maasturi hakusessa.

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa '4x4', aloittaja yadong, 19.9.2015.

  1. talonmiehen vapaapäivä

    talonmiehen vapaapäivä Double Gearhead

    Alkaa vanhimpia wj:täkin saamaan jo tohon hintahaarukkaan. On kyllä mielestäni aikansa parhaimman näköisiä maastureita. Ja olin tätä mieltä jo silloin kun se tuli markkinoille, mielipide ei johdu pelkästään siitä että sellainen on nykyään itellä käyttiksenä:). Mukava peli.
     
  2. sämpy

    sämpy Double Gearhead

    Aika niukka tarjonta Durangoissa. ZJ:tä näkyy olevan. Onko noissa Suomessa yleensä selec-trac vai oliko jatkuvaa nelivetoa? Mitenkäs WJ:ssä? Ja mitenköhän kestäviä noissa on penkinlämmittimet tai mitä muita ongelmia on kovia pakkasia ajatellen? Tuollainen voisi korvata toisen käyttiksen talvella, kun nykyiset ei ole mitenkään loistavia pukkaamaan lämpöä.
     
  3. Mopuristi

    Mopuristi Gearhead

    Selec-tracissa voi valita onko takaveto vai neliveto. WJ:ssä jatkuva neliveto ja nelivetosysteemejä on kahdenlaisia: Quadradrive (lukkoperä edessä ja takana) ja Quadra-trac II (ei lukkoperiä ollenkaan)
     
  4. talonmiehen vapaapäivä

    talonmiehen vapaapäivä Double Gearhead

    Selec-tracissa on myös jatkuva nelikko, command-tracissa on vaan takaveto ja tönkkönelikko.
    WJ:tä on myös selec-tracilla.
     
  5. sämpy

    sämpy Double Gearhead

    Netin mukaan ZJ:tä on saanut sekä command- selec- että quad-traceilla, mitenköhän ne tunnistaa? Kun myyjäkään tuskin tietää mikä autossa on.

    Niin selec-trac, onko siinä keskitasuri, eli pystyykö sillä ajamaan myös maantiellä? Pitää katella netistä siellä oli noista aika paljon.

    Katellu Dakotaa ja Ramejakin. Pitäisi olla edes vähän pidempi kuin perushytti niin voisi harkita avolavaakin. Diesel kevytkuorkki olisi jo niin käyttökelpoinen, että sellaiseen voisi vähän investoidakin. Ovat vaan viiden-seittemän tonnin hintaluokassakin joko takavetoja tai bensakoneella. Mutta kaikkea pitää katella, ei parane olla liian merkkifanaattinen.
     
  6. talonmiehen vapaapäivä

    talonmiehen vapaapäivä Double Gearhead

    Tunnistus on helppoa kun se yleensä lukee siinä kepin vieressä. Jos ei lue niin ainakin ne vetotapavaihtoehdot näkee eli jos on keskitasuri niin täytyy löytyä full-time 4-veto asento.

    Selec tracissa on keskitasuri eli löytyy 2-veto, part time 4-veto, full-time 4-veto ja hidas 4-veto.
    Command-tracissa puuttuu keskitasuri eli ei oo tota full-time 4-vetoa. Tota quad-tracee en tiedä millanen on.
     
  7. sämpy

    sämpy Double Gearhead

    Taitaa jäädä Jeepit nyt pois listoilta ja S10. Lähinnä katellu K5 Blazereita ja 1st gen Range Rovereita. Ihan ulkonäkö ja fiilissyistä, että olisi "enemmän harrasteauto" eikä sekaantuisi käyttöautoihin liikenteessä.
     
  8. sämpy

    sämpy Double Gearhead

    TIetääkö joku, onko Suomessa edes 90-> Rangeja 3-ovisina? Ajattelin että 3,9EFI voisi olla hyvä moottori talviharrasteeseen, kulutus maantielläkin pitäisi olla kohtuullinen. Jäi vähän epäselväksi onko kaikki kolmeysit 14CUX ruiskulla vai onko ekat sillä vanhemmalla.
    Noita näkyy olevan tarjolla ainakin 5-ovisina.
     
  9. sämpy

    sämpy Double Gearhead

    Jaahs, oli noi uudemmat Ranget mitä kävin kattomassa niin jokseenkin läpimätiä tapauksia. Esim. Turussa myynnissä oleva viininpunainen oli tärvelty laputtamalla ja massamalla, olisi vaatinut korin noston rungolta. Toisen puolen korikiinnikkeet kaikki mädäntyneet.

