Mäntien kääntäminen

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Moottori', aloittaja Bluestone, 11.5.2021.

  1. Bluestone

    Bluestone Double Gearhead

    Youtuubissa "riehuu" kiivaana väittely aiheesta V8 moottorin mäntien kääntäminen viritysmielessä. Hakutoiminnolla löytyi täältä od:lta joku ketju "BBM männät sekaisin", jossa aihetta sivuttiin. Youtubessa Uncle Tony vannoo asian nimeen ja muut perustelee toimenpiteen tarpeettomuutta, koska muutenhan olisi kaikissa aftermarket männissä tehty vastaava männäntapin siirto ( esim Freiburger/Dulcich vetoaa tähän).
    Juttuja olen lukenut kotimaisista a-body mopareista 273 commandolla ralli ja ratahommiin ja niissä on muutos tehty, ihan tehtaan ohjeella.
    Mikä on raadin käsitys toimenpiteestä?
    Olisiko syynä a) toimenpiteen halpuus kotivirittäjälle vai b) sääntöasiat; moottoriin ei ole lupa vaihtaa viri-viri mäntiä ??
    Kommentteja :p
     
  2. artsiracing

    artsiracing Gearhead

    Useimmissa aftermarket männissähän on tehty männäntapin siirto, ei kuitenkaan toiseen laitaan vaan keskelle...
     
  3. musta pässi

    musta pässi Gearhead

    Tiesin että ei ole keskellä ainakaan kaikissa moottoreissa männäntappi. Alumännät kalisee kylmänä, joten paine toisella laidalla epäkeskeisen tapin johdosta estää sitä, ainakin näin on kirjoitettu. Olen vissiin parin moottorin pyörimissuunnan muuttanut jolloin männätkin varuiksi käänsin, tutkimatta onko niissä keskellä vai ei. Pyörimissuunnasta johtuen toinen puoli on aina kumminkin painepuoli oli tappi keskellä tai sivussa ymmärtääkseni. Käännöllä jos ei keskellä tappi vähennetään kitkaa ymmärtääkseni ja kierrosherkkyyttä/kierroksia?
     
  4. Kappas. Tätä samaa asiaa pohdiskelin, kun linkkasin Tony-sedän 318 videon tänne. Keskustelin aiheesta kaverinkin kanssa, mutta epäselväksi jäi, että mikä se lopullinen idea on. Miten se vaikuttaa, jos vaikuttaa. Joka tapauksessa vaikutuksen täytyy olla pieni.

    Olisko siinä haluttu symmetriaa, että voi laittaa miten päin vain.
     
  5. Jouni_K

    Jouni_K Gearhead

    Kolinan lisäksi männäntapin paikka (ja siten myös männän kääntäminen mikäli se ei ole keskellä) vaikuttanee myös männän nopeuteen eri kohdissa, ja siten esim seoksen pyörteilyyn, sytytysennakkoon, jne. Mutta todella vähän.
     
  6. f34

    f34 Double Gearhead

    Työtahdin aikana kiertokanki pyritään saamaan voimakeskiöön kun kanki on kampiakselin takia epäkeskeisesti.
    Jos mäntä käännetään, niin vääntää mäntää enemmän epäkeskeisesti ja laahaa enemmän sylinterin seinää vasten.
    On varmaan parempiakin virityskeinoja.
     
  7. Shining Whit

    Shining Whit Gearhead

    Toi on vanha keino mikä on mainittu jo muinaisissa direc connectionin mottiraamautuissa.Taitaa jopa olla Stockissa kielletty? Uskoisin et sil on jonkinlainen vaikutus, mut tuskin yksittäisenä muutoksena juuri huomattavissa. Mut et jos voi valita, ni voi kääntää ja ainakin kuvitella jotain hyötyä. Oon tota itekin käyttänyt kyllä, ei ole aiheuttanut orgasmeja. JA niinku Artsi sano, jos siit ois jotain oikeesti hyötyä niin olis aivan 100% varmaa et virivirimännissä olis toi käänteinen offsetti ja viel ehkä vähän korostettuna.
     
  8. JR35

    JR35 3rd gear

    Oon kuullu että "stanu"-männissä tappi ei oo keskellä sen vuoksi että kone olisi "hiljasempi". Tää kyllä selittäs hyvin sen että takomäntäkoneet "kolisee" varsinkin kylmänä.
     
