Maalisumunpoisto / paikkamaalaus

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Kori', aloittaja IsäCamino, 24.5.2004.

  1. DX

    DX Double Gearhead

    Enää setvimättä sen värimassan häivytys"blenderi", lopputuloksen kannalta jopa häivytystinsua oleellisempi ku sitä ei sit jälkiinpäin lakan alle laikallakaan fiksailla.
     
  2. DX

    DX Double Gearhead

    blenderin ideahan on tehä massasta läpikuultavaa jotta sävyn vaihtuminen tapahtuu siivommin ja siten huomaamattomammin, kun ainahan se väkisin inan vaihtuu vaikka mitä tekis, vaikkapa rajapinnan metallihippujen asennon osalta.
     
  3. Marko Nykänen

    Marko Nykänen Double Gearhead

    Niin... Senpä takia se sävy yritetään saada sattumaan niin lähelle kuin mahdollista. Joskus se onnistuu ja joskus ei.

    Itse en ole häivytyksiä tehnyt kun en sellaisia korjauksia juurikaan tee, niin ei ole tarvinnut litkuja etsiä, mutta mitä olen muuten surffannut, niin ei ole tullut muita vastaan kuin tuota lakan häivytintä.

    Värimassahan on läpikuultavaa kun sitä ei laita kuin ohuen sumun?

    Jos se värisävy on väärä, ero näkyy niin pitkään ennen kuin olet häivyttänyt koko auton pihalta.

    Eikös värimassoille ole olemassa värilinjassakin joku kirkas "sideaine" joka on paksuudeltaan samaa tasoa värien kanssa? En tarkoita nyt sitä "mattauspastaa" tms. jota laitetaan joihinkin sävyihin pien tippa.

    Jos itse pitäisi tehdä läpikuultavaa värimassaa, sotkisin sitä todennäköisesti 1k-lakan sekaan mieleni mukaan ja ruiskuttaisin pintaan. Mutta samalla vaivalla tekee kerralla oikean sävyn... Vai eikö?
     
  4. DX

    DX Double Gearhead

    mä taas maalaan aika paljon häivyttämällä, joku puskurinpääkin on helppo häivyttää etu- ja sivupuolen taitteeseen, mut en oo tosiaan ikinä käyttänyt häivytysapuaineita kun yritän pitää homman litkujen suhteen simppelinä ja kikkailla sit tekniikoilla, niin en oikeen osaa ottaa kantaa niiden käyttöön.

    mut sen tiiän, että vesimassoja varten on blenderiä joka tekee märkäänkin just ton läpikuultavuuden, naapurimaalari niitten kans luttaa ja kehuu hyväksi, tiiä sitten kun en tosiaan oo itekään tutustunut,
    että kyse voi tosiaan olla vaan jonkun sidosaineen ylimäärästä.

    teen homman suunnilleen silleen, että hion 2 tonnisella vesissä epäkeskolla kulman mataksi pikkasen etupintaan asti, sit teen päätyn pohjat, hinkan ruiskutuksen ajaks peitän häivytysalueen, ettei sitä tarvi enää putsia.

    sit levitän peittävän massan muuten normaalisti mut pitäen ruuttaa pikkasen takaviistoon ettei häivytysalueelle pöllyä kovin paljon enkä tuu peittävällä ihan kunnolla kulmaan asti
    ja häivytysalueen kohdilla vedän ruuttaa rivakasti kauemmas ja käännän samalla viuhkan pois pinnasta, esmes myötäpäivään ettei massa karkaa koko mattausalueelle, ehkä takaviistosta pari pystysuuntaista harsotusviuhkaa tms. esmes kuskin etukulmaa tolleen tehdessä ruutta oikeessa käessä antaa luonnostaan aika sopivan liikkeen.

    Tärkeetähän tossakin on että maalinsyöttö loppuu aina ennen liikettä.

