Manuaali...???

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Vaihteisto ja voimansiirto', aloittaja tuurna, 22.1.2005.

  1. tuurna

    tuurna 1st gear

    Valottakaapa vähän taikka enemmän tietämyksiäni manuaali loodista, siis jenkkien. Maksaako paljon, kenellä on kestävin loota jne...?? Kiinnostuus olis lähinnä chevyn ja fordin ympärillä, mutta kyllähän mopar kiinnostaa myös. Harvinaisa tuntuu olevan ku ei missään näistä mainita ellei kyse sitten oo 4x4 offi-vehje. Camaron jatkeena olen 5-vaihteisen manuaalin nähny, -65 6 kone mussessa (3-vaihteinen 4 vaihteinen kestävämpi?) ja valiantis+aspenissa 3-vahteista rattimanuaalia. Ettekö tykkää kepitellä vai onko nää niin kivenalla ja kalliita
     
  2. timppa

    timppa Gearhead

    Kyllähän mukavampi on kun ei tarvitse jatkuvasti tikkua nykiä.
    Vaikka on manuaalissakin puolensa (varsinkin jos ykkösen saa kytkimettä paikallaan päälle eikä muutenkaan tarvitse kytkintä)

    Nykyään manuaalit maksavat enemmän(baari-info) taitavat myös olla harvinaisempia kuin automaatit, ottaen huomioon amerikkalaisen laiskuuden ja mukavuuden halun. Kisatouhut tainneet myös kuluttaa manuaaliaskeja

    Aikanaan karvalakki-malleissa oli vakiona 3-v man. Tehokkaimmissa oli optiona/ vakiona 4-v man. (Ensimmäisiin kuuluu noi perus Valtsu ja Aspen ja jälkimmäiseen esim. 440-/ 454-koneiset)

    Jos haluaa todella kestävää niin sitten esim. Richmontin tai Jericon kisalaatikko taikka jos on todellakin tehoa ja vääntöä niin Eaton Fuller :wink:
     
  3. Anonymous

    Anonymous Guest

    Vanhaan hyvään muskeliautoa aikaan manuaaleja ei tehty kovin runsaasti suhteessa tomaatteihin, ja poikkeuksena tästä säännöstä on tietysti Vette. Esimerkkinä vaikkapa tuo sydäntä lähellä oleva Camaro 70 jossa yksi auto kymmenestä oli manuaali.

    Manuaalin arvostus on tosiaan noussut viime vuosina, ehkä juuri tuo "harvinaisuus" -näkökulma on yksi tekijä asiassa.

    GM:n 4-v manuaali oli Muncie ja myöhempinä saastevuosina T-10
    Fordilla oli Toploader ja Moparille A833.
    Näistä laatikoista oli eri muunnelmia eri välityksiiin ja jonkuinlaista kehitystäkin tapahtui vuosien myötä. Peruskonstruktio oli kuitenkin suunnilleen sama.

    Kaikista noista löytyy tietoa googlaamalla ja kaikkiin saa käsittääkseni kaikkia kuluvia osia. ( Moparimiehet korjaa jos kaikkia 833:sen laakereita ei vielä ole saatavillla ???)

    Manuaalilla ajaminen harrasteautossa on puhdas makuasia: toiset ei siedä väkisin vaihdettavaa, toisille se on ainoa oikea josta saa hyvät fiillikset. Oma pakkomielle on ollut juuri manuaali ja siis itse auton merkillä ei ole niin suurta väliä kunhan siinä vaan on kytkinpoljin ;-)
     
  4. Anonymous

    Anonymous Guest

    Jos vertaillaan muskelikauden todellisia tehomalleja, niin karrikoidusti puolet oli manuaaleja. Näin fordi rintamalla, tämä on mututeoria. Kädettömät apinat kuten amerikkalaiset eivät aina tunne manuaalia omakseen, tästä johtuen jenkeissä on useimmiten automaatti. Automaatin suuri kilpailuetu manuaalin nähden on sen edullisuus, hyvä katutehoja sietävä automaatti on n. 1/3 vastaavan manuaalin hinnasta. Manuaali vaatii käskyttäjältään taitoa, jotta lähtö onnistuu yhtä hyvin kuin automaatilla varustettu auto, vastaavasti manuaalit eivät ole niin tehosyöppöjä kuin tomaatit. Mielestäni manuaalin yksi yliveto ominaisuus on sen sopeutuvaisuus, se käy kaikkien nokkakeppien kanssa, sopii kaikille perävälityksille, käy kaikille rengasprofiileille jne. Automaatin kanssa saa olla tarkkana, että nokkakeppi käy limpun stallspeedin kanssa yhteen ja perävälityskin sopii - näin karrikoidusti sanottuna. Tosi ukot nyt ajaa 320 asteisella kepillä, 4500 limpulla ja 3,00 perällä :eek:

