Maalaus ohjeita

Ketju osiossa 'Kori', aloittaja Jummijammi, 9.10.2018.

  1. DX

    DX Gearhead

    Hinkan vesihionta, yleensäkin kosteus, on ongelmien kerjäämistä, varsinkin talliolosuhteissa
     
    Jussi289 tykkää tästä.
  2. Jopas_jotakin

    Jopas_jotakin 3rd gear

    Samaa mieltä, ei missään nimessä vesihiontaa...
     
  3. GS

    GS Gearhead

    Läpikuivunut 2K hinkkaväri ei päästä lävitseen enään mitään, eikä toimi ”imupaperina”, koska sen on tarkoituskin toimia sulkevana kerroksena.
    Eli jos hiontapohja imisi vettä, voisi mm.vesiohenteisten värimassojen käyttö olla ”lievästi vaikeaa”?
    Eli se vesi tässä kohtaa ei ole ongelma mikäli hiontaväripohjaa ei hiota puhki. Ainoa mahdollinen ongelma syntyy siitä että vesihionnan jälkeen pintaa ei käydä kevyesti vielä läpi kuivana karhunkielellä tai hienolla paperilla, joka poistaa pintaan liimaantuneen hiomapölyn. Pinta toki muuten pitää olla vedestä kuivunut ennen pintavärin vetoa.
     
  4. jänis2

    jänis2 1st gear

    Hiomaväriä saa vesihioa.

    Ruiskukittiä ei saa. Siihen täs nyt varmaan sekoitetaan.

    Kaikilla maalivalmistajilla on maaliensa tiedot netissä mistä voi katsoa kuinka niitä käytetään.
     
  5. DX

    DX Gearhead

    Niin saa

    Ei sekoteta

    Prukaa s ilti vähän imasta ja tarttis uunituksen, Ei kannata sitten ihmetellä jos talvisäilytys ulkosalla ja keväällä pintamaali kuplii tai irtoaa ku halpa tarra

    Kuten sanottua
     
    Muokattu: 12.11.2018
    Jussi289 tykkää tästä.
  6. jänis2

    jänis2 1st gear

    Kyllä saa vesihioa. Jos maalit irtoaa, sun hiomaväri ei oo kuivunut kunnolla ja sieltä puskee liukkaria mikä irrottaa pintamaalin.

    Ite oon maalari ja meilläkin on vanhan liiton ukkoja jotka on vesihionu aina kaiken ja maalit on pysynyt. Hiomaväri grillataan kuivaksi eikä ruiskuteta liian paksusti että kuivuu pohjia muöten.

    Kuten sanottua, maalivalmistajien nettisivuilla on yleensä pdf-ohjeet joka maalille.
     
  7. DX

    DX Gearhead

    Sori, mutta opettele lukemaan se mitä sanotaan ettei tarvitse jankuttaa, sinunkaan, niin saa, mutta en suostu suosittelemaan, en jankuttamalla, enkä auktoriteettiin vetoamalla

    Grillataan kuivaksi, niinpä, miten grillataan talliolosuhteissa?, en voi suositella vesihiontaa, talliolosuhteisiin mielestäni vastuutonta, sanoisin jopa huuhaaksi väitteen ettei hinkka lainkaan imase vettä, hiomaton hylkii kuin hanhen selkä, mutta rikottuun pintaan lattianpesuvesiroiskekin häviää kuin kusi lumeen, karrikoidusti sanoen

    Irtoaa yhtälailla jos hinkkaa jää vesikosteutta

    Maalarikortti: oon maalannut 25 vuotta, pyörittänyt omaa maalaamoa 10 vuotta, itsekin oon kyllästymiseen asti korjannut muiden ammattilaisten purkkamaalauksia
     
    laakkius, Nikuzai, Jussi289 ja 2 muuta käyttäjää tykkäävät tästä.
  8. DX

    DX Gearhead

    Ps esmes car system antaa vapaat kädet kertavedoille ja kalvopaksuuksille,
    Valmistajan ohjeiden mukaista sekin

    Sori jyrkkyys ja typot, pädin ja meitsin yya tökkii enempi ku tarttis
     
    Muokattu: 12.11.2018
  9. GS

    GS Gearhead

    Niin, se ei muutu todellakaan ”jankkaamalla” miksikään, että 2K hiomaäriä voi hioa vedellä myös ihan talliolosuhteissa ilman pienintäkään pelkoa siitä että tästä itsessään seuraa myöhemmin ongelmia.
    Jos hiontaväripinta imee/päästää vettä lävitseen, voidaan helposti kysyä miten ihmeessä vesiohenteisella värimassalla maalaminen onnistuu hiotulle hiontaväripinnalle lainkaan?
    Tässä kuitenkin rapataan vettä värin seassa hiontaväripintaan ja paljon?
    ”Äkkipoika” voisi kuvitella että hiontaväripinta toimii tässä imupaperin tavoin?

    Ihan aikuisten oikeasti, mikään ohennekkaan ei enään läpäise kuivunutta 2K- hiontaväripintaa, vedestä nyt puhumattakaan ja se juuri on sen tehtävä, eli luoda täydellinen sulku liuottimille ja vedelle tästä alaspäin.
    Se mikä näissä voi aiheuttaa talliolosuhteissa ongelmia, on paskainen/vettä sisältävä ruiskutusilma, jätetään rasvanpoisto tekemättä ennen pintaväriä tai sitten se että vesihiottua hinkkapintaa ei käydä kevyesti karhunkielellä läpi jotta varmistetaan muurautuneen hiontapölyn irroitus.
    Hiottu hiontaväripinta ”imaisee” helposti itseensä ”hiontakuraa”, rasvaa ja silikonia, mutta tämä johtuu vain siitä että kyseessä on jo karhea hiottu pinta. Kyse ei ole siitä että hiontaväri itsessään imisi tai päästäisi läpi yhtään mitään. Tämä vuoksi hiottu hiontaväripinta kannattaa aina reilusti ”pestä” vähintään tinnerillä ennen pintavärin vetoa, jotta epäpuhtaudet myös hiontanaarmujen pohjalta puhdistuvat oikeasti.