  9. Väpsy

    Väpsy Gearhead

    Antaahan se samalla hiukan lisää ruttua kun kampikulma muuttuu, siihenkin (uskoisin) vaikutuksen myös pohjaavan. Syö käyttöikää ja kolistaa enempi, mutta mitä sitä ei virityksen alttarille uhraisi :D [​IMG]. Piirsin hätäsesti tommosen kärjistetyn (ja hiton nätin) version aiheesta, kummassakin saman mittanen kiertokanki, ja näkyvissä männän laen korkeus. Mitat on mitä sattuu, ja männäntapin paikka "hiukan" radikaali, mutta noin sai helpommin eron esille.
    [​IMG]
     
    Concarne tykkää tästä.
  10. Slant Sickness

    Slant Sickness Double Gearhead

    Se muinoisiin Berneriläisiin kilpavaliantteihin ja kala-autoon liitetty tarina taisi olla mielummin niin päin kokoon laitettu, että männät kääntämällä moottorille tuli pidempi toiminta-aika.
     
  11. artsiracing

    artsiracing Gearhead

    Tuossa sun piirustuksessa ei kampiakselilinja ole keskellä sylinteriä.
    Jos ne olis linjassaan, niin paras tulos tulisi männäntapin ollessa keskellä.
     
    chevy 2 ja Väpsy tykkäävät tästä.
  12. Väpsy

    Väpsy Gearhead

    Juu ei ole missään mittakaavassa, suhteessa tai yleensäkään sijoittelussa hirveästi aikaa käytetty, lähinnä vaan tuhersin pikaisesti jotakin selventämään ajatusta tekstin lisäksi.
    Ja totta, puristuksen kannalta niin olisi.
     
  13. Shining Whit

    Shining Whit Gearhead

    Eikä silläkään ole puristussuhteen kannalta väliä onks se tappi keskellä vai reunassa, mut yläkuolokohdan kohtaa se pikkasen muuttaa.
     
  14. hantta

    hantta Double Gearhead

    Asensin Chevyyn vanhan, väärinpäinpyörivän Chris craft- letukan pikkulohkon muuttamalla nokan ja jakopään, eikä kalissut eikä kilissyt, krouvilla mittauksella tappi oli keskellä.
     
  15. Bluestone

    Bluestone Double Gearhead

    Eli päädytäänkö tässä nyt siihen, että a) jotain vaikutusta on (ollut ainakin mopareissa; kun kerta niiden raamatut ovat kehottaneet niin tekemään?), b) ensisijaisesti halpa viritystapa ( jos edellinen pitää paikkansa) ja c) mahdolliset hyödyt on huomioitu jälkituotanto männissä jo lähtökohtaisesti. ??

    Case Closed! :):D
     
  16. tero79

    tero79 3rd gear

    eikös tätä oo käytetty moparin 440 moteissa.. niissähän tappi on hiukan sivussa.. yleisesti keskellä suurimmassa osassa.. sillä saadaan mäntää hiukan ylemmäs mutta mikä se varsinainen tuntuva hyöty on? Saatanallinen nousuhumala ja siemensyöksy?
     
  17. Se on ohi vasta, kun lihava nainen puhaltaa puhaltaa pilliin..;);)
     
    Bluestone ja tero79 tykkäävät tästä.
  18. artsiracing

    artsiracing Gearhead

    Eiköhän se yläkuolokohta ole aina siinä kohtaa kun kampuran veivinkaula on ylhäällä. Jos tappi on sivussa niin mäntä jää aavistuksen alemmas.
    Kun sivussa olevan tapin veivi on suorassa sylinteriin nähden, niin veivinkaula ei ole yläkuolokahdassa. Tässäkin tapauksessa yläkuolokohta on veivinkaulan ollessa ylimmässä asennossaan, kuten se on tapin ollessa keskelläkin.

    Lisää mielenkiintoisia teorioita! :D
     
  19. Jouni_K

    Jouni_K Gearhead

    Jos oletetaan että männäntappi on ylämäen puolella, niin siinä kohtaa kun veivinkaula on ylhäällä, mäntä tulee jo alaspäin. Eli männän yläkuolokohta on ennen sitä kun kaula on ylhäällä. Ei tosin paljoa, mutta vähän.
     
  20. artsiracing

    artsiracing Gearhead

    Saattaa se olla noinkin, vai kumoaisko nuo kaksi asiaa toisensa ja mäntä viipyy kauemmin yläkuolokohdassa, ellei se tappi nyt aivan kilometriä ole sivussa! :p

    Taitaa tuo äkillinen auringon paahde saada ajattelemaan turhia asioita, vois olla viisaampaa lähteä terassille...
     

Kerro tästä muillekin!