Matematiikan taitajalle tarve.

Ketju osiossa 'Yleistä rakentelusta', aloittaja jusi99, 12.3.2019.

  1. Luskelin sitä DD:n manuaalia. Siinä on monenlaisia kytkentojä. Toimii ainakin Hall-anturilla, jollanen on edellä mainittu Opelin anturi.
     
    jusi99 tykkää tästä.
  2. jusi99

    jusi99 3rd gear

    Kahvikupit pois näppiksen läheltä ennenkuin jatkat lukemista.
    KIITOS avustanne, myös heille jota ei tässä viestissä mainita mutta ovat tähän keitokseen ottaneet osaa.
    Molemmat vaihtoehdot tullaan kokeilemaan, eli tilaan varmuuden vuoksi kaksi ratasta 22 ja 34 hampaisen ja parit kuvan anturit.
    Myös tuon boksin tilaan, sitähän tarvitaan sitten jos ratas systeemi ei toimi. Jos nyt oikein ymmärsin (tuskin) niin tolle boksillekin pitää saada joku signaali sisään. Sehän tulisi sitten tuolta rattaalta. Nyt viimeistään joku pitää ihan damina, mut tätä soppaa vaikeuttaa se et asun espanjassa ja tuun suomeen kohta puolin 5 päiväks ja vaihtoehdot pitää olla silloin siellä ja kokeilla vaihtoehdot.
     
    Custom_Rod tykkää tästä.
  3. Jussi289

    Jussi289 Gearhead

    Kerro sille sun vehkeelle etukäteen, et oot varannu 5kk asian hoitoon. Sit se menee parissa tunnissa. Jos se tietää, et homma pitää selvitä päivissä, niin yksikään osa ei sovi mihinkään.
     
    mukko, DX, Custom_Rod ja 6 muuta käyttäjää tykkäävät tästä.
  4. Kerro sitten kuinka näiden sun asennusten kävi ja saitko sen toimii.
     
  5. jusi99

    jusi99 3rd gear

    Jep. toukokuussa.
     
    Custom_Rod tykkää tästä.
  6. jusi99

    jusi99 3rd gear

    No niin viikon päästä suomessa. On parit rattaat, anturit,dakotan boksi, asennusjuomaa ja ruokaa tilattu. Nyt vielä, jos joutuu käyttää tota boksia mikähän olisi oikea PPM lukema mikä tosta otetaan ulos. 96"hampainen" oli se orginaali abs kehä. Netti koluttu kohtuu tarkasti ja sen pohjalta on pari lukua mielessä.
     
  7. Custom_Rod

    Custom_Rod Gearhead

    mulla ei oo tosta boksista mitään käryä ja tosta akronyymistä PPM tulee ensinnä mieleen parts per million:D no ehkä mielikuvittelemalla pulse per minute tms.., mutta kokeilisin nyt ensin sillä orkkissysteemillä ja 34-hampaisellao_O
     
  8. jusi99

    jusi99 3rd gear

    PPM pulse per mile. Tätä just pelkäsin, ajattelin ensin koittaa 22 hampaisella. otenkin vaan tuntui loogisemmalta. Voi käki, olis pitänyt syntyä 35 vuotta myöhemmin.
     
  9. Oliskos ppm lukema näin.

    SRT-8 alkuperäinen rengas: 245/45R20

    => renkaan ulkohalkaisija 729 mm

    => renkaan kehä = 2*Pii*729 mm => 4580,442088934 mm

    Maili = 1 609,344 m => 1609344 mm

    Rengas pyörähtää matkan aikana:
    1609344 mm/4580,442088934 mm => 351,35123832 kertaa.

    Pulsseja:
    96 pulssia/kierros * 351,35123832 kierrosta maililla => 33729,71887872 ppm

    Toi on varmaan suurusluokka, jossa on hiukan pelivaraa, jotta hiukan erikokoiset renkaat toimii.
     
