Maaliruiskun hoito-ohjeita ja käyttövinkkejä

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Työkalut, koneet ja tarvikkeet', aloittaja DNF, 30.11.2012.

  1. DNF

    DNF 1st gear

    Ostin pari "oman budjetin mukaista" eli halpaa maaliruiskua. Ikinä en ole ruiskulla maalannut, joten muutamaan kysymykseen pitäisi saada selvyys. Kumpainenkin ovat yläkannullisia HVLP-ruiskuja.

    Molemmissa on varastointirasva tai muu öljy pinnassa ja vissiin sisälläkin. Ja toisen ohjeissa sanottiinkin, että pitää tinneriä laskea läpi ennen ensimmäistä käyttökertaa. Mitenkäs nuo tiivisteet ja O-renkaat, ottavatko miten helposti itseensä liuottimista? Tarvitseeko tai kannattaako käytön jälkeen niitä voidella jollain sopivalla aineella että säilyvät hyvänä? (Esim. Würthin HHS 2000)

    Säilytetäänkö ruisku kasattuna vai esim. suutin ja neula irroitettuna? Onko väliä?

    Poimiiko vedenerotin yleisesti ottaen myös öljyn kuinka hyvin paineilman seasta pois vai tarvitseeko öljylle oman erottimen? Jossain vaiheessa tarkoituksena paikkamaalata isän työpaikalla (autokorjaamo) omaa käyttistä. Tuolloin ruiskun ja kompressorin välillä on noin 30-40 metriä paineilmalinjaa. Tarvitseeko tuolloinkin vedenerottimen vielä ennen ruiskua vai uskallanko luottaa siihen että vesi ja öljy jäävät jonnekin matkan varrelle?

    Meneekö paineen puolesta ketuiksi jos laitan paineensäätimen ja ruiskun välille ~3 metriä letkua? Ei himottaisi laittaa säädintä ihan ruiskun runkoonkaan kun tuntuu että menee vähän kankeaksi koko homma...

    Kun akryyliväreillä maalaan, niin huuhtelenko vehkeet ihan vesijohtovedellä vai onko akkuvesi tarpeen? Lähinnä mielessä kalkki ja sen ajan myötä aiheuttamat tukokset.

    Oho tulipas monta kysymystä. :oops:

    Toivottavasti joku jaksoi lukea loppuun. Olisi mukavaa, jos vielä saisin asiallisia vastauksia ja muita niksejä, joita ei välttämättä tule amatöörille mieleenkään. :D
     
  2. Nikuzai

    Nikuzai Gearhead

    Sen verran opin noista halpis ruiskuista, että älä ainakaan pura niitä puhdistaaksesi saat kauniisti kasaan ja koristeeksi sen, mutta maalaamaan sillä ei enää pysty.

    Ammattimaalaamon puhdistuskone ruiskuttaa jotain maalinruiskun pesuliuotinta samalla tavalla kuin astianpesukonekkin, eikä siihen laitteella puhdistukseen avata kuin se ilmansuuntain ja säiliön korkki.

    Maalaamisen jälkeen luonnollisesti jokin maaliin soveltuva puhdistus aine pitää ruiskuttaa läpi samaten kuten maalaisi.
     
  3. moottorinlohko

    moottorinlohko Gearhead

    itse maalin jälkeen sumutan tinneriä läpi,kannu irti ja pesu kansineen,ilmasuutin irti ja pesu sudilla/p.ilmalla,neula ulos ja maalisuutin irti samajuttu,tippa rasvaa neulaan ja joskus liipaisimen akseliin,lopuksi tippa puhdasta tinneriä säiliöön .maalikannun tippalukko kannatta puhdistaa myös.jos vesiväreillä maalaat putsattuvesi olisi paras,mutta käy normivesikin pesuun,kuivaa pilmalla lopuksi,jos enemmän maalaat osta erotin jonka laitat seinästä tulevaan verkostoon,3m letku on aika lyhyt.autokorjaamon pilmassa saattaa olla jopa öljytin työkaluja varten.
     
  4. jakulepi

    jakulepi Double Gearhead

    Mulla on tämä Bilteman ruisku - joka muuten on aikas suora kopio Satajetin ruiskusta, ihan mukana tulevaa työkalusettiä myöten.