    Nykyaikaisia manuaaleja edustavat, Richmondit (T56), Tremecit (TKO) ja muutamat muut kuten Borg&Wargner (T5) jne. Hieno ominaisuus on ylivaihde, eli saat matkarundit n. 2000 rpm ja voit silti ajella 4,11 välityksellä. Laatikoiden rääkin kesto on petraantunut vuosien mittaan ja esim. Tremeciltä esiteltiin TKO 600, jolla on tehdastakuu 600 lbf-ft väännöille, riittää useimmille isolohkoillekin. Kytkin hilppeitä, asetelmia, levyjä saa sitten joka lähtöön, varmasti löytyy sopiva paketti.

    Tosi jytkyt ja myös kalliit laatikot ovat esim. Jericon suorakytkentä vaihteistot. Pelkän laatikon hinta n. 4000 USD + hilppeet siihen päälle. Kestää kovaa rääkkiä ja on meisseliä toiseen potenssiin.

    Nämä laatikkotouhut ovat makuasioita. Automaatti on hieno laitos, mutta mun autosta se lennähti Forssaan asti ja manuaali on tulossa tilalle.
     
  5. Fastback

    Fastback Gearhead

    Tämä siis mun näppiksestä.
     
  6. greenrtse

    greenrtse 1st gear

    ei riemulla rajaa kun manuaalilla ajaa,en ikuna vaihtas automaattiin
    sen verran riemukasta menoa,ei tarvii keppiä heilutella kunhan koneessa on vääntöä (ittellä 440 ja A-833 18 splines) ja kyllä Moparin laatikkoon kaikki laakerit saa(Brewers usa,sta toimitti omaan laatikkoon kaikki laakerit ym)
     
  7. rebel58

    rebel58 Double Gearhead

    Race Hemi 312 asteinen keppi, 3900 limppu ja 3.91 perä ja vakavasti olen katellu manuaalia. Tommonen nyky 600 loikkarilla ois ok ni ei tarttis perää vaihtaa.
     
  8. tuurna

    tuurna 1st gear

    Kiitos kaikille vastanneille!!! :D Nyt alkaa vähän valottua noi jenkkien manuaali touhut, toi mopen a833 taitaa olla kallis ku se suber birdinkin perässä on roikkunut. Ramblerit taitaa olla jenkki autoista entinen manuaalilla varustettu, johtuen lankku 6? Kuinkas sitten vaikka tollanen mopen 3-vaihteinen loota kestääpi vaikka viritetyn 6 tai hiemna viritetyn v8 vääntöjä ja tehoja? Kesällä alko ajatus manuaalilla varustetusta jenkistä hiipua kun näin cometin voiman pesä 6(ei 200cid van 19?cid tai 17?cid) jatkeena volvon 4-vaihteisen m-45 loodan, meni suoraan paine asetelmaan koskematta(kuulemma), ja kun sen verran oli tietoa että fomocolta löytyy 3- ja 4-vaihteinen manu aski niin ajattelin niitten olevan törkeen kalliita kun volvon lootta oli sínne nakattu, näin myös auton omistaja valotti että hintaa löytyis enemmän kuin volvon askille. Kyllähan noikin tietysti vakionakin kestää 300hp ja kytkin myös mutta entäs vääntö taitaa aski tai ainakin kytkin antautua viimeistaan 350nm kohdalla..
     
  9. kojo

    kojo Gearhead

    Laita 94-> chevy pickupin (tai rotken) nv4500 lodju, chevyn 6,5 turbosta irtoo jo vääntöä iham kivasti ja kestää ne sen perässä (ja rotkessa cumminsin 5,9:n perässä) ja on 5 vaihdettakin
     
  10. tuurna

    tuurna 1st gear

    Noita koneita varmaan sais suht hyvillä hinnoilla ruotsista tai sitten jostain purkaamolta joissa olis näitä uusia tuonti autoja. Kiitoskia vinkistä pitää alkaa ettimään tietoo tosta loodasta. :D
     
  11. Hai

    Hai Double Gearhead

    GM:n Muncien (siis nelivaihteisen, ei 3-lovisia) saa myös uutena ja parenneltuna.
    Lisäks kaikki osat varaosina vanhaan.

    www.autogear.net

    Laakkonen RP:stä hommas mulle M-21:seen uudet sisäkalut tuolta.
     

Kerro tästä muillekin!