Maali-kovetin-ohenne

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Kori', aloittaja Elämää nähnyt Jouko, 8.6.2010.

  1. Huomenna olisi tarkoitus ensimmäisen kerran kokeilla ruiskumaalausta. Ruisku ja maalit ostettuna. Maalit on automaalaamiseen soveltuvia maaleja.

    Mutta nyt tulikin tenkkapoo kun en osaa sekoittaa maaliin ohennetta ja kovetinta oikeassa suhteessa.

    Osaisiko joku sanoa paljonko puoleen litraan laitetaan ohennetta ja kovetinta.

    Kiitos.
     
  2. Gummisti

    Gummisti Gearhead

    2 osaa maalii 1 osa kovetetta ja noin 10% ohennetta
    Jos siis perinteinen akryyli.
    Elikkäs puoli litraa väriä ja 2,5dl kov. ja noin 0,75dl ohenninta.
     
  3. maxvo2

    maxvo2 Double Gearhead

    Eikös noissa purkkien kyljissä lue suhteet miten sekoitetaan?
     
  4. Beornegar

    Beornegar 3rd gear

    Varmasti saat suhteet oikein, kun googletat maalin nimellä. Takuuvarmasti löytyy käyttöohje netistä.
     
  5. Jussi289

    Jussi289 Double Gearhead

    Eipä tuohon ole takuuvarmaa vastausta, kun riippuu ihan siitä sun tavarasta.
    Purkin kylkeä tarkkaan lukkemalla tai maalikauppiaan merkintöjä tutkimalla
    voi vastaus löytyä. Toi Guuglaus voi myös onnistua maalin merkillä.
    Jos maalikauppias on tussannut siihen purkkiin vaikkapa 2:1 10%, niin
    silloin 2 osaa maalia, 1osa kovetetta ja 10% ohennus. Ohennushan sitten
    riippuu ruiskuttajasta, ruiskusta, lämpötilasta ja maalista. Ja kuun vaiheesta.
     
  6. rapa-ripa

    rapa-ripa Gearhead

    joo.
    sitten muistat vielä, että kovettajan ja ohenteen määrät ovat aina suhteessa perusaineen, eli maalin (lakan, fillerin, etc.) määrään.

    jotkut lisäävät ohenteen maalin ja kovettajan yhteismäärään, jolloin ohennetta tulee seokseen liikaa.

    käytä mitta-astioita, ei tule ongelmia.

    http://www.nettimaalikauppa.fi/epages/S ... cts/009350

    t.ripa
     
  7. Buddy

    Buddy 1st gear

    Mää sekotan maalit, kovetteet ja ohenteet ain sillee suurinpiirtein ja ain on onnistunu. Riippuu kovetteest kuink pal sitä pannaan. Yleensä sekoitussuhde on 2/1 mut olen törmänny akryylikovetteeseen jonk suhde oli 3/1. Eilen maalasin yhen kitaran bodyn ni käytin sekotusastioin lasipurkei jolloin näkkee hyvin et kuink pal niit litkui laittaa. On niit sellasii kepeiki jos on asteikko kyles mut emmä viit semmosten kans tuhrata. Ohenteen käytän ain normaalii tinnerii ni tulee halvemmaks. En tosin maalaile kokonaisii autoi vaan pelkästään tollasii pikkupalikoi joten jos auton ruiskuttaisin ni laittaisin kyl oikeanlaist ohennet... :wink:
     
  8. Letukkamies

    Letukkamies 1st gear

    Ei kait noita sekoitus suhteita oikein täällä voi neuvoa. Joka maalilla on omat sekoitussuhteensa ja niitä kannattaa kyllä noudattaa. Ohenteetkin on joka maalille omat ja tavallinen tinneri ei kyllä joka maalin kanssa käy.
    Tarkkaan kun tekee sekoitukset oikeilla aineilla niin sattuupahan sitten värit ja kiillot kohilleen jos pitää vaikka myöhemmin jotain parsia.
     
