Matalapaineturbo – käyttömoottorin napakymppi vai ohilaukaus?

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Moottori', aloittaja Miguelos Poropeukalos, 5.10.2022.

  1. sbm396

    sbm396 Gearhead

    Etkös ajanut 10.2s 1/4milen noilla twinturboilla
     
    valtope tykkää tästä.
  2. Tässä Hot Rodin/Motor Trendin/Mikä lien jutussa on hiukan sitä, mitä ajattelin, mutta blowerilla:

    How to Build a Supercharged Torque Monster for $3900 out of All-New Parts!

    Test 3: 195-Horse Crate + Weiand Pro Street 142 Supercharger+ Blower Cam ($3,979.91)
    With the blower’s rpm potential already tapped, we felt that we had hit a wall with the engine’s completely stock innards. The anemic camshaft was holding up airflow and limiting power. The next step was to replace the wimpy bump-stick for something with enough lift and duration to feed the engine’s voracious appetite for boost. We spent a lot of timing choosing the right camshaft for this application.
    Rather than going straight for the biggest and baddest solid roller cam on the shelf. We opted to use a Comp Cams hydraulic flat tappet grind with fairly humble specs. The intake spec’d in at a conservative 218 degrees intake and 230 degrees exhaust (measured at .050-inches of lift) and had a blower friendly 113 degree LSA. Lift is a conservative .462-inches on the intake and .480 on the exhaust. Better yet, the cam was available in a K-kit that included springs, retainers, locks, valve springs, and the cam and lifters for $343.97 – a price befitting of our low-buck theme.
    After swapping in the new cam and running though a break-in cycle to properly mate the fresh lifters, we pulled the motor on the dyno. With the new cam and the smaller pulleys from the last test, we were rewarded with 409 horsepower and 435 lb/ft of torque, a huge gain of 46 horsepower from a simple cam swap! We also observed the boost pressure drop from the previous 10 psi to 9psi as more air found its way out of the intake and into the cylinder where it was turned into horsepower.


    Eli sellaset 400 kaakkia perusmaamoottorista minimaallisilla muutoksilla.
     
  3. Slant Sickness

    Slant Sickness Double Gearhead

    Mieluiten niin, että valikoi ehjän ajoneuvon ja ilman, että moottori nousee pois paikaltaan, ahtaa sen sinne ja ... ei vaan enää kasva puissa vähän ajettuja kaasaripelejä pre 77, jolloin ei tarvitse edes miettiä pakokaasun värisävyjä.
     
    teippi-mikko ja Turbiini tykkäävät tästä.
  4. Onko tämä joku puolisalainen paloautosuunnitelma..;)
     
  5. 4d sedan

    4d sedan Double Gearhead

    Kyllä vaan, loppuja 223kmh pumppubensalla.
     
  6. 4d sedan

    4d sedan Double Gearhead

    Selvennän aikaisempaa kommenttiani senverran että kyllähän jo noi liki 1bar ahdot vaatii moottorilta jo paljon parempia osia kuin vakioita. Poislukien varmaan jotkut LS:t.

    Vaikka Holdener ottaakin videoissaan joka koneesta hurjia tehoja vakioilla osilla, niin juuri sellaisia ei sit käytännössä näy, kun ne ei kestä sellasia tehoja kun pari kertaa optimiolosuhteissa. Aika monessa Lässyssäkin on enempi ahdettuna parempaa mäntää, kankea yms., saatika sitten muissa moteissa.

    Mutta sellaiset alle 0,5bar vaativat osilta paljon vähemmän, ja just vaikka tuollaisella keskipakoahtimella annettua myötätuulta pitäisin ihan järkevänä.
     
  7. fsvaasam

    fsvaasam Gearhead

    Itsekin suosisin tällaista jo valmiiksi hieman tehokkaassa kasimoottorissa. Lineaarinen paineen nousu on moottorinsäädön ja renkaiden pidon kannalta helpompi toteuttaa.
     
  8. Keme

    Keme Gearhead

    Onneksi noin vanhoja aihioita ei tarvitse enää vartavasten etsiä. Ehjä moottori menee päästömittauksesta läpi aivan heitämällä.
     
  9. Laitetaas tämmöinen taulukko. Tätä varmaan ei pidä lukea kuin piru raamattua, mutta voinee pitää paikkaansa jossain moottorissa.

    [​IMG]
     
  10. Iiro

    Iiro Gearhead

  11. Tämä video voisi sopia tähän ketjuun:

     
  12. Slant Sickness

    Slant Sickness Double Gearhead

    Hän oli säästänyt kliimaksin johonkin toisaalle. Elikkä ei ollut mittauksia. Onko jatko-osaa?

