Mallia poikkeuslupahakemuksiin...

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Yleistä harrastuksesta', aloittaja MansenJamppa, 10.3.2006.

  1. MansenJamppa

    MansenJamppa Gearhead

  2. Fleetline

    Fleetline Gearhead

    Tosi hyvii :rotfl: :rotfl:
     
  3. Tomaso

    Tomaso 3rd gear

    Noi jutut on julkaistu AKE:n työpaikkalehdessä siihen aikaan kun rakentelusäännöksiä ja korinvaihtosäännöksiä rukattiin rankemmin. Olisiko ollut 1999... Joka tapauksessa "autonrakentajista" sai nuijan kuvan lehden jutusta. Ette varmaan yhtään ihmettele miksi sääntöjä yhdenmukaistettiin ja kiristettiin, jos AKE hukkui linkissä olevan tasoisiin hakemuksiin. Ei naurata yhtään...

    Ps. Mulla on kopio kyseisen opuksen kyseisestä jutusta. Jossain....
     
  4. rusty rocket

    rusty rocket Gearhead

    Noissa perusteluissa on kyllä selkeä itse tekemisen leima :D
     
  5. Hakemushan voi olla "vapaamuotoinen" :lol:

    Ei ehkä oo lupia noilla argumenteilla tipahdellu...
     
  6. RockHQ

    RockHQ 3rd gear

    Tää onkin mielenkiintoinen juttu. Millä voi nykyään vakuuttavasti ja asianmukaisesti perustella esim. +600hv +7.5l 8-koneen vaihdon keskikokoluokan jenkkiin, jossa alunperin ollut esim 125hv 4.1l suora-6 ja 3v manuaali? Onhan noi esimerkit suoraan homo afarensiksen kynästä, mutta silti. Tai miten perustella esim. koko pyöränjousituksen muutos, isolohko, 6v manuaali, iso perä nelilinkillä ja watts-tangoilla, digitaalimittareilla jne yms kun vanha xxx<300" konekin on toiminut ihan hyvin kaikki nämä vuodet?

    Eli mä haen tässä sellasia ideoita millä on leimattu isoja muutoksia/saatu lupia, en niinkään sitä mitä jengi on kirjottanut anomukseen ja todellisuudessa tehnyt.
     
  7. Holley

    Holley Gearhead

    Jos ne ovat tukehtuneet hakemusruuhkaan, kyllä myös luvista saatavaan rahaan, koska kukin lupa on maksanut 200-300 EUR meni läpi tai ei.
    Syy lupien systemaattiseen hylkäämiseen 2000-luvulla AKE:ssa on jossain muualla, ilmeisesti henkilöstön vihamielisyydesssä autorakenteluun.
    Sain '90 -luvulla läpi luvat V8-Vivalle, 25 sivua tekstiä, joista suurin osa tietysti ihan teknistä detaljitietoa. Oli vertailuautoa, jarruista kuvaa ja karkeata arviointia akselimassoista. Loppuun laitoin jonkinlaisen vertailun hyllystä löytyneestä muskeliautoesitteestä, ihan vertailukohtana että joskus sai uutena todella tehokkaita ja painaviakin autoja tehostamattomin rumpujarruin ja nämä autot ovat edelleen täysin laillisia.
    Jos nykyään olisi tarve hakea iso muutoslupa, saattaisin laittaa jonkinlaisen tutkielman loppuun siitä faktasta, ettei näille rankasti muutetuille autoille ole sattunut kai YHTÄÄN vakavaa liikenne-onnettomuutta yleisellä tiellä viimeiseen... 10(?) vuoteen ainakaan.
    Rattijuopot, sairaskohtauksen saaneet vanhukset tai liukkaalla hallinnan menettäneet ovat saaneet sen sijaan kasapäin Kadetteja, Sunnyja ja Corollia ojaan tai vastaantulevien keulaan samaan aikaan.
    Yksi pointti, josta puhelimessa hakemuksen jälkeen lupia odottaessani (1v3kk) mainitsin oli, että rakennettuun autoon käytetään todella paljon tehdasuusia osia. Vaikka auton tehot lisääntyvät selvästi, paranevat myös ajo-ominaisuudet aimo harppauksen uusien jousien, iskunvaimennuksen ja jarrujen myötä. Yleensä myös renkaat vaihtuvat samalla ja teknisistä vioista juuri renkaiden huono kunto aiheuttanee vakavia onnettomuuksia eniten.
     
  8. Capri 69

    Capri 69 Gearhead

    Ei ne taida siellä AKEssa ymmärtää, että vanhaan autoon saa tehokkaammat jarrut, paremman alustan, renkaat ja turvavarusteet, kuin tehdas on joskus 50/60/70-luvulla tarjonnut. :-?
     
  9. Anssi

    Anssi Gearhead

    Kyllä ne taitaa sen ymmärtää. Vastahan näihin liittyviin säntöihin tehtiin helpotuksia prosenttien osalta.

    Noissa poikkeuslupahakemuksissa perustelut ovat aika ongelmallisia, kuten esimerkeistäkin käy ilmi. Poikkeusluvan saadakseen ei voi vedota puhtaasti harraste- tai kilpailukäyttöön - tai voi, mutta se aiheuttaa hakemuksen hylkäämisen. Siinä mielessä monet noista perusteluista oli ihan asiallisia, koska niissä ei vedottu harrastukseen :lol:

    Sikäli holmöä, että harrastaminen ei ole riittävä peruste. Eli miksi suomessa ei saa harrastaa autojen rakentelua, tai ainakaan niin, että tarvitaan poikkeuslupa jonkin muutoksen tekemiseen? Loppujen lopuksihan sekin tuo vaan rahaa valtion kassaan uusien osien, työstö- ja muiden palveluiden yms. verotulojen myötä.
     
  10. -JJH-

    -JJH- Gearhead

    Sinänsä tämä on minusta käsittämätöntä...tossa valtion virasto myöntää avoimesti, että ihmisten pitää VALEHDELLA valtiovallalle, että saa asiansa eteenpäin.

    -JJ-
     

Kerro tästä muillekin!