manuaali lootat V8 ford(302,351)

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Vaihteisto ja voimansiirto', aloittaja tanari, 23.11.2004.

  1. tanari

    tanari 1st gear

    minkälaiset manuaali laatikot käy fordin 302 tai 351 koneisiin? ainakin borg&warner T5 käy, onko muita laatikoita mitkä kävisi suoraan ettei tarttis väliadaptereita duunailla?
     
  2. Arto65FB

    Arto65FB 1st gear

    Helppona vastauksena tietty nämä, mitä on alunperin käytetty, eli Toploader 3- ja 4-vaihteisena ja BW:n T10.

    Tuo adapteritarve riippuu siitä, mikä kytkinkoppa on käytössä. T5 nelivaihteisen kytkinkopan kanssa tarvii adapterin, koska V8 T5 kytkinakseli taitaa olla pidempi kuin noissa vanhoissa 4-lootissa. Ikinä en muista millä akselilla Kossun T5 on.

    Lisäksi nelivaihteisten kytkinkopissa on kahta tai kolmea vaihtoehtoa sen mukaan onko lohko 5- vai 6-pulttinen ja onko vaihdelaatikon neljä pulttiin kytkinkoppaan kapealla vai leveällä jaolla. En ole kyllä koskaan nähnyt 5-pulttista leveällä laatikon pulttikuviolla, ehkä sellaista ei olekaan. 302 ja 351 ovat 6-pulttisia.

    Sitten on 70-80-luvun vaihteesta SROD, jossa kolmosen tilalle on laitettu ylivaihde. Sen kytkinkopan pituutta en tiedä, mutta otetaan selvää.

    Sitten on nämä aftermarket-lootat, kuten Richmond, Jerico ym.
     
  3. tanari

    tanari 1st gear

    oho artohan pisti kunnon faktat kehiin 8) mitähän tollanen toploader kestää, mikä olis fiksuvalinta hintalaatu suhteeltaan?
     
  4. Muki

    Muki Gearhead

    Sitten kannattaa pitää mielessä 80-luvun lopun (ehkä aiemminkin) F-150 kytkinkopat, joita löytynee romiksiltakin ihan hyvin. Jos oikein muistan, juurikin niillä kimpaleilla on mahdollista sovittaa hyvinkin erilaisia vaihteistoja sb:n taakse.

    Esimerkiksi Tremecin sovitukseen sellainen on omiaan ?
     
  5. tanari

    tanari 1st gear

    tarkoitus olisi saada kestävä paketti 351 perään, silleen että kestäisi kevyen virittelynkin :lol: manuaali 4 tai 5vaihteinen, automaatti ei tule kysymykseenkään.
     
  6. Arto65FB

    Arto65FB 1st gear

    Toploader taitaa olla kestävin tehdasasenteinen manuaaliloota. Taino, enpä tiedä verrattuna Vetten T56-lodjuun, mutta kestävin sellaisista laatikoista, joita nyt on miljoonia asennettu autoihin. Huono puoli on vaan, että käytettynäkin ovat kalliita ja kunnostuskin on kallista eikä saatavuuskaan ole kuin kaupan hyllyltä.

    Toploaderista tuli vielä sellainenkin mieleen, että isolohko-versioissa (pl. 390) on paksumpi ja lyhyempi kytkinakseli. Lisäksi Fordeissa sekä TL että T10 -lootissa laatikon hännässä oleva shifterin paikka on eri kohdassa riippuen automallista. Esim Mussessa se on ihan hännän takaosassa. (Sviddu tää on tätä Foordismia)

    T10:kin taitaa olla T5:sta vahvempi, en ole kyllä satavarma, sillä eihän noista vanhoista laatikoista annettu mitään lbs.ft lukemaa, kuten esim. T5 -laatikosta, mutta käsittääkseni esmes SuperT10:jä käytettiin isolohkoVetteissä.

    T5 voi olla heikoilla 351:n kanssa, jos harrastaa ripeitä lähtöjä, niitä kun saadaan pirteämmillä 302-koneillakin rikki. T5-laatikoissa annetaan paremmat lukemat niille, joissa 1. on 2.95 kuin niille, missä on 3.35.

    G-Force toimittaa paranneltuja T5-laatikoita
    http://www.5speeds.com/t5/gforce.html
    Samalta sivustolta löytyy myös T5-tunnisteet, eli tagit
    http://www.5speeds.com/t5/
     
  7. speedy

    speedy Double Gearhead

  8. Fastback

    Fastback Gearhead

  9. tanari

    tanari 1st gear

    no 1690$ uudesta lootasta mikä kestää varmasti, ei kuulosta pahalta..

    tietty näin alkuun kiinnostaisi ehkä hiukan edullisempi ratkaisu :eek:
     
  10. Anonymous

    Anonymous Guest

    hehe! eikä oo kalliskaan :eek: aika pal pitee olla ylim tuohta.
     

Kerro tästä muillekin!