Maalaus

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Kori', aloittaja soyysi, 3.3.2002.

  1. soyysi

    soyysi 1st gear

    Mulla on työalla vanha mp-runko jonka olen
    hiekkapuhaltanut ja hionut karkeuden pois.
    Ajatukseni on ensin maalata happopohjaväri,
    onko happovärin jälkeen syytä vetää joku
    muu väri väliin ( hiontaväri ) ennen pinta-
    maalia. Ei viitsisi mostaa kertaa tehdä samaa
    vaan kerralla kunnolla

    T.YS
     
  2. Anonymous

    Anonymous Guest

    Joo, happovärin jälkeen pohjaväri, joka kuivumisen jälkeen vesihiotaan ja vedetään pintamaali. Pintamaalin päälle lakka jos kyseessä on 2kerros väri.
     
  3. naapukka

    naapukka 1st gear

    Hiontavärin ruiskutus on turhaa jos ei tartte tasoitella koloja. Hapon perään vaan pintamaali niin hyvä tulee ..
     
  4. soyysi

    soyysi 1st gear

    Joo mutta eikö happovärin tehtävänä ole nimenomaan pienien nimenomaan hiekkapuhalluksen jälkeen jääneiden epä-
    puhtauksien kurissa pitäminen. Näin ainakin "isot pojat" on kertonut.
    Minkälaista väriä tarkoitit epoksilla?

    Terv.Ysi
     
  5. naapukka

    naapukka 1st gear

    Epoksi on tosiaankin paras pohjamaali. Käytännön kokemusta myös täällä, mutta nyt on kyse pyörän rungosta joka on puhallettu puhtaaksi eikä ilmeisesti kaipaa enää tasoittelua. Happo antaa suojan ruostetta vastaan ja kun pintaväri ruiskutetaan heti perään ei kosteus pääse mönkimään.
     
  6. impala1968

    impala1968 Gearhead

    Epoksi on hyvä! Mä tienaan leipääni touhuamalla lannoitteiden (= ruostuttaaaa!!!!!)
    käsittelylaitteiden kanssa ja ainoa pinta joka yhtään kestää rautaosissa on epoksimaali.
     
  7. 400 cid

    400 cid Gearhead

    No mikäs se on oikea paikka pakkelille, kirkas rauta vai pohjamaali, ompa kuulunut jopa semmoistakin ohjetta, että pohjamaali-pintamaali-pakkeli-pintamaali. Tuntuu vain pinta kuplivan vuoden kuluttua herkästi vaikka mitä konstia koittaa.:sad:
     
  8. naapukka

    naapukka 1st gear

    Kaksikomponenttinen epoksi phdistetun pellin päälle ja sen päälle kittaus. Pinta tietty pitää karhentaa ensin. Kittausten jälkeen normaalit toimenpiteet. Happoa peltikohtiin ohuesti ja perään hiomaväri. Epoksi toimii yksistään ruosteenesto/hiomavärinä, haittana hidas kuivuvuus ja kova hiottavuus . . .
     
  9. impala1968

    impala1968 Gearhead

    Oma kokemus, väsyin vanhan hiacen jatkuvaan hitsaamiseen ja tein pariin paikkaan "mobilistikorjauksen" pakkelilla.
    Alimmaiseksi suihkautin sinkkispraytä, sitten pakkelia ja pohja+pintavärit, on kestänyt näköjään jo parin talven yli. Mitenköhän se kestäisi ehjän pellin päällä?
     
  10. Eyetech

    Eyetech Gearhead

    Minä kyllä vetäisisin tuon pakkelin suoraan "karhennetun" pellin päälle.
     
  11. naapukka

    naapukka 1st gear

    Sinkkisprayn päällä ei pysy yhtään mikään.Muuten hyvä tuote ruosteen ehkäisyyn. Galvatek parempi . . . mutta kitin alle jos jotain laittaa pitäs olla kaksikomponenttista. Nyt tietty sanot että onhan tuo pysynyt, mutta jos olisit kokeillu olis kittipaukku lähtenyt kevyesti irti . Ehjälle pellille voi tosiaankin suoraan kitata mutta jos epäilee huokosuutta siiloin hyvä pohjamaalata ensin . .
     
  12. impala1968

    impala1968 Gearhead

    Aaha! Eli sinkkispray on semmoista kamaa. No on se ainakin näemmä pitänyt ruosteet kurissa. En tosiaan ole kokeillut mitään vaan hävitin auton tontilta hyvin pikaisesti tuon fiksauksen jälkeen. Se on vaan kiertänyt jonkun välikäden kautta takaisin paikkakunnalle ja olen ihmetellyt että vielä ne korjaukset pysyy kiinni.
     
  13. 59

    59 Gearhead

    Kyllä minäkin olen vetänyt kitin pellin päälle ja niin on tehneet kaikki tututkin iät päivät. Ei ole ruostunut eikä tippunut pois. Kitin päälle kun täräyttää esim. Sikkensin Fillerin joka on ikäänkuin yhdistetty hionta- ja pohjaväri niin säästyy monilta kerroksilta eri tavaroita, koska silloin on aina suurin vaara lohkeiluihin ym. kun on monia eri mömmöjä päällekkäin.
     

Kerro tästä muillekin!