Marine 454cid autossa

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Moottori', aloittaja Riku123, 22.2.2002.

  1. Riku123

    Riku123 1st gear

    Olisi tiedossa yksi 454cid merimoottorilla varustettu auto. Onko tiedossa mitä ongelmia / omituisuuksia tuon merimoottorin kanssa verrattuna katumoottoriin? Moottori on vuosimalliltaan -88, veneessä sillä on ajettu noin 300h ja autossa noin 1000km. Veneessä motti pyöri väärinpäin ja sen seurauksena onkin vaihdettu oikeastaan kaikki muu paitsi männät. Kampiakseli on tasapainoitettu auton vetolevyllä ja nokka-akseli on vaidettu paremmin autoon sopivaksi. Lohko on nelipulttinen.

    Mitä eroja yleisesti ottaen meri- ja katumoottoreiden välillä on? Onko tuon ikäisissä koneissa jo nuo "Mihin pollet kadonneet" -keskustelussa mainitut peanut imureiät?
     
  2. Anonymous

    Anonymous Guest

    Ei siinä mitään mysteeeriä pitäis oleman. Kannet voi olla peanut portsit tai jotkut muut, hiukka riippuen koneen tehoista alunperin.
     
  3. Riku123

    Riku123 1st gear

    Venekäyttöön koneesta oli luvattu 360hv, nyt uudella nenällä ei tehoja ole mitattu.
     
  4. impala1968

    impala1968 Gearhead

    Ainakin 330hp 454 mercruiserissa on pienikanavaiset kannet.
    Merimoottoreissa on kaksi ongelmaa, molemmat johtuvat raakavesijäähdytyksestä. Suolainen merivesi (tai järvivesikin) ruostuttaa vesitiloja ja esim. kansitasoissa on usein vesitilojen ympärillä syöpymää. Pienimmät kanavat saattavat jopa tukkeuta ruosteesta.
    Toinen on kuuman moottorin käynnistyessä kylmän jäähdytysveden aiheuttama mahdollinen kannen (kansien) halkeaminen. Mikäli koneessa on ollut makeavesijäähdytys ei näitä ongelmia ole. Muutenhan nuo ovat vahvaa tekoa, yleensä 4-pulttialakerta ja takoakseli + veivit. Tuollaisia on porattu myös 502:ksi eli lohko on paksu.
     

Kerro tästä muillekin!