Maalipinnan välihionta

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Kori', aloittaja Heko, 3.8.2007.

  1. Heko

    Heko 1st gear

    Hei

    Luin tuossa joskus vanhasta veekasista juttua oisko ollut -57 classic chevy komea keltainen jonka omistaja tarinoi siitä kuinka oli hionut pintavärin mataksi ennen kirkaslakkaa jotta sai ruiskun jättämän ryppyisyyden pois.

    Mietin sitten tässä mielessäni että minkä karkeuksisella paperilla moinen operaatio kannattaisi alottaa, montaako karkeutta käyttää ja miten hienolla viimeistellä ennen lakkaa ja kuivanako vaiko märkänä? Mulla olisi itsellä jo tommosta Miran very fine-karhunkieltä olisikko se hyvä viimesenä vai meneekö jo hifistelyksi?? Samoja karkeuksia voinee käyttää myös kahden värin rajapinnan alashiontaan?

    Entäs kirkaslakan välihionnan paperikarkeudet, kuivanako, ja minkälaiseksi pinta pitäisi saada ennen seuraavaa kerrosta?
     
  2. Jape105

    Jape105 Gearhead

    2000 on ihan hyvä..
     
  3. delsol

    delsol 1st gear

    P800 vesihionta riittää ennen lakkaa ihan kevyesti.
    jos haluaa hiplistellä niin tonnisella vesihioo lopuksi ja viimeisenä hinuttaa pinnan sillä karhuntassulla.
    usko pois!
    2tonninen menee jo älyttömyyksiin.....sillä jos lakka pinta hiotaan niin pääsee jo suoraan myllytyskoneella kiillottaa pinnan.
    800 riittää myös lakan välihiontaan.tonnisella voi viimeistellä niin tuleepahan parempi. röpelelö lakasta pois ja uutta niskaan....tulee upea kiilto!
     
  4. wildchild

    wildchild 1st gear

    Tonnisella vesissä, ja kulmat yms.. mihin paperilla ei pääse, käy läpi mustalla karhunkielellä ja reilulla vedellä. Käytä sitte hiomatukena vaikka muutamaa retkipatjasta leikattua palasta päällekkäin. Ainakin isot tasaiset pinnat noin. Ja lakkaa päälle!
     
  5. vekkari

    vekkari 1st gear

    No sehän riippuu tietysti siitä miten hyvän tai naarmusen pinnan haluat.. sopivassa valossa kyllä kaikki virheet paljastuu. itse olen jonku verran näitä hionta hommia tehny ja suosittelen kyllä että aloitat (riippuu pinnasta) tässä järjestyksessä: 800, 1200, 2000 ja sit vielä tahnalla. Ja tulee hyvä! Eikä oo loppuunsa niin älytön homma miltä voi kyllä kuulostaa.
     
  6. wildchild

    wildchild 1st gear

    Mutta miksi sitä tehdä noin, jos tarkoitus lakata uudestaan? 2000 jäljen saa kiillotettua hiomatahnoilla kokonaan pois. Niinhän toimitaan jos halutaan poistaa roskia tai valumia maalipinnasta, eli ensin tonnisella kovalla hiomatuella, sitten kakstonnisella, "karkea" tahna, ja sitten hienolla perästä. Välihiontoja meillä on tehty tonnisella, myös kun on maalattu "museo" -autoja, tai muuten vaativampia projekteja. Tekee kyllä riittävän sileän pinnan lakkaa varten.
     
  7. seppo.kuisma

    seppo.kuisma 1st gear

    sanotaanko että P500 kuivana jälkeen ei näy hiontanaarmuja päällemaalauksessa/lakkauksessa,mutta se syö maalia turhaan ko. tarkoituksessa,joten minäkin lähtisin hiomaan suoraan P1000 märkänä käsin.(märkänä six ettei jää pölyä rakoihin.)

    ruiskutusjäljen ryppyisyyteen ei silti vaikuta välihionnat vaan pääsääntöisesti liian paksu maali/lakka,huono ruisku,liian iso suutin tai huono maalari.
     
  8. Heko

    Heko 1st gear

    Tuon artikkelin vasta uudestaan luettuani on tullut katseltua tarkemmin ympärilleen ja nyt vasta huomaa kun läheltä katsoo että jokainen tehdasmaalissaan oleva auto on maalipinnaltaan täynnä semmosta aaltoa jonka kuvittelisin tulevan pakollisena sivutuotteena ruiskupinnalle?

    Eikö se maalipinta kuitenkin kannattaisi ensimmäiseksi kiskaista "karkeasti" vaikka 5-/6-/800:lla ennen märkää 1000, ois varmaan nopeampaa ja vähemmän paperia&hermoja syövää. Musta tuntuu että mulla taitaa olla tähän projektiin jo ostettuna n.1.5 auton maalit, että maalin kuluminen ei haittaa.

