Männän max nopeus

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Moottori', aloittaja linc-77, 28.3.2004.

  1. linc-77

    linc-77 Gearhead

    Mahtaako tuo olla haitallista kun "engine analyzer" herjaa että männän nopeus on liian suuri?
    Kone on siis ford 400m jossa poraus / isku on 4 / 4 ja kangen pituus 6.58"
    On ihan vakio mitat tuommosessa koneessa
    Paljonkohan kärsii kierroksia?
     
  2. SamiL

    SamiL Gearhead

    Pitkästä iskustahan se seuraa. Fordin 400:aa pitempi-iskuisia V-moottoreita ei taida montaa olla. Mäntä hinkkaa sylinteriä pidemmän matkan kierrosta kohti kuin lyhytiskuisemmassa. Ei kai se mitään, jos ei ota paljon kierroksia. Onneksi lohko on tehty fordiumista.
     
  3. linc-77

    linc-77 Gearhead

    186,6kW /4448 I/min ja 491,6Nm / 1523 I/min
    Tuommoset tuli oikeasta dynosta
    Tuota vaan rupesin tuossa ihmettelemään kun tehokäyrä jatkaa nousuaan samaa tappavaa tahtia, että paljonko kärsii kierrättää?
    Dynotus lopetettu tohon 4448 rpm kohdalle
     
  4. karjalai

    karjalai Gearhead

    Katoppa vaikka piruuttas Chevyn 350:llä, sama homma hieman vakiota korkeemmilla kierroksilla..

    Mielestäni herjaa liian herkästi tuosta männän nopeudesta. En siis väitä kuitenkaan ettei olis tärkeä asia, mutta..

    edit: ja tää oli tohon ekaan viestiin

    <font size=-1>[ Tätä viestiä muokkasi: karjalai 2004-03-28 16:27 ]</font>
     
  5. RockHQ

    RockHQ 3rd gear

    Joo mulla herjas kans isolohko-oldsin kanssa männän nopeudesta (bore/stroke 4.156/4.250), oli 4250 ft/min 6000 kierroksella.
     
  6. Hatman

    Hatman Gearhead

    Linc-77, oliko engine analyzerin tulokset lähelläkään oikeen dynon antamia tuloksia?
     
  7. linc-77

    linc-77 Gearhead

    Itseasiassa aika lähelle menee
    EA antaa tulokseksi 182kW/4300rpm ja vääntö 447Nm/2300rpm. Tuosta todellisesta puristus-suhteesta ei ole varmuutta kun kansia on laskettu, lisäksi kone kiertää selkeästi enemmän kuin mitä ohjelman mukaan pitäis. Myöskään tuo vääntökäyrä ei ole ihan noin laaja todellisuudessa. Toisaalta toi dynotuskin on hiukan epätarkka kun automaatti haluaa vaihtaa pienemmälle, joten kaasua ei voi polkasta pohjaan kuin vasta yli 100kmh nopeuksissa
    Mittausnopeudet oli tuolla 90-202kmh välillä
    Kannattaa muuten olla renkaat tasapainossa kun menee testiin :smile:
     
  8. Hatman

    Hatman Gearhead

    Mitäs muuten tollaine dynossa käyttö maksais? Tarkoitus olis käyttää, kunhan saan koneen rakennettua loppuun.
     
  9. macci

    macci 1st gear

    Veikkolassa on toden mukainen dyno, Sen firman nimi on Tuning-World oy
     
  10. macci

    macci 1st gear

    Veikkolassa on toden mukainen dyno, Sen firman nimi on Tuning-World oy
     
  11. Anonymous

    Anonymous Guest

    Oiskohan mitään jos irroittais kick-down vaijerin dynotuksen ajaksi...? :wink:
     
  12. Ranchero-78

    Ranchero-78 1st gear

    Elä nyt tuommoista,.. saattaapi jopa ohrasesti käydä sopivalla laatikolla kun se kickdown voi vaikuttaa kytkinlevyjen/pantojen pitovoimaan.
     
  13. linc-77

    linc-77 Gearhead

    Fordissa on alipaineservo ton kick down vivuston lisänä.
    Toisaalta mulle oli muut asiat tärkeämpiä kuin pelkkä tehomittaus :wink:

    <font size=-1>[ Tätä viestiä muokkasi: linc-77 2004-03-30 20:07 ]</font>
     
  14. Anonymous

    Anonymous Guest

    Eikös Tuning-World lopettanut jo melkein vuosi sitten, ympäristölupa-ongelmien takia. Naapurit olivat valitelleet melusta.
     
  15. Anonymous

    Anonymous Guest

    21m/s lienee kestävyyden rajana pidetty arvo jo pitkään. Sen yli kun mennään niin joku antaa hyvin äkkiä periksi.

    Äkkiä laskettuna 4 tuuman iskulla 5000rpm kiekoilla mäntänopeus on (0.1016mx2x5000rpm)/60s=20.32m/s.
     
  16. Anonymous

    Anonymous Guest

    korjaus ylempään, laskelma siis 6000rpm kiekoilla, ei 5000.
     

Kerro tästä muillekin!