    Tinneriväreissä tykkäsin siitä, että kun kaatoi kannu tyhjäks mutta jätti putsaamatta ja lakkaa päälle niin ekasta varvista sai ton ns. blenderin, pitää ol tarkkana ettei veä liian paksusti,
    muuten hippuja alkaa kellua liiaksi irti pinnasta ja on auringonpaisteessa sit aika "retee" kimalle.

    sit vast huuhtelee kannun ja reilusti ohennetulla vetäsee esmes kolme märkää kirkaslakkaa häivyttäen melkein etupintaan asti.

    kaikenkaikkiaan tollaseen nurkkaan häivyttämiseen tarvitaan tilaa vaan 5 - 10 senttiä, tasopintaan selvästi enemmän.

    jonku takakaaren ruostefiksauksen teen aika tyypillisesti silleen että massaa vaan kaareen, mutta koko kaareen, mut ei yhtään kylkeen jos mahollista,
    kaari itessään on hyvä häivytysalue kun valo taittuu siinä aika randomisti, sit vaan lakkaa vaikka koko kylkipaneelin vanhaa ruiskutuskuvioo matkien,
    viimesen märän jälkeen pikkupaineella ja lähes nollasyötöllä "väritän" tolpan häippäysalueen siloseksi, helpompi kiillottaa.

    tosta kun kiillottaa kaveriksi edes takaoven ja uus lakka vähäsen vanhentuu niin mistään ei tiiä et on paikkamaalattu, osu sävy sit just tai ei.

    jos koko takakylen joutuu massaamaan niin yks hyvä tapa huijata on häivyttää takaoveen, suoran oven isoon tasopintaan se vaan on aika vaativaa, häippäyskohdan pisarrutukseen/harsotukseen tulee pirun herkästi sateenkaariefekti jos ja kun hippua jää aavistuksen enempi pintaan,
    siinä kai blenderi olis kova sana.

    Kyl sääkin varmaan aina joskus törmäät siihen, et kummasta päästä ovee ottais sävyn?

    juu vaikka sit nuin ja jos ite tarvii blendata niin pikkasen tinsumassaa ekan harsotuslakan sekaan, kuten tossa tektissäkin mainittin, et mahollinen blendaamisen tarve pitää sit olla tiedossa jo massaa hankittaessa.

    kysehän ei häivytyksessä lähtökohtaisesti ole sävyerojen piilottamisesta, vaan vanhan värin säästämisestä,
    koska vaikka uus sävy onkin sata,
    niin tehtaan ruiskutusjälkee -ja esmes sinihopeissa määrää- on mahdoton kopioida ihan yks yhteen,
    lopputulos on parhaimmillaankin vain pirun liki,

    häivyttämisen idea ainakin itelle on, että parhaimmillaan käy niin et mikään näkyvä ei muutu.
     
  5. DX

    DX Double Gearhead

    esimerkkinä voidaan ottaa esmes CC:n metallipunainen ja melko vaaleeksi ja mataksi virttynyt cutlasi, se on tarkoitus joskus ylimaalata, alunokkapeltiin valittiin sit sävy ovenpielestä jossa UV ei ole tehnyt tepposiaan,
    nokkapellin ja muun auton sävyero on nyt sit aika raju.

    takakaaret vaihdoin vähän myöhemmin, lakkasin kyljet yläkanttiin asti ja ihan saman vesimassan kun nokkapellissäkin häivytin ilman häippäreitä matkan varrelle,
    oikeestaan vain kiiltoero paljastaa et on paikkamaalattu.
     
  6. Marko Nykänen

    Marko Nykänen Double Gearhead

    Kuten kirjoitin, niin en ole itse juurikaan noihin paikkamaalauksiin perehtynyt, koska tilat ei siihen riitä eikä sen puoleen ole mielenkiintoakaan. Tällä kylällä kun on ainakin kolme aktiivisesti toimivaa automaalaamoa, niin olen jättänyt ne hommat suosiolla niille. Itse hoidan vaan nämä erikoisemmat maalaukset / pienempien artikkelien ylimaalaukset.

