MB 190E 2.3-16 - Museoauto projekti

Ketju osiossa 'Projektit', aloittaja EVO X, 25.2.2019.

  1. EVO X

    EVO X Gearhead

    Vaikka tämä ei jenkkiauto olekaan, päätin tarinoida nykyisestä projektista myös tänne. Juttua on kirjoiteltu jo aiemmin tuonne omaan projektiblogiin ja Mersuforumin puolelle. Siitä syystä juttua tuleekin nyt alkuun aika rajulla syötöllä. Vaikka moni tunteekin minut lähinnä Cadillacin ansiosta, on Mersut olleet tuossa rinnalla enemmän ja vähemmän pikkunassikasta asti. Näihin harrastevehkeisiin syntyy sellainen viha/rakkaussuhde joten välillä on mukava tuulettua eri laitteiden ja eri harrastajapiirien parissa.

    Oma autoharrastus alkoi 17-vuotiaana 124-korisen coupe Mersun tuunauksesta. Mersuprojektit jäivät taka-alalle kauan haaveena olleen -59 Cadillacin hankkimisen myötä ja oman projektiblogin perustaminen siirsi tarinat foorumeilta omille sivuille. Tulipa tuona Caddyn seppimisen aikana kuitenkin myös mersujen kanssa puljattua, ja pihassa on käynyt useita uudempia käyttöautoja sekä monta 124:sta lisää, mistä siis koko harrastus alkoi..
    Cadillacin ollessa jo valmis, tuli yhtäkkiä mieli hankkia jokin käyttövarma Mercedes, joka olisi kuitenkin jollakin tasolla harrasteauto. Mielessä vilahti 190-Cosworth, mutta pikaisen tutkimisen jälkeen totesin hintojen karanneen niin ylös, ettei siinä vaiheessa ollut mitään mahdollisuuksia moista hankkia. Perään mietinkin 220-koneella olevaa C124:sta, mutta yleisön painostuksesta päädyin E320 Coupeen, josta löytyykin projektikertomusta tuolta blogin puolelta. Coupen piti olla pitempiaikainen harrastepeli itselle, ja tuli ikään kuin paikkaamaan Cadillacin vuoksi myymääni 300CE:tä. Alle vuoden Coupea säilyttäessäni, tulin kuitenkin toisiin aatoksiin, ja halusin jotakin erikoisempaa. E-malli lähti myyntiin, ja kaupantekoa seuraavana päivänä tilalle hankin heti toisen 300-24CE:n vuodelta -92. Tässä vaiheessa olin iskenyt silmäni avo-124:een ja uusi CE oli tarkoitus kunnostaa puhtaasti myyntiin. Punainen coupe onnistuikin siinämäärin hyvin, että hienossa kunnossa oleva auto vaihtoi nopeasti omistajaa. Siinä vaiheessa kuitenkin olin käynyt muutamaa Avoa katsomassa, ja kaikkien kunto oli osoittautunut pettymykseksi. Päätin harkita vielä sen Cosworthin hankkimista, vaikken elätellytkään kovin suuria haaveita sen projektikuntoisena löytymisen suhteen.

    [​IMG]

    Mutta niin vain kävi, että ostoilmoituksen myötä sain yhteydenoton kaverilta, jolla oli jopa kaksi samanlaista mustaa manuaali-cossua, ja joista toinen oli jopa sellainen osiltaan täydellinen projekti. Avokuume oli tässä vaiheessa silti niin kova, että etsin viimeiseen asti sellaista, vaikka olin jo lähestulkoon kaupat sopinut.
    Niinpä lähdin syyskuun puolessavälissä naapurin Vitolla trailerin kanssa kohti Keski-Suomea. Paikanpäällä auto vastasi aika tarkalleen myyjän kuvausta, joka kävi ilmi lähes 30-viestin sähköpostikeskustelussamme. Hieman uusia ruostepaikkoja kävi ilmi paikanpäällä, ja olihan se auto kieltämättä melko nuhjuinen. Positiivista oli, että kyseessä tosiaan oli aito Cosworth vuodelta -85 ja oikeastaan kaikki sen erikoiset lisäosat olivat tallessa, ihan muutamaa optiota lukuunottamatta. Tilannehan oli kaupantekohetkellä se, että auton kantakortin mukainen nahkasisusta oli kiinni toisessa "paremmassa" Cossussa, ja tässä oli sen paremman Puolinahka/Karo. Sain kuitenkin myyjän vakuutettua, että molemmat autot ovat arvokkaampia niiden omilla sisustoilla varustettuina, joten sovimme, että sisustat vaihdetaan vielä päikseen takaisin.

    [​IMG]

    Niinpä auto lastattiin trailerille ja matka kotia kohti alkoi. Auto on jonkinlainen "Arabi-special", josta kertoo Arabiankielinen tyyppikilpi B-pilarissa. DataCardin mukaan auto on uutena myyty Saudi-Arabiaan, mutta se on tuotu Suomeen jo 1987. Melko varmasti siis muuttoautona. Varusteisiin ruksitut penkinlämmittimet kielivät hieman siitä, että tilaaja on saattanut olla Suomalainen. Ensimmäisellä omistajalla laite viihtyi 20-vuotta, ja sen jälkeen vielä 4-vuotta ajossa toisella omistajalla. Ennen minua auto on ollut lähes kymmenen vuotta seisomassa kahdella eri omistajalla. Nyt kuitenkin olisi tarkoitus tehdä autolle laaja entisöinti ja palauttaa se tien päälle museorekisteröitynä.

