Mazda 323 ja obd2

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Sähkölaitteet', aloittaja Rane 66, 12.12.2011.

  1. Rane 66

    Rane 66 Gearhead

    Löytyyköhän 323 mazda 1.5 vm 2000 autosta obd2 pistoketta?
     
  2. Galaxie500

    Galaxie500 Gearhead

    Toden näköisesti löytyy, oliskohan siinä polkimien yläpuolella
     
  3. fordstw

    fordstw Gearhead

    Todennäköisesti ei ton ikäisestä löydy ollenkaan..
     
  4. audiq

    audiq Gearhead

  5. Galaxie500

    Galaxie500 Gearhead

    Ainakin autodata tarjoili sijainniksi obd pistokkeelle sitä kuskin jalkatilaa vm -99 eteenpäin. Mutta saattaa toki olla mallikohtaisia vuosimalli erojakin vaikka kuin paljon, välttämättähän siinä ei oo obd.ta olenkaan.
     
  6. Rane 66

    Rane 66 Gearhead

    Kiitti. Pitääpä tonkia jos löytyis. Ompa muuten kumma vekotin kun ei oo check enegine valoa.
     
  7. RockHQ

    RockHQ 3rd gear

    Toi on 99% todennäköisesti BJ-korimallin mazda, jossa ei ole OBD-pistoketta eikä siksi OBD-yhteensopivuutta. Diagnoosipistoke löytyy konehuoneesta kuljettajan puolelta etusisälokasuojan päältä, musta muovilaatikon kansi jossa lukee "Diagnosis" tai vastaavaa. Tota ei pysty lukemaan OBD-testerillä ollenkaan.

    Pientä triviaa: USA:n OBDII-standardi (1996--> uudemmat) otettiin Euroopassa myyntiin tarkoitettuihin malleihin jokseenkin rankasti muokattuna käyttöön niin, että syyskuun 1. päivä 2000 valmistetussa autossa piti olla EOBD-yhteensopivuus, mikä tarkoitti periaatteessa samaa 16-napaista pistoketta, pääpirteittään samaa kytkentää pistokkeella ja suht samanlaisia datasiirtoprotokollia. Tää standardi ei kuitenkaan tarkentanut muuta kuin sen, että navasta 7 piti saada yhteys moottorinohjainlaitteeseen duplex-signaalina tietyllä protokollalla. Siksi Euroopassa myytyihin autoihin, jotka on Euroopan markkinoille valmistettu ja myyty jälkeen 01.09.2000 on ollut pakko lisätä EOBD-standardin mukainen vikamuisti ja muutama muu lisätoiminto siihen liittyen. Tähän pääsee kiinni millä tahansa OBDII/EOBD-testilaitteella, mutta moottorin ohjainlaitteesta saa ulos vain ne viat, jotka kuuluvat standardin piiriin, ei mitään muita.

    Tähän standardiin kuuluvat kaikki viat, jotka voivat vaikuttaa moottorin käyntiin niin, että pakokaasupäästönormit eivät täyty. Ne viat, jotka eivät standardin mukaan voi vaikuttaa pakokaasupäästönormeihin, eivät kuulu standardiin ja siksi yleensä tallentuvat "tunnistamattomina vikakoodeina". Standardi määrää vain sen, mitkä komponentit tulee tarkistaa kun virta kytketään päälle ja mitkä tulee tarkistaa, kun moottoria käytetään ajotilanteessa. Valmistajilla taas on erilaisia tapoja saavuttaa päästönormit ja haluttu teho/vääntö moottorista, joten valmistajakohtaiset vikakoodit ovat paljon tarkempia ja myös herkemmin päällä.
     
  8. RockHQ

    RockHQ 3rd gear

    Jatkan vielä sen verran, että em. syy on se miksi euroopassa on helvetisti autoja joka on rekisteröity 2001 vuosimallina, vaikka ovat valmistettu ennen 09/2000, joten eivät tarvitse EOBD-yhteensopivuutta.

    Toinen asia mikä EOBD:ssä ja OBDII:ssa on, on se että valmistajan on pakko lisätä kojetauluun "check engine" -valo, joka ilmoittaa kaikista vioista jotka liittyvät pakokaasun puhdistukseen. Kaikki valmistajat Euroopassa ja Japanissa ja missä vaan muualla käyttivät hyväkseen sitä, ettei tätä vaatimusta esitetty autoille jotka valmistettiin ennen tätä päivämäärää. Siksi on olemassa autoja, jotka sytyttävät check engine-merkkivalon vasta kun asiat ovat todella päin helvettiä, kun taas uudemmat sytyttävät sen heti kun jokin komponentti ei toimi niin kuin pitäisi.
     
  9. Peku.64

    Peku.64 1st gear

    Saako Huoltis joka väittää OBD koodi palvelun, niin BJ Mazdan koodit ulos, vai onko se delta auto reissu.


    Ongelma:
    Kun lähtee liikkeelle niin ihan tyhjäkäynnillä tai sit reilulla kaasulla, pienellä kaasulla sätkii ja pomppii.... tyhjäkäynti ja muukin ihan normaalia.
     
  10. Mikkis

    Mikkis Double Gearhead

    Veikkaan merkkihuoltokeikkaa.
     
  11. Peku.64

    Peku.64 1st gear

    Johan oli virhe ostos muijalle, vanha eskorttikin ois palvellut paremmin.....

    6kk nöyrästi palveli, oisko toi kun akku hajos totaalisesti niin aiheuttanut jonkin vian......
     
  12. Mikkis

    Mikkis Double Gearhead

    Niiin, vaikee sanoa onko ollut virheostos.
    Virtapiikeistä menee monet vehkeet sekaisin.
     
  13. Peku.64

    Peku.64 1st gear

    Tässä ei sitten normaali virranjakajaa näytä löytyvän, 2 tulpan päällä jokin motikka ja muut liitetään niihin kikkareisiin..... oisko puolat sitten.
     
  14. plagu

    plagu Gearhead

    Re:

    Mahtaakohan tämä koskea vain bensoja, koska ainakin patonkimaan dieseleistä voi viskellä egr venttiilit ja kaiken maailman imusarjojen läppien ohjauksia sun muita mäkeen eikä killuttele mitään valoja taulussa. Vikamuistista toki löytyy että jotain uupuu 8)
     

Kerro tästä muillekin!