Mazdan Maalaus 0e

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Kori', aloittaja Pretend, 2.4.2008.

  1. mikkox9x

    mikkox9x 1st gear

    Miten ja millä aineilla ootte yleensä pintapeltien maalaushommat hoitanut? Miten nuo hommat menis oikein(millä aineilla) ja kaikkien taiteen sääntöjen mukaan, viitsisikö joku vääntää oikein rautalangasta?

    Itse on tullut pienissä korjaustöissä käytettyä pohjamaalina pellille suoraan Inertaa ja sitä myöskin hiontamaaliksi. On vain suht työläs hioa, kun pitää aina, joka välissä hioa ja menee helposti puhki sitten jostain kohtaa, varsinkin kun hioo maalirajoja niin menee alkuperäinen maalipinta ennen puhki kun inerta ja joutuu sitten taas lisäämään maalia ja hiomaan uudestaan ja taas kohta puhki syntyy sellanen noidan kehä. Joskus olen käyttänyt Inertan päälle se ollessa pohjamaalina sitte normi Filleriä, joka käy myös pohjamaalina. On ainakin helpompi kun ei tarvi jokasta pientä puhkihiottua kohtaa vetää uudestaan Inertalla.

    Kävin hiontamaalia ostattelemassa paikallisesta liikkeestä. 2k-hiontamaali tuntu olevan tilaustavaraa ja kaupitteli sitten Dupontin 1k-hiontamaalia. Varmistin vielä, että onhan tuo sitä perinteistä hiontamaalia, eli filleriä ja semmosena se sen minulle myi. Purkissa luki päälle päin sitten pelkkä Primer. Kokeilin tuota ja helposti lähti säröilemään kohdasta, jossa oli hiottu auton alkuperäiseen hiota ja pohjamaaliin asti(tai sitten pinnassa oli vielä jotain rasvaa tms.). Selvästi erillaista kuin oikea Filleri mitä olen käyttänyt. Ei ole sellaista huokosta ja helposti hiottavaan vaan tulee semmonen melko kiiltävä pinta ja todella työläs hioa. Työläämpi ku Inerta.

    Voiko tuo olla nyt sitten oikeaa hiottavaksi tarkoitettua Filleriä laisinkaan ja käykö tuohon käyttötarkoitukseen?
    Tuota se maali on: http://www.arscolor.pl/gettech.php?lang=gb&id=283
    Harmitta kyllä kun ei ollut ollenkaan sellaista hiontamaalia kuin piti. Vaikkei maksanut kuin 50€ 3.5l oisin ostanut sillä kyllä mielummin jotain oikeaa Filleriä, vai onko noissa oikeasti noin paljon eroja. Finnscon 1k spray on paljo parempaa ja voi vetää paljaalle pellillekkin.

    Tuo on ilmeisesti pelkkä Primeria(jota voi varmaan myös hioa), mitä eroa on Primerilla ja Fillerillä?. Onko se tarkoitettu vain vedettäväksi suoraan pintaa tasottavaksi kerrokseksi ja siihen maali märkää märälle päälle tai karhennetaan vain hieman? Monesti hiontamaaleissa lukee, että Primer/Filler.
     
  2. Beornegar

    Beornegar 3rd gear

    Ei sen hiomamaalin kannatakkaan kovin huokoista olla, joutuu hiomaan enemmän kuin tasaiseksi pinnaksi maalautuvaa... Eikä hiomamaalia pitäisi kovin paljoa joutua hiomaan, yleensähän lommot yms. pohjatyöt tehdään kitillä. Hiomavärillä tavallaan viimeistellään se pinta tasaiseksi (tasoittaa pienet aaltoilut, koska on niin paksua), poistetaan liian karkeat hiomanaarmut yms... Siitä myös näkee vielä aikaisemmin unohtuneet lommot ja naarmut :D .
    Ja tosiaan fillerin ja primerin ero on että filleri on paksumpaa. Purkeissa joissa lukee primer/filler olevasta maalista voi tehdä kumpaa tahansa, joko vähentämällä tai lisäämällä ohennetta.
     