    [​IMG]

    Tässä vielä auton tehdasoptiot:

    199U METALLIC BLUE-BLACK
    240 OUTSIDE TEMPERATURE INDICATOR
    271A LEATHER BLACK
    410 ELECTRIC SLIDING ROOF
    430 HEADRESTS IN THE REAR
    442 AIRBAG IN STEERING WHEEL
    466 CENTRAL LOCKING SYSTEM
    504 OUTSIDE REAR VIEW MIRROR, RIGHT, ELECTRICALLY ADJUSTABLE
    532 AUTOMATIC ANTENNA WITHOUT RADIO SET
    543 SUN VISOR WITH VANITY MIRROR, ILLUMINATED, LEFT AND RIGHT
    586 BEHR AIR CONDITIONER, AND ELECTRIC WINDOW LIFTERS (FRONT AND REAR DOORS)
    593 GREEN HEAT-INSULATING GLASS ALL ROUND, HEATED REAR WINDOW
    600 HEADLAMP WIPER/WASHER
    623 VERSION FOR SAUDI-ARABIA
    677 TROPICAL BATTERY
    685 FIRE EXTINGUISHER AND TYPE PLATE INDICATING YEAR OF CONSTRUCTION
    812 REAR-MOUNTED LOUDSPEAKER
    873 SEAT HEATER FOR LEFT AND RIGHT FRONT SEATS
    876 REAR DOOR CONTACTS AND LAMP ABOVE REAR WINDOW

    Mersublogi lötyy osoitteesta: http://garage59-mercedes.blogspot.com/
     
    1purehell, Custom_Rod, Powerstroke ja 5 muuta käyttäjää tykkäävät tästä.
  2. EVO X

    EVO X Gearhead

    Saatuani auton kotipihaan, pääsin ihan oikeasti tutustumaan siihen paremmin. Tiedossa oli, että auton sisustaa oli jo osittain purettu seisotuksen aikana, mutta onneksi spesiaaliosat olivat tallessa. Myöskin nahkasisusta lähinnä heitettiin paikalleen autoa noudettaessa, sillä oli selvä, että purkaminen vaadittaisiin jokatapauksessa. Ulkokuori ja tekniikka olivat oikeastaan kaikki paikallaan.

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    Auto on ehkä hieman rujo, mutta ei silti aivan mikään mahdoton työmaa. Hitsattavaa löytyi heti kättelyssä oikeanpuolen takakaaren alta sekä saman puolen alahelman takapäästä. Lisää korroosiota löytyy takavalojen alta ja rupia sieltä täältä. Ovet olivat vaihtokunnossa kaikki 4kpl. Ehkä noista olisi voinut vielä saada tehtyä, mutta 190:n ovia onneksi on saatavilla. Korisarja on täydellinen osiltaan, ja ainoat patenttiviritykset ovat etulokarien kylkimuovien kiinnityksissä, jotka on hoidettu ruuveilla. Takapuskurissa on myös reikä vetokoukulle. Katossa oli ylimääräinen antenni, joka tullaan poistamaan ja reikä hitsataan umpeen.

    [​IMG]

    Haisevaa päänvaivaa aiheutti kuvan murkula joka on tankilta pumpulle tulevan bensaletkun välissä. Mitään tarkkaa tarkoitusta tuolle mötikälle ei osannut sanoa pitkäaikainen mersun korjaaja eikä myöskään marmorilla osattu auttaa. Kyseistä osaa ei myöskään ole saatavilla. Tämän tilalle vaihtuu normaali letku.

    [​IMG]

    Ensimmäisenä tein autolle kunnon pesun painepesurilla ja imuroin koko laitoksen ympäriinsä puun lehdistä ja muista moskista.

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    Tekniikka on toimiva, mutta sen syvemmästä kunnosta ei ole vielä oikein saanut kunnon tietoa. Kone käy hienosti, kunhan vaan ensin käynnistyy. Vuotava bensalinja varmasti vaikuttaa siihen asiaan. Laatikkonahan tässä on 5-V Getrag, jonka vivusto on hieman löysä. Vaihteet menevät hvyin sisään kuitenkin. Alkuperäinen SLS systeemi on edelleen paikallaan, ja se jopa toimii. Vaatinee kuitenkin läpikäynnin.
     
  3. EVO X

    EVO X Gearhead

    Mulla on jokin ihme taipumus alotella nämä projektit mitä ihmellisimmistä osista, ja niin kävi tälläkin kertaa. Auton osakasasta löytyi alkuperäinen vaihdekepin ympärysjalopuu, joka oli jostain syystä verhoiltu nahalla. Vielä mystisempää oli, että penkinlämmittimien ja Fader potikan reijät oli valettu umpeen hartsilla.

    [​IMG]

    Poistin nahan, ja raaputtelin reijät auki hartista. Sen jälkeen hinkkasin vanhat kontaktiliimat irti rasvanpoistolla. Jotain ihmeellisiä maalauksiakin tuohon oli tehty. Ajattelin kokeilla saisiko tuon vielä hiottua ja kiillotettua, kun kerran lakka ei ollut säröytynyt niin kuin yleensä. Niinpä hion vesissä 400-600-800-1000-1200-1500 jonka jälkeen kiillotin mirkeli tyyppisellä kiillotuskoneella ja lumppulaikalla Mirkan 35 karkealla tahnalla koko panelin. Lopuksi viimeistelykiillotus lampaanvillalla ja 3M Ultra finellä ja päälle vaha.

    [​IMG]

    Kuvia ottaessa katkaisijat olivat vielä alkuperäiskunnossa, mutta hommasin tilalle paremmat, joten nyt kaikki ikonitkin on näkyvissä.

    [​IMG]
     
    palontie, LPV, laakkius ja 2 muuta käyttäjää tykkäävät tästä.
  4. EVO X

    EVO X Gearhead

    [​IMG]

    Vaihdekepin nuppi tuli sitten seuraavaksi työn alle. Niitä vähän googlettelin niin tarjontaa oli todella heikosti, ja huonokuntoisista pyydettiin ihan jäätäviä summia. Näissä vanhemmissa getrageissa tuo kaavio on ollut suorassa, eli 1 ja R on olleet suoraa alekkain, mutta jossain vaiheessa kaaviota tai ainakin sen kuvaa nupissa on muutettu niin, että R on hieman 1:sta sivussa vasemmalla. Noita vanhempia malleja ei ollut yhden ainuttakaan myynnissä.

    [​IMG]

    Nuppihan on nahkaverhoiltu kokonaan ja on pussin kanssa yhtä puuta. Itse pussi on yhtä sauman repeämään lukuunottamatta yllättävänkin ehjä. Kansiosa on irrallinen, eli siis se missä on kaavio painettuna. Nahkaverhoilu oli omassa kulunut lähes kokonaan pois, ja kun sen raaputti lopunkin, paljastui alta muovinen kansi, joka oli yllättäen myöskin nahkamartioitu (kuvioitu) ja siinä oli myös kaavio painettuna. Itse epäilen että kaavio on kuumastanssattu kun nuppi on jo verhoiltu, joten sama kuvio on painunut myös muoviin.

