Maaliruisku ja kompressori

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Työkalut, koneet ja tarvikkeet', aloittaja WBBC, 16.3.2005.

  1. WBBC

    WBBC Double Gearhead

    Nyt saa mainostaa millainen edullinen ja hyvä välineistö kannattaisi ostaa
    jos kotioloissa maalailee osia ja vaikka koko auton POHJAmaalauksen.

    En todellakaan tarvitse kalliita professional vehkeitä koska sellaiset työt teetän ammattilaisella jos on tarvis.

    Kokemuksia ja vinkkejä, hyviä ja huonoja
     
  2. Harri

    Harri 1st gear

    Mulla on aikeena ostaa kakspyttynen kompura jossa tosin säiliö ei ou kuin alle 30 litraa ja tuotto on jotain 250-300 litraa ja luultavasti joku halpis sarja jossa on ruisku ja jotain muuta ilmakalua, en osaa sanoa saako sillä mitään muuta kuin vahinkoa aikaan mutta kun ei tähän mennessä ole ollut mitään niin kyllä toi fillarin pumpun voittaa :odroll:
     
  3. JouniK

    JouniK Gearhead

    Kyllä noilla halpisyläsäiliöruiskuilla on saanut hyvin pohjat maalattua. Kaveri maalas 25€ pikkuruiskulla cadillackin, parin desin säiliötä sai pari kertaa täyttää mutta jälki oli hyvä (maalina raskaankaluston epoksi)
     
  4. Anonymous

    Anonymous Guest

    50 litrainen kompura v-twinillä mallia "System Block" tai jokin sellainen K-Rauta juttu.
    Ruisku on noin 1,5dl yläkuppiruisku by AsturoMec, hintataso jotain 60e.
    -Hyvää: Suurin osa maalattavista kohteista on mulla ollut alle 0.5dl maalia vaativaa osaa joten tämä on oikein sopiva siihen.
    -Suuremmat kappaleet vaativat suuremman ruiskun.
     
  5. WBBC

    WBBC Double Gearhead

    Ok, kiitti vinkeistä. täytyy katsella mitä on myynnissä.

    Niin, ja vaikka olisikin pieni säiliö niin voihan maalia sekoittaa valmiiksi toiseen astiaan enemmän ja lisätä sitä ruiskun kannuun jos uhkaa loppua kesken.
     
  6. WBBC

    WBBC Double Gearhead

    Joo ja sain tietää että 0,4 baarin painetta pitäisi kompuran pystyä ylläpitämään.

    Mitenkäs tarpeellinen vedenerotin on, ja milloin sellainen on ehdottomasti oltava. ja millaisissa olosuhteissa sitä ei tarvitse olla?
     
  7. Harri

    Harri 1st gear

    Asiasta mitään tietämättä sanoisin että vedenerotin saattaa olla tarpeen silloin kun säiliöön pääsee kondensoitumaan vettä eli kun on lämpötilavaihteluita...
     
  8. WBBC

    WBBC Double Gearhead

    Eli jos kompuraa säilyttää/käyttää AINA lämpimässä ja kuivassa niin vettä ei pääse muodostumaan???????
     
  9. Harri

    Harri 1st gear

    Näin minä sen ainakin käsittäisin mutta oikaiskaa joku fiksumpi jos olen väärässä :odroll:
     
  10. JiiTee

    JiiTee Gearhead

    Vaikka nyt pohjia tekeekin niin kunnollinen kompura on pakollinen juttu. Vastapaine tuotto kompuralla pitää olla noin 250-400 l/min riippuen ruiskusta. Siis ei kannata tuijottaa imutuottoa vaan vastapaineellinen tuotto on erittäin tärkeä. Sitten kun kompuran tuotto ei riitä niin paineet alkavat laskea ja maalaamisesta ei tule yhtään mitään.

    Jos ei halua ostaa riittävän isoa kompuraa niin käy sitten vaikka vuokraamassa sen päiväksi. Onhan isosta kompurasta muutakin hyötyä voi käytellä erilaisia paineilmatyökaluja.

    Vedenerotin AINA maalaushommiin jos et halua kuplia pintaan... :)
     
  11. amis

    amis 1st gear

  12. Anonymous

    Anonymous Guest

    Mites tota.. pitäiskö sieltä ilmasta erotella sitten öljy pois, vai onko se öljy tarpeen?
    Jostain luin että sen ilman pitää olla puhdasta. Saako sitä öljynerottimella sitten niin puhtaaksi vai pitääkö olla joku öljytön kompura (onko sellaisen hankkimisessa sitten mitään järkeä jos ne "kestovoitelut" eivät sitten kestäkään?)
     
  13. Anonymous

    Anonymous Guest


    Ja vaikka pitäisit pannuhuoneessa kompuraa niin säiliöön kertyy vettä ja paljonkin. Eli vesi pois tankista säännöllisesti ja ilmankuivain lähelle käyttöpistettä.
     
  14. Anonymous

    Anonymous Guest

    MAALIRUISKU JA KOMPURA

    HYVÄLLÄ VEDENEROTTIMELLA PÄRJÄÄ. KOMPURA KONDENSOI AINA VETTÄ KOSKA SÄILIÖÖN MENEVÄ ILMA ON AINA LÄMMITÄ,JOHTUEN PAINEESTA JA PURISTIMEN TUOTTAMASTA LÄMMÖSTÄ.
     
  15. Anonymous

    Anonymous Guest

    Siisti kompura! Mun tarvis yks kaverin vette maalata kans, täytynee hommata tommone kompura, kun sillä voi pakkasessaki maalata, kesällä onki ötököitä. Toivottavasti sää ei lauhdu vielä on mukavan kirpeä maalauskeli!
     
  16. impala1968

    impala1968 Gearhead

    Mä olen jotain 10 autoa maalannut halpiskompuralla ja bilteman ruiskulla, Kompura tuotto on jotain 160 ja ruiskuja on sekä ylä- että alasäiliömallit. Ei tuu niin hyvää viuhkaa kuin kunnon ruiskulla ja kompura huutaa liki kaiken aikaa mutta onhan noi silti onnistuneet ihan kohtuullisesti. Vedenerotin on kyllä syytä olla.
     
  17. mietmi-3

    mietmi-3 Double Gearhead

    Itse kylmäkoneasentajana en voi suositella kenellekkään noita kylmäkonekompuroita maalaamiseen. Kyseiset kompurat siirtävät AINA koneen öljyä kiertoon. Tästä seuraa että pitää olla HE***in hyvä öljynerotin muuten öljyt loppuu kompurasta ja maalipinta on pilalla ei sitä öljyä nyt litratolkulla lennä mutta piskokin maalipinnalla on liikaa. Painetta tollasella kompuralla kyllä saa mutta litratuotot on onnettomia. Ittellä on vanha kylmäkompura paineilma yleiskäytössä ja maalaamiseen haen jostain kunnollisen koneen lainaan.
     
  18. amis

    amis 1st gear

    Noissa lohkoissa on maalaamiseen riittävä tuotto. Öljyä tulee kyllä, mutta ei niin merkittävästi, ettäkö se haittaisi maalaamista. Koko säiliökin on ihan öljyinen sisältä, mutta en ymmärrä miksi se ei haittaa ollenkaan... :odroll: Noi lohkot on kyllä teho/painosuhdetta ajatellen aika onnettomia, painaa kuin synti, umpirautaa...
     

Kerro tästä muillekin!