  3. mikkox9x

    mikkox9x 1st gear

    Tarkotin sillä huokosella semmosta mattapintasta ja tasasta(ei semmosta mandariinipintasta kuin Inerta), joka imee helposti vettä. Semmosta ku esim. Finnscon spray Filleri, joka ei tosin ole kovinkaan peittävää ja menee liiankin herkästi puhki. Tuo on semmoista lähes kiiltävää, liukkaan ja muovisen olosta. Kyllä tuo ihan hyvä voi olla kun antaa kuivua kunnolla ja laittaa ohuelti, jottei maalin rajojen hiominen ois yhtä helvettiä. Voishan sitä tietysti vetää koko maalattavan osan jonnekki pokkauksiin asti hiontamaaliin, mutta aattelin, että riittäs kun vetäis hiontamaalin vain siihen korjattuun kohtaan.
     
  4. Pihi

    Pihi 2nd gear

    Toi Mikon kuvaus vastaa kyllä aika paljon ruosteenestoon käytettävää primeriä, ei hiomaväriä.

    Hiomavärin tunnistaa helpoiten siitä, että kalvonvahvuus on helppo saada vähän paksummaksi, ja kuivuttuaan on yleensä täysin mattapintainen.(tässä on vähän valmistajakohtaisia eroja)
     
  5. mikkox9x

    mikkox9x 1st gear

    Maali on siis Dupont 1K Primer-Surfacer U110, data sheet ->
    http://sdstds.dricolor.info/Content/ds/ ... 20U110.pdf

    Tuolla sanotaan, että Zinc chromate-free, 1-component wash primer surfacer of Imron® Industry. Ei kai vaan ole happomaalia, vai tarkoittaako tuo, että maali happopojamaalin päälle. Jonku Englanti paremmin ymmärtävä varmaan tietäs mitä tuo wash primer surfacer tarkottaa? Nimen mukaan tuo olisi Primer Surfaceria, mitä se sitten on?

    E: Tuolla sanotaan esim., että erinomainen tarttuvuus metalliin, jos tekstiä oikein ymmärsin. Alkaa tuntua, että myyjällä ei ollut mitään hajua mitä oli myymässä, kun sanoi vielä, ettei voi vetää paljaalle pellille asiasta kysyessäni. Sanotaanpa tuolla ettei voi pakkeloida päälle. Ei kuulosta normaalilta hiomaväriltä. 1K happovärin päällehän ei voi pakkeloida.

    E2: Löytyhän tuosta suomenkielinenkin data sheetti: http://color.dupontrefinish.info/tdmsds ... 20U110.pdf

    Jotain 1-komponenttista happotäytepohjamaalia tuo on. Ei kuulosta vieläkään oikein hiontamaalilta ja siihen käyttötarkoitukseen vaikuta oikein hyvältä. Mitä tuo nyt on? Ei oikein vaikuta siltä mitän olin ostavinani, kun ei voi edes pakkeloida päälle. Olisko mulla oikeus palauttaa tuo kauppaan ja saada rahat takaisin, vai onko tuo ihan kelpo ainetta, että kannattas ihan käyttääkkin? Olisin kiitollinen jos jollain olis parempaa tietoa kertoa asiasta.
     
  6. Jonimac

    Jonimac Gearhead

    survompa tähän nyt kun kerran on halvasta maalauksesta puhe, eli ois tuollanen pellille hiottu kottero tulossa kotipihaan ja arvelin tehä rokkikuosit siihen eli telamaalaus toki ihan huolella tehtynä, ainoo ongelma on budjetti että pitäs saada hyvä ja kestävä pinta.

    meinasin että jos vetelis ferrexillä pohjamaalit ja sitten vielä jollain vesihionnan jälkeen pintaan mattamusta tai puolikiiltävän musta.

    ehdotuksia maalihommiin ?
     
  7. Quest

    Quest Gearhead

    Ja primereitäkin löytyy sitten enemmän ja vähemmän täyttäviä.
     
  8. Pihi

    Pihi 2nd gear

    OK, toi maali on pienimuotoiseen korjausmaalaukseen tehtyä happoprimeriä, jota voi myös käyttää välivärinä tai sitten todella pienten kittausvirheiden(huokoset) täyttöön... Todella tärkeätä antaa aina kerrosten välillä ohenteiden haihtua pois, eli pinta pitää mattaantua ennen seuraavan kerroksen ruiskutusta.