    Ostin sitten 70-lukuisen, ei mikään priima sekään mutta parempi. Ja 3-ovinen. Oli niin järisyttävä koeajokokemus, kun on Ivecon kuorkkimoottorilla ja paskalla vaihteistolla, että eihän siihen voinut kuin rakastua.

    Vinssin pistin jo tilaukseen ja katotaan muita varusteita lähiaikoina. Työkaluksihan tuo lähinnä tulee ja harrasteeksi, ei jokapäiväiseen ajoon.

    Mahtaakohan kardaanit toimia +45mm jousilla vai voiko livetä paikoiltaan. No ehkä offipalstalta löytyy vastaukset jatkokyssäreihin.

    Sinänsä tarvikkeitten suhteen joku Land Cruiser olisi varmaan helpompi tapaus, siihen taitaa saada ihan mitä vaan.
     
  10. WBBC

    WBBC Double Gearhead

    Työkalun ymmärrän, mutta en perkele wanhan liiton Rangea harrasteeksi, jollain Fiatin dieselkoneella. Eikö löytynyt tosiaan ehjiä v8 Rangeja enää mistään?

    Kyllä englannista löytyy tuohon mitä tahansa osia edelleen. Ihan yhtä helposti kuin land cruiseriin. Tai vaikka ihan täältä kotimaasta:
    http://www.karaasi.com
     
  11. sämpy

    sämpy Double Gearhead

    Mitämitä, tuossa on nimenomaan harrasteauton fiiliskin. Ite tykkään kovasti, tänään menty reilu 100km sekä maantiellä että enempivähempi mettässä. Kuorma-automainen rouskutus on paljon hienompi ääni kuin kasin suhina.
    Mutta on se hyvä että joka mallille löytyy harrastajansa. Kiitokset linkistä. Osilla tarkoitin enempi ohvivarusteita kuin varaosia mutta tarvitaan noitakin varmasti jossain vaiheessa. Tosin tuskin moottoriin, eihän kelpo italialaista saa ajamalla rikki.
    Ja ei näitä ihan kauheasti oo julkisessa myynnissä. Pari vihiä oli mutta ei nekään sitten lopulta olleetkaan kaupan. Rovaniemeltä en lähde viallista autoa hakemaan.
    Toki voisin ostaa mädän täydellisen efimallin, jos halvalla saa. Ihan siltä varalta jos dieselillä (halvalla) ajelu alkaa tökkimään. Pistää siitä koko tekniikan.
     
  12. umpio

    umpio 3rd gear

    Laatuvaunu Lahdessa, tai siis Hollolassa. Sieltä saa osia ja neuvoja. Ja pihassa on seissyt monta vuotta efirange, kun ei asiakas sitten voinutkaan maksaa laskua...
     
  13. Powerstroke

    Powerstroke Double Gearhead

    Pohjois amerikan markkinat vetäis vanhoja diesel rangeja varmaan loputtomasti. Pyyntihinnat niistä parista hassusta on poskettoman ja järettömän välillä.

    Samaten kylläkin Toyotan ja Nissanin diesel maastureita.

    Sais välityskanavat euroopasta kuntoon niin alkais jobbariks äkkiä.
     
    Muokattu: 25.4.2016
  14. leivonharri

    leivonharri Gearhead

    Vaihtais Pajerot ja Patrollit bensa-pick-uppeihin? Mahti idea, joskin ruoste ja afrikkalaiset on rokottanut tarjontaa täälläkin.
     
  15. Powerstroke

    Powerstroke Double Gearhead

    ...ja lisäksi niiden pitää olla vähintään 15v ikäisiä, eli nyt katseltais korkeintaan 2001 ja vanhempia. Uudempia ei saa kanadaan tuoda (paitsi jenkeistä), ei auta valomuutokset tai tuv paperit.
    Mutta noilla ehdoilla hyvä ajatus. Pikupit EI lopu täältä kesken.
     
