Maalaustilat

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Kori', aloittaja Hermanni, 31.1.2006.

  1. Hermanni

    Hermanni 1st gear

    Missä maalailette autojanne? Tuskin harrastelijan kannattaa kuitenkaan mitään maalaushallia ryhtyä rakentamaan. Vaikka omat projektit maalaisikin kauttaalataan, tulisi hallille silti niin vähän käyttöä, että muutuisi varmaan aika pian romuvarastoksi. Onnistuuko ruiskumaalaus ihan vaan omassa tallissa, jossa aika tasainen 16 asteen lämpö? Kulkeutuuko ruiskulla maalatessa maalia paljonkin ei toivottuihin paikkoihin? Tähän astiset spraymaalaukset on onnistunut helpostikin mutta liekö koko talli maalissa jos meinaa koko auton ruiskulla töhäyttää!? Eli pressut ympärille vai mitä?

    Toinen askarruttava asia on myös tuo hiontapöly. Tähän asti ei ole tarvinnut olla kummoinenkaan alue kun hiomisen jälkeen on ollut tallin jokainen vehje ja värkki pölyn vallassa. Meinaan vaan, että jos koko autolle tekee pohjat niin seuraavaksi saa aloittaa vehkeiden korjaamisen pölyvaurioilta. Keinoja pölyä vastaan? Kiitos!
     
  2. Rusty

    Rusty Double Gearhead

    Ite oon omassa tallissa maalannu ja voin kertoa että se maalipöly menee AIVAN joka paikkaan. Samoin kuin hiontapöly, paisi tietenkin vesihionnassa.
    Hyvä olis olla min. meetri vapaata tilaa auton ympärillä, valoa tarpeeksi ja kunnon aktiivihiilisuodatinaamari (pölysuojain suojaa vaan maalipölyltä..). Mitä enemmän lämpöä sitä nopsammin kuivuu.
    NIIN, ja sitä pressua tosiaan kandee käyttää siellä minne sumua ei halua.
     
  3. custom cruiser

    custom cruiser 1st gear

    16 astetta ehkä hieman liian kylmä, kannattaisi laittaa joku väliaikainen lisälämmitin että lämmön sais pariinkymmeneen. Ja maalisumu on vielä siitä ikävää, että se saattaa jäädä lopullisesti sinne mihin menee, hiomapöly on kuiten irtonaista.. Auton maalauksen jälkeen maalisumua on niin paljon ilmassa että kun tallin oven avaa niin naapurit luulee että talli tulessa.. :rotfl:
     
  4. toivaja

    toivaja Gearhead

    Niitä tallin ovia ei kannata paljoa availla maalauksen jälkeen:
    - näillä ilmoilla tulee kylmää sisään = maalatut pinnat saattavat valahtaa
    - nousee pölyä ilmaan joka laskeutuu tiedät kyllä minne.

    Muutenkin liikumista kannattaa välttää siihen asti kunnes poistaa teippaukset ettei tuo pöly lähde liikkeelle.
     
  5. Bowtie

    Bowtie Double Gearhead

    Jos mahdollista niin tallin lattia olis hyvä pestä ennen maalausoperaatiota, että saa pölyn ym. paskan mahdollisimman hyvin pois.
     
  6. toivaja

    toivaja Gearhead

    Itse olen juuri ennen maalausta kastellut lattian, mutta noissa autotalli maalauksissa on aina ongelmana puutteellinen ilman vaihto jonka seurauksena sitä maalipölyä tulee jokatapauksessa siihen lattiaan ja kun siitä kuljetaan niin ilmavirta nostaa sen ilmaan.
     
  7. AteV8

    AteV8 Gearhead

    Viikonvaihteessa pitäis konehuone maalata... Linkin kuvasta näkyy hyvin maalaus olosuhteideiden sairaalamainen siisteys ja vallan mainio ilmanvaihdottomuus. :D

    http://i5.photobucket.com/albums/y199/A ... via007.jpg

    Myöhemmin lisää kuvia, jos muistan ottaa tallille kameran mukaan...
     