    [​IMG]

    Puhdistusohjeet kuten yllä, eli liuotinta ruiskusta läpi ja irto-osat harjailee puhtaaksi.
    By the way, Teknoksen ja ehkä muidenkin 2k epoksivärien jälkeen ei ole syytä käyttää tinneriä puhdistukeen vaan valmistajan omaa ohennetta tai sitten asetonia.

    Huom! Asetonin mainitsen vain Teknoksen maalien osalta.
    Soitin nimittäin Teknoksen teollisuusmaalien tuotetukeen, tiedustellakseni varsinaista ohenninta edullisempaa ainetta puhdistaa ruiskun osia. Jotkut ohentimet olevat nimittäikn hintansa perusteella nestemäistä kultaa.
    Esimerkiksi käyttämäni Inerta Primer 5 epoksipohjamaalin ohentimen (Teknosolv 9506) speksien perusteella Teknoksen kaveri luurin toisessa päässä sai selviteltyä että asetonikin kelpaa ruiskun puhdistukseen kyseisen tuotteen kanssa. Tinneri sen sijaan ei.
    Asetonilla olen siis neuloja, suuttimia plus ruiskun runkoa putsaillut lopuksi, eikä ole tarvinnut tuota kallista ohenninta tuhlailla aivan niin paljoa.
     
  5. DNF

    DNF 1st gear

    Kiitoksia kattavista vastauksista! Ja yv:llä sain myös erinomaisia ohjeita. :wink:
    Varmaan noilla ohjein pysyy laitteet kuosissaan. Toinen hommaamani ruisku taitaa olla samanlainen kuin tuossa jakulepin laittamassa kuvassa. Itse en ruiskua Biltemasta hommannut, mutta samaa hintaluokkaa sekin on.

    Pitää seuraavaksi ryhtyä kaavailemaan noita vedenerottimia ja paineensäädintä vähän tarkemmin. Vietetään tämä joulu ja muut tinaushommat kuitenkin ensin alta pois. :)
     
  6. Nikuzai

    Nikuzai Gearhead

    Jos viitseliäisyyttä ja mahdollisuus niin välisäiliö tulo letkuun/putkeen ja sen jälkeen erottimet ja letku ruiskulle jos on vettä ja öljyä enemmän seassa niin pikkasen irtoaa ilmasta virtauksen hidastuessa ja jos mäntä kompura niin tasaa paine vaihtelua.
     
  7. DNF

    DNF 1st gear

    Juu on ollut mielessä muutenkin kotikompressoriin lisäsäiliön laittaminen ja olen tuota kori-osiota selannut myös jonkun verran ja mm. siellä lisäsäiliöistä ollut puhetta.

    (Alustavana ajatuksena olisi löytää pari kolme kuorma-auton pi-säiliötä, joiden yhteyteen sitten vedenerotin ja paineensäädin. Siitä kun tekisi vielä liikuteltavan mallin niin saattaisi olla kätsy.)
     
  8. Timmo

    Timmo 1st gear

    Mulla on tuo sama ruisku kun Jakulepillä. Mitähän hanikkaa pitää kääntää kun maalia tuntuu tulevan niinkuin konekivääristä. Maalin määrä siis vaihtelee "aaltoillen" niin että sekunnin aikana enemmän maalia tulee ehkä viidesti. Eli muutos käy tosi nopealla syklillä.

    Koitin eri hanikoita käännellä ja pudotin kompuran painetakin, vaan täysin en saanut ilmiötä häviämään.
     
  9. Ukkeli

    Ukkeli 1st gear

    Maalisuutin ei ole tiiviisti ruiskun runkoa vasten, imee sieltä ilmaa mukaan. Itsellä ollu sama biltsun ruisku joka vuoti ko. paikasta, Hioin rungon pinnan suoraksi, niin alkoi toimimaan
     
  10. 1purehell

    1purehell Double Gearhead

    Onko maaliruiskun huoltokin niin saatanan salaista hommaa, ettei siitä pysty julkisesti kertomaan? :eek:
     
  11. Nikuzai

    Nikuzai Gearhead


    Onhan se kerrottu jo, mut laitetaan helpommin löydettäväksi

    -Älä uita ruskua maalissa maali ei kuulu ruiskun päälle.
    Hommassa menee jotain väärin jos tarttee gynen hanskat voidakseen pitää ruiskusta kiinni