    [​IMG]

    Halusin kuitenkin nahkaverhoilun takaisin, joten pitäisi löytää sitten se kuvio siihen. Niinpä mallinsin 3D:nä kuvion tekemiseen työkalun, jolla se voidaan prässätä nahkaan tai keinonahkaan. Keinonahalle näitä on jo joskus kokeiltu hieman eri tarkoituksessa, ja siinä ainakin onnistui hyvin. Koska en ollut ihan varma miten tuo tulee onnistumaan, tein Plan B:nä samalla "Sportline" tyyppiset irtolätkät jotka voi liimata verhoillun nupin päälle. Molempia osia tein kaksi vaihtoehtoa, kun en ollut varma kumpiko versio tuo kaavio pitää olla. Selvitystyön perusteella kuitenkin vaikuttaa, että tuo suora versio on oikea tähän autoon.

    [​IMG]

    Osat on edelleen tilauksessa ja saapunevat tuolta Belgiasta alkukuusta. 3D tulostuksessa käytän iMaterialise nimistä frimaa ja mallinnustyökaluna käytän SolidWorksiä ja Rhinocerosta. Pussukun repeämän ompelin kuntoon, ja tarkoitus olisi vielä värjätä nahka uudelleen, että se näyttää hyvältä, mutta täytyy ensin saada nuo 3D osat.
     
    palontie, LPV ja Pertti K tykkäävät tästä.
  5. EVO X

    EVO X Gearhead

    [​IMG]

    Museolaite kun on tarkoitus tästä entisöidä, halusin revityn hattuhyllyn tilalle siistin alkuperäisen ja alkuperäisillä vanhanmallin ritilöillä. Tutun harrastajan laanilta löytyi siisti sininen hylly, jossa oli ihme kyllä myös suht harvinaiset orkkisritilät paikallaan. Verhoilumateriaali oli hieman erilaista kuin mitä tässä Cossussa on käytetty, joten päätin verhoilla hyllyn uudelleen värjäämisen sijaan.

    [​IMG]

    [​IMG]

    Sattumalta löysin lähestulkoon 1:1 oikeaa materiaalia TiCaBo verhoomosta Järvenpäästä, joten nappasin palan mukaan. Siniset kaiutinritilät maalasin mustiksi ja otin toisesesta mustasta hyllystä ensiapupussin kannen kehykset. Verhoilussa ei sinänsä mitään ihmeellistä ollutkaan. Liimana Bosticin kontaktiliima jonka päälle sumutin vielä kerroksen sprayliimaa. Annoin kuivua noin 10min ennen liimaamista. Kankaalle tein karkean muotoonleikkauksen etukäteen, joten se oli helpompi kohdistaa. Orkkiskaiuttimet vaihtuvat vielä vähän laadukkaampiin tuotteisiin, mutta ruuvasin ne nyt näin alkuun vielä paikalleen.

    [​IMG]
     
  6. EVO X

    EVO X Gearhead

    Auton mukana tuli onneksi kaikki alkuperäiset mittarit, eli ne kolme lisämittaria siinä keskikonsolin alareunassa. Keskimmäinen eli kierrosaikamittari on varustettu LCD näytöllä, joka oli yllättäen rikki, kuten yleensä. Ebaysta löytyi uusi LCD näyttö tähän tarkoitukseen, ja myyjän kommenttien perusteella vielä jopa ihan samalla "fontilla" kuin alkuperäinen. Halvemmat kiinalaiset kun ovat ilmeisesti eri tyyppisellä kirjasimella. No tilaus sisään ja muutaman päivän päästä oli kuori postilaatikossa. Mukana tuli hyvät kuvalliset ohjeet, joten tämä ei vaatinut kovin kummoisia lahjoja onnistuakseen.

    [​IMG]

    Ensin Mittarin kiinnitysrauta irrotetaan, ja sitten uloin metallikehys kammetaan irti pienellä tasapäämeisselillä. Sen jälkeen pari ruuvia auki ja näyttöön pääsee käsiksi. Yksinkertaisesti vanha viallinen LCD pois ja uusi tilalle oikein päin asennettuna ja kaikki muut osat samassa järjestyksessä. Lopuksi paketti kasaan ja testaamaan: Toimii! :thumbup:

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]
     
  7. EVO X

    EVO X Gearhead

    Kovia paketteja on saapunut jo tiuhaan tahtiin tässä parin viikon aikana mitä auto on minulla ollut. Yksi harvinaisimmista optioista löytyi onneksi suomesta, eli autosta johonkin kadonneiden valollisten aurinkolippojen tilalle löytyi toiset Oululaisista. Onneksi myös alkuperäisiä 2.3-16 takaluukun merkkejä on edelleen saatavan ihan marmorilta, ja on muuten siellä edullisempi kuin esimerkiksi ebayssa.

    [​IMG]

    [​IMG]

    Tilaukseen piti laittaa myös ilmanputsari ebaysta, sillä uutta ei enää suomen toimittajilta löytynyt. Samoin helmapelti laitettiin matkaan saksanmaalta samasta syystä. Takakaarien korjauspellit sentään saatiin tilattua paikallisesta motonetista.
     
  8. EVO X

    EVO X Gearhead

    Onhan sitä päästy myös ihan oikeiden töiden makuun, tai ehkä ruosteen makuun. Kaikki 4kpl ovia olisi nyt vaihdettu uusiin ruosteettomiin, mikä helpottaa hommaa merkittävästi. Vielä on hieman auki maalataanko näistä silti karmit, vai päästäänkö ilman sitä vaihetta. Oikeastaan ovissa ei mitään maalivikaa ole, mutta korin oviaukoissa on kulumaa..

    [​IMG]

    Siinä kun kylkiponttoonit sai vihdoin irti, sai kyytiä myös takalokarin kaaret, jotka pitivät sisällää melkoiset korroosiokarkelot.

    [​IMG]

    [​IMG]

    Ajattelin pääseväni oikeanpuolen kaaren vaihdolla, mutta kyllä sitä joutui tuon vasemmankin tilaukseen laittaa.