  8. janzamar

    janzamar 1st gear

    Vois auttaa kun laittaa tuollaista halpaa rakennusmuovia seinät täyteen.
    Ja kastelee ehkä vähän vielä sitäkin..
    rautakaupoista löytyy,kaksin kertaista siinä rullassa hjoka on kai jotain metrin tai 60cm leveää,mitähän mahtoi olla.
    mutta yhdellä rullalla saa varmaan pienen tallin seinät piiloon.
    Hintaa en muista kyllä yhtään...ei kai se kovin kallista voi olla.
     
  9. toivaja

    toivaja Gearhead

    Sillä muovilla on sellainenkin ominaisuus, että tulee staattista sähköä jolloin maalipöly jääkin suureksi osaksi siihen muoviin.
     
  10. AteV8

    AteV8 Gearhead

    VAROITUS: Seuraava teksti saattaa sisältää alkoholin aiheuttamia kirjoitus virheitä ja turhaa tarinointia!

    Mut mitenkäs...? ku jotenkin musta tuntuu siltä että sitä maalia ei paljoa staattiset sähköt kiinnosta... Vai häh? Mutta olenkin kyllä kännissä, että nämä omituiset tuntemukset voi johtua kyllä siitäkin. :eek:

    Enivei, voisin kyllä kokeilal sitä muovia jos olis varaa sellaseen. Nyt elän kuitenkin sitä (toivottavasti) lyhyttä hetkeä loppareiden ja starttirahan välillä...

    Ajattelin tehdä peliliikkeen ja naulata vanhoja pressun palasia kattoon, ku lautojen välistä tippuilee homeisia eristeitä... 8) Viereinen auto tietty kanssa pressun alle jemmaan. Sit vaa seinille ja lattialle vettä ettei pakkeli yms. pölyt lähe leijailemaan maali pinnalle... Saas nähdä mitä siitä tulee, mutta kännissä se on kuitenkin tehtävä ku ei selvinpäin kehtaa pienen halppis kompuran kanssa maalailla... :wc: :poff: :rotfl:
     
  11. Hermanni

    Hermanni 1st gear

    Ei oo köyhällä heleppoo!

    Kiitos vaan kaikille vastauksista! Kiinnittelin tuossa viikonloppuna tallin kattoon verhorimat auton ympärille. Siihen pitäs ihan mukavasti jäädä tilaa sivuille kun laittaa muovit tai pressut niihin roikkumaan. Aattelin, että ku talli on siivottu ja auto pesty silikoninpoistoaineella niin vetäsen "verhot" eteen ja toimeen. Pitää kattoo jotkut semmoset mitkä sais sivuun vedettyinä jäähä paikoilleen. Pitänee varmaan kiinnittää ne alhaaltakin, ettei pääse vahinko käymään. Niin ja Custom Cruiserin kehoituksesta hilasin vinnistä vanhan sähköpatterin talliin lisälämmönlähteeksi.
     
  12. Mopeman

    Mopeman 3rd gear

    Hionnan jälkeen tilan vesipesu olis suotavaa. Yks aika oleellinen homma maalatessa on, että olis kiva nähdä se auto kun sitä maalaa, eli ilmanvaihdon olis syytä toimia. Tyynellä ilmalla muulloin paitsi pahimpaan siitepölyaikaan, on ulkona suht hyvä maalata.
     
  13. toyopet

    toyopet Double Gearhead

    Vastauksiahan tuossa on jo tullut, kun itsekin miettinyt asiaa.

    Tosin itsellä kävi mielessä sellainen systeemi, että tekee teltan auton ympärille maatalouskaupoista myytävällä hallaharsolla. Ei maksa juuri mitään ja läpäisee kyllä ilmaa jossain määrin mutta se pöly jäisi siihen. :eek:
     
  14. Fleetwoodisti

    Fleetwoodisti 3rd gear

    Huomaa myös maalatessa,että nykymaalit tarvitsevat lämpöä tasoittuakseen ja että pintaan muodostuisi kunnon kiilto.
    Eli mitä kylmempää sitä enemmän jää pinta appelsiinille.Pitäisin tuollaista 20 astetta ihan miniminä.
     