    Edellämainittu ohje toimii jos tämä on vähänkin niin kuin muiden firmojen vastaavat washprimerit.(vaikea sanoa mitään kovin tarkasti, kun en juuri tuota ole spraykannusta koittanut ruiskia.. Sikkensin vastaa tulee tuhottua sitten maalikannulla sitäkin enemmän...)

    Tuon päälle yleensä kannattaa vetää vielä varsinainen hiomaväri kaveriksi, niin washprimer antaa ruosteeneston ja hiomaväri sitten nimensä mukaisesti toimii hiomavärinä.

    Jos haluat käyttää washprimeriä hiomavärinä, niin paperia saa kyllä vaihtaa kuivahionnassa tiuhaan tahtiin.(kannattaa tämä kama mahdollisuuksien mukaan vesihioa, jollain 600 - 800 karkeudella, niin saat tämän toimimaan kohtuullisesti hiomavärinä, eron huomaat kun kokeilet kuiviahionnan jälkeen....)
    Vähän sekavaa tarinaa, mutta toivotaan että asia selviää... :-?
     
  9. mikkox9x

    mikkox9x 1st gear

    Selvä juttu, ymmärsin homman jujun, kiitos. Eli tuo on pääasiassa ruosteenesto pohjamaalia, joka on melko täyttävää ja loppujenlopuksi ei oikein ole hyvää tai sen kummempaa hiontamaaliksi kuin Teknoksen Inertakaan.

    Tuo myytiin minulle "oikeana" hiontamaalina ja nimenimaan hiontaväriä lähdin ostamaan, kun pohjamaalina käytän Inertaa. Mulla ei ole kyllä mitään halua käyttää tuota hiontamaalina, kun oikea hiontaväri on parempaa siihen. Pohjamaaliksi tuo vois olla OK, mutta voikohan tuota edes vetää pakkelin tai epoksimaalin päälle päälle, kun sen päällekkään ei voi pakkeloida tai maalata epoksimaalilla? Eikö minun pitäs jo periaatteesta saada rahat takaisin? Kun hommasta ei tule mitään, jos joudun nyt sitten kuitenkin hommaamaan hiontamaalit vielä erikseen, kun tuota en ala siihen hommaan käyttämään, kun oli niin työlästä hioakkin.

    Mulla meni, jo hommat tuon kans vituiksi, kun rupesin sitä hiontamaalina käyttään normaaliin tapaan ja eihän siitä hiomisesta meinannut tulla mitään. Tuntu, ettei ollut seuraavanakaan päivänä kunnolla kuivunut, varmaan vedin vielä liian paksun kerroksen. Jouduin raapimaan ne pois ja käydä sitten hakemaan sitä hiontamaalia muualta, että varmasti hommat onnistu. Oli vähä kiire homman kans ja olis joutunut oottaan kauan, että ois kunnolla kuivunut. Oikea kuivu sitten 20min hiottavaksi ja sitten maalit päälle. Suositeltu kalvonpaksuus näyttäs tuossa olevan reilusti ohuempi kuin oikeissa Fillereissä.
     
  10. Beornegar

    Beornegar 3rd gear

    Kyllä mun mielestä sun kuuluis saada rahat takaisin, kun väärää maalia sait... Ja taisi tuotteessakin olla jotain vikaa, jos seuraavaan päivään jouduit odottelemaan. Tuoteselosteessahan lukee että hiottavissa 20min kuluttua. Ellet sitten todella paksua kerrosta vetänyt...

    Uskoisin että tuota voi vedellä kittien ja epoksien päälle, sillä ohjeessahan sanottiin että näitä ei saa käyttää tuon maalin päällä, koska maali vaikuttaa niiden kuivumiseen. Eli silloin jos nuo kitit tai epoksi ovat kuivia, niin päällemaalauksen ei pitäisi olla ongelma (?)
     
  11. mikkox9x

    mikkox9x 1st gear

    Ehkä vedin liian paksun kerroksen. Varmaan pystyykin hiomaan 20min päästä, jos vetää vain yhden tosi ohuen kerroksen. Tuo oli muuten melko notkeaa tavaraa muuten, ettei sitä paljoa passannut ohentaa. Muuten valu tosi helposti.
     
