"madallus" ja katsastus

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Jarrut ja jousitus.', aloittaja isok, 10.1.2006.

  1. isok

    isok 1st gear

    No nii nyt on sitten hankittu eka ameriikan rassi, ongelma seuraava: auto on vm 80 scottari ex riisseli nyt 350. Madallettu "jonkun verran"
    edestä jousista katkasemalla (tietysti :lol: ) ja kärry pitäs uskaltaa viedä leimalle. Mennyt jo yli ja tarttee hakee siis kaks leimaa tänä kesänä. Auto on kaikin puolin toimiva ja pelittävä mutta mitä mitä voisin heittää kommentiksi jos alkavat jousista nipoomaan (jotain asiallista 8) ). Autoa on leimattu kyllä jo jonkin aikaa matalanakin eikä muilla ole isompia ongelmia ollu. Mutta se murphyn laki ja tiedän jo oman tuurini joten pahinta odotellaan. Ennen tullut vaan "tavallisia" autoja leimattua joten vinkkejä? :pinup:

    Katsastan auton porissa ja oon kahen vaiheilla täällä lukamani ketjun perusteella joko valtion konttori ulasoorissa tai vesa-matin vieressä oleva...
     
  2. herrakani

    herrakani 1st gear

    Siisti ne päät, niin ei pitäis olla nokan koputtamista. Onhan ne takomossakin katkaistu.
     
  3. isok

    isok 1st gear

    jep mutta mitäs jos jää "löysäks" ylös nostaessa niinku entisen miehen torttu :lol:
     
  4. Mopeman

    Mopeman 3rd gear

    Ei saa jäädä. Rajota ulosjoustoa niin, ettei jää.
     
  5. isok

    isok 1st gear

    ideoita rajoitukseen ???? :eek:
     
  6. Mopeman

    Mopeman 3rd gear

    Joku rajotinhan siellä on jo nyt, siihen vaan kamaa väliin.
     
  7. isok

    isok 1st gear

    jep jep täytyy tutkia asiaa

    ja kiitoksia nopeista vastauksista

    tämähän palsta toimii paljon paremmin kuin muut missä olen ollut :D :D :D
     
  8. toomass

    toomass 1st gear

    kun katkasee jousen niin se pitäs karkasta uudelleen. eli luulen että jos huomaavat katkasun vaativat jousipajan tai vastaavan todistuksen että on karkaistu oikeisiin arvoihin. tuo varmaan suurin syy minkä takia katsastuksessa "syynäävät" madallettujen autojen jousia. toinen tietty että on liike rajoitettu niin että jousi pysyy paikoillaan.
     
  9. Kävipähän kerran näinki et oli vasta ennen katsastusta vaihdettu Intraxin jousisatsi ja Gabrielin Gas-Ryderit, inssi meinas et jo on jouset menny huonoksi ku ei anna periksi.. Ei silti käskeny vaihtaa, liekö huomannu mokansa ku auton alle meni.
     
  10. Mopeman

    Mopeman 3rd gear

    No huh huh, vai vaatii todistuksia karkaisusta? Se ei oikeesti pätkäsemällä muutu mihinkään, jos ei jousen anneta oleellisesti kuumentua katkaisun yhteydessä. Eli rautasaha tai rälläkkä, katkaisukohdan vierustoja voi jäähdytelläkin jos siltä tuntuu. Jotkut nerot on suorittanut tota laksua kaasupillillä jousia lämmittämällä, ja se on sitten kokonaan toinen juttu.
     
  11. cam68

    cam68 1st gear

    yksi asia mikä muuttuu kierrejousta katkaistessa/lyhentäessä on et siitä tulee jäykempi! on muistaakseni mainittu ammoisina aikoina sellaisessa opuksessa kuin virittäjän oppikirja tai jotain ja niitähän on 3 tai neljä eri kirjaa mitkä käsittelee perusaioita eri osaalueelta kuten moottori, ALUSTA! ynm.
     
  12. Mopeman

    Mopeman 3rd gear

    Joo, se on aika luonnollista koska jousi lyhenee. Kierrejousihan joustaa kiertymällä, ja mitä pidempi se on, sitä vähemmän voimaa tarvii sen lyhentämiseen painamalla vaikka 10 milliä, joutuu ikäänkuin kiertymään vähemmän sitä varten mitä pidempi jousi on.
     
