Mäntävaurio ( ahdettu V8 )

Ketju osiossa 'Moottori', aloittaja XJR, 25.11.2014.

  1. XJR

    XJR 2nd gear

    Tuollainen on yhden pytyn Mahle valumäntä.


    https://www.youtube.com/watch?v=YXCUdCX ... 7HCkgr5EYA

    Vartilla meni loppukesästä. Seokset 12.0 80/20 98/VP109:n seoksella. NGK Iridium-tulpassa 7 lämpöarvolla meni eletrodit yhteen. Tulpanvaihdon jälkeen ajeltu 2000km normisti max 3000rpm, ei sivuääniä, tulppa normaali. Muut pytyt ok. Bensa haiskahtaa kabiinissa kun pitemmän ajon päätteeksi kone käy tyhjäkäynnillä. Vauriopuolen seosmittari seilailee hetken aikaa rikkaammalla. Sama havaittu kun päästömittaukset otettu kummastakin putkesta erikseen. Lambda ja HC arvot ( HC 49 vs 28 ) korkeammat kun ehjässä - erityisesti tyhjäkäynnillä.
    Kun pajalla katsoivat ekan kerran endoskoopilla niin tuomio oli, että koko männän laki sulanut ja se motti on siinä sitten. Puristus/ohivuotomittaus kuullosti turhalta. Tässä itse otetussa videossa näkyy lähinnä tuo palan puuttuminen reunalta ja roiskeet keskemmällä. Neliventtiilikansi ja Nikasil-pinnoite seinämissä.
    Suuttimet tiedetysti liian pienet ja olleet täyskaasulla 100% aukioloilla. Öljyt pysyneet ihan ookoona kun sitä tehostetusti seurattu.

    Oliskos guruilla tietoa/arvausta mistä bensankatku lämpimällä koneella kuormituksen jälkeen tyhjäkäynnillä johtuu? Puhaltaa ohi, venttiili saanut kipeää vai vikaantunut suutin roiskii pyttyyn miten sattuu?
    Jos seos/bensankatku korjaantuisi pelkällä muutaman tunnin suuttimen vaihdolla niin se toki tehtäisiin ja ajeltaisiin sitten siististi. Jos jokin muu hajalla niin......se siitä.
     
  2. C-barge

    C-barge Gearhead

    Ihan norminäköstä shittii. Eli detonoinuhan toi on mokoma. Ei kai siin ku kunnon mäntää tilalle ja sit tarpeeks suutinta sekä ennakot järkevinä.
     
  3. XJR

    XJR 2nd gear

    Ajatuksia mistä bensankatku juontaa juurensa?
     
  4. C-barge

    C-barge Gearhead

    No ohivuotomittauksella ainakin noi venttiilivuodot sais katottua. Bensaa ei kauheesti tarvi olla haistakseen, en kyl osaa oikeen ehdottaa mitään ku voi olla mitä thansa maan ja taivaan väliltä.
     
  5. peltsi

    peltsi Gearhead

    Haistappa öljyjä
     
  6. Turbiini

    Turbiini Gearhead

    Millainen huohotusjärjestelmä, jos avoin ni sieltä kauttahan se bensan haju ulkoilmaan tulee, ohipuhallusta on tuossa melkovarmasti jo paljon. Nakuvauriolta tai reilulta ylikuumenemiselta näyttää. Nakutuksen aiheuttajana sitten joko rikkinäinen suutin tai liika sytkä ennakko tai niiden yhdistelmä.

    Varsin tutulta näyttävä vaurio eräs ahdettu kutonen teki männistä varsin saman näköisiä, mutta aivan ranromisti eri sylintereihin vaikka kuinka yritettiin dynossakin nakutusta kuunnella ja säädellä, mutta kiskäytössä ilmeisesti imulämmöt nousi ylemmäs jonka seurauksena aloitti nakuttelun. Siinä ongelma ratkes kun siirryttiin etanoliin. Olis kyllä varmaan loppunu silläkin kun olis siirtäny öljynjäähdyttimen pois coolerin edestä, joutokäynnillä lähtölupaa odotellessa oli välillä coolerikin melkein 50 asteiseksi lämminny.
     
  7. XJR

    XJR 2nd gear

    Jos nämä custom madet olisi nyt sitten ne kunnon männät. Pinnoitetta päälle/sivuun/palotilaan/venttiileihin sekä öljyruiskua alta.

    [​IMG]

    [​IMG]
     
  8. josu

    josu Gearhead

    kyllähän ne vakio osatkin hyvin pitkälle piisaa kunhan on säädöt kohdallaan tai sitten toisin päin,kaikki saa paskax vaikka olisi miten hipo juttuja jos säädöt on päin persettä,ei muuta kuin uuden romut koneeseen ja siiten säätämään tai säädättämään sellaisella ukolla joka osaa asiansa ja baanalle:)
    Oisko tässä vaiheessa järkevää vaihtaa E85selle,säästys monelta murheelta.
     

Kerro tästä muillekin!