    Niin tuo tonninen märkänä olisi riittävä välihionta ennen kirkaslakkaa ja lakkojen välissä, vai saisko sillä vielä lisää kiiltoa jos joka välin hioisi 2000;lla ja karhunkielellä? Tässä on nyt siis tarkoitus suunnitella se toimintamalli show-tason viimeistelyyn, eli sinänsä pienet lisäkulut ja rutkat lisätyöt ei haittaa kun on tarkoitus saada katseenkestävää pintaa aikaiseksi. :poff:
     
  9. DX

    DX Double Gearhead

    Mä sekotan kans lusikkaani tähän soppaan vaikken showmaalauksia olekaan tehnyt, eli en väitä kelleen vastaan mutta näin itse tekisin.

    Kun lasipintaa haetaan on melko yhdentekevää millä karkeudella välihionta aloitetaan, siinä vaiheessa kun nyppy alkaa häipyä vaihdetaan hienoon( esim 1000) paperiin ja hiotaan nypyt pois, jonka jälkeen uutta lakkaa.

    Itse hioisin kuivana 500:lla nypyt laaksoon ja jatkaisin lakkausta, ok, tavaraa menee haaskuun mutta homma nopeutuu, koska pidän vesihionnan jälkisiivousta suurempana vaivana kuin saumojen/rakojen huolellista paineilmapuhallusta pölyvapaaksi.

    Jos suorakiilto akryyliin halutaan lisäilmettä lakkauksella niin välihionnan suorittaisin väh. 800 vesihiontana välttääkseni riskin että hiontajälki näkyy "massasta" lakan läpi auringonpaisteessa, mutta tuskin 2000, eli jotain tuosta välistä.

    PS. Nuo omat omat stereoämyrit lakkasin valkoisen suorakiillon päälle koska olivat vaisun näköiset, hioin ne märkänä 800 paperilla, sen jälkeen vedin kolme reilua kerrosta lakkaa päälle, sen jälkeen hioin 2000:lla pläkäksi ja kiillotin lasiksi, en näe naarmuja maalin ja lakan liitoksessa vaikka mitenpäin katsoisin.
     
  10. wildchild

    wildchild 1st gear

    Lisää kiiltoa ja syvyyttä saat, kun lakkaat ja välihiot muutaman kerran, sitten hiot viimisen lakan ensin tonnisella, sitten kakstonnisella, ja kiillotat koneella ja tahnoilla peiliksi. Mutta hyöty on aika minimaalinen, ellei sitten kyseessä ole pelkkä show-vehje.

    Voi sen varmasti hioa aluksi karkeammalla kuin tonnisella, mutta tonisellakin hioo auton vesissä yli melko nopeasti, eikä se siivoushomma ole niin iso kuin luulet. Mutta jos saat lakkapinnan puhki, kun hiot siitä tavallaan turhaan tavaraa pois, niin menee sitten uusiksi koko projekti.
     
  11. samip

    samip 1st gear

    Juurikin näin tekisin itsekkin, tällöin laajat tasaiset alueet pääsee hiomaan varovasti epäkeskolla... näin ainakin meille opetettiin, että vesihionta on aivan turhan työlästä ja tavallaan vanhan aikaistakin silloin kun vaan pystyy kuivana hiomaan.
    Toki vesihionnalle on vielä jossain määrin käyttöä esim. noissa maalin/lakan viimeistely hionnoissa jos haluaa saada ruiskun jäljen pois lopullisesta pinnasta. Toinen käyttökohde tulee äkkiä mieleen noi muoviprimerit... ne on yleensä niin huonoja hiottavia että tukkii paperin jos kuivana yrittää hioa.
     
  12. SC 285

    SC 285 1st gear

    Menee vähän OT. mut mä oon käyttäny joskus lakan seassa joustoainetta. Se hidastaa kuivumista ja antaa lakalle näin enemmän aikaa tasoittua... Saa sitä ruiskun kuviota pois. Mut noi on enemmänkin sellaisia viimesiä kikkoja. Kaikki muu pitää olla ensin hanskassa...
     
  13. samip

    samip 1st gear

    Jep... dupontin uuteen Voc-lakkaan 10% joustoainetta ja toiset 10% ohennetta niin kyl saa melko helposti lipakat pinnat kun on noita muovipuskureita tullu sillä seoksella vedeltyä.

    Muutoin onkin vielä hiukka ruiskutustekniikka hakusessa tuon uuden 3550 Voc-lakan kanssa kun ilman ohenninta vetelee... pitäis kerta vedolla kai jo vetää melko märäksi jotta lopputuloksesta saa hyvän... jos alkaa harsottelemaan niin kuin vanhemmilla lakoilla joihin tulee ohennetta niin ei saa kyllä viimesen päälle hyvää pintaa.
    Tää on siis mun oman kokemuksen perusteella... ja voihan tuohon uutenkin sitä ohennetta tietty laittaa mut periaatteessa ne on tarkoitettu käytettäväksi sellaisenaan kovetteen kanssa.
     
  14. SC 285

    SC 285 1st gear

    Mä olen ohentanut suosiolla ton 3550:n (ja aiemmin myös 3050:n) n. 5-10%. Paljon mukavempi ruiskuttaa. Ei tuu ylikerroksia kun ei tartte hampaat irvessä tykittää... Jotenkin on paksua ruskuttaa sellaisenaan, vaikka ohjeissa ei ohennusta olekaan. Melko monet, ketkä käyttää niin ohentaa... Nii ja 2 märkää reissua...
     
