Madallus spindeli+jousi

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Jarrut ja jousitus.', aloittaja jus57, 20.4.2020.

  1. jus57

    jus57 Gearhead

    Hommattiin pojan pikkikseen -88 Sportside madallussarja 2/4 belltech sarja.
    Tietysti toinen orginaali etujousi on poikki joten uudet joutuu hankkimaan.
    Nyt se tyhmä kymysys kun ne spindelit tiputtaa tuon 2” ja jos laitetaan jousi mikä on 2” originaalia lyhyempi niin tippuuko keula 4”(lyhyt matikka) vai jotain muuta?
     
  2. Sierra

    Sierra Double Gearhead

    Juuri noin.
     
  3. Rautamäki

    Rautamäki 3rd gear

    Kyllä kaksi tuumaa lyhyempi jousi madaltaa keulaa enemmän kuin kaksi tuumaa. Vai onko kysymyksessä kaksi tuumaa madaltava jousi?
     
  4. jus57

    jus57 Gearhead

    Muokattu: 20.4.2020
  5. Khalle

    Khalle 1st gear

    Belltechiltä saa ~ 60e kpl hintaan madallukselle sopivat etuiskunvaimentimet uspartsista.
    Mulla on toimineet jo 5 kesää moitteetta belltechin setti edessä.. takana onkin jo qa1 coiloverit.
     
  6. SPORT TRUCK

    SPORT TRUCK Double Gearhead


    Mulla on nuo ihan samat jouset 1991 C1500 lyhyessä Fleetside:ssa ja 1989 lyhyessä Sportside:ssa 2" BellTech spindlet...jouset tiputti ehkä 1" oikeasti ja jousilla tiputettu on keula korkeammalla.
    Edit: Kävin ihan mittaamassa pyörän navasta lokarin reunaan , Sportside ja 2" Spindlet : korkeus 420mm ja Fleetside ja 2" jouset : 450mm eli se noin tuuman ero.
    Aina voi sitten spekuloida että Sportside:ssa orkkis jouset vuodelta -89 ja toisessa jouset ollu jotain 8 vuotta...mikä on niiden muutos + hytin puslien painuminen jne. jne....kahta täysin samanlaista autoa et näistä löydä.

    Sinänsä nuo BellTech jouset ovat kyllä tosi jäykät ja autosta tulee jämäkkä ajaa, voi tulla vähän kovakin riippuen mausta.

    Jousien arvioitu madallus perustuu UUTEEN AUTOON ja riippuu silloinkin onko auto lyhyt vai pitkä hyttinen ja onko se 4.3 kutonen, 5.0/5.7 kasi vai 454 tai 6.2 D...vanhan auton kohdalla jos mittaa korkeuden ennen ja jälkeen madalluksen, niin voi tulla yllätyksiä lopputuloksessa johtuen vanhojen jousien kunnosta.
    Toki se vanhakin tippuu saman versus uusi auto, mutta saattaa silti tulla yllätys etteihän se tippunut juuri yhtään entiseen nähden :odeek:

    Kannattaa myös miettiä sitä takapäätä että tulee auto vaateriin...uutenahan se on ollut n. 2,5 - 3" korkeammalla kun etupää.

    Tuo 2" etu/4" taka madallus ei välttämättä vaadi lyhyempiä iskareita, mutta kannattaa silti mitata paljonko iskareissa on varaa painua sisään...pohjata ei saa, mieluummin vaihtaa lyhyemmät.

    Iskareiksi suosittelen kyllä Bilstein B6 iskareita, niitä saa valmiiksi madallettuun autoon esim RockAuto, Summit jne.

    Eteen 2" droppia jousilla Bilstein B6 AK12083
    https://www.summitracing.com/int/parts/bsn-ak2083/applications

    Taakse 4" droppia jousilla Bilstein B6 24-021715
    https://www.summitracing.com/int/parts/bsn-24-021715/applications
     
    Muokattu: 21.4.2020
    Isamu tykkää tästä.
  7. jus57

    jus57 Gearhead

    Kiitokset asiantuntevasta vastauksesta!
    Noilla tiedoilla hyvä jatkaa projektia...
     
  8. Hupeli

    Hupeli 2nd gear

    Jousitus tai ylipäätään alustan toimivuus on minuakin mietittänyt.
    C 10 70 ssä on sinällään kierrejouset joka nurkassa.
    Näitä voi avustaa hyvillä iskunvaimentimillä mutta millä?
    Olen katsellut esim Rockista eri vaihtoehtoja mutten osaa oikein päättää.
    Pitäiskö olla kierrejousilla ympärillä, hi jackerit, kaasut tai vaimennettu molempiin suuntiin.
    Autosta puuttui kallistuksen vakaajat ja niitäkin on tarjolla erinlaisisa
    Eteen löytyi yksi, nyt lopetettu Eibachin malli mikä kiinnosti hetken mutten uskaltanut tilata kun en ollut varma sopivuudesta.
    Olen hankkinut tehostetun telineessä olevan hammastanko ohjauksen.
    Samoin Cppn suuren jarrusarjan.
    Eteen löytyisi myös putkimaisia tukivarsia mutta kuinka paljon parempia ne ovat alkuperäisiin verrattuna?
    Coiloverit varmaan olisivat hyvä vaihtoehto vaikkakin uudet madaltavat jouset löytyy jo.
    Paino jakautumaa muutan bensa tankin ja akun uudelleen sijoituksella.
    Tehoja moottorista ehkä hiukan yli 300 ja vääntöä sen mukaan.
    Voisin teettää uuden tehokkaammankin moottorin mutta kun en osaa oikein arvioida muuta ajettavuutta, olisiko tehoista mitään sen suurempaa iloa.
    Onko kenellään kokemusta tästä aiheesta?
    Taisin kirjoittaa aiheen väärään topiikkiin.
    Sopii paremmin tähän
     

Kerro tästä muillekin!