    Mutta olen sivusta seurannut ja pohjat + suojaukset tehnyt maalarille valmiiksi häivytyksiä varten ja resepti on ollut sama kuin DX:lläkin. Maalaukseen itsessään en ole puuttunut vaan olen sen jättänyt maalarille.

    Sävyn sattuminen kohdalleen on tosiaan vanhemmissa vehkeissä varsinkin herran hallussa ja nuo metallikiteet viimeistään paljastavat uudelleenmaalatun kohdan. Ja kiiltoaste on eri luokkaa ellei sitten myllytä koko katiskaa uusiks.

    En ole noita lakan häivytysohenteita käyttänyt/testannut, mutta ajatuksen tasolla kuulostaa hieman pelottavalta se, että se sulattaa vanhan lakkapinnan että uusi lakkakerros siihen häipyisi. Ei ole nimittäin sitten mitään ihan mietoa tavaraa :D Mutta jos itse joudun joskus tekemään elääkseni näitä häivytyksiä, niin taidan mennä DX:n ja paikallisen maalarin reseptillä. Loppujen lopuksi aika helppo nakki, kun sen opettelee kunnolla.
     
  7. DX

    DX Double Gearhead

    häivytystinsun idea kai on ettei tarvi yön yli odotella ja vasta sit kiillotella, et nopeella kovettimella savet selkään, vähäse lämpöä, katiska ulos ja baanalle.

    jos ei tarvi ihmeemmin oikoa yms. niin tolleenhan ehtii tekeen pari pikkuhommaa valmiiksi asti päiväs, jälkimmäisen voi vaikka pihtailla ja jättää uunittamatta yön yli kuivamaan.

    mullahan ei uunia edes ole, vanhanliiton hehkuvalankaisella raksalämppärillä lämmitän äkkiäpoiskäsistä maalaukset kunhan pinta on eka sulkeutunut,
    nuist vaan tahtoo kiristyä sit turhan silosia vs. tehdas-aplari kun ei selkäranka anna ruiskuttaa riittävän vituks,
    no tyypillisessa fiksauksessa, eli kyljen keski- eli heijastelinjan alapuolella sillä ei oo kauheesti väliäkään.
     
  8. Marko Nykänen

    Marko Nykänen Double Gearhead

    En muista nyt valmistajaa, mutta kaverillani on nyt ollut pari satsia testissä "ilmakuivuvaa lakkaa", eli 20 asteessa tunnissa kuiva. Ja kyllä se paikkansa pitää. Netistä yritin hakea kuvaa pöntöistä, mutta en äkkiseltään löytänyt.

    (Vajaan) litran kokoisia pönttöjä, kantikkaita, musta/punainen väritys. Ovat omiaan just paikkamaalauksiin. Varsinkin jos vähän antaa lämpöä, niin ruiskun putsauksen aikana kuivuu sen verran, että saa seuraavaksi purkaa suojaukset pois ja tyrkätä kikkareen pihalle.

    Lechler ja Kristal tulivat googlesta ekana vastaan, mutta purkit eivät ulkonäöltään ihan vastaa sitä mitä olen minä nähnyt. Mutta toimintaperiaate sama. Kalliimpaahan se tietty on, mutta jos pelkästään puskurin kulmia ja oven alareunoja fiksailee, niin eihän sitä paljon menekään.

    Häivytinohenteen ideahan on just tuo minkä DX kirjoitti ja jos sitä opettelisi oikein käyttämään, olisi varmasti varteenotettava vaihtoehto kiillottelullekin.

    Mutta itse värin häivytykseen ei taida ihan virallista litkua olla, vaan joutuu soveltamaan halutessaan ihan omia reseptejä (poislukien nyt ne vesivärit, joihin kuulemma sellaista on). Henkilökohtaisesti en ole ikinä edes ajatellut ohentaa itse värimassaa läpikuultavaksi, vaan häivyttää sen muuten, eli kauempaa sumuttelemalla ja mitä milloinkin.