    Ihmeellisen paljon päänvaivaa muodostui muovihelmojen irrotuksesta kun kaikki alapuolen 8mm kannalla olleet kiinnitysruuvit olivat ilmeisesti kuluneet niin pahoin, että niissä ei ollut kuin 3 sivua enää ehjiä. Menetelemiä ja hylsyjä sitten kokeiltiin monena päivänä varmaan kymmeniä ennen kuin muovit oli kädessä. Osaan ruuveista ei lopulta auttanut kun rälläkkä, osan sai irti vastakierrehylsyllä ja osa irtosi kiinnikkeineen ruosteen avulla.
    Melkoisesti sinne helmaan olikin kuraa kertynyt vuosien saatossa.. milloin lie ollut irti vai onko milloinkaan.

    [​IMG]

    [​IMG]

    No se ei niin mieluisa "yllätys" sitten odotti kun muovit oli irti. Tiedossa oli oikean puolen helman kunto, ja siihen jo olikin tilattu korjauspelti. Mutta kyllähän sieltä vasemmaltakin sitä mätää löytyi ihan riittävästi.
    Sinänsä en itse näe tätä mitenkään pahana, odotettavissa oli että ruostetta löytyy, ja noihin edellisiin projekteihin verrattuna sitä on vielä kohtuullisesti :lol: Vielä on puskurien irrotus edessä, joten katsotaan mitä sieltä löytyy.

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]
     
  9. EVO X

    EVO X Gearhead

    Vähän on tullut tuskailtua joidenkin suht yksinkertaisten osien hankkimisen suhteen. Takalasin sähkönostimet tenavaan tuntuu olevan aivan uskomattoman haastavia. Kuvien perusteella Sedan 124:n nostin olisi sama, mutta taas toisaalta kuulin, että niissä olisi pituuseroa. No yksi satsi niitä löytyi, kunhan vaan saadaan Lahteen asti.
    Myös näissä vanhemmissa käytetyt irtonaiset matot tuolla velour kankaalla tuntuu olevan ihan yhtä haastavia. Sattumalta tuli kuitenkin mieleen, että jos omassa autossa on kaksi vasemman puolen mattoa niin voisiko edellisellä omistajalla olla sitten autossa ne kaksi oikean puolimmaista.. ja olihan ne. Eli onneksi asia hoitui sillä tavoin. Sitten vaan odotellaan saapumista, niin pääsisi vielä pesemään kaikki matot ennen talven tuloa.

    [​IMG]

    Purkuhommat jatkui etulokarien irrotuksella. Itse lokarit oli kohtuullisessa kunnossa, mutta niisihin oli tehty pyörille lisää tilaa viillottamalla kaaren reunaa ja kääntämällä se sisään. Tämä tietenkin tukki myös reitin muovikaarien muttereihin. Hiion sitten nuo "hampaat" kokonaan pois rälläkällä, ja siistin muutenkin pintaruosteita. Muuten kaaret ovat ihan käyttökelpoiset. Lokarien alta tulipellin alaosasta löytyi taas mukavaa näkkileipää, eli muovisisäkaarien kiinnitysmuttereiden "pinnapulttien" ympärystät olivat sitten hapantuneet. Paikka hommia siis luvassa lisää.

    [​IMG]

    Vanteita tähän suunnitelin jo ennen autoon ostoa, ja itsellä onkin ollut 2kpl Lorinser LO 7x16 ET23:ia varastossa jo vuosia. Löysin Jenkeistä näille parin, mutta niistä toinen oli halki, joten sarjalle tulisi ihan hyvä hintalappu kaikkine rahti/tulli/alv kuluineen. Veljellä olisi ollut lainattavaksi 7/8x16 BBS RS:t ja Lorinserin 7,5x16 LO:t, mutta halusin ihan oman sarjan. Sattumalta tarjolle tuli Suomesta nuo hieman kapeammalla lipalla olevat 7,5x16 ET35 sarja, jonka kotiutin samantien. Vanteet on projektikuntoiset ja vaatii toki entisöinnin. Tarkoitus olisi maalata nämä yli, sillä mielestäni W201:een sopii kokonaan maalatut paremmin kuin kiillotetulla huulella olevat. Renkaiksi suunnitelin 225/45R16 tai 205/50R16. Mutta tässä on pari juttua ennen vielä työlistalla ennen kuin saa alkaa renkaita tilailemaan.

    [​IMG]
     
  10. EVO X

    EVO X Gearhead

    Nuppiprojektikin eteni viimein, kun 3D tulosteet tulivat. Tulosteet on melkoisesti halvempia tehdä jos pienet kappaleet on yhdistetty, kuten pienoismallien osat. Näin aloituskustanuksilta säästyy, kun on vain yksi aloitus ja monesti se hinta riittää pienten osien tekemiseen. Esimerkiksi nämä nuppia varten tehdyt 4-osaa maksoi Polyamidista tulostettuna, mustana ja kiillotettuna 15e. Samalla tilasin myös Hirchmannin sähköantenniin reloboksin kannen, jonka olin mallintanut jo aikaisemmin. Antenni ei liity tähän tenava projektiin, mutta on jemmassa mahdollisia tulevaisuuden laitteita varten.

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    Nuppien "irtolätkät" tein vaan siis varalta, jos painatus tuolla tulostetulla työkalulla ei onnistu. Ensimmäisenä kokeilin painaa kuvaa ohennettuun aitoon nahkaan, mutta lämpö ja puristusvoima eivät olleet riittävät, ja ohut nahka ei painunut kunnolla. Aidon nahan kanssa ohje on se, että työkalu kuumennetaan 150-asteiseksi, mutta kun tälläkertaa työkalu on muovia, ainut mahdollisuus on lämmittää nahkaa.

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    Seuraavaksi kokeilin ohentamattomaan aitoon nahkaan, ja tulos oli huomattavasti parempi. Tätä palaa ohensin jälkikäteen, ja kokeilin sillä verhoilla nupin kannen, mutta verhoiltaessa painatus palautui takaisin siinämäärin, ettei se enää näkynyt niin hyvin kuin olisin halunnut.

