Maalitäplien poisto

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Yleistä rakentelusta', aloittaja KEKE 56, 17.11.2019.

  1. KEKE 56

    KEKE 56 1st gear

    Löytysköhän keltään tietoa millä sais parhaiten valkoiset maalitäplät kuparimetallihohto maalin pinnalta pois. Amerikan Joe maalannu auton katon telalla ja ei tietty ollu suojannu auton kylkiä
     
  2. Kalu

    Kalu Double Gearhead

    En ole alan asiantuntia, mut jos tähän jotain kommentoi niin joku tulee kertomaan paremman tavan... Jos 1k maalilla telattu, ni ihan tinneri? Mattoveitsen terällä vuolee valkosen pois ja kiillottaa/myllyttää sen jälkee?
     
    KEKE 56, sleepercooler ja Jussi289 tykkäävät tästä.
  3. Jussi289

    Jussi289 Double Gearhead

    Mattoveitsen tai katkoteräpuukon terällä ku pystyssä lähtee "siklaamaan" täppää, niin saattaa kiillon päältä plopsahtaa irtikin. Täpän halkasu samalla terällä voi kans tehä saman. Jos niitä on satoja, niin sit vähän pinnaa vaatii.
     
    KEKE 56 tykkää tästä.
  4. NonSenCe

    NonSenCe Gearhead

    onko kuparivärin päällä kirkaslakka.. sellanen kaksikomponentti maali ja lakka kestäisi asetonia vähän paremmin kuin pelkkä 1k maali.

    täplien paksuudesta ja määrästä (siis vahvuudesta ja lukumäärästä) riippuen voi joutua miettimään mikä olisi tehokkain tapa poistaa ne. saako ne tosiaan kiillotuskoneella ja hiomatahnalla yms hierottua pois. vai vaatiiko manuaalista poistoa yksittäin.

    jos täpliä ei ole satoja voisi kokeilla ensin vähän viiltää sillä terällä paksuinta kohtaa pois siitä täplästä (ettei olisi niin paloa maalia poistettavaksi) sitten pyyhkästä asetoni rätillä loppua pois.. ja sitten heti vettä päälle ettei asetonia jää siihen hyvään maalipintaan sitä haalistamaan tai syövyttämään pois.

    tavallisia kilikalipullosta tulleita spray maaleja oon auton tehtaan värin päältä pyyhkinyt pois aiemmalla tekniikalla.. asetonia rättiin, pyyhkäsy, vedellä huuhtelu. paljon helpompi kuin millään farecla tahnalla hiominen. kiillotus ja vahaus puhdistuksen jälkeen on kyllä pakko tehdä.. asetoni vie sen pois siitä pinnasta myös.
     
    KEKE 56 tykkää tästä.
  5. Sounderi

    Sounderi 2nd gear

    Minä poistin maalisumun hiovalla maalin puhdistus vahalla. Lähti kun hio moneen kertaan. Varoo vaan ettei hankaa liikaa,pokkauksista menee helposti maali puhki.
     
    KEKE 56 tykkää tästä.
  6. grantorino

    grantorino Gearhead

    Eräs tarkka Toyota mies kävi Corollan läpi partakoneen terällä.
     
  7. DX

    DX Double Gearhead

    huolellinen pesu ensin ja sit vaikka jäärapasta leikkaa suiron jolla voi koittaa pökkiä/siklata irti.
    toikin silti jättää kiillotusta kaipaavaa viunaletta sinne tänne, niinku kaikki mekaaninen häpliminen yleensä jättää

    ikkunoihin pelittää hienosti mattoveitten terä
     
  8. Carpenter

    Carpenter Double Gearhead

    Itse olen kastellut esim. autonpesushampoolla maalipinnan ennen pökkimistä/siklaamista.

    Nii, eihän se ole kuivana kiva pökkiä yhtään mitään... :oops: o_O
     
    isalmela tykkää tästä.

Kerro tästä muillekin!