  9. Buddy

    Buddy 1st gear

    Tinneri käy ohenteeks kaikkin mun käytämiin maaleihin esim...
    -akryylibaseen (liukkaribase)
    -2k akryylimaaleihin sekä lakkaan
    -epoxiin
    -alkyydeihin
    -happariin
    -hiontapohjamaaleihin
    Maalikokeiluja olen tehnyt tosin vasta noin kolmekymmentä vuotta mut niinkin vähän ajan kokemuksella uskallan väittää että tinnerin käyttö ei välttämättä ole se asia joka päälimmäisenä tulee mieleeni kun pinta on perseestä tai maalit rapisee pois. Äsken maalasin puuauton moottorin sävyttämälläni pohjamaalilla ja vetäsin päälle kirkaslakan. Molemmat ohensin tinnerillä. Ennen kokeilematon maalaustapa oli sävyttää pohjamaali haluamani väriseksi.

    Polyuretaania en ole käyttänyt ikinä joten tinnerin soveltuvuus sen ohenteeks on vielä mulle mysteeri. :-?
     
  10. Pihi

    Pihi 2nd gear

    Nyt on pakko vastata, koska väärillä seossuhteilla ja aineilla saa arvaamatona vahinkoakin aikaan jos ei ole aiheeseen riittävästi tutustunut...

    Tinneri on nimensäkin mukaisesti ohenne(eng.-Thinner), mutta yleisohenne, joka on laadultaan huomattavasti vaihtelevampaa kuin esimerkiksi maalien omien ohenteet.(nyt siis puhutaan nimenomaan akryylimaaleista)

    Esimerkiksi RTV:n tinneri sisältää käyttöturvatiedotteensa mukaan 40 - 50% asetonia, eli erittäin nopeasti haihtuvaa kemikaalia.(http://www.rtv.fi/kaeyttoeturvallis...eyttoeturvallisuustiedote/view?searchterm=ohe viitattu 10.6.2010)

    Nyt jos lähdetään maalaamaan vaikkapa isompaa osuutta autosta käyttäen ohenteena tinneriä akryylimaalin oman ohenteen sijaan, tinneri voi haihtua liian nopeasti pinnasta muodostaen kalvonvahvuudesta riippuen erilaisia ongelmia, esimerkiksi haihdutusrakkulaa kalvon pintaan(ilmenee harmaana erittäin pienenä "reikänä" kuivuneessa pinnassa, johtuen siitä että ohenne on haihtunut liian nopeasti kalvon pinnasta.) Muita ongelmia ovat ns. kuivat kohdat maalauksessa, eli pintaan jää ruiskutusteknisistä syistä sumurajoja johtuen maalin liian nopeasta kuivumisesta.

    Pikkutöissä tinneri voi toimia erittäin hyvinkin, mutta en menisi itse edes niissä käyttämään sitä.(monet tinnerit on tehty kierrätysliuottimista, joten niissä voi olla mitä liuotteita vain mukana.) Omassa maalaamossani tinneri on ruiskujen pesua varten, ja pesuaineena ihan ok.

    Loppukommenttina, jokainenhan tekee työnsä kuten haluaa, toiset jopa lukevat ne maalien käyttöohjeet.. ja noudattavat niitä parhaan tuloksen saavuttamiseksi.

    Toiset taas kokeilevat jos vaikka maali toimisi paremmin kotioloissa eri seossuhtein kuin maalin valmistajan labrassa tehdyissä testeissä.... yleensä maaleissa on pienet toleranssit, joita voi vähän venyttää ja ne toimivat lähes kuten niiden pitäisikin...
     
  11. Letukkamies

    Letukkamies 1st gear

    Mitäpäs näistä inttelemään. Buddy jatkaa maalauskokeilujaan tinnerillä ja
    me ammattilaiset tehdään kuten Pihi tossa sanoikin eli luetaan mitä eri maalinvalmistajien ohjeissa kerrotaan.
    Sama 30vuotta täälläkin on maalattu mutta todellakin maalattu...ei kokeiltu.
     
  12. maxvo2

    maxvo2 Double Gearhead

    Mulla ei ole ammatimaalarin eikä edes harrastemaalarin kokemusta. Olen yhdessä firmassa sivuhommina maalaillut teollisuustuotteita (metallia) uretaanipintamaaleilla. Kokeiluja en ole tehnyt mutta ohjeet oli varsin selvät että uretaaniin on käytettävä omaa ohennetta. Ei muuten kuivu pirullakaan. Tiedä häntä?
     