  13. ViLU

    ViLU Gearhead

    Itellä oli Caminossa kaikki jouset leikattu rälläkällä. Katsuri valitti ainoastaan takajousista, kun ne oli syöneet vähän jousikuppia. Etujousia ei sitten nääkkään, että onko ne rälläköity vai ei. Ei tullu leimaa, mutta ei se haitannu ku melkeen arvasin ettei se menis läpi. Nyt on alla Eibachin madallusjouset jotka on miljoona kertaa paremmat kun rälläkkämallit :)
     
  14. toomass

    toomass 1st gear

    eikös kun kierrejousen katkasee pidä se pää taivuttaa oikeaan asentoon? eli jousikuppia vasten pitäs saada melko tasanen pinta. sillonhan on vähän niin kun pakko lämmittää jousta. sit jos jättää karkasun tekemättä voipi taipua jousi väärään asentoon tai pahimmassa tapauksessa katketa.

    voin tietty olla väärässäkin mutta sit on ne pari opustakin joista näin olen lukenu. :-?
     
  15. HEPAC

    HEPAC 1st gear

    Eipä sitä katkaistua jousenpäätä parane mennä kotisepän oikomaan ja karkaisemaan. Voi käydä köpsästi tienpäällä...
    Tuo kierrejousen silpominen on muutenkin vähän "teinivirittelyä corollaan" tyylisuuntaan, jossa ei haeta parempia ajo-ominaisuuksia vaan ihan jotakin muuta, -valitettavasti.
     
  16. malonari

    malonari 1st gear

    Suosittelen käymään siinä Vesa-matin vieressä leimalla . Olen
    käynyt 4 vuotta tolla liian tontissa olevalla Omegalla ja aina
    olen saanu kuulla veetuilua mataluudesta kun kolisee jo
    jarrutesterillä pohjat mutta aina on leima tullut :eek:

    Jouset on ihan lailliset (Konit) muttei otteessa ole mitään
    merkintää...siitähän ne saa syyn kuittailuun

    Taunukset ja Caprit mulla oli aina rälläkällä pudotettu eikä niistä
    suurempia huomauteltu . Ennen ei kai oltu niin kovin hysteerisiä
    nuista jousista :odroll:
     
  17. GM-Cruiser

    GM-Cruiser 1st gear

    Mulla on ollut S-10:ssä "tuplamadallus", eli "2"-dropatut spindelit ja yksi kierros jousista pois" jo kahden katsastuksen ajan, eikä konttorilla ole tullut muuta huomautusta kuin, että valot näyttää liian alas.

    Olka-akselien vaihto paransi kikkareen ajo-ominaisuuksia radikaalisti, mutta jousien lyhentäminen vaikutti vain ulkonäköön.
    Suosittelen kuitenkin kokeilemaan viri-pajojen madallusjousia ennen radalle lähtöä ....
     
  18. toomass

    toomass 1st gear

    nii ja se vielä, että jos laittaa lyhyemmät jouset muuttuu pyöränkulmat (pysty kallistus) edessä. eli muistakaa säätää tai säädättää kulmat.
     
  19. mke77

    mke77 Gearhead

    tie liikenne laki: jousia ei saa muuttaa(pätee kaikiin jousi tyyppehin) ! tästähän lähdetään(erikoistunnet ja luvan omaavat pajat erikseen !! ja jousien pituus toimivuuteen(katkaisun jälkeen ) vaikuttaa se onko se "prokressiivinen" vai ei! mut kun kokeiltu on ja ajettu ni kannattaa ostaa jouset! omaani en laita enää ikuna "määä iha ite ni tulee hyvä" jousii. ulkonäön vuoksi(luulisin) ett kyseiseen autoon madallus on tehty, ni puhu kontturin sedälle ett ei josto liike rajotu(alas painettaessa max.kuorma) ja ett jousi ei putoa ulos joustossa(nostaa koria mut ei akseleita... paitsi kampiakseli, ha ha) ni eikö hän se siitä! ja toppaa rajottimia kuten edellä mainuttu/hakee purkaamosta paksumpia vastaavia........
     
  20. B 50

    B 50 Gearhead

    Jousipajoiltahan ei kai vaadita sertifikaatteja, tms? Jousien pitää olla automalliin tarkoitetut? Otamme aihioksi pätkän kierrejousta(ellei laki kiellä puolivalmisteita) ja valmistamme sen mallikohtaiseksi jouseksi. Eli käytännössä laikkakone käteen ja pätkä pois. Ei koske EU-tyyppihyväksyttyjä, tms, mihin ei saa vaihtaa kuin hyväksyttyjä osia.
     

Kerro tästä muillekin!