männän laen vahvuus

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Moottori', aloittaja cartman, 21.12.2001.

  1. cartman

    cartman 1st gear

    tarkoitus olis ahtaa bmw:n 1,8l m10 vakiomännillä. alkuperäinen puristus on 9,5:1, jonka suunnittelin tiputtaa n. 8,5:1 männän laelta sorvaamalla. kyseessä on mahlen pattipää-männät, joissa laen vahvuus patin kohdalla on 8mm. jotta puristukset olis 8,5, niin pattia pitäis madaltaa n.2,5mm. silloin laen vahvuudeksi jää enää 5,5mm, kestääköhän? vai pitäiskö jättää puristukset vähän korkeemmiks ja käyttää pienempiä ahtoja? tavoite: n.170-180hp/0,7bar. cooleri+vesiruisku. paksumpi kansipahvi on tietysti yks mahdollisuus, mutta siinä on vähän hätäratkaisun makua (niinkuin tietysti vakiomännässäkin, kustannuskysymys). kaikki vinkit on tervetulleita, kiitoksia jo etukäteen!
     
  2. Riku123

    Riku123 1st gear

    Mitenkäs jos muotoilisi kansia? Samallahan voisi palotiloistakin saada hieman paremmin toimivat, jos tietää mitä tekee... Vai onko kansista yleensä mahdollista ottaa mitään pois?
     
  3. cartman

    cartman 1st gear

    nimenomaan.. jos tietää mitä tekee. mutta kun en bmw:n palotilan muotoilemisesta tiedä. kansihan on jo alkujaan melko hyvä ja virtaa vakiona 170hp, joten muutos perstuntumalta tuskin olisi parempaan päin. palotila on männän patin muotoinen, ja jos pattia madaltaisi niin kokonais-palotilan muoto ei muuttuisi, se ainoastaan syvenisi, mikä tuskin vaikuttaa palotapahtumaan kovin dramaattisesti. tämän takia mieluummin sorvaisin mäntiä, jos ne vaan kestävät?
     
  4. mg

    mg Gearhead

    jos noi on mahlen takomukit, KAIT (ei oo tietoo) ne kestää sen et ottaa sen 2.5mm poies. jos ei oo ni sit en tekis mittää..
    mutta muakin kiinostais saada infoooh..
     
  5. cartman

    cartman 1st gear

    ne on siis bmw:n alkuperäiset valu-mahlet. kuulemma kestää paremmin ahtoja kuin ne kuplan cima/mahle ns. takomännät. löysin tarvikkeena kansipahvin, joka on 0,3mm vakiota paksumpi (ja 60mk halvempi!), joten männistä ei tarvinnut raapaista kuin 1,6mm siivut. sittenhän sen näkee kestääkö vai ei...
     
  6. mg

    mg Gearhead

    jos ei kestä. niin tulleepi -vähä- isompi lasku.. tosin Ross:ilta saa kyl mittatilaustyönä männät..
     
  7. cartman

    cartman 1st gear

    no enpä tiedä kun ei siihen alakertaan oo mitään kallista laitettu. ja noita neloskoneitahan saa muutamalla satasella (mk) kun porukka laittaa innoissaan kutosia...
     
  8. Anonymous

    Anonymous Guest

    Hyvin tuntuu kestävän myös BMW:n vakiomännät ja kansipahvi. Tutulla on vakio 2.5 24v moottori ahdettuna, siis ihan vakio männillä (puristus suhde 10:1) ja kansipahvilla!Käyttää 0.7-1.0 ahtopainetta, on iso cooleri ja tarkan seos ja ennakko säädön ansiosta(hestec) on pysynyt kasassa ja toimii hienosti.
    Kesän ajot on takana ja on riivattu normaalin katuajon lisäksi myös varttimailia ja mutkarataa, tehoakin on kivasti...moottori olis vissiin myynnissä nyt kun on isompi kone tekeillä.
     
  9. Anonymous

    Anonymous Guest

    Tee se turbo kone bemarin kaks litrasesta kaasutin nelos koneesta, siinä on vakiona 8.2 puristus suhde kahdeksan vastapainoinen kampura iso venttiili/kanavainen kansi mikä virtaa täysin vakiona moin 200hv.
     

Kerro tästä muillekin!