  13. Gummisti

    Gummisti Gearhead

    Ja mul on kovete 1/5 joku bodyn purkki ja toiminu kaikis mihin sitä on käytetty, veemäinen vaan pikku tilkois mittailla :eek:
     
  14. Marko Nykänen

    Marko Nykänen Double Gearhead

    Itsekin vain harrastelija, maalailen kun se on mukavaa puuhaa, joskin hiomista sais olla vähän vähemmän :rotfl:

    Itsekin olen pyrkinyt noudattamaan "annettuja ohjeita" parhaani mukaan, eli ohenne ohenteena ja tinneri pesuaineena. Mulla nuo määrät on niin pieniä, että ohenne ei tätä harrastusta konkurssiin vie. Eikä noita lakkoja tai akryylimaaleja ihan aina tuu ees ohennettua, kohtalaista pintaa on tullu muutenkin. Kun ei oikein osaa niin sitä yrittää tehdä kaikkensa, ettei tulis esim. valumia lakkapintaan, niitä on suht ikävä taas hioa pois. Kun ei osaa oikein sitäkään :D

    Nuo seossuhteet vaihtelevat todennäköisesti maalimerkkien ja kovetinlaatujen välillä, itsellä on valtaosa Mipa:n maaleja, joissa akryyleissa tais maali-kovetin -suhde olla 2:1 (normikovete, oli jotain muitakin vaihtoehtoja missä 3:1), hiontavärissä 4:1, BC-maaleilla maali-ohenne -suhteena oon käyttäny 2:1, ellei oo kyseessä joku erikoisempi efektihässäkkä mihin voi lorauttaa vähän reilumminkin ohennetta.

    JOS laitan ohennetta, niin se on käytännössä "loraus", jonka suhteutan sitten maalin määrään. Jos isompia pintoja maalailee, jolloin aikaakin tuhraantuu ihan eri malliin kuin pikkuhommissa, niin ohentaminen voi olla välttämätöntä, koska maalissa jo oleva ohenne haihtuu koko ajan. Itsellä ainakin on maalipönttö auki (tipautan suodattimen aina siihen päälle kun oon ruiskun täyttäny, ni se on siitä kätevä taas heittää ruiskun säiliöön ja kipata maalia perään) kun maalailen.

    Eikä siitä sekotusastian asteikosta ota enää siinä vaiheessa tolkkua kun on aikansa vatkannut maalia ja kovetinta sekaisin, että missä se 10% -viiva on ohennetta varten.

    Joitakin ihmeellisiä tapauksia on tullut vastaan, joista nyt ei tietenkään osaa sanoa mistä johtuu ilmiöt; yksi konepelti (tai oikeastaan koko auto, mut fiksasin vain konepellin tilojen rajallisuudesta johtuen) mistä lähti lakka levynä irti, hilseilemällä ja halkeilemalla. Base-väri jäi paikoilleen. Väärää ohennetta? Huonot olosuhteet maalatessa?

    Toinen oli mp:n tankki, mistä lähti maali levynä irti hiontaväriä myöten. Asiaa tietty edesauttoi se, että bensahöyryt pääsivät sinne väliin ja sulattivat tietty hiontavärin, mutta ilmiö oli kyllä koko tankin alalla, joten en syytä pelkästään bensiiniä. Kuulin, että voi olla vesihionnan "syy", eli hiontaväri ois imassu kosteutta joka ois sit irrottanut päälle vedetyn base-massan irti. Eli kannattaa sekin varmistaa, tavalla tai toisella. Joko odottamalla tai sit vaikka lämmittää jollain että on varmasti kuivaa.
     
  15. vinkkeli

    vinkkeli Gearhead

    mulla maalari sekoitti 3:1 maalin ,vastoin minun ohjeita, suhteella 2:1 ja siitä tuli ihan hyvä , saattaa olla maali hieman kovempi mitä pitäs ,tai sitten kuvittelen vaan???
    sanoi vaan että , purkissa luki 2:1 , no lukihan siinä kun oli väärä purkki :rotfl:
    oishan tuo voinu vaikka soittaa ja kysyä :x

    Polyuretaanilla oon paljon maalaillut ja aina on tinneri ollut ohenteena. ja tiedän yhden teollisuusmaalaamon joka myös käyttää tinneriä ohenteena.
     