    Itse asiassa, jos/kun tehdään laajoja viimeistelyoikaisuja mm.kattoon tai pitkiin kylkiin, hiontavärin vesihionta on ainoa keino saada pinnoista ns.”lasisuoraa”, eikä varmasti tarvita uunia jotta homma voidaan hoitaa täysin riskittömästi.
     
    xarper tykkää tästä.
  10. 401

    401 2nd gear

    Niinpähän sen näyttää ennen voineen maalata semmosen keltasen hinkan ihan suoraan pellillekkii siihen sitten pintaväri selkään..joskus ysitkytluvun alkupuolella vaikuttaa semmonen trendi olleen.kahdesta autosta poistanu moiset suoritteet sinne peltiin asti..se näyttää kuplivan ja ruostuvan sitten.eikä sille oikein muutakaan voi ku sieltä kai puuttuu vaan se pohjaväri.mutta tämä nyt ei tähän vääntöön suoranaisesti liittyny.
     
  11. f34

    f34 Gearhead

    Jotkut maalimerkit ohjeistaa ruosteenestopigmentoindun pohjamaalin hiontavärin alle, varmaan sen takia kun kosteus menee läpi hiontaväristä, toki kylläkin pitää aika kauan liotella.
    En oo maalari, joten saan luvan olla väärässä
     
  12. Jussi289

    Jussi289 Gearhead

    Jep, ja kun se vesi ei ole yleensä "projekti"hommissa vielä tuossa vaiheessa tarpeen missään muuallakaan korin osasissa, niin ei ole mitään syytä lyödä itseään lekalla sormeen.
    Jos tehdään ehjään lakkapintaan viimestä läskikiiltokerrosta varten hiontaa, niin siinä vesi menee. Sillon kampe on jo niin valmis, että vesiarat paikat on jo suojailtu ja viimeistelty käyttöäkin varten. Mutta aikasemmin ei vittu läträtä veden kanssa auton lähelläkään.
     
  13. GS

    GS Gearhead

    Jankataan vielä...eli mitenkäs se vesiohenteinen värimassa?
    Tätä ruiskuttaessa pinta kastellaan oikein huolella vedellä ja sen päälle vetäistään lakka?
    Miten vesiohenteisten maalaaminen onnistuu nykyisin lainkaan, jos pohjat imee vettä?
     
  14. Jussi289

    Jussi289 Gearhead

    Mieti nyt juttus uusiks.
    Vesihionnassa vettä liikkuu reilusti, eikä se pysy siinä valmiin pinnan päällä, vaan sitä menee joka paikkaan. Ja ihan vetenä, ei vain kosteutena.

    E: Tämän palstan aihealueessa maalataan paljon autoja, joihin on tehty isoja peltitöitä tai esim. hiekkapuhalluksia. Projektit on saanu huolella kuivaa jopa vuosia tallissa. Eikä kukaan ruostesuojaa ovia ja muita osia ennen maalausta, koska niihin aineisiin maali ottaa huonosti.
     
  15. f34

    f34 Gearhead

    Kyllähän siitä vesiohenteisesta haihdutellaan vedet pois ennen pintalakkausta. Mutta jos hiukan jää, niin tulee pikkuhiljaa lakan läpi. Jos paljon jää, niin lakka irtoaa.
    Muovikalvostakin menee vesihöyry läpi.
    Googlettakaa vaikka muovikalvon vesihöyrynläpäisevyys. Kalvopaksuutta kasvattamalla saadaan kosteuden siirtymistä hidastettua.
     
    Muokattu: 14.11.2018
  16. toyopet

    toyopet Gearhead

    Minkäkaisella vehkeellä/paperilla onnistuu kuivana hioa niin, ettei paperi ole heti tukossa?
     
  17. GS

    GS Gearhead

    Kunnollinen 2k hiontaväri ei tuki paperia.
     
  18. GS

    GS Gearhead

    Kyllä. Vesiohenteisia värimassoja käytettäessä on ehdottoman tärkeää että massa on läpikuivaa ennen lakkausta. Mikäli kuivuminen jää vajaaksi, tässäkään ongelmat eivät lähde alaspäin mikäli värikerroksen alla on sulkeva hiontavärikerros, vaan ylöspäin, jolloin ongelma näkyy lakkapinnassa. Lakkakalvo päästää alle jäänyttä vettä vielä hieman lävitseen sen kuivumisvaiheen aikana, eli muutaman päivän, mutta sen jälkeen lakka sulkeutuu ja mikäli vettä jää, lakkapinta vaurioituu ennemmin tai myöhemmin.
     
  19. v.isoaho

    v.isoaho 3rd gear

    Onko kukaan kokeillu miten reagoi vesivärit esim tuollaisen 60 luvun jenkkimaalin päälle.että oisko sen verran pehmeää että ei halkeilisi muutaman kuukauden päästä maalauksesta.
     
  20. GS

    GS Gearhead

    Värimassalle itsessään on aivan sama onko se vesi vai liuotinohenteista, koska luovutettuaan ohenteensa=kuivuttuaan tavara periaatteessa on samaa, joten mm.tähän halkeiluun vesimassasta ei ole apuja.
    Halkeilu yleensä loppuu tässäkin kun pinta ”betonoidaan” 2k-hiontavärillä ja vasta sen päälle rakennetaan väri+lakka.
     

Kerro tästä muillekin!