    [​IMG]

    Tiedossa oli, että keinonahka toimii tässä tapauksessa varmemmin, koska se on pääosin muovia. Näin ollen pintaa voidaan lämmittää niin paljon, että se hieman sulaa, jolloin kylmökin työkalu tekee pysyvän jäljen. Aidon nahan kanssa metalli tuloste toimisi hyvin, tai jyrsitty työkalu, koska niitä voidaan lämmittään, hinta on kuitenkin hieman eri tasoa.
    Keinonahkaan painatus onnistui hienosti, ja verhoilin kannen sillä.

    [​IMG]

    Lopuksi kamat kasaan, ja värjäsin koko nuppi/pussi hässäkän uudelleen mustalla nahkamaalilla. Kuvissa väriaine on vielä hieman märkää, joten se kiiltää turhan paljon. Loppujen lopuksi ihan asiallinen tulos kustannuksiin nähden. Joskus voisi tehdä vielä työkalun metallissa jolloin pääsisi käyttämään aitoa nähkaa.

    [​IMG]
     
    palontie, Pertti K ja mikkis83 tykkäävät tästä.
  11. EVO X

    EVO X Gearhead

    Taas on pari viikkoa vierähtänyt. Koppa olisi purettu irto-osiltaan, ja lopulliset ruostepaikat alkaa olla nyt selvillä. Pientä reikää löytyi vielä kontin vasemman sivukotelon etureunasta ja rekisterikilven takaa. Myös takalasin sähkönostin tuli, ja siihen jouduin vielä asentamaan puuttuvat lasin kiinnitysliu'un vanhasta nostimesta. Nyt sai siis alkuperäiset lasit takaisin paikalleen, vaikkakiin ne varmaan vielä kerran puretaan maalausta varten. Ei kuitenkaan viitsi säilyttää auto ulkona ilman ikkunoita.

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    Seuraavaksi sitten purin sisältä loput kamat. Kojelauta lähti roskiskuormaan ja samoin osa matoista. Vanhoissa matoissa on jonkinlainen kumivulkanointi taustalla, joka on ajansaatossa muuttanut rakennetta niin, että se on käytännössä nykyään limaa. Sitten kun matot on olleet vähän miten sattuu heiteltynä paikallaan, on kyseinen mönjä sotkenut paikkoja melko pahastikin.
    Myös kuumuus ja kosteus oli tehnyt tuhojaan, sillä etumattojen tereet olivat kutistuneet ja se aiheuttaa maton reunojen käpristymisen. Tietenkään nämäkään eivät ole samat kuin uudemmissa yhtenäisellä takamatolla olevassa versiossa, joten saa nähdä onko nämä pakko vielä pelastaa.

    [​IMG]

    Pesun hoidin suoraan painepesurilla ja Autoglymin Powermax3:lla. Hyväksi havaittu tapa kun kyseessä on ihan oikeasta likaiset osat. Painehuuhtelukonekin tallista olisi löytynyt, mutta ihan näin huonoon lähtökohtaan se ei ole oikea laite.

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    Pahimmat mönjän sotkemat olivat konsolien sivumatot, joiden ajattelin olevan pikkuhomma uusia, mutta eipä vaiskaan. Ne kun on taas kerran eri muotoiset uudemmassa ja vanhemmassa 190:ssä, ja kun tässä cossussa on käytetty kuitenkin tuota uudemman tyyppistä velouria loopin sijaan, niin eipä niitä nyt sitten mistään löydykään. Onneksi olin jo aiemmin löytänyt tuota vastaaavaa materiaalia metritavarana, joten helpoin oli vaan verhoilla osat uudelleen

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    Johtoja kaavin taas melkoisen kasan pois, eli kaikki ylimääräiset jälkiasennetut viritelmät sai lähteä. Tilalle hankin purkuautosta alkuperäiset liittimet ja johtosarjat tein uudelleen kangas erkkarilla päällystttynä. Kuvassa uusi kaiuttimien sarja, jotan voidaan käyttää alkuperäiseen tapaan Fader potikan kautta, tai ohittaa se. Lisänä sarjassa on myös ISO liitin uudemmalle soittimelle sekä alkuperäiset liittimet Beckeriä varten. Hyllyssä on Becker Europe 2000, joka istuu hyvin aikakauteen vaikka onkin 80-luvun lopun tuote, toisaalta kuitenkin löytyy Kenwoodin nykyaikaisilla ominaisuuksilla varustettu mankka, joten saa nähdä kumpiko sinne nyt sitten tiensä löytää. Tällähetkellä ainakin Becker on menossa paikalleen.

    [​IMG]

    Juurikin tänään olisi tarkoitus hakea vielä viimeisiä osia että auto saataisiin jonkinlaiseen liikuttelukuntoon. Kun ajaminen on mahdollista niin aletaan olla lähempänä hitsauksien aloittamista ja ylipäätään auton kuskausta Pohjanmaalle. Maalarinkin kanssa alustavasti kaavailtiin alkuvuotta värityksen aikataululle.. mutta saapa nähdä.
     
  12. EVO X

    EVO X Gearhead

    Etumatot sain entrattua lämmöllä ja kyllähän se Mastonin 121 teki taas ihmeitä :lol: Ei kun ihan tosissaan alkydipohjainen superohut 121 mattamusta on ollut eniten käyttämäni maali kaiken sisustatavaran fiksauksessa. Kangasta sillä pystyy värjätä harjan avulla eikä se koveta nukkaa. Vinyylille kun tekee pesun tinnerillä tai rasvanpoistolla ja primeroi muovitartunnalla tulee lopputuloksesta kestävä eikä ohut alkydi tuki pinnan martiointia. Tähän mennessä eräskin kojelauta oli käytössä 12v ilman mitään muutosta pinnassa.

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]
     
  13. EVO X

    EVO X Gearhead

    Tässä kuvassa konsoli, mikä oli alun perin harmaa, kun ehjää mustaa ei löytynyt. Varmaan vaikea arvota millä tuo on vedetty :D Kerroksia on tuossa varmaan viisi. Pohjalla Sikkensin plastoflex, mutta ihan normi mastonin spray plastic primer toimii ehkä jopa paremmin, tai ainakin se kuivuu nopeammin.

    [​IMG]

    Kuivuttuaan olen käsitellyt nuo vielä perus vinyylinhoitoaineella kuten Glymin vinyl&Rubber carella. Sillä saa hyvin irtosumun pois, ja jos on tehnyt häivytyksen osan keskelle, kuten vaikka kojelautaan, niin pinnan saa yhtenäiseksi. Erään 124:n mustan kojelaudan keskelle maalasin noin 20x20cm alueen ja käsittelyn jälkeen siitä ei erottanut mitään.