  12. mikkox9x

    mikkox9x 1st gear

    Mistä nuita autohommissa tarpeellisia hiomapapereita löytää. Rautakaupan myyjät melkeepä hölmistyneenä kattoo kun kyselee 400 tarrapyöröä saati sitte 400 ja 600 paperia kuivahiontaan. Työkalu ässässäkin todella olematon valikoima. Aina jotain karkeuksia puuttuu. Sekatavarakaupoissa ja tavarataloissa ei ole valikoimaa tai jos on edes jonkunlaista niin hyllyt loistaa tyhjyyttään niinkuin eräs ISO paikallinen tavaratalo.

    Pitääkö mennä maalikaupasta kyselemään ja niitäkään tahdo oikein olla. Törkeät hinnat jos niistä ostaa, eikä ole niin kätevä mennä hakemaankaan ei kerkeä aukioloaikaan hakemaan oikein.
     
  13. Beornegar

    Beornegar 3rd gear

    Niin, noista maalikaupoistahan noita melkein parhaiten saa. Kannattaa myös katsastaa nettimaalikauppa.fi ja automaalit.net sivustot, muistaakseni aika edullisia ovat noissa. Tosin postikulut sitten päälle...
     
  14. jevman

    jevman 1st gear

    biltemasta löytyy arkkeina ainakin 400 kuivahiontaan ja vesihiontaan sitten hienompaa

    tarrapyöröistä ei mitään tietoa mistä noinhienoja sais
     
  15. mikkox9x

    mikkox9x 1st gear

    Onkohan nuo automaalit.net:in lakat minkälaisia esim. tuo:
    http://www.automaalit.net/epages/Gagar. ... %20IT07%22

    Tai olisko jotain paljon parempaakin lakka tuolla?

    Soveltuukohan Standoxin Akryyli metallinhohtomassojen päälle ja yleensäkkin paikkamaalaukseen vedettäväksi Saabin vanhankin maalipinnan päälle? Aattelin, että haen metallimassan maalikaupasta kun saavat koneella varmasti oikean sävyisen ja sitten tilaisin pohjamaalit tuolta ja samalla tulis lakat. Liikkeessä lakan litrahinnat tolkuttomat, kun maksaa melkein saman kuin se massa ja aattelin, että jos tuo olis toimivaa niin miksipä ei sitä vois laittaa, kun näyttelyautoa ei olla kuitenkaan tekemässä.
     
  16. pettermer

    pettermer 1st gear

    Ei kannata investoida kalliisiin maaleihin. Ylijäämämaalia, ohentimeks käy ihan Tinneri.
    Lakan ja kovettajan valkkaa vielä halvimmasta päästä niin ei tuu väreille liikaa kustannuksia.

    Ylijäämävärien sävyn korjaaminen on sit eri juttu, siks kannattaa jemmata sitä maalia jos tarvii paikkamaalata.
     
  17. Beornegar

    Beornegar 3rd gear

    Kyllä tuo lakka kelpaa metallihohdon päälle
     
  18. mikkox9x

    mikkox9x 1st gear

    Mietin vaan, että miten onko Stadoksi mitenkään kranttu lakasta, että mikä vain lakka sitten melkeen kai passaa siihen päälle.

    Onko kellään kokemusta tuosta lakasta, onko se nyt yleensäkkään mistään kotosin, vaikea maalata? Tuolla määrällä lakkaa varmaan melkeen puoli autoa.
     
  19. Beornegar

    Beornegar 3rd gear

    Herätelläänpä tätäkin topiccia. Persaukisena pitäisi käyttis maalata kesällä, älkääkä nyt sitten mitään miranoleja ehdotelko, vaan ihan kunnon maaleja.
    Onko jollakulla nyt ihan viime aikaisia tietoja teollisuus/raskaankaluston uretaanimaalien hinnoista kovettimineen? Esim. temadur?
     
  20. RAL9005

    RAL9005 Gearhead

    Epäkeskokoneella hiottaessa karkeammalla paperilla saa sileämmän jäljen kun käsin hiottaessa. Epäkeskokoneella esim. 320 tekee samaa jälkeä kun about 400-600 paperi käsin. Johtuu varmaan epäkeskoliikkeestä. Kun taas nauhahioma- ja kulmahiomakoneissa jälki vastaa paljon enempi paperin karkeutta.
     

Kerro tästä muillekin!