Maali keittää...

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Kori', aloittaja Pas(i)kiainen, 19.3.2013.

  1. Pas(i)kiainen

    Pas(i)kiainen Gearhead

    Aattelin pysytellä kumminkin noissa autokauppojen maaleissa.

    Kyselen lähinnä siksi koska en halua et monen sadan maalit keittää sen takia koska olen valinnut väärät merkit yhteen. Uskaltaako Mipaa ja Dupontia esimerkiksi yhdistellä? Automaalimerkkejä käsittääkseni ihan täysin molemmat. Entä jos tuohon sotkuun sekoittaa esimerkiksi Carsystemsiä tai Trotonin epoksipohjaa alimmaiseksi?

    Olisko tämä esimerkiksi hullumpaa maalia alimmaiseksi kitin päälle? Tämähän sit vaatii hiontamaalin erikseen vielä mut ei oo ainakaan hinnalla pilattu.

    http://www.automaalit.net/epages/Gagar. ... ucts/02627
     
  2. mafo

    mafo 3rd gear

    voi käyttää eri merkkisiä, lue mitä purkissa lukee ja seuraa ohjeita, yleensä on mahdollista saada oikein käyttöohje mukaan kun ostaa värit mistä
    selviää kuivumis ajat ja minkä päälle sopii jne
     
  3. -TH-

    -TH- Gearhead



    tuossa kannattaa huomioida se asia, että kitattu ja pohjamaalattu pinta tulee "sulkea" pian, jos mielii että tulos on hyvä ja kestävä. nimittäin paljas pohjamaali imee kosteuden läpi niin, että suhina käy ja kosteus pääsee peltiin asti. sulkemiseen tarvitaan pintaväri.

    paras olisi tosiaan laittaa pohjalle vaikka se inerta epoksi ja jättää kittaamatta jos koko hommaa ei tehdä valmiiksi kerralla ja jos autolla esim. ajellaan ja sitä säilytellään ulkosalla.

    monesti näkyy ajossa "pohjatyötvaiheessa " -autoja, ne ovat kyllä katu-uskottavan näköisiä, mutta käytännössä tuhoon tuomittuja lopputuloksen suhteen. :(
     
  4. DX

    DX Double Gearhead

    Ainakin omassa -80 mallisessa on lakka ajan saatossa vetänyt aavistuksen suomulle kun orkkismaali ja uusi on elänyt eri tahtiin,
    tämä siis lasipokissa joissa ei oo mitään väliväriä, kosla lienee suomessa uudelleenmaalattu joskus parikytä vuotta sitten,
    eli luultavasti akryylilakalla, ihan vastaavalla kuin on käytössä nykyäänkin.
     
  5. Pas(i)kiainen

    Pas(i)kiainen Gearhead

    Autolla ei oo tarkotus ruveta ajelemaan ennen kuin on maalattu lakkaa myöten. Leimalla meinasin käydä ja sit maalattavaksi ajetaan, mut ei mitään huviajeluja.

    Meneekö kosteus 2k epoksin läpi? Meinasin kitin päälle, ja thermoplastisen(?) maalin suojakerrokseksi sitä vetää? Reagoiko noi epoksit thermoplasti maalin kanssa, jos se on hiottu karheaksi?

    Onko mun maalattava koko auto epoksilla, vai voiko thermoplastin vain karhentaa niistä kohdin, mistä ei oo mennyt rikki ja siihen vetää hiontamaalin tarviattessa, tai jopa suoraan pintavärin?

    Meinasin trotonin 2k epoksia ja filleriä tilata litran pöntöt näin alkuun.
     
  6. Beornegar

    Beornegar 3rd gear

    Kyllä se termoplastinen pitää eristää kokonaan jos haluaa välttää ongelmat. Epoksit käy eristämiseen, mutta niiden täytyy olla niukkaliotteisia tai vesiohenteisia. Yhden Mipan (vai Trotonin?) tuollaisen tuotteen linkititkin. Joka maalivalmistajalta varmasti löytyy omat tuotteet termoplastisen eristämiseen.
    Ja yleisenä vinkkinä, mitä enemmän sotkee eri valmistajia keskenään, sitä suuremmat mahdollisuudet on ongelmille. Tietysti.
    Epoksin päälle en suosittele suoraan pintamaalia, uretaanit voi kyllä vetää suoraan, mutta semmosella tässä tuskin ollaan maalaamassa.
     