    Kun alempi konsoli oli maalattu, niin tottakai se ylempi näytti kuluneelta. No väri sillekin päälle. Samalla verhoilin uuden matonpalan tonne konsoliin ja maalasin tuhkakuppien päädyt.

    [​IMG]

    Sain myös mankan johdot lisättyä auton johtosarjaan, niitä kun ei jostain syystä ollut uutenakaan tässä. Tupakinsytytin on samassa piirissä kun radio, ja siitä sai herätteen (virtalukon +12v) ja maan. Harmaa/vihreä valon johto saatiin yhden kojelautavalon johdosta ja jatkuvan +12v otin hätävilkun katkaisijasta. Olishan sen voinu suoraan rasialtakin vetää tai akulta, mutta tuo oli samassa johtonipussa. Mankkaa kun sitten yritti päälle, niin perhana pelkkää viivaahan se lykkää. Ajattelin jo, että se on morjens ja laitoin ostoilmoituksen.. sitten sain vihiä että viivat tulee siitä, että koodi on laitettu väärin liian monta kertaa. Niinpä virittelin mankan jonkun romuakun kylkeen ja jätin päälle. Kuulemma joissakin tapauksissa menee jopa vuorokausi ennen kuin se pyytää koodia, mutta alle tunti ja ”code” teksti ilmestyi ruutuun. Sitten vaan aiemmin saamani koodi ineen ja kappas, radio pelaa :clap:

    [​IMG]

    Huomasin noita johtoja asennellessa mikä vika tuossa vaihdekepissä on. Tuo itse valitsimen alapusla on ihan morjens. Kerkesin jo ostaa kaikki vivuston puslat, mutta en edes ajatellut että vika olisi tuossa. No täytyy mennä taas marmorille tilailemaan nuo uudet ja purkaa valitsin irti. Itteä ei ärsytä manuaalissa mikään enempää kun se löysä nuppi..

    [​IMG]

    Siinä sitten innostuin vielä hakkaamaan meiselillä tuota koppaa ja löysin lisää tekemistä. Etu oikea sisälokari oli tiedossa, mutta ruosteen määrä vähän yllätti. Myös runkoaisaa joutuu hitsata. Toisella puolella löytyi lisää rapeutta tulipellin alaosasta ja olihan siellä etu-umpion takanakin sepittävää. Jokohan nämä alkais olla tässä :odroll:

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]
     
  14. EVO X

    EVO X Gearhead

    Oli tarkoitus nopeasti vaihtaa tuon tankilta pumpulle menevän letkun. No, kuten tapana on, homma taas paisahti. Heti kärkeen totesin, että letku on helpompi irrottaa tankin päästä jos tankki on irti. Sen verran ahdasta siellä on. No siinä kun vetkutteli tankin irti, huomasin että se oli todella irvokkaassa kunnossa. Kontin puoleisessa seinässäkin oli yllättävän paljon lommoja, mutta taustapuoli se vasta rujo olikin. Aivan kuin se olisi ollut jossakin katon kautta pyörineessä vehkeessä kiinni. Kontin pelleissä ei mitään kolarivaurioita näy. Siinä oli myös paikkaus tehty juottamalla. Niin kammottava se on, että tankki löysi tiensä romukasaan. Onneksi tutuilta sälleiltä Lahdesta löytyy tuollainen optio 70L tankki, niin saan sen nopeasti hoidettua.

    [​IMG]

    Sitten kun tankki oli irti, sai siis myös sen letkun pois. Jälleen kerran ero vakio bensakoneisen letkuun oli merkittävä. Kuvassa ylhäällä orkkis ja alhaalla vakiokoneisen varaosa. Myös vakion pumppu paketti ja sitä kautta letkun alkupätkä on erilaiset. Koska kossun letkuja ei taida löytyä, täytynee pätkäistä tuo vanha ja liittää tuo korjauspala siihen.

    [​IMG]

    [​IMG]

    Tässä 16v paketti alempana:
    [​IMG]
     
  15. EVO X

    EVO X Gearhead

    Pikku näperrystä taas. Marmorilta tilasin uudet puslat tohon vaihdekeppiin ja asentelin ne paikalleen. Vesa T vinkkas hyvän linkin, jossa näkyy seikkaperäiset ohjeet hommaan: https://www.benzworld.org/forums/w2...r-delrin-bushing-install.html#/topics/1490552

    [​IMG]

    Hommassa ainut haastavampi osuus on vanhojen puslien poisto ja uusien asennus, ettei alumiininen yoke murru. Poisto onnistui helposti parilla holkilla ja ruuvipenkillä. Asennus taas meni ihan ruuvipiristimella kun korvike ei mahtunut penkkiin.

    [​IMG]

    Hyvät rasvat väliin ja maalasin vielä nuo vivut kun olivat niin rumat. Sanotaanko että fiilis muuttui melko rajusti lähtökohtaan verrattuna.

    [​IMG]

    [​IMG]

    Aamulla nakkasin myös putsatut bensapumpun runko-osat keltapassivoitavaksi ja iltapäivällä kävin ne jo hakemassa. Siinä ja siinä malttaako tuota pakettia enää tuonne ruosteen sekaan asentaa :lol:

    [​IMG]
     
  16. EVO X

    EVO X Gearhead

    Aika hiljaista taas ollut. Hieman työkiireitä ym. Niin haittaa harrastamista. Peräkontin ruosteet putsailin ja ruiskutin perään temadurin tumman harmaana. Kontti pitää maalata vielä uudelleen kun ruosteet on korjattu, nyt halusin vaan uuden tankin alle jäävän alueen kuntoon. Tankille riitti ulkoinen puhdistus ja vähän annoin uutta mustaa väriä pintaan. Sisältä se oli todella siistissä kunnossa. Paikalleenhan se solahti näppärästi. Ja varoituksista huolimatta kiinnitin letkun jo irrallaan niin se oli helmpommin kiristettävissä. Eikä siinä kyllä mahtumisen kanssa ollut mitään ongelmaa.

