Männän kiinnitys veiviin

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Moottori', aloittaja VooDoo, 23.2.2010.

  1. VooDoo

    VooDoo Gearhead

    Eli, homma on näin, että jos h-profiilikangessa on yläsilmä tarkotettu uivaksi (messinkiholkki) ja männät tarkotettu lämpösovitteella kiinnitettäväksi, niin mikä olisi järkevin tapa kiinnittää?

    Itellä mielessä kävi että hoonaa yläsilmään sopivan välyksen ja männäntapin lukitukseksi tefloninapit..

    Mitä muut ovat mieltä?

    uiva tappihan tietysti antaa anteeksi huonoa voitelua ynnä muita semmosia asioita, mutta tarviiko sitten yläsilmään tehdä reikäkin että uiva tappi saa voitelua riittävästi?
     
  2. Mudracer

    Mudracer Double Gearhead

    Sorvaat/sorvautat niihin mäntiin lukkorenkaalle uran!! Se on helppo jobi ja joka koneistamolla pitäis onnistua. Männäntapit pitää myös tietenkin lyhentää.
     
  3. VooDoo

    VooDoo Gearhead

    Eli pitäs olla simppeli homma? Käykö lukkorenkaaksi ihan "tavallinen" lukkorengas, vai pitääkö olla joku spesiaali?

    Itellä ei ole hajuakaan että miten tollaseen kappaleeseen tommoseen reikään sorvataan ura, mutta no, eipä mun oikeastaan tarvi tietääkkään.
     
  4. Mudracer

    Mudracer Double Gearhead

    Kyllä se ihan tavis seegeri riittää katukikkaraan.
     
  5. 4d sedan

    4d sedan Double Gearhead

    Teflonitkin toimii, monessa eurovehkeessä käytössä.
    Oikeaa menetelmää en männäntapinlukkourasorvaukseen tiedä muttä eiks se äkkiseltään menis vaikka siten että valmistetaan olkapäällinen akseli jossa sisäkierre(esim. m10) ja päältä sama halkasija kuin m-tapissa, sillä sisäkierteellä sit männän sisältä kiinnitetään prikan kera mäntä akseliin ja akseli sorviin. Sitten vaan puoli kerrallaan sorvataan ura?
    Jos ei luota tavallisiin seekereihin niin ei ne spirotkaan paljoo maksa pussukalta.
    Uivaan kankeen poraisin reijän varmuuden vuoksi, vaikka 3mm niin ei rakennekaan heikkene merkittävästi.
     
  6. Mopar

    Mopar Gearhead

    Jos se kanki on tarkoittettu uivaksi on siinä reikä/reiät valmiina sekä liukusovite tappiin, eli ei tarvii hoonailla yläsilmää, olettaen se olevan samalle tappikoolle, kuin männässä on. Männässähän on kanssa liukusovite tappiin, ellei ole harvinainen prässisovite mäntään, ja liukuva veiviin. Eli ei tarvinne hoonailla/porailla.
     
  7. rysty

    rysty 1st gear

    Oon sorvannu monta. Oon tehny tapin mikä 1-2 satkua isompi, kuin tuleva männäntappi. Pannu sen sorviin. Lämmittäny vähän mäntää ja tökänny sen tappiin kiinni. Hyvin on pysynyt. Irrotus taas vähän lämmittämällä mäntää. Teflonnappeja voi käyttää ainoastaan sellasten mäntien kanssa, missä tapin kohdalla kyljissä ei ole tasoja. Ihan vaan tiedoksi.
     
  8. Mopar

    Mopar Gearhead

Kerro tästä muillekin!