Maapohjainen autokatos?

Ketju osiossa 'Yleistä harrastuksesta', aloittaja Temppu, 9.8.2004.

  1. Temppu

    Temppu 1st gear

    Onkos mitään ideaa tehdä autokatoksesta maapohjainen?
    (Tiivistetty murske tai hieno sora.)

    Vai tuleeko siitä ongelmia;
    - liat kerääntyy, auton huoltaminen ikävää, märkä, kostea, lisää ruostumista...?

    Onko betonilaatta kuitenkin kannattavampi?

    Temppu

    (Niin, kysessä on katos käyttökinnereille, jotka ovat jokapäiväisessä ajossa vuoden ympäri. Harrastepeleille ja remonttia varten tulee oma talli.)
     
  2. cadillac man

    cadillac man Gearhead

    Joku vuosi sitten tehtiin kahden jenkin autokatos silloisen talon pihamökin päätyyn. Pohjasta kaivettiin savet routarajaan saakka pois ja vaihdettiin hiekka ja lopuksi päälle 0-10 murska lätkättynä. Katoksen lattiana toimii ihan hyvin, mutta jos siellä meinaa tehdä jotain, niin ehdottomasti betonilaatta. On tasaisempi ja ei painu kiven murut polvilumpioihin jne.
    Nykyisen talon pihaan tulevaan talli+katos rakennukseen olen suunnitellut betonilattian myös katokseen. On varmasti mukavampi kaikin puolin.
     
  3. jakulepi

    jakulepi Gearhead

    Juu, itselläni on talli vielä soralattialla ja voin todeta ettei siinä työskentely ole herkkua. Ja jos hyppysistä pääsee karkuun juurikin se auton harvinaisin ja pienin osa...niin sitähän ei soralattialta löydetä ilman miinaharavaa ja arkeologin työvälineitä.
    Joten, kaivanpa ylimääräiset maa-ainekset pois, hiekkakerros, styrox, metalliverkko ja neljä kuutiota kuraa päälle...ja onnen omeletti on valmis!
     
  4. WBBC

    WBBC Gearhead

    Laita asfaltti tai karkea sepeli.

    Maa- tai hiekkapohjan huonopuoli likaisuuden lisäksi on ylöspäin nouseva kosteus.
     
  5. WBBC

    WBBC Gearhead

    Niin ja betoni laatoitus on tosiaan vielä parempi
     
  6. KajS

    KajS Gearhead

    Pärjää sillä maapohjalla aluksi (siis jos budjetti rajoittaa hienon lattian tekoa). Kun tekee pohjan hyvin, sen voi vaikka laatoittaa. Meillä maalla kun tehtiin katos viime vuosituhannella, kaivettiin ensin metsäpohja pois kalliota myöten, sitten ensin isompaa mursketta (lue: kiviä) ja sitten kuorma kuormalta hienompaa sepeliä. Kolme iltaa päristin lätkällä(täryjyrämikälie). Sitten tuli alan hemmot katoksen pystytykseen.

    Hyvin se on siinä pysynyt. Huomattavasti mukavampaa ja kuivempaa kuin ihan "Pohjolan tallissa".

    Betonilattia tietty on satakertaa maalattiaa parempi, mutta ne pohjatyöt saa tehdä huolella, ettei tarvitse joku vuosi piikata koko kakkua pois sen lohjettua. Tuollaistakin on sattunut, ei tosin meille.
     
  7. impala1968

    impala1968 Gearhead

    Jos kerran on kyse katoksesta niin nuo maasta ehkä nousevat kosteudet yms. kyllä haihtuvat taivaan tuuliin. Lämpötilaeroista johtuvasta kondenssivedestä aiheutuu paljon suurempia kosteuksia kylmillään olevaan talliin vaikka miten olis betonilattia.
     
  8. Rakentelen just itellekin semmosta maa-pohjaista katosta.... Tuuletuksen kun jättää reiluksi niin ei pitäisi kosteuden kanssa olla ongelmia , turha tuommosesta on mitään rakentelutilaa tehdä ,siellä täytyy olla lämmitys ja betonilattia ,mutta katonalustilaa on hyvä olla projektien säilytystä ym varten. Tulevana syksynä ei tartte veneenkään päälle enää virittää niitä prkl:n ressuja :p
    Tasoteltiin maa-ainekset suht vaateriin ,soraa noin 10cm kerros ,viira kangas estämään kasvien ja heinien esiinmarssia ja päällimmäiseksi kivituhkaa (0-16mm) noin 10cm .... Aika näyttää miten toimii ,mutta toi kivituhka on hyvä pintamatsku kun se talloutuu lähes asfaltinkovaksi.
     
  9. xtremer

    xtremer 1st gear

    Mulla on autotallina vanha navetta joka oli puulattialla, nyt on lattiat revitty pois ja paskat kärrätty veks hiekkaan asti. Hiekan päälle on pistetty poikittaiset 3-4 cm lankut noin 20 cm välein ja niiden päällä noin 12mm 'navettavaneri' .
    Pystyy remppaamaan kesällä ja pikkupakkasella (jos on pakko). Mutta routa vääntää lattian mutkille talvella.
     
  10. BRC1

    BRC1 Gearhead

    Eli se tärkein on että vaihdat routimattoman massan routarajaan asti .Suodatin kangas,murske ja lopuksi 0-10 ja lätkää reilusti.muista tehdä KAADOT huolellisesti ja tarvittaessa salaojittaa. Aivan turhaa rahan hukkaa laittaa betonilaattaa tai assua autokatokseen.Talliksi se ei muuta vaikka parketin laittaisit..

    Jos aikaa ja paukkua riittää teetä katokselle rakennesuunnittelu niin että sen voi joskus muuttaa talliksi ,jolloin oikein perustettu betonilaatta alkaa olla järkevä ajatus!
     
  11. Dragon^Pr

    Dragon^Pr 1st gear

    meillä on kotona autotallissa kivituhkalattia ja sitä ei kyllä suosittele kenellekkään.. se varmistaa hyvin sen, ettei auto pysy varmasti kuivana koko talvea.. meillä talli on lämpöeristetty ja kun siellä on lämmitys niin se on ihan ok, mutta ilman pientä lämpöä on tunnelma kuin pakkasen puolella olevassa höyrysaunassa. :)
     
  12. kole

    kole 3rd gear

    maapohjainen autokatos

    Autokatos jos on auton säilyttämistä varten ainoastaan voipi olla "maapohjainen". Kuitenkin kantavat rakenteet perustetaan asianmukaisesti ja ns. lattia rakennetaan siten ettei perusmaan kapillaarinen vedennousu pääse pintaan asti. Jos siinä tehdään autoremppaa, asia on toinen. Pistekuorman kantavuus ei riitä, tunkki painuu ym... Lämpötilojen erot aiheuttavat kuitenkin kondenssiveden muodostumista, joten katoksen seinien alaosan täytyy olla tuulettuvat.
    Itse suunnittelen ja toteutan vastaavia rakenteita töikseni. :soosoo:
     
  13. hansa

    hansa 1st gear

    huolehdi siitä et kosteus ei pääse alta. Routa styroxi ja sepeli/hiekka ym päälle. salaojat reunoille on jo luksusta.
     
  14. vespa68

    vespa68 Gearhead

    Tuollaisia sepeli / kivituhka pohjaisiahan suurin osa rivareitten yhteiskatoksistakin on.
    Jos tuuletus kunnossa, ei pitäisi olla mitään ongelmia.
     

Kerro tästä muillekin!