    [​IMG]

    Bensalinjat sain vihdoin revittyä irti autosta. Lopulta katkaisin ne, kun en saanut simpukan ylintä kiinnityspulttia auki. Yhdessä vaiheessa meinasin vaan maalata putket uudelleen, mutta kyllä ne niin häjyt oli että pakko ne oli uusia. Ensin meinasin tehdä linjat suorasta hydrauliikkaputkesta, jolloin ne vastaisi melkolailla alkuperäisiä. Vähän testailin sen ominaisuuksia, niin on se sen verran kovaa, että noilla pilipali työkalulla olisi ainakin kartioiden teko hankalaa. Miinuksena myös se ruostuvuus. Niinpä selvittelin, että ainakin Onniselta löytyy suoria kupariputkia 8mm koossa, joten hain pari salkoa niitä.

    [​IMG]

    [​IMG]

    Vanhoista putkista sai vielä hyvin mallit, vaikka katkottua olikin. Taivuttelut onnistui tuolla Bilteman hinnat alkaen mallilla hyvin, vaikka lainassa oli kunnon Rigidin taivutinkin. Bilskalainen on vaan pienempänä näppärämpi. Taivutuksen jälkeen vedin putket kiinni toisiinsa nippusiteillä, niin muodot ja suunnat pysyi paremmin selvillä. Bensan meno ja paluunlinja tehtiin uusiksi, mutta eräästä purkuautosta jäi tosi hyvä orkkis linja aktiivihiilisuodattimelle. Kaikki putket maalasin alkuperäiseen vihreään sävyyn Dupli Colorin alkytonilla, josta löytyi valmiiksi hyvä sävy ja se on nimenomaan ruosteenesto maaliksi tarkoitettu. Uudessa värissä putket näyttääkin nyt melkolailla alkuperäisiltä. Suunnittelin tekeväni saman homman myös jarruputkien kanssa, eli putket kuparista ja päälle maali. Kupariputken oikomiseenkin löytyy ihan työkaluja, joten voi joutua sellaisen hankkimaan ennen hommaa. Tuota 4.76mm putkea kun ei löydy salkona. Jarruputket tosin ei vuoda, joten niiden uusiminen nähtävästi tehdään vasta auton maalauksen jälkeen samalla kun alusta uusitaan muutenkin.

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    Ja lähtihän se simpukan pulttikin lopulta irti vaikkakin kärsineenä. Onneksi tilalle löytyy jo uusi ehjä. Huomenna jos saisi nuo putket taiottua paikalleen, niin olisin tyytyväinen. Putkesta suodattimelle menevä letku vielä täytyy käydä prässäämässä niin alkaa olla kamat valmiina.
     
  17. EVO X

    EVO X Gearhead

    Virhe otettu takaisin, ja uusi bensaputki taivutettu ja maalattu katkenneen tilalle. Tälläkertaa myös hehkutin putket ennen maalausta, josko niitä voisi sitten helpommin taivutella vielä jälkikäteen. Nyt sitten täytyy ottaa aikaa ja irrottaa se simpukka että nuo saa paikalleen ilman ihmettelyä. Yllättäen myös pumpulta bensaputkeen menevä letkun pätkä oli totaalisen morjens. Putken juntturi oli jämähtänyt täysin yhdeksi puuksi letkun vastakappaleen kanssa, joten käytännössä vanha oli roskiskamaa. Pumpun pään 90-asteen kulman siitä sai hyödynnettyä, mutta toisen pään lähes 180-asteen lähdön tilalle leikkasin varaosaletkusta suoran lähdön. Taivutus tuli sitten suoraan bensalinjaan letkun sijaan. Päät sinkittiin ja väliin asennettiin uusi Teflon letku. Teräskudos-ulkonäkö ei oikein pussihousua säväyttänyt, joten vedin päälle pari kierrosta kutistesukkaa. Samalla saatiin letkun halkaisijaa sen verran kasvatettua, että tuo kumipuskuri/holkki pysyy paikallaan.

    [​IMG]

    Tuossa viikonloppuna tuli vähän korjailtua takapuskurin helmaakin. Toivoin kovasti, että tuo olisi ollut ihan kestomuovia, mutta vähänkään kun yrittää hitsata, niin materiaali alkaa vain kiehua, eli vähän niin kuin tulee kudosnesteet pihalle. Tuo kertamuovi ei siis sula vaan palaa, eikä siten tietenkään hitsaudu toiseen kappaleeseen.. Mysteeriksi jää mitä tuo muovi on laadultaan, mutta onneksi uudemmissa on sentään siirrytty ABS:ään joka on hitsattavissa. Olisi mielenkiintoista tietää onko nämä Cosworthin korisarjan osat kautta linjan samaa tavaraa, vai onko materiaali vaihdettu tuossa 2.5 mallissa.

    (Harjoituskappale yläprofiilin korjaamiseen.)
    [​IMG]

    [​IMG]

    No, yhtäkaikki, joskus näitä on tällälailla oldschool tyyliinkin tullut tehtyä, eikä siinä mitään. Hieman työlästä, eikä niin siistiä, mutta saa kohtuu kestävän. Koko korjaushan johtuu siis vetokoukulle tehdystä reijästä. Aluksi siistin leikkauskohdat laikalla suoraksi, kun vanha reikä oli hieman sinnepäin sahattu. Sitten vaan uutta muovilevyä ja leikkelemään. Tähän käytin Etran 2mm Polypropeenia, sillä se on ainakin iskunkestävä ja pehmeä materiaali, hieman ominaisuuksiltaan muistuttaa tuota alkuperäistä. Korjauksen tein ikään kuin monikerros rakenteelle, eli ensin alaosan korjaus ja sitten yläosan profiilimuoto kuntoon. Käytin samaa muovia isompana palana reijän alapuolella, joka ensin niitattiin kiinni helmaan ja vasta sitten pinta pala paikalleen. Osassa paikoista käytin myös sikaflexiä muovien välissä paremman kiinnittymisen saavuttamiseksi.