  15. samip

    samip 1st gear

    Kyl vissiin täytyy alkaa ohentaa... oli se 3050 niin paljon helpompi vetää kun tiesi tasan tarkkaan millaselta sen pinnan piti näyttää ruiskuttaessa jotta siitä lopulta tulee hyvä pinta.

    Eka kosketus tohon 3550:aan oli näyttötutkinnossa (tietysti) ja vielä konepelti pystypintana... :poff: Meinas toisella kierroksella hikipisaroita valahdella kun yritin saada ekan hiukka varovaisen reissun jäljiltä pintaa tasaantumaan... vieläkin kun laittaa silmät kiinni on näkevinään että se pinta alkoi jo elämään ja liikahtelemaan... mut ei se onneks ihan valunut. :odroll:

    Mitä ohennetta muuten käytät tos 3550:ssa? Mul on ollu 3050:n kanssa tota värimassan ohennetta xb383:sta kun tottunu sen kanssa pelaamaan... se taitaa olla hiukkasen nopeampaa kuin normaali akryyliohenne ja tällaiselle aloittelevalle vasta valmistuneelle maalarille hieman helpompaa... varsinkin kun noita omia suhailuja tekee tallissa. :)
     
  16. SC 285

    SC 285 1st gear

    Tolla 383 olen aina ohentanut. Taisi HL:stäkin joskus sanoa että sillä. Toi 3550 on mun mielestä paljon huolettomampi vetää kuin 3200 tai 3050 oli. Ei valu kovin herkästi eikä tuu jälkikuivumista. 3050 kanssa aloin ohenninta käyttämään kun tahtoi välillä mennä tasopinnat hiukka himmeiks. Tuli vaan liian paksulti tavaraa kun veti ohentamattomana 2 reissua...

    Harso ja märkä tyylillä ei ollu tota ongelmaa, mut mun mielestä se pinta ei ollut tarpeeksi hyvä.
     
  17. dimmmu

    dimmmu 1st gear

    Vedin PPG:n D800:lla lakalla hiacen katon heti kerrasta märäksi ilman mitään harsottamisia ja pinnasta tuli aivan jumalattoman ruma ja röpelöinen kuivuttuaan, kiillosta ei tietoakaan sillä pinnalla.

    Muualle koria vedin tartunta harson ja yhen märän kerroksen perään, vaikka ohjeessa oli että harso ja 2 kerrosta, mutta ajattelin että kyllä se hiacessa ykskin riittää. Pinta oli aluksi märkänä upean kiiltävä, mutta seuraavana päovänä kuivuttuaan taas aika röpelöinen, mutta kuitenkin jokseenkin kiiltävä.

    Mikä meni vikaan?

    No seuraavan kerran kokeilin D880 lakkaa ja sillä sain erään puskurin lakattua todella hyväksi, tosin hieman röpelöisempi se on mitä tehdaspinta.

    Oon vaan miettiny että ei uskalla kyllä lakata näkyviä pintoja kuten konepeittoa ja kattoa jos tulee röpelöinen, että miten ne saa semmoiseksi todella sileiksi niinku tehdas pintakin on? Kyljet on kyllä tehdaspinnassa ruiskutuskuviolliset, mutta kaikki vaakapinnat eivät ole.
     
  18. SC 285

    SC 285 1st gear

    Kuulostaa nopeesti siltä että sulla on ollu pohjat huonosti hiottu tai sitten värimassa on ollut röpelöinen...
     
  19. dimmmu

    dimmmu 1st gear

    Värimassa oli aivan sileä, kiitos hyvän tasottuvuuden. Ja pohjat oli hiottu 600 paperilla epäkeskolla, et joku muu kusi tossa hommassa. Siis katosta tuli aivan käsipeleillä tunnustettunakin karkea.
     
  20. dimmmu

    dimmmu 1st gear

    1. Jos tulee tuo auto maalattua niin pitääkö välihionta tehdä massan ruiskutuksen jälkeen ennen lakkausta vai vasta ekan lakkakerroksen jälkeen?

    2. Kauanko PPG:n massan pitää antaa kuivua ennenkuin uskaltaa hioda?

    3. Tarviiko lakan välihionnan jälkeen aina vetää toinen kerros lakkaa niskaan vai jääkö se lakkakerros liian ohueksi jos kiillottaa sen ekan kerroksen ja hionnan jälkeen vaikka kyseessä on "läskipohjainen" PPG:n D880:n lakka?

    4. Onko enemmän haittaa jos lakkaa esim. pari kertaa auton läpi ja sen jälkeen vasta tekee hionnan ja kiillotuksen? Vai pitääkö joka lakkakerroksen jälkeen välihioda?

    5. Kauanko lakan pitää antaa kuivaa ennen hiontaa?

    6. Onko kiillotus tehtävä koneellisesti vai lähteekö siinä taju ja järki ennenkuin käsillä on koko auton kiillottanu?
     

Kerro tästä muillekin!