Malibu ja menohaluttomuus.

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Yleistä rakentelusta', aloittaja lucky74, 6.8.2020.

  1. lucky74

    lucky74 3rd gear

    Pihaan tuli haalittua 70-luvun lopun malibu 327/350 tekniikalla.
    Sen verran noviisi näiden viritettyjen kanssa että kysellään viisaammilta.
    Motissa 10,2 puristukset, edelin rpm alukannet, airgap imari ja 600 holley.
    Nokka mekaaninen kovilla nostajilla asteita 284? Nosto nokalta mitaten 13,5mm.Vähän mutupohjal hima mitattu. Laatikko vaihtaa sievästi ja turbiini 2500 stallilla. Peränä lukoton vakio helvetin harvalla välläril. 2,?
    Mutta kysymys kuuluu että mitä vois tehrä kun auton liikkeet paikaltaan on ku omistajan sunnuntaiaamuna. Ei oikein lähe. Kierroksia kun on kolme tonnia niin si kyl mennään. Välityksestä johtuen huiput ois jossain formulamaailmassa oikein hyvät mut ei noita jack wheelereitä korppukumeineen o tehty mihinkään poiminopeusvaihteluihin.
    Mikä yhtälössä mättää kun laite tuntuu vähän tunkkaselta. Kiinanjakajan ennakko pitäs olla kohillaan, viikonloppuna saa tarkemman lampun. Mutta ei tuolla kyllä mihinkään kuminpolttomittelöihin mennä. Vaikuttaako perävälläri noin paljon tuohon räväkkyyteen? Vai 327 perusluonne on vaan ni ylävireinen. Palikat vissiin nyt kuitenkin aika hyvät. Neuvoja otetaan vastaan.
     
  2. 12345678910

    12345678910 Gearhead

    Kyllähän sillä välityksellä on väliä melko paljon.
     
  3. artsiracing

    artsiracing Gearhead

    327 rpm-kansilla ja mekaanisella 284 nokalla ei tietenkään juhli alaväännöillä, ja jos siellä on se 2.5 perävälitys, niin varmasti on laiska lähtemään paikaltaan.

    Jos ei koneelle ole tarkoitus tehdä mitään, niin tiuha perävälitys on tosiaan se jolla eloa alkaa paremmin löytymään. Jollain 3.7:lla on jo vähän eri meininki.
     
  4. lucky74

    lucky74 3rd gear


    Tuota tuossa pohdinkin jo että jos vällärin vaihtaa 3,5 paikkeille niin ei ole vielä ihan mahoton maantiellä.
    Toisaalta kuinka "överi"tuo nokkakeppi tuohon kombinaatioon on. Onko noilla palikoilla joku malli parempi? Kukaan tehnyt vastaavan tyyppistä kokoonpanoa. Hydynokka vai tuo kova? Mikähän muuten on suositeltava vena välys tuollaselle? Mites säätö, päteekö tuo kahdessa osassa säätö mikä on manualiin mukaan ainakin normikoneessa vai pitääkö pyöritellä pytty kerrallaan.
     
  5. Mikkis

    Mikkis Double Gearhead

    Mulla on melko liki vastaava tekniikka/auto

    79 Malibu, 355/350 2.74 vällärillä.
    Ei sudi millään ja liikkeellelähtö laiskaa.
    Laitoin linelockin ja johan saa pallon jauhamaan.
    Tosin perä kypsyi lopullisesti.

    Eilen vaihdoin toisen perän, välitys 3.5 luokkaa ja liikkeellelähtö on aivan erilaista.

    Talvella tuo perä vois tulla kaupiteltavaksi.
     
  6. supo

    supo Double Gearhead

    Tulee vanhat hyvät ajat mieleen eli välläri sinne n.3.5-3.7 lukolla niin alkaa tapahtua,itsellä -37 Pontiacissa 4.3 välitys,3200 stallinen turbiini ja ehken karvan ttehokkaampi 327 niin kuljetti 11.5s radalla ja kadulla kohtuu hyvin pyöri takarenkaat joutavaa tarvittaessa ilman jarrua vasten!Loistava kokonaisuus sinulla!
     
    atobee ja 12345678910 tykkäävät tästä.
  7. artsiracing

    artsiracing Gearhead

    Nuo sun kannet ja nokka olis omimmillaan vähän isommassa koneessa, mutta en nyt ala niitä enempää morkkaamaan.
    Vertailun vuoksi vois sanoa että 25 astetta pienemmällä nokalla ja pieniventtiilisillä kansilla joissa kanavakokokin 30cc pienempi, on saavutettu yli 380 heppaa ja muhkea alavääntö, tosin vähän isommassa koneessa.
    Yhteen vähän väljähteneeseen 327:aan tehtiin raggariremontti (rengastus+laakerointi) ja päälle 305:sen kannet sekä Edelin mieto performer nokka, ja sekin työnti 300hp ja väänti alhaalta.

    Asiaan, mekaaninen nokka onkin parempi runsaasti kiertävään koneeseen, ja säädön suhteen tärkeintä on että säädät kunkin venttiilin sen ollessa varmasti kiinni. Itse suosin pytty kerrallaan sytytysjärjestyksen mukaan säätöä.
    Jos se on Compin XE nokka niin kuumavälys on .016", alumiinikantisessa jos säädät kylmänä, niin puolta tiukemmaksi.
     
  8. Hupeli

    Hupeli 2nd gear

    Rakennutin oman koneen joka on 307, 416 portatuilla kansilla.
    Nokaksi tuli edelin 2102.
    Artsin vakuutteluja noudattaen uskalsin tehdä sen.
    Varsinkin kun staattinen meni sinne 10.4 korville.
    Saas nähdä miten menee kun on sen aika.
     
  9. Weijari

    Weijari Gearhead

    Eiks noiden RPM:ien imukanavat ole 185:set tai jopa 170:set, eli ei nyt ämpärin kokoiset ainakaan?

    Siellä sytytyksen ennakoissa voi piillä muutamakin laitumelle karannut humma, varsinkin jos sytytysmerkki ei ole ihan kohdallaan.
     
  10. lucky74

    lucky74 3rd gear

    Näitä tietoja kaipasinkin. Patahan on tehty joskus 2008-10. Ei oma tekele. Nokan asteita on mitattu auton tekijän toimesta ja pääty tämän perusteella tuohon 284?mittaan. On mulla nuo parametrit paperilla mut en mä nousta mitään ymmärrä.
    Harmittaa vaan kun on ihan asiallista hilua ja jotain on mehtässä kulkupuolella. Mulle ois riittäny ihan vakio 305 patakin mutta kun aikuinen mies on heikko hyvän tavaran edessä. Kaippa se on koitettava perävällärillä saada vähän edes parannettua lähtemistä tai si jatkaa alkuperäisen suunnitelman mukaan ja myyä etiäpäin tuo ja etsiä se sportside tai camaro. Kiitos Artsi noista säätöarvoista, tuskin nuo metässä ovatkaan mut saapahan sielun rauhan kun säätää.
     
    isalmela tykkää tästä.

Kerro tästä muillekin!