männän venttiilikaiverruksen kysymys

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Moottori', aloittaja elcamino0365, 3.6.2011.

  1. elcamino0365

    elcamino0365 3rd gear

    eli kun nyt mulla on tasapää männät missä on venttiileille kaiverrukset niin kun tarkoitus on ostaa pattipää/dome männät niin jos niissä on venttiileille myös kaiverrukset niin onko kaiverrus yhtä syvä kuin tasapäämännissä? siis että eihän se "patti" osuus vaikuta sen venttiilin kaiverruksen kohdan korkeuteen männässä?
     
  2. SuperGas

    SuperGas Gearhead

    Nyt tulee MuTua...
    Itse arvelisin, että pattipäämännissä venttiilitasku saattaa olla jopa syvempi kuin tasapäisissä. Mitäs muu raati on mieltä?
     
  3. 4d sedan

    4d sedan Double Gearhead

    Kyllä ne kolot yleensä löytyy männistä ja se patti on muotoiltu muualle mäntään. Mitata ne kolot kannattaa koekasauksella, vaikka vanhoilla kannentiivisteillä ja sinitarraa tms. venttiilinkokoihin että tarvittava välys löytyy jos eroo on syvyydessä verrattuna vanhoihin. Ja vanhoistahan se piti olla mitattu, eiks niin.
    Sbc:ssä kolojen riittävyys tulee eteen yleensä vasta melko reippaalla nokalla mutta kanstii siis mitata kun on helppo toimenpide. Hydraulisesta nostajasta kannattaa modata kokoonpainumaton kokeilessa ja pyöräyttää konetta pari kierrosta oikeeseen pyörmisissuuntaan....
     
  4. elcamino0365

    elcamino0365 3rd gear

    no nostoa mulla on imu .608 ja pako.615. kansina mulla on 64cc palotiloilla olevat mikkikannet. niin ajattelin jotain 150 comen mäntiä esim tälläisiä:

    http://cgi.ebay.com/ebaymotors/New-KB-1 ... ccessories

    Ja lisää tyhmiä kysymyksiä että tarviiko12.5 rutuilla jo erikoisia laakerita ja miten toimii vielä esim Shellin V-powerilla?
     
  5. SuperGas

    SuperGas Gearhead

    Juuri näin, eli mitata kannattaa aina! Vaikka kolmeen kertaan.
    Nämä ei ole niin mukavia ylläreitä...
    [​IMG]
    edit: vähän myöhässä...
     
  6. 4d sedan

    4d sedan Double Gearhead

    ^Voi vak.

    Se vielä unohtu mainita että nokka täytys olla sit jo ajoitettu kohilleen kun tarkistusta tehdään, vaikuttaa kans sellasissa tapauksissa joissa välys on tärpillä......


    Muihin kysymyksiin: Ei mene kyllä V-Powerilla rautakantinen sbc noilla puristuksilla. Onko muuten mahdollista käyttää noin suuria nostoja mikkien kans? Mitä ne virtaa noilla nostoilla vai onko kanavat jo sekasin?
    Enkä kyllä tekis noin, krhm, laaduttomilla männillä tuollaista pataa, kunnon takoset kehiin(JE, Ross tai Wiseco). Onko alakerta siinä tolassa että kestää noi kamat?
    Nämä nyt vaan on mielipiteitä ja olen aina ollut aika pessimistinen kestojen suhteen mutta halusin kertoo....
     
  7. Mudracer

    Mudracer Double Gearhead

    Mikkikansiin täytyy tehdä aika paljon pikku hommia että edes kunnon venajouset sopii tollaselle nenälle. Jos toi on vielä katukäytössä niin ehkä on valittu sieltä listasta sopiva + 4x rajumpi ylöspäin kun normaalisti se mitä hinkuu ja siitä yx miedompi yleensä toimii.
    SuperGas:silla on nokka ollut pikkasen liian aikaisella mutta osuma on kyllä siisti, ite tappelin pari viikkoa saman ongelman kanssa tollasilla männillä jotka meni uudempiin LT1 alukansiin.[​IMG]

    Ainoa konsti kierrättää hyvin mielin "tappiin" oli pistää nenää reippaasti myöhäiselle jotta mäntä kerkiää pakovenan alta karkuun ennen ottia. Niin ja nenä oli vielä x kertaa miedompi kuin toi+.600 nostoinen.
     
