Männistä

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Street & Race', aloittaja Bätmobiili, 19.12.2003.

  1. Bätmobiili

    Bätmobiili 1st gear

    Mites kun mun kone 350cid saa RPM sarjan yläkerran, mutta alakerta on kuin uusi, mutta valutavaraa. Kestää kyllä ton 6000rpm, mutta olisko takomännät hyvä sijoitus? Seokset on kohdallaan (mittari) joten kyllä valutavarakin kestää.... Oikeestaan ajattelin että jos laitan takomännät niin riittäiskö pelkkä hoonaus ja std männät???
     
  2. Mopeman

    Mopeman 3rd gear

    En usko, että vapaastihönkäävällä miedohkolla koneella voittaa mitään takomännillä valuihin verrattuna.
     
  3. Bätmobiili

    Bätmobiili 1st gear

    Eli turha purkaa alakertaa lisää vain loiskelevyn ja paremmat pultit! Mites toi puristus-suhde? nyt 10.25:1 uskaltaako kansia laskea? Ja jos uskaltaa niin mikä on max. puristus-suhde? Bensana 98E.
     
  4. Anonymous

    Anonymous Guest

    puristus tuntuu olevan kohdallaan, en itse lähtisi kansia höyläämään jos neekerin työstöjälki on ok. Kestää rpm nokalla ehkä jopa 11:1
     
  5. 67Camaro

    67Camaro 1st gear

    Itsellä oli 406 SBC:ssä Performer RPM nokka ja imusarja, ja TRW:n 11:1 takomännillä hyvin rokkasi ilman pienintäkään nakutusta 98eellä. Kannet olivat viilatut mikkikannet Manleyn Race-Flo venoilla. Jos Fast37:lle tulee RPM alukannet, puristuskestävyys rautakansia parempi.


    <font size=-1>[ Tätä viestiä muokkasi: 67Camaro 2003-12-21 11:22 ]</font>
     
  6. Bätmobiili

    Bätmobiili 1st gear

    Kannet on rautaiset hyvät valu#441 kannet! Venttiilit suurennan vielä 2.02/1.6 kokoisiin ja katsotaan sitten kuinka pata toimii :smile:
     
  7. 67Camaro

    67Camaro 1st gear

    Oolrait, meikäläisellä viilatut #461 mikit, 2.02/1.6 Manley venoilla ja Lunatin tuplavenajousilla. Sun paketti pitäisi kyllä toimia 11:1 rutulla, mutta tuskin ero on mikään valtava 10.25 verrattuna, joku hepo lisää ja vähän extravääntöä. Itsellä dynotusohjelmalla 10.25 ja 11 rutun ero oli 10 HP ja 10 lbs/ft
     
  8. Anonymous

    Anonymous Guest

    Muistan jostakin lukeneeni että 0.010 pienennys kansi-mäntä välyksessä olisi 7hp tollasessa tyypillisessä 350 chevyssä. Että se puoli kuntoon, jotain 0.03-0.04 väliltä.
     
  9. Anonymous

    Anonymous Guest

    ja parantaa muuten puristuskestävyyttäkin toi hyvä quench, on ollut jopa vähän alle 0.030" ja 7000rpm
     
  10. Bätmobiili

    Bätmobiili 1st gear

    Onko noi mitat tuumissa? Ajatelin vaan että jos käskis hiukan "oikasta" kansitasoa ja ottaa lähes ilmaiset 10hp:tä kotiin :smile: Minkä verran puristus nouseen tolla 0.010:llä jos vakio puristus on toi 10.25 ja kansien palotilat 76cc?
     
  11. Anonymous

    Anonymous Guest

  12. Anonymous

    Anonymous Guest

    höylää ensin lohkosta niin että männät tulevat ihan lohkon yläosan tasalle tai vaikka 0.005 tai 0.010 yli sen, sitten pääsis tavallisella 0.041 kansipahvilla tohon 0.030-0.040 quenchiin. Sitten vasta laske kansia jos jää alle 11:1 tai niitä tarvii oikasta.

    jos et halua höylätä lohkoa ja männät jää lohkon ylätason alapuolelle vaikka 0.015 - 0.025 niin sitten 0.015 ohut steelshim tyyppinen kansipahvi

    kun kerran sb chevyssä on quench tyyppinen palotila niin sitä kannattaa käyttää hyödyksi. Nousee samalla se puristus vähän.
     
  13. Mopeman

    Mopeman 3rd gear

    .040" on ihan hyvä mitta tohon; siinä toimii jo "quench" ihan kelvollsesti ja se on täysin turvallinen teräsveiveillä. Kun mennään yli .080", on kaikki quench menetetty, ja vaikka ruttu laskee .040":stä .080":n mentäessä nakutusherkkyys senkun kasvaa. Ite en lähtis kauheesti alle ton .040:n menemään koska siinä on jo suurin tehollinen hyöty tosta saatu ja se on ollut toistaseks ainakin turvallinen myös isoporauksisille moteille. Oon käynyt pienimmillään jossain .025":ssä 4 tuuman porauksella, muttei se mua mitenkään vakuuttanut. Sen takia ite jätän sen mieluummin liian isoksi kuin liian pieneksi. Äijät jotka oikeen hieroo ja hakee tota rajaa höylää tietyssä vaiheessa satkun kerrallaan, kasaa ja käyttää sekä tsekkaa palotoilat ja männän päät. Homma lopetetaan sitten kun ei enää muodostu lainkaan karstaa tolle quench alueelle. Mutta kuten sanottu, .040 on ihan hyvä eikä varmasti tuu osumia.
     
  14. Bätmobiili

    Bätmobiili 1st gear

    Ihan kaikkia noita tietoja ei vielä ole joten laskeminen ei onnistu :sad: Mutta pystyykö yhtään sanomaan mitä tollanen 76cc palotiloilla saavutettava 10.25 puristus nousis pelkästään ohuisiin kansitiivisteisiin vaihdettaessa?
     
  15. Anonymous

    Anonymous Guest

    no mitä tietoja puuttuu?
     
  16. Anonymous

    Anonymous Guest

    4.100 poraus, 0.015 paksu = 3.25cc
    4.166 poraus, 0.041 paksu = 9.16cc

    eli ohuempi kansipahvi parantaa quenchia ja pienentää palotilaa noin 6cc
     
  17. Bätmobiili

    Bätmobiili 1st gear

    tiivisteiden paksuudet ja tieto mihin korkeuteen mäntä tulee! kun en siis tiedä muuta kuin 76cc ja 10.25:1
     
  18. Anonymous

    Anonymous Guest

    männissäsi on luultavasti 11cc dome ja ne ovat noin 0.025" syvällä sylinterissä yläkuolokohdassaan.

    0.015 pahvilla ja 76cc palotilalla puristavat 10.90

    0.041 pahvilla ja 64cc palotilalla 11.80

    eli ohut kansipahvi sinne vaan ja ei plaanauksia jos tasot ovat suorassa.
     
  19. Bätmobiili

    Bätmobiili 1st gear

    tota 10.90:1 lukemaa ei varmaan kannata valumännillä ylittää joo :smile: kiitos tiedoista!
     

Kerro tästä muillekin!