  16. Buddy

    Buddy 1st gear

    "Ammattilaisen" ja Buddyn tekemien maalausten ero on siinä että ammattilaisten tekemiä maalauksia saa buddy korjailla kun ammattilaiset tekevät filunkipeliä. Ruosteen päälle maalailevat yms. Tarkoituksella tekevät vesihiontoja pakkeleille että hommat jatkuu... Olen ollu automaalaamossa duunissa. :wink:
    Lue ensimmäinen kommenttini jossa kerroin maalaavani joitakin pikkupalikoita, en koko autoja!!! Jos ruiskuttaisin kokonaisen auton niin ensimmäisen kommenttini mukaisesti käyttäisin varmasti kunnon ohenninta. Mul oli kerran oikeata akryyliohenninta mutta sytyttelin sillä verhoomoni kakluunia... :lol: "Ammattilainen" Hohhoijaa ja haukotus... :rotfl:
     
  17. Buddy

    Buddy 1st gear

    Laitan kuvan tinneriohennetulla akryylillä maalaamastani kitaran bodystä kun löydän pojan piilottaman kameran. :lol: On pirun vaikeata maalata pinta peilikirkkaaksi ilman valumia. Olen aina ihmetelly maalaamoiden tekemiä "harsopintoja" jotka ovat mun mielestäni rumia. No ammattilaiset tekee hienoilla ruiskuillaan mitä tekevät. Hyvän pinnan maalaaminen on vähän niinku kokkaaminenki elikkä sitä ei voi opetella vaan se on oltava geeneissä.

    Mun edellises duunipaikas oli tyyppejä jotka harrastivat ammuntaa. Kategoria oli se että pari tyyppiä ampui isoisältä perityllä pyssyllä osuen aina kohteeseen ja toinen ihmistyyppi oli se joka osti joka vuosi uuden ja kalliimman pyssyn kun eivät osuneet ikinä mihinkään... Eivät ymmärtäneet että se vika saattaakin löytyä siitä liipasimen painajasta...
     
  18. Buddy

    Buddy 1st gear

    Nii jäi kertomatta että maalikaupan myyjä on kertonut useammankin kerran että ohenteeks käy tinneri jokaiselle maalille jotka vain liukenee siihen.
    Jos maalaat suurempia pintoja niin oikeantyyppisen ohenteen merkitys kasvaa kuivumisajan yms. takia.
    Tosin kuivumisaika on yleensä kiinni suuremmilta osin kovetteen reaktioajasta.
    Haistamalla huomaa jo nopean, reaktiivisemman kovetteen olevan kyseessä... Se tuoksuu vähän sellaselta "ammoniakilta"

    Terveisin: Epäammattilainen
     
  19. CantBeDone

    CantBeDone 1st gear

    Pihillä asiantunteva teksti tuolla edellisellä sivulla.
    Yllättävän hintavaa muuten se virallinen ohenne. Jo vuosia sitten maksoi 50€/litra eräälläkin merkillä. Tiedä sitten mitä nykyään maksaa?
    Joskus käytin sitä pesemiseenkin kun muuta ei ollut hyllyssä, pakkohan ne kamat on heti putsata..

    Se hinta ja köyhyyshän se syy on että kikkaillaan väärien materiaalien kanssa. Ja kyllähän se tinnerillä yleensä se homma joten kuten onnistuukin.

    Mites muuten nuo kovetteet, eikös kaikista kovin pinta tule kun seossuhde on oikea? Molekyylit muodostavat parinsa silloin. Joten kovetetta liikaa lisäämällä pinta jäänee normaalia pehmeämmäksi, vai olenko hakoteillä?
     
  20. Letukkamies

    Letukkamies 1st gear

    "Ammattilaisen" ja Buddyn tekemien maalausten ero on siinä että ammattilaisten tekemiä maalauksia saa buddy korjailla kun ammattilaiset tekevät filunkipeliä. Ruosteen päälle maalailevat yms. Tarkoituksella tekevät vesihiontoja pakkeleille että hommat jatkuu... Olen ollu automaalaamossa duunissa. :wink:
    :rotfl:[/quote]

    No johan on tosi ammattilaisia kun ruosteen päälle maalaavat !
    Onko todella ammattilais maalarit sinusta sellaisia ?
    Ei voi sano kun että voi voi. Minun töitäni ei harrastelijoiden tarvitse parsia.
    Toisaalta en syyttyäsi filunkipelistä muitakaan maalareita noin vaan....saattaa asianajaja soitella sellaiseista syytöksistä.
     

Kerro tästä muillekin!