    Ja aihetta kaukaa sivuten, odotan kauhulla sitä hetkeä, kun liukkarivärit jää kokonaan pois. Hankaloituu meikäläisen erikoismaalailut ihan jonkun verran. Varsinkin ennen kuin oppii vesiväreillä maalaamaan. Kuivatteluhan se niissä on hitainta. Ei viitsi märkään maaliin maskiteippejä paljon viritellä...
     
  9. DX

    DX Double Gearhead

    juu vesivärithän on tollaisissa erikoishommissa varmaankin lähinnä perseestä.

    sehän on semmosta lähes hioma- yms. käsittelykelvotonta sitkeentahmeeta yön yli kuivuttuaankin, että esmes kynsien ja kapillointien yms. rapsuttelu hankalaa.

    ja reilun pintajännityksen takia maskiteippauksiin niitä kynsiä myös tulee ja samasta syystä pienillä syötöillä kikkaillessa kerää herkästi "kuonaa" siittimen noukkaan josta sit aika ajoin ampuu pintaan kikkareina jos ei oo koko ajan hereillä.

    läpikuultavan harsotuksen tekeminen vesivärillä on hankalampaa koska ruiskuttaessa se ei näytä sit yhtään siltä kuin mitä lopputulos kuivuttuaan tulee olemaan ja ton pintajännityksen ja sitkeyden takia runsain mitoin sellaista kidepiikkiä joka ei pyhkäsemällä irtoa.

    jnejne
     
  10. Marko Nykänen

    Marko Nykänen Double Gearhead

    Ja just kun pääsin sanomasta, etten autoja maalaile, niin lankomies toi Trailblazerin pihaan. Kaaret, helmat ja puskurit mustiksi, takaluukussa pien kittihomma ja lakat lähtenyt panelirajasta kävelemään. Helmat ja takapuskuri on purettu irti, samoin etuspoileri ja konepeiton tuuliohjain. Takaluukku kitattu. Huomenna raivokasta hiomista. Etupuskurin taidan maalata paikoillaan.

    No, ei liittynyt aiheeseen ja on tuostakin projektista ollut jo muutama vuosi puhetta, että ei se yllätyksenä tullut.
     
  11. jusku1

    jusku1 3rd gear

    spot blender toimii hyvin, kunhan miettii tarkkaan mihin häivyttää ja vaatii toiki myös harjoitusta.
     
  12. DX

    DX Double Gearhead

    Otan osaa :lol:
     
  13. DX

    DX Double Gearhead

    pitänee itekin kokeilla blenderiä, ihan silläkin että voi siihen myöh muutakin kantaa ottaa ku vaan yleisellä tasolla jaaritella.
     
  14. Marko Nykänen

    Marko Nykänen Double Gearhead

    Ei tässä onneks tarvitse häivytellä, shampanjan väriset osat vaihdetaan vaan mustaan väriin, kuten muu autokin. Takapuskuri, helmat ja konepeiton tuuliohjain ois nyt maalattu ja lakattu. Huomisiltana jos pääsis kammioon vetämään loput, kun ovat paikoillaan. Pohjatkin tein jo valmiiks, ei tarvii kun suojata, putsata ja vetää väri pintaan.

    Hauska huomio kyseisen Trailblazerin sävystä, sitä ei tarvi ainakaan DeBeerin/valsparin linjastosta sotkea lainkaan, suoraan vaan mustaa purkista.
     
  15. nuffield

    nuffield Gearhead

    Mites yli maalaus pitäs tehä ettei maali sumua tule oven väleihin ja ne välitkin tulee maalattua, mutta missä järjestyksessä ja miten teippaus?
     
  16. Gummisti

    Gummisti Gearhead

    Ovi aukot ja ovien sisäpuolet ensin. Anna kuivuu, sitten esim. tuota luukkujen saumoihin http://www.automaalit.net/epages/Gagar. ... 01979-0001
    Sitten ylimaalaus. Tai luukut irti ja maalaa erikseen ja auto erikseen ja luukut takas paikallee, riippuu vähän mitä haetaan.
     

Kerro tästä muillekin!