  10. Jos ajatellaan sitä tuon ppm ajattelun kautta, niin se nykyinen rengaskoko vaikuttaa tulokseen. Jos nyt vaikka kuvitellaan ne 205/60-15 renkaat, niin niiden halkaisija on 627 mm.

    => renkaan kehä = 2*Pii* 627 mm =>3939,557187602 mm

    Rengas pyörähtää matkan aikana:
    1609344 mm/3939,557187602 mm => 408,508856037 kertaa.

    Jos sitten mietitään, että kumpi noista rattaista on lähempänä:

    22 pulssia/kierros x 4.3 = 94,6 pulssia/kierros

    vs.

    34 pulssia/kierros x 4.3 = 146,2 pulssia/kierros

    niin 22 hampaisella:

    94,6 pulssia/kierros * 408,508856037 kertaa = 38644,9377811 ppm

    vs

    34 hampaisella:

    146,2 pulssia/kierros* 408,508856037 kertaa= 59723,994752623 ppm

    Eli kyllä se 22 hampainen on paljon lähempänä alkuperäistä lukemaa, vaikka ei sekään renkaan halkaisijasta johtuen ihan natsaa. Tuolla Dakota Digitalin boksilla voi muuttaa sen ppm lukeman kohdilleen.
     
  11. Stang 72

    Stang 72 2nd gear

    Ympyrän kehän (piirin) pituus C saadaan kaavasta:

    C=2πr, jossa r on ympyrän säde (halkaisijan puolikas)
     
  12. Totta, tuli krapulassa pikku ajatusvirhe.
     
  13. Sinällään se lukujen suhteisiin vaikuta. Oikeat arvot on vain 2-kertaisia, Tässä korjatut ppm arvot:

    Alkuperäinen:

    67459,43775744 ppm


    22 hampainen:

    77289,875562218 ppm


    34 hampainen:

    119447,989505219 ppm
     
  14. jusi99

    jusi99 3rd gear

    Tietoa on. Kiitos sen jakamisesta. Renkaat takana 295/50-15 ja ne on diablon kapulalla kerrottu auton tietokoneelle.
     
  15. Tolla mun metodilla laskettuna:

    295/50-15 renkaan korkeus: 676 mm

    ja 22-hampaisella rattaalla tulee silloin 71687,502925309 ppm.

    Jos siitä tekee jonkin kertoimen, niin se varmaan näin päin:

    67459,43775744 ppm/ 71687,502925309 ppm= 0,941020889

    Mutta joo..kerro toki saitko sen laitteen toimii, miten sen teit ja laita mieluusti muutama kuva (ne on aina kivoja).
     
  16. Slant Sickness

    Slant Sickness Gearhead

    Juu, kannattaisi käyttää Hz (hetrsi) tai 1/s (yksikköä sekunnissa) mielummin kuin ppm:ää, joka on ”miljoonasosan” tunnettu lyhenne.
     
    Custom_Rod tykkää tästä.
  17. jänis2

    jänis2 1st gear

    Olisko ne pitäny puolittaa?

    "Ympyrän kehän pituus p voidaan laskea kahdella tavalla:

    p=πd, missä d on halkaisija

    TAI

    p=2πr, missä r on säde"
     
  18. No, näin esimerrkinä 22 hampainen ja se 205/60-15 :

    => renkaan kehä = Pii* 627 mm => 1969,778593801 mm

    Rengas pyörähtää matkan aikana:

    1609344 mm/1969,778593801 mm => 817,017712074 kertaa.

    22 pulssia/kierros x 4.3 = 94,6 pulssia/kierros

    94,6 pulssia/kierros * 817,017712074 kertaa = 77289,875562218 ppm

    Saitko kiinni, mitä hain?
     
    jänis2 tykkää tästä.
  19. jusi99

    jusi99 3rd gear

    Muokattu: 28.4.2019

Kerro tästä muillekin!