    [​IMG]

    Niittejä meni varmaan 50kpl, ja niille tein pienet upotukset ennen kiinnitystä. Lopuksi vielä hioin kannat alas, että jää tilaa kitata pinta suoraksi. Vielä ennen pohjatöitä viillotan dremelillä ulkopuoliset saumakohdat uraksi ja liimaan ne 2K koriliimalla. Niin saumat saa "hitsattua" ja liitoksesta tulee kestävä, mutta joustava. Ainahan tällaisissa korjauksissa on vaara kitin murtumiselle tai muille pintavaurioille, mutta toisaalta niin on muovihitsatussakin kohteessa. Pääasia on kuitenkin, että ruma reikä saadaan umpeen, eikä tarvi lähteä metsästämään ehjää osaa, mikä on melkoisen haastavaa.

    [​IMG]

    [​IMG]
     
  18. EVO X

    EVO X Gearhead

    [​IMG]

    Vihdoin sain laitoksen sisälle talliin.. ja ihan ajamalla :D eli vihdoin siis uudet bensalinjat on paikallaan. Homma vaati simpukan irroituksen, joten samalla putsasin sen ja ruiskutin tuoreen maalin päälle. Tehostimen pumppuun vaihdoin suodattimen samalla kun se nyt oli tyhjä ja asennuksen jälkeen iskin tupaan hyväksi havaitut Redlinen ölpät. Edellisestä 204-farkusta hammastangon vuoto loppui melkein kokonaan noilla litkuilla, vaikka tuli se vaihdettua lopuksi uuteen kumminkin.

    [​IMG]

    [​IMG]

    Ihan hitonmoinen työmaa siis, kun ajattelee, että olin vaihtamassa tankin letkua jonka takia irrotin tankin, joka meni vaihtoon, kunnostin pumppupaketin, irrotin ja fiksasisin simpukan että sain uudet bensalinjat paikalleen.. pari kuukautta se yhteensä tossa pihassa kerkes maisemaa pilatakin, mutta nyt kun on tallissa niin ensi viikolla sen saakin sitoa taas kärryyn ja kiikuttaa Pohjanmaalle. Siellä päässä alkaa sitten hitsaustyöt, ja niiden valmistuttua maalaus heti perään. Vielä ennen matkaa lakeuksille teen koneelle perushuollon. Varsinainen tekniikan kunnostus, ainakin ulkoisesti on edessä sitten ensi keväänä/kesällä kun auto palaa takaisin. Eli vähän perse edellä puuhun mennään, mutta tuo ryöttäinen koppa ärsyttää siinä määrin, että se on pakko saada nyt ensin kuntoon. Talvellahan tässä ehtii vaikka hankkia noita osia alustaan ja vaikkapa hommata toisen takakelkan, jonka kunnostaa valmiiksi. Sisustaan ei juurikaan enää tarvi muutakuin kunnostaa kuskin penkin runko ja putsata nahat. Jarruthan menee vielä kauttaaltaan uusiksi ja koneeseen täytyy hankkia ainakin kaikki sytkäpuolen kamat. Venakoppa maalailla, fiksata vähän ulkonäköä jne.. eli hommaa siis riittää kevään korvillakin.
     
  19. EVO X

    EVO X Gearhead

    Käsinojankin hain verhoomosta. Tämähän verhoiltiin käytetyllä mersun aidolla nahalla, että se sointuu paremmin sisustaan kuin uusi nahka. Usein on vähän holmön näköistä, kun vanhaa nahkasisustaa verhoillaan uudella nahalla, niin onhan se ulkonäkö hieman erilainen. Pussin tikkasi Järvenpäässä TiCaBo, ja matkaan tarttui vielä vähän sopivaa keinonahkaa C-pilarien verhoilua varten.

    [​IMG]
     
  20. EVO X

    EVO X Gearhead

    Voi kyllä tallissa onkin mukava ruuvata lämpimässä ja valoisassa ja sitten asiaan. Auton käynti on ollut tähän mennessä lievästi sanottuna rouheaa, joten ajattelin tehdä kevyen huollon josko se vaikka jeesaisi. Ensimmäisenä vaihtoon menivät tulpat, jotka olivatkin palvelleet ulkonäön puolesta ihan riittävästi. Tulpanjohdot ja puola tulee vähän myöhemmin, mutta tarkastuksen jälkeen kaikki näytti ihan hyvältä poislukien puolan ja virranjakajankannen välistä johtoa joka on vähän nirhautunut.

    [​IMG]

    Sen sijaan pikainen putsaus virranjakajan kannelle ei taas mennyt ihan putkeen. Toinen ruuveista nimittäin ei irronnut, ei sitte millään. Lopulta reikä kantaan ja vastakierretapilla kanta katki, niinhän sen pitikin mennä. No kansihan sentään irtosi ja olikin mukava huomata sen olevan halki ja kolmessa osassa tuon ulomman suojakuoren alla. Pultinjämän irrotus olikin oma lukunsa, mutta vähän dremeliä, poraa ja kierretappia niin taas mennään. Kansi sen sijaan oli hankittava samantien uusi, joten mars motonettiin. Uudella kannella ja tulpilla käynti ja käynnistys alkoikin jo parantua. Öljyjen sekaan kaadoin Forten motorflushin ja ajelin pihassa ensimmäistä kertaa vähän pitempää lenkkiä. Koneen lämmetessä myös käynti parani huomattavasti. Taitaa olla melkolailla kosteutta joka paikassa seisonnan jäljiltä. Sitten vaan öljyn vaihto ja uutta suodatinta ja mobilia tupaan.

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    Jarruputkien kiinnikkeisiin hain uudet muoviruuvit, ja ennen asennusta maalasin pohjan vasemman puolen alkuperäisen kaltaisella tummanharmaalla. Samaa temaduria tuli myös sisälattiaan, jonka putsasin teräsharjalla ja tinnerillä ennen maalausta. Sinänsähän lattia peittyy myöhemmin vaimennusmaton alle.

    [​IMG]

    Kattoluukunkin sain toimimaan kun tajusin vaihtaa sulaketta rikkoneen viallisen kytkimen toiseen. Samalla sain roikkuvan verhoilun irti ja selville, että sen syy on kuprulle mennyt verhoilun kovalevy. Tähän katellaan uusi osa, tai uusin tuon kovalevyn nykyiseen.

    [​IMG]

    Joskus sitä käy myös säkä, ja taas tuli heikkona hetkenä kopattua talteen yhdet klassikot. Tälläkertaa aidot AMG ”pentat” HWA varaosanumerolla. Kaikki neljä on 8x16 ET11.
     

Kerro tästä muillekin!