperäinen maali epoksilla ja hiomavärillä piiloon varoa sitten että ei hio puhki hiomaväriä.vesivärit nykyään paremmin peittäviä kun liuotinvärit ja lakat yleensä käyvät kumpaankin.60 luvulla tehdas ei ole käyttänyt paljon kittiä koritinaa siitäkin edestä että ei sieltä alta kittiä löydy varmaan tehtaan jäljiltä.vesiväri on samanlaista ruiskuttaa kuin liuotinväri.puhtaalta pellillä kun lähtee niin ei tarvitse arpoa että pysyykö väri päällä kun tekee hionnat hyvin.
     
    belair54 ja 1purehell tykkäävät tästä.
  6. Nikuzai

    Nikuzai Gearhead

    Sellanen neuvo et jossei ole oikeaa maalaamoa varaudu roskiin, ne saamarit osaa hakeutua tasaisille pinnoille ja toinen mikä tekee mielenkiintoisia pintoja on maalipölyn laskeutuminen
     
  7. v.isoaho

    v.isoaho 3rd gear

    pientarvike lisä
     
  8. Päästelet vanhan kunnon epäkoneella 500karkeuteen, sealer väliin ja perään pintaväri märkää märälle.

    Olen käyttänyt noissa vanhojen maalien eristykseen Glasuritin sealeria. Yksikään ei ole päästänyt läpi vanhoja jenkkimaaleja.
     
  9. Morbidelli

    Morbidelli 2nd gear

    Vanhassa maalipinnassa jos ei ole muuta vikaa kuin väärä väri, niin en lähtisi hiomaan pellille. Huolellinen vesipesu ja rasvan/silikoninpoisto.
    Hiominen 500-600 santsikalla. Pölynpoisto ja tallin siivous. Uudestaan rasvan/silikonin/pölynpoisto. Epoksi pohjamaali ja jos pinta näyttää virheettömältä, niin lopuksi pintaväri.
    Pohjamaalipinnassa jos näkyy virheitä, niin uusi hiominen yms. Jos hioo pohjamaalin puhki, joutuu pohjamaalaamaan uudestaan ainakin sen kohdan.:(
    Aulis on amattilainen... Itte odottelisin maalisumun hälvennystä ja pohjamaalin kuivumista ennenkun alkaisin pintamaalaamaan. Pystyisi siinä välissä tarkastamaan mahdolliset amatöörin virheet maalipinnassa.
    Juu, en ole maalari.:)
     
    Muokattu: 9.10.2018
    tinareki ja Jussi289 tykkäävät tästä.
  10. mietmi-3

    mietmi-3 Gearhead

    Mun olssin thermoplast maali alkoi halkeilemaan ja maalari hioi KOKO auton peltipuhtaaksi sillä halkeilminen jatkuu uuden maalin alla. Homma tehtiin aikoinaan kurssikeskuksessa jote voi noi opetustyöt olla trakkoja hommia että uudet kaverit oppii.
     
    belair54 ja 1purehell tykkäävät tästä.
  11. Dataviilaaja

    Dataviilaaja Gearhead

    Jos pinnassa on nyt jotain muuta, kuin tehtaan maali, niin ottaisin kyllä pois, jos vähänkin on epäilystä maalien laadusta. Sealer kyllä estää keittämiset, mutta ei alle jäävän paskamaalin halkeilua, jos se ikääntyessään päättää niin tehdä. Sieltä voi myös löytyä vanhoja yllätyskittauksia, joiden alla ruostetta jne.
     
  12. f34

    f34 Gearhead

    Jos vanha maali tinnerirätillä hautomalla alkaa pehmenemään, niin vaarana on, että liuotin pohjainen pohjamaali pehmentää sen vanhan maalin ja aiheuttaa lopulliseen pintaan virhettä.
     
    Tseitsei2 tykkää tästä.
  13. Degenerated

    Degenerated Gearhead

    Mitäs jos sen teippaisi?
     