  15. kime2

    kime2 Gearhead

    Sanoisin ettei tuo automaaleista lähtevä sumu tartu tai leviä pahastikaan,mutta ruiskutapa punaista miranolia :rotfl: Ruiskutustilaa ei voi liian hyväx sitten siivota! Ilmanvaihto olis kans syytä olla tehokas,kuten valaistuksenkin! Ulkonahan ois ihanteellista maalata ilman vaihdon ja valaistuksen puolesta,mutta pöly ja roskat teettää sitten ongelmia ainakin täällä maalla kun ei ole asfalttipihoja :-?
     
  16. Makinpa

    Makinpa 1st gear

    Maalailin tossa yhden osan korista ruiskulla, kilikoli purkkikokemusten perusteella aattelin ettei työmatka fillaria tartte viedä tallista ulos, siirtää sen vaan ihan toiseen päähän tallia!!

    Tuli sinisestä fillarista aika rujo kun sai valkoisen hunnun ylleen. :oops:
     
  17. AteV8

    AteV8 Gearhead

    Niinhän siinä sit kävi, että kun jäätynyt miranoli oli saatu maalaus kuntoon, niin pyyhkäsin vähän hihalla konehuonetta.. Ja sit vähän vaan kokeilin... Mustahan siitä tuli, ja roskiakin tuli kun ei "kerinnyt" paljoa suojailemaan saatikka lattioita kastelemaan... :oops: Noh, pintamaalin kanssa sit vähän varovaisemmin.

    Täs muutama huono kuvatus, järjestys lopusta alkuun päin ja seassa muutama muukin kuva kun en jaksanut alkaa niitä erittelemään. http://tinyurl.com/c9sac

    Edit: Niin, maalaus tiloistahan tässä nyt puheltiin. :lol: Oli likaista ja yhdestä suunnasta tuli ihan hyvin valoa. Saatiin kaasu lämppärillä tuonne navettaan +21c joka on muuten meidän uusi ennätys. 8) Aamulla kun menin kahteleen lopputulosta (joka oli yllättävän hyvä) niin lämpötila oli vaivaiset +4c, eli aika vauhdilla on laskenut...
     
  18. Buddy

    Buddy 1st gear

    Mää tein joskus maalauskopin kasvihuonemuovista. Emmä silloin vielä tienny mitään maalauksesta. Maalasin anopin 127 fiattii, ja ku se alko valumaan kylistä, niin meinasin, et ruiskuttelen siihen niinpaljo maalii, et se valuu lattialle ja tasottuu. Eihän se onnistunu, vaan tuli vielä isommat valumat. Sit tuli appiukko kattomaan ja meinas, et vävy tarttee saar pois kopista, kun se parkuu siellä ja on ihan ihmeellinen. Vuokrattiin sitten maalamo yks viikonloppu, ja tuli fiatista pare, ku uutena! Elikkä pistä sinne pieni ylipaine. niin roskat pyrkii menemään ulos ja käytä kunnon hengityssuojaimia, ettei tartte kokea näitä mun juttuja. Tappavia höyryjä! Parempi vaihtoehto on tosiaan vuokrata joku maalaamo viikonlopuks. Ei ne siitä paljon ota, ku käy juttelemas ja sopimas.
     
  19. Buddy

    Buddy 1st gear

    Mun tane maalattiin punasella miranolilla ja maalari oli aika kiukkunen, ku uuni meni remonttiin. Koko koppi oli punanen. Seuraavalla kerralla käytin samaa maalarii, mut oikeilla maaleilla. Ei ottanu extraa :lol:
     
  20. hot rod

    hot rod 1st gear

Kerro tästä muillekin!