  16. sämpy

    sämpy Double Gearhead

    Tuollanen siitä sitten tuli. Ei taida näitä 3-ovisia olla enää paljoa katukäytössä? Vajaa 1000km takana ja ainakin toistaiseksi meno dieselillä on ollut ihan hauskaa, joten Efi-muutos ei ole ainakaan välittömästi ajankohtainen. Vetää autotraileriakin ihan mukavasti. Maantiellä 85km/h on luontainen marssinopeus jossa vaihteistokin on kohtuuhiljainen. Tämä vanhempi aski on kai jostain panssarivaunusta peräisin eikä ole varsinaisesti tunnettu hiljaisuudestaan.
    Alkaa pikkuhiljaa tajuamaan, että tämä on tosiaan 40 vuotias vaikkei sitä ajaessa uskoisi. Aika iso ero Ramchargeriin, tämä tuntuu oikealta ketterältä maastoautolta. Kääntyy ympäri kapemmallakin metsäpolulla puiden välissä. Tekniikka on mukavan helppohuoltoista ja Liedon off-road paja on palvellut hyvin osien kanssa. Ei tuolla minnekään toiselle puolen Suomea kehtaa lähteä, mutta lähiseudun kivienetsintä reissuilla on ollut oikein käyttökelpoinen.

    [​IMG]
     
  17. WBBC

    WBBC Double Gearhead

    Laita hieman karkeammat renkaat, niin paranee kulku metsässä ja ulkonäkö myös. Vaikka ihan bfg all- terrainit?
     
  18. maddis

    maddis Gearhead

    Sitten odotetaan kauanko menee, että tilanne on joku tällainen. ;)
    [​IMG]

    Tuossa oma Range loppuvaiheessa. Näyttää tuossa kuvassa suhteellisen suorapeltiseltä vielä. Tuo(kin) oli ihan vakio kun se mulle tuli.
     
  19. sämpy

    sämpy Double Gearhead

    ^On se Classic Range vaan hieno kaikissa kuoseissa! Hyvin saatu vinssi upotettua korin sisäpuolelle. Ite koitin olla pilkkomatta mitään originaalia, paitsi puskurin. Mulla on tosin flektit tuossa kohtaa jäähdyttäjän edessä, eivät kai ole originaalit.

    Tuossa omassa on muuten Cooperin A/T:t, nappulakuvio ei ehkä erotu kuvassa mutta siinä on puolentoista sentin oikeaoppisesti ulospäin kapenevat erilliset nappulat. Tuntuu mukavilta niin kadulla kuin metsässä. Tuli maavaraakin tuuman verran lisää vakiorenkaisiin verrattuna, mutta säilyi alkuperäishenkinen ulkoasu kun ovat kulutuspinnalta kapeat. Pinnan sivussa on jonkin verran tasoeroa antamassa lisäpitoa.
    Niissä on silti jonkin verran lamelleja, syksyn ensiliukkailla nähdään miten toimivat. BFG A/T renkailla on tullut ajeltua muinoin ympärivuotisesti, kai noillakin jotenkin pärjää, varsinkin kun on jatkuva neliveto. Ja tietty pitää saada auto käyntiin. plussakelillä lähtee kyl ilman hehkujakin.
    Ilmeisesti lämppärissä ei ole hanaa ollenkaan. Ilmanotossa on lisäkenno, liekö jokin pohjolan lisävaruste. Eli 2 kennoa joista toinen suoraan lämppärin ilmanotossa tuulilasin alla, joten kesällä tuolta ei saa ollenkaan kylmää ilmaa?? Lämppäri offille ja tupakki-ikkunat auki on sitten ollut ratkaisu.
     
  20. Teemu T.

    Teemu T. 3rd gear

    Pistän tähän ketjun jatkoksi. Olen alkanut lämmetä tuollaiselle WK-koriselle Grand Cherokeelle. Etsinnässä alkaisi olla 2007-2010 SRT8-malli. Löysin Moparilta 7800 lbs eli n. 3500 kg alkuperäisen putkiston ulostulojen päälle tulevan koukun. Yhden Suomessa olevan auton tiedot selvittelin, ja otteessa sanottiin max vetopaino jarruin 1445 kg. Onko täällä ketään SRT8 GC:n omistajaa, joka voisi tarkastaa otteestaan max vetopainon jarruin? Jenkeissä noilla vedetään 3500 kg kärryä ilman ongelmia. Joudun vetämään 3500 kg venetraileria, niin 1445 kg ei riitä mulle millään. Sitten on vaan tyydyttävä 5,7:aan, jolla saa sen 3500 kg vetää, jos SRT8 on noin rajoitettu. Vähän harmittaa, kun tässä on jo leikitelty ajatuksella tuollaisesta SRT8:sta ja mulla oli jo Challengerissa tollanen 5,7 hemi.

    Onko kellään yleensäkin kokemuksia tuollaisesta SRT:stä? Sen tiedän, että bensa maistuu.
     

Kerro tästä muillekin!