  7. Pas(i)kiainen

    Pas(i)kiainen Gearhead

    Nojoo, mistä mä tunnistan niukkaliotteisen epoksin normaalista 2k epoksista...

    Mipan tuote löytyi kyllä, mutta Mipan cataloogista ei löytynyt tuota vaalean sinistä geeämmäläistä värimassaa. Se jäi sitten siihen. Kun ei ole tietoa miten Mipa toimii muitten maalimerkkien kanssa, noin niinkuin pintamaalin osalta.

    Joo, epoksin päälle meinasin kyllä hiontamaalia väliin.

    On vähän paskamainen, kun ei oikein noita nettimaalikauppoja löydy, automaalit.netistä löytyy vaan tota Mipaa ja Trotonia, eikä muita vissiin oikein ole nettimaalikaupoista. Hyvinkäältä SP-Automaalista ei käsittääkseni edes saa mitään epokseja. Muistaakseni joskus kyselin ja myivät ei oota.

    e. jaa googlesta löytyi kaiken näkösiä firmoja, pitää tutkia jos löytyy firma mistä löytyisi yhden merkkistä tuotetta, epoksina, hiontavärinä, värimassana ja lakkana...
     
  8. mafo

    mafo 3rd gear

  9. Pas(i)kiainen

    Pas(i)kiainen Gearhead

    Tuo linkki ei toiminut ollenkaan.

    Mutta huomenna kokeilen et onko se maali nyt varmasti termoplastista. Myös epoksit löyty järkevään hintaan ODeen kautta. Parempi näin!
     
  10. Pas(i)kiainen

    Pas(i)kiainen Gearhead

    Mites tuommonen 2k-epoksi. Pitääkö vettä? Näyttää vähän siltä että joutaa auto ulkoruokintaan ja toivoin et 2k epoks riittää pellin ja kitin peitoksi?
     
  11. Beornegar

    Beornegar 3rd gear

    Lue maalin käyttö-ohjeista, jotkin epoksit sopii myös vesieristeeks, jotkut ei siedä vettä yhtään ennen täyttä kuivumistaan, joka voi olla kestää puolikin vuotta
     
  12. Pas(i)kiainen

    Pas(i)kiainen Gearhead

    http://www.teknos-group.com/tseloste.ns ... enDocument

    Ei sano ainakaan tämä tiedote mittään.

    Ainoastaan esikäsittelyssä:

    EsikÄsittelyn paikka ja ajankohta tulee valita siten, ettei kÄsitelty pinta likaannu tai kostu ennen jatkokÄsittelyÄ.

    Eli ei saa kostua eikä likaantua (tietenkään) ennen maalausta. Mut mitäs sit kun kuiva.
     
  13. RAL9005

    RAL9005 Gearhead

    Tuosta poxista ei ole hirveästi kokemuksia, mutta ei siinä kait ollut muuuta kuin kuiva-ainepitoisuus korkeampi, sideaine on sama kun Inerta Primerissa. Hyvää pintaa voi olla vaikea saada hajoitusilmaruiskulla, koska on teollisuusmaali minkä partikkelikoko voi vaihdella. Peittokyky Inerta primerissa on aika kehno, mutta hyvä maali muilta ominaisuuksiltaan. Vielä parempi on Teknodur Primer uretaanipohjamaali, mikä on todella helppo hiottava ja kirkkaan valkoista, sopii hyvin pohjamaaliksi ja välimaaliksi. Sävytettävissä jos haluaa lähelle tulevaa pintamaalin väriä. Pystytään käyttämään Additivea, millä nopeutetaan kuivumista. Teknokselta löytyy myös siedätetty alkyydipohjamaali, mikä sopii eristemaaliksi moneen paikkaan. Levittämiseen kannattaa valita ainakin todella iso suutin ja ohentaa kunnolla että saa jonkinlaista pintaa eikä jää paljoa hiottavaa. Ja kaikki nämä maalit löytyy myös Jotunilta(suom. Nor-maali), ovat halvempia ja parempia. Kokeilun iloa.
     