    -Maalin ohennetta 1/4-1/2 desiä läpi viimeisen ruiskullisen jälkeen

    -Säiliö irti ja pestään kunnolla ellei ole eriväreille säiliöitä silloin riittää pesu

    -Maaliin sopiva tinneri tai ohenne ruiskusta läpi maalin virtaus suurimmalla ja liipasinta pumpaten kunnes on kirkasta (ite käytän tässä halvinta mitä löytyy)

    -Pehmeällä pensselillä voi sutia maali kanavaa säiliön puolelta jos tahtoo jäädä jäämiä liuotus kans auttaa eli uus liuotin/ohenne ja kahvi/nortti tauko

    -Maali viuhkansuutin irti ja sen alta pyyhkäisee roiskeet pois.
    Suutinta ei välttiinsä kannata irttoitella, ettei rupea tupsimaan kuten monella

    -Pyyhitään puhtaaksi ulkoa

    -Pieni tilkka 1/4-1/2 desiä tinneriä/ohennetta säiliöön ja ravistus.
    Ohenne voi olla parempaa se kaiketi ei niin herkästi haihdu kun tinneri

    -Säilytä niin, ettei pääse putoamaan tai kaatumaan heilutella voi lisäämis tarvetta ajatellen kun muistaa eli 1-6kk välein. Se kaasuuntuva ohenne pitää maali jäämät liukoisena ja ruiskun notkeana.
    Tästä voi joku olla erimieltä. Sekin helpottaa jos käyttää vain yhta samaa maali tyyppiä niin sen seuraavan maalin voi ohentaa säiliössä olevalla tai laittaa sen purkkiin odottamaan seuraavaa pesua


    Ensimmäisellä kertaa voi vilkaista miltä neula näyttää, et onko puhdas pelkällä ohenteella ruiskuttamisella vai vaatiiko pyyhkäisyn, mut se neulan o-rengas ei varmaankaan pahemmintykkää härkkimisestä saati siitä et kiskotaan se mahdollisesti maalinen neula läpi


    Noilla pysyy itelle hommattu ammattiruisku hyvänä vaikka vuoden hyllyssä seisoikin
     
  12. sämpy

    sämpy Double Gearhead

    Täytyy varmaan itsekin nikkaroida jonkinlainen säilytysteline ruiskuille, etteivät pyöri kyljellään laatikoissa ja hyllyissä. Saattaa mennä useampi vuosi käyttämättä niin olen aina purkanut kokonaan, mutta ehkä ei kannattaisi.
     
  13. solar4

    solar4 2nd gear

    Ite oon tykästynyt käyttämään halpisruiskuja (eli en oo raaskinu kunnollista ostaa) ja hyvin on tullut toimeen noiden teollisuusmaalien (Temadurit, epoksit jne) kanssa. Ylläolevat puhdistusohjeet toimii, mutta kiinalaiset kannattaa säilyttää kuivana ja silloinkin suhauttaa lopuksi läpi tilkan jarrukliineriä. Pidentää meinaan O-renkaiden elinikää runsaasti, varsinkin neulan runkoon tiivistävä tuppaa menemään huonoksi jos pelkällä tinnerillä putsaa, jarrukliineri tuntuu jotenkin neutraloivan sen.

    Pari desin yläkupilla varustettua halpista oon nakattu roskiin noiden tiippareiden haperrettua, mutta silti pidän hintansa arvoisena, tuollaisen halpisruiskun hinnalla kun ei saa edes paria kunnon mohair-telaa..
     
  14. Timmo

    Timmo 1st gear

    Joo se vuoto oli tuossa suutinrungon välissä. Kiitokset vinkeistä, ja samaa sanoi myös ammattikaveri. Purin koko paskan atomeiksi maalauksen jälkeen ja puhdistin osat ja kuivattelin. Jospa toimisi ensi kerrallakin.

    Neulan runkoon tiivistävä osa näytti olevan aika jämyn kokoinen, tuskin antaa periksi ihan heti.
     
  15. voittol

    voittol 2nd gear

    mitäs semmoseen kynäruiskuun sanotte,tuli muutama vuosi sitten kylkiäisenä alle satasen pikkukompressorin kanssa , mallia en osaa sanoo , piti viime kesänä äkkiä ruiskuttaa jotakin , mutta kaikista säätelyistä huolimatta en saanu edes vettä lentään läpitte ?
     

Kerro tästä muillekin!