    Nikuzai tykkää tästä.
  14. GS

    GS Gearhead

    Mikäli nykyinen maalipinta on solidi, eli ei hiushalkeamia eikä kuplia, elä missään tapauksessa lähde poistamaan tätä pintaa, varsinkaan katosta (kovin helppo ei ole oikaista edes ammattimiehen virheettömäksi, mikäli uusi väri sattuu olemaan esim.musta?).
    Eli ei ole mitään teknisätä tarvetta poistaa nykyistä väripintaa, mikäli säilynyt ehyenä jo kohta 60-vuotta.
    Eli, aloitat rasvanpoistolla ja karhennat katon huolellisesti punaisella karhunkielellä läpi tasaisen mataksi. Ruiskutat 2-3-kierrosta ristiin pintaan 1.7-1.9 suutinkoolla De Beerin 8-145 HS hiontapohjavärin normaalinopeuksisella kovetteela ja annat reilusti kuivua 2-3-päivää (käytä mittaa lisätessäsi kovetteen).
    Tämä ”betonoi” pinnan vuosikymmeniksi täysin elämättömäksi niin että pohja ei elä ja pintaan voit vetää käytännössä mitä tahansa.
    Hio pinta pehmeää tukea käyttäen hiontaväripinta 800-karkeuden vesihiontana ja käy vielä pinta läpi harmaalla karhunkielellä. Ruiskuta 2K-pintaväri tai värimassa+lakka.
    Anna kuivua pari viikkoa ja hio lakkapinta 1200+2500 ja kiilloita.
     
    Seevu, tinareki, xarper ja 1 muu tykkäävät tästä.
  15. Holley

    Holley Gearhead

    Syn Olssipa ei tainnut olla vuodelta 1962, joten siksi ei ehkä tälle kysyjälle kannata vastata noin? Tiedän kyllä, että mun 84 Caminoni maalaus maksoi firmassa maltaita, koska pyysin vetämään pellille, mutta niin vaan meni siitäkin katon maalaus uusiksi. Kun taas vuoden 1966 Mercuryn katto, josta tuli valkoinen, onnistui ihan hyvin vain mataksi hiomalla - maalauksesta on nyt 6 vuotta. Eli näkisin tässä, että tuo vuosimalli 1962 helpottaa urakkaa kyllä. Älä jummijammi teippaa: ei se maalaus ole mikään oikeasti paha rasti. Vaikea uskoa, että teippaus on niin hyvä 10 vuoden päästä, kuin asiallisesti tehty maalaus?
     
    passerby tykkää tästä.
  16. toyopet

    toyopet Gearhead

    Tuosta maalipinnan loppukiillotuksesta vielä semmoinen selkeä yksinkertainen prosessikuvaus, laikat ja aineet?
     
    bbford tykkää tästä.
  17. VilleTre

    VilleTre 3rd gear

    Pesukinnas.com ,sieltä vaklaat. :D
     
    bbford tykkää tästä.
  18. toyopet

    toyopet Gearhead

    Sama kuin uutisten lopussa hehkuttava otsikko, katso lisää nettisivuilta.
    Uutissivulla lyhyt yhteenveto ja lopussa kommentti, katso lisää toisen otsikon alta.
    Autolehdessä vetäviä kuvia mielenkiintoisista autoista, lue lisää nettisivuilta.
    Tai myyntipalstalla kiinnostava auto, lisätiedoissa katso lisää nörttiautosta, missä sitten lukee kysy lisää.
     
    passerby tykkää tästä.
  19. VilleTre

    VilleTre 3rd gear

    Aihe vaan niin laaja jotta voi lukea itse aiheesta lisää ja poimia sieltä ne fiksuimmat. Jokainen kun tekee vielä ne hankinnat yms lompakon mukaan niin.. Sinänsä tuo postaus ei ollut vittuilua tms vaan osviitta vain mistä lukea. Jos ei huvita lukea niin kas,eipä ole pakko.
     
  20. f34

    f34 Gearhead

    Juu, ei niitä kaikkea tartte tänne uudestaan kirjoittaa, mun mielestä tuokin jo auttaa, kun saa vinkin, että missä linkissä on asianmukaisia ohjeita
     
    VilleTre tykkää tästä.

Kerro tästä muillekin!