  8. Mopar

    Mopar Gearhead

    Pakko-ohjatut venttiilit :odroll:
     
  9. SuperGas

    SuperGas Gearhead

    Nokka oli kyllä ajoitettu nokkakortin mukaisesti, neljä astetta ennakkoa. Tuo kuvasta nähty on monien virheiden summa:
    -Pakopuolella mäntä-venttiilivälys pitäisi olla .100", mulla oli .094". Toimisi (ehkä) jos kaikki muutkin osat olisivat kohdillaan.
    - Nokkakortti suositteli liian mietoja jousia. Uudempaan kataloogiin tämä oli päivitetty, mutta minulle liian myöhään...
    - Teräsretainerit eivät ole kierroskoneita varten. Teräksinen 32g, titaaniretainer 12.9g. Prosenteissa jo iso säästö.

    Summa summarum: Aina ei kannata olettaa, välillä pitää ottaa asioista selvää. Vaikka sitten näin oman kantapään kautta. :oops:
     
  10. paja1

    paja1 Double Gearhead

    tässäkin olis pienellä koekasauksella nähty mitä siellä sisuksissa oikeasti tapahtuu:
    [​IMG]
    [​IMG]
    ei olis paljon tarvinu vinkua pyöräyttää niin totakaan napsua ei olis käyny. tosin noissa koneissa oli paljon muutakin filunkia.noi kuvat on samasta projektista ku tämä:
    http://www.overdrive.fi/forum/viewtopic ... highlight=
     
  11. SuperGas

    SuperGas Gearhead

    Olen kuullut eräältä nykyään hyvin aktiiviselta tiimipäälliköltä, että: ”osat on tehty sitä varten että ne menee rikki.” Tuli vähän aikaa hymyiltyä sisäänpäin, mutta tuota kun mietiskelee riittävän pitkään, ei voi muuta todeta kuin että oikeassa on.

    Jos kaikki osat kestäisivät, kukaan ei ostaisi koskaan uusia. Tämä heijastuisi hintoihin; massatuotanto muuttuisi täysin käsityöksi. Ja työ maksaa. Kestävät osat sitten siirtyisivät sukukalleuksina sukupolvelta toiselle...

    Onneksi täältä löytyy itseni lisäksi muitakin, sanotaan nyt suoraan, epäonnistujia, jotka pitävät aftermarket –osien tuotantorattaat pyörimässä ja osaltaan omalla lompakollaan auttavat kanssaharrastajia saamaan mahdollisimman paljon erilaista ja –hintaista ”viriosaa”. Amen!

    Ja offtopicista kiireesti takaisin varsinaiseen aiheeseen ;)
     
  12. elcamino0365

    elcamino0365 3rd gear

    Laitoin tohon väärän linkin, piti olla 100 domella ja puristuksia tulis 11.5 paikkeille. :oops: Tällä hetkellä on puristukset 10.4ssä. Ja eihän tossa nokassa ole 1.5 keinuilla nostoa kuin 570/576.
    Ja mua ainakin käskettiin laittaa ajoitusmerkit nollaan ja enkä ole nokkaa ajoittanut mitenkään. Ja käsin on paljon pyöritelty ennen käynnistystä ja on käynyt ja ajettukin. Tosin mitään rajumpia kiihdytyksiä ei ole harrastettu vielä. Ja tosiaan kansiin juoduttiin työstämään jousille lisää tilaa että mahtuu.
    No mut ei kai tollaisia mäntiä myydä jos ne hajoaa jo tyyliin ekalla käynnistyksellä tai ekoilla vedoilla. Toki varmaan Rahalla saa parempaakin mut tällä hetkellä ei oo budjetissa varaa, ja voihan olla että jää dome männätkin hankkimatta ja ajellaa vanhoilla. :D
     
  13. Mopar

    Mopar Gearhead

    Tästähän tuli tv:stä hiljakkoin ohjelma, kun aamerikkalaiset keksi kulutus tavaroille iän, eli tavaroille tietty elinkaari, että saadaan kulutusyhteiskunta toimimaan.
    Silloin euroopassa (-30 luvulla) saksalaiset esim tekivät kaikki taloustavarat liian kestäviksi.
    Nykyään kun kaikki tehään kiinassa, on tuo hyödykkeiden kiertokulku vain nopeutunut kiihtyvällä tahdilla.
    Sorry :odroll: ei liittynyt venttiili taskuihin....
     

Kerro tästä muillekin!