    Mun 883/1200/turbo -laitteen tubulaarissa hyrrä on niin lähellä etupyttyä kuin vaan pystyin laittamaan ja vastaavasti takapytyltä on sitten pidempi putkilinja. Jotenkin sekin sarja toimii. No siinä ei ensinkään yletä pakoventtiilien aukiolot toistensa päälle, joten eivät ensisijaisella pakopainepulssilla tunge pakokaasua toisilleen, mutta toissijainen ominaisuus on kiva.

    HD:n 45 asteinen twin kuulostaa tuolla putkituksella normaaleilla ajokierroksilla melkolailla tasatahtiselta twiniltä. Ei se minusta sitä pilaa, päinvastoin.
     
  13. Mitä katselin kanavan sisältöä, niin ei taida olla:

    https://www.youtube.com/@d4a/videos
     
  14. Fuselage

    Fuselage Gearhead

    Ullatus... Holdener on pohtinut noita uusissa videoissaan.
    Mutta Vr6 porukat on testaillu noita pakosarjoja. Ei ole linkkiä VWVortexiin. Mutta siellä oli joskus 15v sit dynotesti missä oli turbotettu Vr6. Kiinan valurauta pakosarjalla saivat jonkun 520hp ja sit tollasella tubular tyylisellä 570hp. Kaikki muu pysy samana.
     
  15. C5_Z06

    C5_Z06 Double Gearhead

    Ja tietenkin säädötkin?

    Sytkäennakkokin pysyi samana? Imuilman lämmöt? Moottoriin virtaava ilmamassa? Apulaitteet? Sama dyno? Sama keli? Sponsori?
     
    LPV tykkää tästä.
  16. Toi video oli ympäripyöreätä teoriaa, mutta minusta herättää pienen kysymyksen siitä, että jos ei yritä repiä viimesiä kaakkeja, niin tollanen halkomalli voisi olla parempikin käyttiksessä.
     
  17. Slant Sickness

    Slant Sickness Double Gearhead

    Sehän tuli ilmi jossakin aiemmassa vertailussa. Pienitilavuuksinen valusarja herätti turbon olennaisesti aiemmin ja sillä on "tavallisessa liikennekäytössä" ehkä enemmän arvoa kuin viimeisellä tuhannella kierroksella tapahtuvilla asioilla.

    [​IMG]

    Slantin pakosarja muokkautuu harrastelijan käsissä muutamassa tunnissa mitä parhaimmaksi turbosarjaksi. Tämän päivän aikaansaannos oli sahata ja hioa imusarjasta ulokkeet. Nyt T3/4 menee pinnapulteilla varustettuun laippaan "heittämällä" ja mutterit saa kiristeltyä ihan vakioilla työkaluilla.

    Hitsausvinkit voitte säästää toisille. On se rumaa saumaa, mutta se toimi!
     
    Pertura, kerkko ja Gary Grand tykkäävät tästä.
  18. Fuselage

    Fuselage Gearhead

    Sama kone, sama dyno yms. Vaihtoivat vaan pakosarjan. Jotain puhetta oli pakopaineista, ahto yms kaikesta... Mutta muistelesin että kaikki pysy sama pois lukien AF. Mutta ei voi muistaa kaikkea ja en löydä enää aihetta.
    Ja vesijohtomutkista tehty kynttiläjalkasarja toimii ihan hyvin ainakin 240hp saakka :D:D
    [​IMG]
     
    Gary Grand ja Slant Sickness tykkäävät tästä.
  19. Kynttilänjalkasarja taitaa olla sukua halolle?

    Onko tämä se sun Mitsun turbo VAG:issa projekti?
     
  20. Turbiini

    Turbiini Gearhead

    Tuollaisen kynttiläjalka sarjan ainoa huonoominaisuus matalaviritteisessä koneessa, että lämpölaajeneminen joko vääntää ne kieroon tai repii halkeamia. Varsinkin jos laippa on yhtenäinen niin on banaanin muotoinen hyvinkin nopeasti, laippan jos katkoo joka sylinterin völistä ja tekee pultin reikiin reilusti väljää niin kestää paremmin, mutta tahtoo siltikin ajan kanssa vääntyä. Vähänkin pitempi putkinen sarja niin lämpölaajenimisen aiheuttama muodon muutos jakautuu laajemmalle alueelle, jolloin myötöraja ei ylity ja väännä koko sarjaa kieroksi.

    Ja koskee siis myös vakioita valusrjojakin, nitäkin aika usein on haki tai kierossa. Raskaan kaluston sarjoissa yleensä 2 sylinteriä per valuosa ja välissä liukusivituksella liitos.
     
    mpower ja Gary Grand tykkäävät tästä.

Kerro tästä muillekin!