Mäntä poks.

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Moottori', aloittaja Kimmeli, 12.7.2009.

  1. Kimmeli

    Kimmeli Gearhead

    Mopen 360:n männille kävi vastaavasti (Keith Blackin hyperttiset), seitsemästä männästä pala pois samassa kohtaa, tosin yläpään ja ekan renkaan kohdalta, syynä oli ilmeisesti liian pieni renkaan välys.
     
  2. 4d sedan

    4d sedan Double Gearhead

    Liian pieneen renkaan välykseen noita on hajonnu ja se lienee se yleisin syy, hyperi useasti vaatii selkeesti suuremmat välykset renkaalle. Toinen syy on nakuttaminen, sekin hajottaa renkaiden välin. Meniks lohkokin paskaks?
     
  3. Lintta cruiser

    Lintta cruiser Gearhead

    Minkä tehtaan?

    Pitää olla mäntätehtaan mukaan.

    RING END GAP RECOMMENDATION GUIDE (FOR 4.000 INCH BORE)

    Speed Pro Top Rings

    (ductile iron, 4" bore) 4.000" Example Minimum Gap Factor
    Moderate Performance .016 - .018 (.004 per inch of bore diameter)
    Drag Racing, Oval Track .018 - .020 (.0045 per inch of bore diameter)
    Nitrous Oxide - Street .020 - .022 (.005 per inch of bore diameter)
    Nitrous Oxide - Drag .028 - .030 (.007 per inch of bore diameter)
    Supercharged .024 - .026 (.006 per inch of bore diameter)


    Speed Pro 2nd Rings
    (cast Iron, 4" bore) 4.000" Example Minimum Gap Factor
    Moderate Performance .020 - .022 (.005 per inch of bore diameter)
    Drag Racing, Oval Track .022 - .024 (.0055 per inch of bore diameter)
    Nitrous Oxide - Street .024 - .026 (.006 per inch of bore diameter)
    Nitrous Oxide - Drag .028 - .030 (.007 per inch of bore diameter)
    Supercharged .024 - .026 (.006 per inch of bore diameter)
     
  4. Ck

    Ck Gearhead

    Tehtaan mittoja on monenlaisia. Välys on aina syytä mitata ja renkaita ON viilattava jos välys on liian pieni.
     
  5. F-body

    F-body Gearhead

    Nakutus hajoittaa ylimmäisen renkaan yläpuolelta männän reunan. Taitaa olla ollut liian pienet männänrengas välykset. Hyperit tarvitsevat suuremmat välykset vakiomäntiin verraten. KB:n sivuilta ainakin aiheesta löytyy juttua.
     
  6. raceman

    raceman Gearhead

    keith blacking hyperi männissä piti olla tupla välys ylemmässä renkaassa.
    omasa vanhassa konessa oli luokkaa 0.80-0.90mm tai jotain sinnepäin.
     
  7. 4d sedan

    4d sedan Double Gearhead

    Joo, nakutus yleisesti hajottaa sen näin mutta on muitakin mahdollisuuksia. Joskus koko laki on röpeliöinen ja syy on helppo sanoo mutta joskus mäntä hajoo just siks kun se ei mekaanisesti kestä nakuttamisen aiheuttamaa painetta. Pari tapausta tiedän että on mennyt ihan laatumäntä jossa on ollut kaikki välykset kohillaan niin juuri tuollain rikki ja rikkoutuminen on johtunut nakutuksesta. Mutta niinkun sanottua, yleisesti väärät välykset renkaissa sen rikkoutumisen aiheuttaa....
     
  8. kime2

    kime2 Gearhead

    Tuollasilla välyksillä ne kyllä kestää,tuota luokkaa meilläkin on nyt käytössä ja nyt on 5:s kesä käynnissä,tosin yks kesä oli melkein välikesä lootaspesialistin takia :)
     
  9. palotila

    palotila Gearhead

    Miten huomasit tuon palan irtoamisen? Oliko muu syy purkaa kone?
     
  10. chaddy

    chaddy 1st gear

    Mulla olis sulle vastaavat tilalle viilattavillla renkailla
    040 5017647
     
  11. fairlane

    fairlane Gearhead

    mulla on ollut kb mäntiä ja ainakin kb ilmottaa ton extra välyksen hyperneutectic männillä selkeesti, lienee speed proon hyperneutecticit sama asia

    Example: 4" bore "Street Normally Aspirated" = 4" bore x .0065 = .026 top ring end gap. NOTE: Second ring end gaps do not need extra clearance

    löytyy tuolta
    http://kb-silvolite.com/article.php?action=read&A_id=32
     

Kerro tästä muillekin!