  14. Buddy

    Buddy 1st gear

    Ostin kerran automaalikaupasta sellast litkuu mikä estää kiehumisen tyystin. Ei sovellu tän topikin kaltaiseen ongelmaan mutta esim mulle on käypää kun meinasin lakata puuta ensin venelakalla ja sen jälkeen vetästä 2K akryyliä päälle. Venelakka kiehui välittömästi kokonaan irti kun yritin lakata akryylillä suoraan venelakan päälle. Olin vähän skeptinen tän välilakan suhteen mutta kokeillessani sitä oli hämmästykseni valtava. Mistään ei kiehunut vaikka vetäsin ainetta aika nuukasti pintaan ja akryyliä paksuja kerroksia. Hyvää oli myös se että aine oli kuivuttuaan täysin väritöntä joten sopi hyvin lakkojen väliin. Elikkä jos joku on maalannut autosi joskus vaikkapa miranolilla voi kiehumisongelman välttää mainitsemallani eristelakalla...
     
  15. Pas(i)kiainen

    Pas(i)kiainen Gearhead

    Ikävä kuulla, että vaikea maalattava. Varsinkin kun kokemus on erittäinkin rajoittunut ruiskun käyttelyssä.

    Ja seuraava ongelma onkin, et mistä ihmeestä löydän tuohon Motonetistä ostettuun 50e halpisruiskuun erikokoisia suuttimia?
     
  16. -71 MoPar

    -71 MoPar 3rd gear

    Samasta Motonetistä ja osta samalla pari terää millä suurennat sitä vakio suutinta . Helppoa kuin heinänteko .
     
  17. Pas(i)kiainen

    Pas(i)kiainen Gearhead

    Ok hyvä.

    Seuraavaksi varmaan kerrotte kuinka iso suutin, 1,8mm 2mm 2,5mm?
     
  18. Beornegar

    Beornegar 3rd gear

    Ei kestä vettä kuivanakaan, koska tuoteselosteessa ei ole mainintaa asiasta. Tässä linkki tuoteselosteeseen jossa mainitaan että maali kestää vettä.
    http://194.100.44.55/tseloste.nsf/(...5EE6/$File/FI_87_Tuoteseloste.pdf?OpenElement

    Jos pohjamaalattua autoa meinaa säilyttää ulkona, kannattaa ottaa se sisälle ainakin viikkoa ennen maalausta ja pestä se huolellisesti. Ensin normi autonpesu ja sen jälkeen vielä rasvanpoistolla. Sitten antaa kuivua ainakin pari päivää. Tuommoinen epoksipinta (varsinkin jos ei ole tuollainen vettäkestävä) imee kosteutta ja paskaa itteensä jopa pahemmin kuin kitti. Mukava sitten kesällä kun hienon maalipinnan alla alkaa vesihaihtuun tai rasvat kiehumaan.
     
  19. Pas(i)kiainen

    Pas(i)kiainen Gearhead

    No enhän mä sit voi säilyttää tota autoa ulkona yhtään jos se imee vettä? Sehän ruostuu heti? Epoksin alla kumminkin osin metalli ja kittiä. Jossain sit vanhaa maalia.

    Eli toista lämmintä hallia etsimään?
     
  20. Pas(i)kiainen

    Pas(i)kiainen Gearhead

    Joo, tuli turistua yhden tyypin kans, joka mulle myy noi epoksit, niin tehään nyt niin et myy mulle jotain ylijäämäakryylii lisäksi, niin vedän noitten epoksien päälle sitä sitten"suojamaaliksi".

    Sittenhän tuo voi seistä vaikka kuinka kauan. Sitten vaan hieroo pinnan rikki kun lähtee maalarille.

    Tulihan tämäkin ongelma selvitettyä...
     

Kerro tästä muillekin!